REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Freepik
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

Rolki w Polsce cieszą się ogromną popularnością. Dla niektórych są sposobem na zajęcia sportowe. Wykonują na nich naprawdę efektowne figury. Dla innych to sposób przemieszczania się lub np. metoda na schudnięcie. Rolki czy wrotki nie są jednak wyjęte spod przepisów. I to akurat jest naprawdę ważne.

REKLAMA

Rolkarz lub wrotkach to pieszy czy kierujący?

REKLAMA

Definicję rolek i wrotek można znaleźć w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ta precyzuje, czym jest  urządzenie wspomagające ruch. To "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". Taka definicja oznacza tak naprawdę jedno. Osoba poruszająca się na urządzeniu wspomagającym ruch nie jest kierującym w sensie prawnym. To nadal pieszy. UWR natomiast nie jest pojazdem.

Co ważne, definicja ta pojawiła się w przepisach drogowych na mocy nowelizacji, która weszła w życie 20 maja 2021 r. Wcześniej nie była stosowana. Co dała? Wprowadziła zasady ruchu na urządzeniu wspomagającym ruch. Sprecyzowała rolę takiego użytkownika na drodze.

Zasady ruchu na rolkach lub wrotkach

Osoba, która porusza się na rolkach lub wrotkach, musi pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Bardzo ważne jest m.in. to, że:

  • musi się poruszać chodnikiem, drogą dla pieszych lub drogą dla rowerów. Wyjątkowo może się pojawić na jezdni w sytuacji, w której przy drodze nie ma chodnika ani drogi dla rowerów.
  • musi poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem.
  • przy wymijaniu lub omijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu.
  • pieszy na UWR (urządzeniu wspomagającym ruch) może przekraczać jezdnię zarówno na przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Przepisy zostawiają tu dowolność. Dodatkowo przepisy zobowiązują go do zachowania szczególnej ostrożności.
  • na drodze dla rowerów osobę taką obowiązuje ruch prawostronny.
  • jadąc na rolkach czy wrotkach, nie można poruszać się w stanie nietrzeźwości (od 0,2 promila), przewozić inną osobę lub ładunek, ciągnąć pojazd, czepiać się pojazdów czy m.in. jechać tyłem.
  • podczas poruszania się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym pieszy na UWR musi nosić elementy odblaskowe.

Wszystkie z powyższych zasad wyraźnie wskazuje i reguluje art. 15a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rolkarz czy pieszy mają pierwszeństwo na chodniku?

O relacji między pieszym a osobą poruszającą się na rolkach czy wrotkach wyraźnie mówi art. 15a ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wyraźnie wspomina o tym, że osoba taka musi "ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu". Na tym jednak obowiązki rolkarza się nie kończą. Bo jest on także zobowiązany do poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (a więc między 4 a 8 km/h) oraz zachowania szczególnej ostrożności.

Czy jazda na rolkach lub wrotkach wymaga uprawnień?

Pieszy poruszający się na urządzeniu wspomagającym ruch nie staje się kierującym. Nie musi mieć zatem prawa jazdy. Żadnego! Powiem więcej, nie jest zobowiązany nawet do posiadania np. karty rowerowej. A do tego jazda na UWR jest dopuszczona bez ograniczeń wiekowych.

Mandaty podczas jazdy na rolkach

Rolkarze, a więc osoby poruszające się na UWR, mają szereg drogowych obowiązków. To oznacza, że za ich niespełnienie grozi im mandat karny. Mogą otrzymać karę m.in. za:

  • naruszenie obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie zakazu poruszania się w stanie nietrzeźwości – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku korzystania z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zasady ruchu prawostronnego na drodze dla rowerów – mandat 50 zł,
  • naruszenie zakazu przewożenia innej osoby, ciągnięcia pojazdu lub ładunku, poruszania się tyłem – mandat 50 zł.

UWR nie jest pojazdem. Osoba poruszająca się na UWR nie jest zatem kierującym. To oznacza, że w przypadku powyższych wykroczeń ukarany nie dostanie punktów karnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA