REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za parkowanie auta służbowego - kto płaci?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Straż miejska./ Fot. Fotolia
Straż miejska./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mandaty wystawione za złe parkowanie przychodzą na adres właściciela pojazdu. Czy w takim przypadku użytkujący samochód pracownik pozostaje bezkarny?

Korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania*, co ustala rada gminy/miasta. Opłatę pobiera się za parkowanie pojazdów w wyznaczonym miejscu i w określone dni i godziny. Rada gminy (miasta) określa również wysokość stawek oraz sposób pobierania pieniędzy. Za brak zapłaty pobierana jest opłata dodatkowa – jej wysokość oraz sposób pobierania także należy do rady gminy (miasta). Obie opłaty za parkowanie (podstawową i „karną”) pobiera zarząd drogi lub zarządca drogi.

REKLAMA

Zobacz też: Mandaty za wymuszenie pierwszeństwa wobec pieszych

Mandat za parkowanie auta służbowego - dowód przekazania auta

Jeśli nie zostanie uiszczona opłata dodatkowa za nieopłacony postój w strefie płatnego parkowania, zarządca drogi kieruje do właściciela pojazdu wezwanie do zapłaty lub upomnienie. Takie ponaglenie nie budzi oczywiście wątpliwości, jeśli to sam właściciel odpowiedzialny jest za powstałe zadłużenie. Problem powstaje, gdy zaległości ma osoba trzecia, której właściciel oddał pojazd do korzystania, np. znajomy lub pracownik kierujący autem służbowym. W takim wypadku, zgodnie z zawartym w upomnieniu „pouczeniem”, w celu przeniesienia odpowiedzialności za nieopłacone postoje na inną osobę, właściciel powinien udowodnić fakt oddania jej pojazdu do korzystania poprzez przedstawienie kopii protokołu zdawczo-odbiorczego, umowy użyczenia bądź najmu czy też oświadczenia tej osoby stwierdzającego powyższą okoliczność.
W ocenie autora tak określone wymagania należy uznać jako zbyt daleko idące. Wątpliwości budzi już samo użycie sformułowania „udowodnić” w odniesieniu do czynności jakie właściciel zobowiązany jest podjąć. Osobą, która może swobodnie rozporządzać pojazdem jest jego właściciel i to on odpowiada za sposób jego wykorzystywania (art. 140 kodeksu cywilnego). Jeżeli nie rozporządzał on samochodem w określonym miejscu i czasie, to powinien wskazać osobę, której auto udostępnił. Karą pieniężną można bowiem obciążyć także dysponenta środkiem lokomocji w określonym miejscu i czasie (art. 336 kc). W wyroku z dnia 9 czerwca 1997 r. (sygn. akt I SA/Po 1852/96) Naczelny Sąd Administracyjny skonstatował, że organy egzekucyjne słusznie prowadzą postępowanie egzekucyjne przeciwko właścicielowi pojazdu i mogą być wystawiane tytuły wykonawcze, w których za zobowiązanego należy uznać właściciela pojazdu. Jeśli nie jechał pojazdem, powinien wskazać kierowcę.
Warto zwrócić uwagę na użyte przez sąd sformułowanie „wskazać”, którego zakres pojęciowy jest zdecydowanie węższy od sformułowania „udowodnić”. Obejmuje ono czynności polegające na przekazaniu organowi informacji dotyczących danych osobowych i adresowych kierującego bez konieczności załączania potwierdzających to dokumentów.

Zobacz też: Przewóz zwierząt samochodem - mandaty, kary, porady

Mandat za parkowanie auta służbowego - zeznania świadków

Należy wskazać również okoliczności natury faktycznej, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające udowodnienie faktu oddania samochodu do korzystania osobie trzeciej. Czyli kiedy brakuje umowy pisemnej, a kierujący odmawia podpisania oświadczenia lub właściciel nie ma z nim już kontaktu. Przepisy kodeksu cywilnego dopuszczają zawarcie umowy użyczenia w dowolnej formie, także w formie ustnej.
Tym samym, fakt korzystania z pojazdu przez osobę, której go użyczono, może nie mieć żadnego odbicia w posiadanej przez właściciela dokumentacji. Chociażby z tej przyczyny samo stwierdzenie właściciela wskazujące jako kierującego inną osobę powinno zostać przez organ odpowiednio zbadane i zweryfikowane. Nie może ono zostać pominięte tylko i wyłącznie z tego powodu, że nie towarzyszą mu żadne dokumenty.
Niekiedy właściciel, poza wskazaniem osoby kierującego, będzie musiał udowodnić kwestie  wcześniej złożonego oświadczenia. Na przykład, gdy wskazana przez właściciela osoba zaprzeczy, że korzystała z pojazdu w określonym miejscu i czasie. Wówczas, celem uniknięcia odpowiedzialności, właściciel powinien użyć wszelkich możliwych środków dla poparcia swojego stanowiska, w tym także – w razie braku stosownych dokumentów – zeznań świadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Mandat za parkowanie auta służbowego - niejednoznaczne orzecznictwo

Wielokrotnie moment powzięcia wiadomości o istnieniu zaległości z tytułu opłat dodatkowych następować będzie z chwilą doręczenia wezwania do zapłaty. Ponieważ uzyskanie stosownego oświadczenia pracownika czy też ewentualnie dostęp do umowy powierzenia mienia jest zadaniem stosunkowo łatwym, najlepszym rozwiązaniem wydaje się być niezwłoczne przedstawienie tych dokumentów. W innych przypadkach, droga do wyjaśnienia sprawy może okazać się dłuższa i bardziej skomplikowana.
Problem w wyjaśnieniu wątpliwości stanowi brak utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Wezwania do zapłaty kierowane przez zarządców dróg w swojej treści odwołują się do fragmentów orzeczeń wypaczających faktyczną intencję sądu. Należy pamiętać, że wyroki nie stanowią źródła obowiązującego prawa. Zresztą nie brakuje orzeczeń, spotykających się ze stanowczą krytyką, jak np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 sierpnia 2012 r. (sygn.. akt I SA/Sz 266/12). Według niego obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej za parkowanie pojazdu w strefie płatnego parkowania bez zapłaty za parkowanie, egzekwowany w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym, obciąża właściciela pojazdu, a nie kierowcę. Pozostaje mieć nadzieję, że taka linia orzecznicza nie będzie utrwalana.

Zobacz też: Redukcja punktów karnych - zasady i planowane zmiany

* Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, ze zm.; dalej „UoDP”).

Tekst: Bartosz Świątek, prawnik, menedżer zespołu ds. LTS, R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA