REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Freepik
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

Rolki w Polsce cieszą się ogromną popularnością. Dla niektórych są sposobem na zajęcia sportowe. Wykonują na nich naprawdę efektowne figury. Dla innych to sposób przemieszczania się lub np. metoda na schudnięcie. Rolki czy wrotki nie są jednak wyjęte spod przepisów. I to akurat jest naprawdę ważne.

REKLAMA

REKLAMA

Rolkarz lub wrotkach to pieszy czy kierujący?

Definicję rolek i wrotek można znaleźć w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ta precyzuje, czym jest  urządzenie wspomagające ruch. To "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". Taka definicja oznacza tak naprawdę jedno. Osoba poruszająca się na urządzeniu wspomagającym ruch nie jest kierującym w sensie prawnym. To nadal pieszy. UWR natomiast nie jest pojazdem.

Co ważne, definicja ta pojawiła się w przepisach drogowych na mocy nowelizacji, która weszła w życie 20 maja 2021 r. Wcześniej nie była stosowana. Co dała? Wprowadziła zasady ruchu na urządzeniu wspomagającym ruch. Sprecyzowała rolę takiego użytkownika na drodze.

Zasady ruchu na rolkach lub wrotkach

Osoba, która porusza się na rolkach lub wrotkach, musi pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Bardzo ważne jest m.in. to, że:

REKLAMA

  • musi się poruszać chodnikiem, drogą dla pieszych lub drogą dla rowerów. Wyjątkowo może się pojawić na jezdni w sytuacji, w której przy drodze nie ma chodnika ani drogi dla rowerów.
  • musi poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem.
  • przy wymijaniu lub omijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu.
  • pieszy na UWR (urządzeniu wspomagającym ruch) może przekraczać jezdnię zarówno na przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Przepisy zostawiają tu dowolność. Dodatkowo przepisy zobowiązują go do zachowania szczególnej ostrożności.
  • na drodze dla rowerów osobę taką obowiązuje ruch prawostronny.
  • jadąc na rolkach czy wrotkach, nie można poruszać się w stanie nietrzeźwości (od 0,2 promila), przewozić inną osobę lub ładunek, ciągnąć pojazd, czepiać się pojazdów czy m.in. jechać tyłem.
  • podczas poruszania się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym pieszy na UWR musi nosić elementy odblaskowe.

Wszystkie z powyższych zasad wyraźnie wskazuje i reguluje art. 15a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rolkarz czy pieszy mają pierwszeństwo na chodniku?

O relacji między pieszym a osobą poruszającą się na rolkach czy wrotkach wyraźnie mówi art. 15a ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wyraźnie wspomina o tym, że osoba taka musi "ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu". Na tym jednak obowiązki rolkarza się nie kończą. Bo jest on także zobowiązany do poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (a więc między 4 a 8 km/h) oraz zachowania szczególnej ostrożności.

Czy jazda na rolkach lub wrotkach wymaga uprawnień?

Pieszy poruszający się na urządzeniu wspomagającym ruch nie staje się kierującym. Nie musi mieć zatem prawa jazdy. Żadnego! Powiem więcej, nie jest zobowiązany nawet do posiadania np. karty rowerowej. A do tego jazda na UWR jest dopuszczona bez ograniczeń wiekowych.

Mandaty podczas jazdy na rolkach

Rolkarze, a więc osoby poruszające się na UWR, mają szereg drogowych obowiązków. To oznacza, że za ich niespełnienie grozi im mandat karny. Mogą otrzymać karę m.in. za:

  • naruszenie obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie zakazu poruszania się w stanie nietrzeźwości – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku korzystania z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zasady ruchu prawostronnego na drodze dla rowerów – mandat 50 zł,
  • naruszenie zakazu przewożenia innej osoby, ciągnięcia pojazdu lub ładunku, poruszania się tyłem – mandat 50 zł.

UWR nie jest pojazdem. Osoba poruszająca się na UWR nie jest zatem kierującym. To oznacza, że w przypadku powyższych wykroczeń ukarany nie dostanie punktów karnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA