REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za parkowanie auta służbowego - kto płaci?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Straż miejska./ Fot. Fotolia
Straż miejska./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mandaty wystawione za złe parkowanie przychodzą na adres właściciela pojazdu. Czy w takim przypadku użytkujący samochód pracownik pozostaje bezkarny?

Korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania*, co ustala rada gminy/miasta. Opłatę pobiera się za parkowanie pojazdów w wyznaczonym miejscu i w określone dni i godziny. Rada gminy (miasta) określa również wysokość stawek oraz sposób pobierania pieniędzy. Za brak zapłaty pobierana jest opłata dodatkowa – jej wysokość oraz sposób pobierania także należy do rady gminy (miasta). Obie opłaty za parkowanie (podstawową i „karną”) pobiera zarząd drogi lub zarządca drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mandaty za wymuszenie pierwszeństwa wobec pieszych

Mandat za parkowanie auta służbowego - dowód przekazania auta

Jeśli nie zostanie uiszczona opłata dodatkowa za nieopłacony postój w strefie płatnego parkowania, zarządca drogi kieruje do właściciela pojazdu wezwanie do zapłaty lub upomnienie. Takie ponaglenie nie budzi oczywiście wątpliwości, jeśli to sam właściciel odpowiedzialny jest za powstałe zadłużenie. Problem powstaje, gdy zaległości ma osoba trzecia, której właściciel oddał pojazd do korzystania, np. znajomy lub pracownik kierujący autem służbowym. W takim wypadku, zgodnie z zawartym w upomnieniu „pouczeniem”, w celu przeniesienia odpowiedzialności za nieopłacone postoje na inną osobę, właściciel powinien udowodnić fakt oddania jej pojazdu do korzystania poprzez przedstawienie kopii protokołu zdawczo-odbiorczego, umowy użyczenia bądź najmu czy też oświadczenia tej osoby stwierdzającego powyższą okoliczność.
W ocenie autora tak określone wymagania należy uznać jako zbyt daleko idące. Wątpliwości budzi już samo użycie sformułowania „udowodnić” w odniesieniu do czynności jakie właściciel zobowiązany jest podjąć. Osobą, która może swobodnie rozporządzać pojazdem jest jego właściciel i to on odpowiada za sposób jego wykorzystywania (art. 140 kodeksu cywilnego). Jeżeli nie rozporządzał on samochodem w określonym miejscu i czasie, to powinien wskazać osobę, której auto udostępnił. Karą pieniężną można bowiem obciążyć także dysponenta środkiem lokomocji w określonym miejscu i czasie (art. 336 kc). W wyroku z dnia 9 czerwca 1997 r. (sygn. akt I SA/Po 1852/96) Naczelny Sąd Administracyjny skonstatował, że organy egzekucyjne słusznie prowadzą postępowanie egzekucyjne przeciwko właścicielowi pojazdu i mogą być wystawiane tytuły wykonawcze, w których za zobowiązanego należy uznać właściciela pojazdu. Jeśli nie jechał pojazdem, powinien wskazać kierowcę.
Warto zwrócić uwagę na użyte przez sąd sformułowanie „wskazać”, którego zakres pojęciowy jest zdecydowanie węższy od sformułowania „udowodnić”. Obejmuje ono czynności polegające na przekazaniu organowi informacji dotyczących danych osobowych i adresowych kierującego bez konieczności załączania potwierdzających to dokumentów.

Zobacz też: Przewóz zwierząt samochodem - mandaty, kary, porady

REKLAMA

Mandat za parkowanie auta służbowego - zeznania świadków

Należy wskazać również okoliczności natury faktycznej, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające udowodnienie faktu oddania samochodu do korzystania osobie trzeciej. Czyli kiedy brakuje umowy pisemnej, a kierujący odmawia podpisania oświadczenia lub właściciel nie ma z nim już kontaktu. Przepisy kodeksu cywilnego dopuszczają zawarcie umowy użyczenia w dowolnej formie, także w formie ustnej.
Tym samym, fakt korzystania z pojazdu przez osobę, której go użyczono, może nie mieć żadnego odbicia w posiadanej przez właściciela dokumentacji. Chociażby z tej przyczyny samo stwierdzenie właściciela wskazujące jako kierującego inną osobę powinno zostać przez organ odpowiednio zbadane i zweryfikowane. Nie może ono zostać pominięte tylko i wyłącznie z tego powodu, że nie towarzyszą mu żadne dokumenty.
Niekiedy właściciel, poza wskazaniem osoby kierującego, będzie musiał udowodnić kwestie  wcześniej złożonego oświadczenia. Na przykład, gdy wskazana przez właściciela osoba zaprzeczy, że korzystała z pojazdu w określonym miejscu i czasie. Wówczas, celem uniknięcia odpowiedzialności, właściciel powinien użyć wszelkich możliwych środków dla poparcia swojego stanowiska, w tym także – w razie braku stosownych dokumentów – zeznań świadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Mandat za parkowanie auta służbowego - niejednoznaczne orzecznictwo

Wielokrotnie moment powzięcia wiadomości o istnieniu zaległości z tytułu opłat dodatkowych następować będzie z chwilą doręczenia wezwania do zapłaty. Ponieważ uzyskanie stosownego oświadczenia pracownika czy też ewentualnie dostęp do umowy powierzenia mienia jest zadaniem stosunkowo łatwym, najlepszym rozwiązaniem wydaje się być niezwłoczne przedstawienie tych dokumentów. W innych przypadkach, droga do wyjaśnienia sprawy może okazać się dłuższa i bardziej skomplikowana.
Problem w wyjaśnieniu wątpliwości stanowi brak utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Wezwania do zapłaty kierowane przez zarządców dróg w swojej treści odwołują się do fragmentów orzeczeń wypaczających faktyczną intencję sądu. Należy pamiętać, że wyroki nie stanowią źródła obowiązującego prawa. Zresztą nie brakuje orzeczeń, spotykających się ze stanowczą krytyką, jak np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 sierpnia 2012 r. (sygn.. akt I SA/Sz 266/12). Według niego obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej za parkowanie pojazdu w strefie płatnego parkowania bez zapłaty za parkowanie, egzekwowany w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym, obciąża właściciela pojazdu, a nie kierowcę. Pozostaje mieć nadzieję, że taka linia orzecznicza nie będzie utrwalana.

Zobacz też: Redukcja punktów karnych - zasady i planowane zmiany

* Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, ze zm.; dalej „UoDP”).

Tekst: Bartosz Świątek, prawnik, menedżer zespołu ds. LTS, R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA