REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Freepik
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

Rolki w Polsce cieszą się ogromną popularnością. Dla niektórych są sposobem na zajęcia sportowe. Wykonują na nich naprawdę efektowne figury. Dla innych to sposób przemieszczania się lub np. metoda na schudnięcie. Rolki czy wrotki nie są jednak wyjęte spod przepisów. I to akurat jest naprawdę ważne.

REKLAMA

REKLAMA

Rolkarz lub wrotkach to pieszy czy kierujący?

Definicję rolek i wrotek można znaleźć w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ta precyzuje, czym jest  urządzenie wspomagające ruch. To "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". Taka definicja oznacza tak naprawdę jedno. Osoba poruszająca się na urządzeniu wspomagającym ruch nie jest kierującym w sensie prawnym. To nadal pieszy. UWR natomiast nie jest pojazdem.

Co ważne, definicja ta pojawiła się w przepisach drogowych na mocy nowelizacji, która weszła w życie 20 maja 2021 r. Wcześniej nie była stosowana. Co dała? Wprowadziła zasady ruchu na urządzeniu wspomagającym ruch. Sprecyzowała rolę takiego użytkownika na drodze.

Zasady ruchu na rolkach lub wrotkach

Osoba, która porusza się na rolkach lub wrotkach, musi pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Bardzo ważne jest m.in. to, że:

REKLAMA

  • musi się poruszać chodnikiem, drogą dla pieszych lub drogą dla rowerów. Wyjątkowo może się pojawić na jezdni w sytuacji, w której przy drodze nie ma chodnika ani drogi dla rowerów.
  • musi poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem.
  • przy wymijaniu lub omijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu.
  • pieszy na UWR (urządzeniu wspomagającym ruch) może przekraczać jezdnię zarówno na przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Przepisy zostawiają tu dowolność. Dodatkowo przepisy zobowiązują go do zachowania szczególnej ostrożności.
  • na drodze dla rowerów osobę taką obowiązuje ruch prawostronny.
  • jadąc na rolkach czy wrotkach, nie można poruszać się w stanie nietrzeźwości (od 0,2 promila), przewozić inną osobę lub ładunek, ciągnąć pojazd, czepiać się pojazdów czy m.in. jechać tyłem.
  • podczas poruszania się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym pieszy na UWR musi nosić elementy odblaskowe.

Wszystkie z powyższych zasad wyraźnie wskazuje i reguluje art. 15a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rolkarz czy pieszy mają pierwszeństwo na chodniku?

O relacji między pieszym a osobą poruszającą się na rolkach czy wrotkach wyraźnie mówi art. 15a ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wyraźnie wspomina o tym, że osoba taka musi "ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu". Na tym jednak obowiązki rolkarza się nie kończą. Bo jest on także zobowiązany do poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (a więc między 4 a 8 km/h) oraz zachowania szczególnej ostrożności.

Czy jazda na rolkach lub wrotkach wymaga uprawnień?

Pieszy poruszający się na urządzeniu wspomagającym ruch nie staje się kierującym. Nie musi mieć zatem prawa jazdy. Żadnego! Powiem więcej, nie jest zobowiązany nawet do posiadania np. karty rowerowej. A do tego jazda na UWR jest dopuszczona bez ograniczeń wiekowych.

Mandaty podczas jazdy na rolkach

Rolkarze, a więc osoby poruszające się na UWR, mają szereg drogowych obowiązków. To oznacza, że za ich niespełnienie grozi im mandat karny. Mogą otrzymać karę m.in. za:

  • naruszenie obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie zakazu poruszania się w stanie nietrzeźwości – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku korzystania z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zasady ruchu prawostronnego na drodze dla rowerów – mandat 50 zł,
  • naruszenie zakazu przewożenia innej osoby, ciągnięcia pojazdu lub ładunku, poruszania się tyłem – mandat 50 zł.

UWR nie jest pojazdem. Osoba poruszająca się na UWR nie jest zatem kierującym. To oznacza, że w przypadku powyższych wykroczeń ukarany nie dostanie punktów karnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA