REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
Freepik
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

Rolki w Polsce cieszą się ogromną popularnością. Dla niektórych są sposobem na zajęcia sportowe. Wykonują na nich naprawdę efektowne figury. Dla innych to sposób przemieszczania się lub np. metoda na schudnięcie. Rolki czy wrotki nie są jednak wyjęte spod przepisów. I to akurat jest naprawdę ważne.

REKLAMA

REKLAMA

Rolkarz lub wrotkach to pieszy czy kierujący?

Definicję rolek i wrotek można znaleźć w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ta precyzuje, czym jest  urządzenie wspomagające ruch. To "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". Taka definicja oznacza tak naprawdę jedno. Osoba poruszająca się na urządzeniu wspomagającym ruch nie jest kierującym w sensie prawnym. To nadal pieszy. UWR natomiast nie jest pojazdem.

Co ważne, definicja ta pojawiła się w przepisach drogowych na mocy nowelizacji, która weszła w życie 20 maja 2021 r. Wcześniej nie była stosowana. Co dała? Wprowadziła zasady ruchu na urządzeniu wspomagającym ruch. Sprecyzowała rolę takiego użytkownika na drodze.

Zasady ruchu na rolkach lub wrotkach

Osoba, która porusza się na rolkach lub wrotkach, musi pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Bardzo ważne jest m.in. to, że:

REKLAMA

  • musi się poruszać chodnikiem, drogą dla pieszych lub drogą dla rowerów. Wyjątkowo może się pojawić na jezdni w sytuacji, w której przy drodze nie ma chodnika ani drogi dla rowerów.
  • musi poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem.
  • przy wymijaniu lub omijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu.
  • pieszy na UWR (urządzeniu wspomagającym ruch) może przekraczać jezdnię zarówno na przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Przepisy zostawiają tu dowolność. Dodatkowo przepisy zobowiązują go do zachowania szczególnej ostrożności.
  • na drodze dla rowerów osobę taką obowiązuje ruch prawostronny.
  • jadąc na rolkach czy wrotkach, nie można poruszać się w stanie nietrzeźwości (od 0,2 promila), przewozić inną osobę lub ładunek, ciągnąć pojazd, czepiać się pojazdów czy m.in. jechać tyłem.
  • podczas poruszania się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym pieszy na UWR musi nosić elementy odblaskowe.

Wszystkie z powyższych zasad wyraźnie wskazuje i reguluje art. 15a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rolkarz czy pieszy mają pierwszeństwo na chodniku?

O relacji między pieszym a osobą poruszającą się na rolkach czy wrotkach wyraźnie mówi art. 15a ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wyraźnie wspomina o tym, że osoba taka musi "ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu". Na tym jednak obowiązki rolkarza się nie kończą. Bo jest on także zobowiązany do poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (a więc między 4 a 8 km/h) oraz zachowania szczególnej ostrożności.

Czy jazda na rolkach lub wrotkach wymaga uprawnień?

Pieszy poruszający się na urządzeniu wspomagającym ruch nie staje się kierującym. Nie musi mieć zatem prawa jazdy. Żadnego! Powiem więcej, nie jest zobowiązany nawet do posiadania np. karty rowerowej. A do tego jazda na UWR jest dopuszczona bez ograniczeń wiekowych.

Mandaty podczas jazdy na rolkach

Rolkarze, a więc osoby poruszające się na UWR, mają szereg drogowych obowiązków. To oznacza, że za ich niespełnienie grozi im mandat karny. Mogą otrzymać karę m.in. za:

  • naruszenie obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu na chodniku lub drodze dla pieszych – mandat 200 zł,
  • naruszenie zakazu poruszania się w stanie nietrzeźwości – mandat 200 zł,
  • naruszenie obowiązku korzystania z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • naruszenie zasady ruchu prawostronnego na drodze dla rowerów – mandat 50 zł,
  • naruszenie zakazu przewożenia innej osoby, ciągnięcia pojazdu lub ładunku, poruszania się tyłem – mandat 50 zł.

UWR nie jest pojazdem. Osoba poruszająca się na UWR nie jest zatem kierującym. To oznacza, że w przypadku powyższych wykroczeń ukarany nie dostanie punktów karnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA