REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz ruchu dla ciężarówek w Sylwestra i Nowy Rok. Zasady 31 grudnia 2023 r. i 1 stycznia 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz ruchu dla ciężarówek w Sylwestra 2023 r. i Nowy Rok 2024 r., zakaz ruchu dla ciężarówek 31 grudnia 2023 r., zakaz ruchu dla ciężarówek 1 stycznia 2024 r.
Zakaz ruchu dla ciężarówek w Sylwestra 2023 r. i Nowy Rok 2024 r. Zasady 31 grudnia 2023 r. i 1 stycznia 2024 r.
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Czy w ostatnim dniu starego roku i pierwszym nowego obowiązują zakazy ruchu dla ciężarówek? W Nowy Rok tak. Sylwester został jednak potraktowany przez ustawodawcę po macoszemu. Jest nawet wyłączony spod działania wyjątku!

Sylwester stanowi okazję do świętowania. Świętowania wśród znajomych lub rodziny. Czy to oznacza, że na drogach nie pojawią się pojazdy ciężarowe? Odpowiedź na to pytanie przynosi rozporządzenie ministra transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz ruchu dla ciężarówek: 1 stycznia 2024 r.

W przypadku wyznaczania dni, w których obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, zasady są proste. W głos par. 2 pkt 1 w/w rozporządzenia dotyczą one wyłącznie dni ustawowo wolne od pracy. 1 stycznia 2024 r. takim dniem właśnie będzie. To oznacza mniej więcej tyle, że ciężarówki nie będą mogły pojawić się na drogach publicznych od godziny 8:00 do 22:00.

Jakich pojazdów ciężarowych dotyczy zakaz ruchu w Nowy Rok? W głos par. 1 w/w rozporządzenia odnosi się wyłącznie do pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów.

Zakaz ruchu dla ciężarówek 31 grudnia 2023 r.

Czy zakazem ruchu dla ciężarówek jest objęty Sylwester? Niestety 31 grudnia 2023 r. nie załapie się w kategorię dni ustawowo wolnych od pracy. W efekcie zakaz ruchu dla ciężarówek nie zostanie ustanowiony. A to dopiero połowa złych informacji. Jest bowiem par. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia, który mówi o tym, że ograniczenia w ruchu dla pojazdów ciężarowych dotyczą także dnia poprzedzającego dzień wolny od pracy. Ale ta zasada nie działa w przypadku 1 stycznia. Ustawodawca w tym przypadku ją wyłączył. W efekcie ciężarówki 31 grudnia 2023 r. mogą jeździć po drogach publicznych przez całą dobę.

REKLAMA

Zakaz ruchu dla ciężarówek 1 stycznia nie dla służb

Zakaz ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 12 ton nie obejmuje pojazdów eksploatowanych przez policję, ITD, straż pożarną, pogotowie, ale także Straż Graniczną, Służby Celno-Skarbowe, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa czy jednostki ratownictwa chemicznego oraz jednostki służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami. Na taki pogląd bardzo wyraźnie wskazuje par. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakich pojazdów nie dotyczy zakaz ruchu dla ciężarówek w Nowy Rok?

Zakaz ruchu dla ciężarówek 1 stycznia 2024 r. nie będzie obowiązywał przez całą dobę. Spod jego działania wyjęte zostaną godziny od 0:00 do 8:00 i od 22:00 do 24:00. Na tym jednak nie koniec. Bo są pewne typy pojazdów, których powyższe przepisy również nie obejmą. Mowa o pojazdach używanych przy:

  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
  • dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz wodę pitną,
  • do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,
  • do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
  • do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, określonych w załączniku
  • do rozporządzenia, stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
  • do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
  • do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
  • w transporcie kombinowanym,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.

W głos par. 3 ust. 1 pkt 4, 5 i 6 w/w rozporządzenia spod zakazu ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 12 ton wyjęte są także pojazdy wolnobieżne używane do prac rolnych i ciągników rolniczych, pojazdy powracające z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku oraz pojazdy, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy.

Mandat za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek w 1 stycznia 2024 r.

Złamanie zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych w Nowy Rok oznacza wykroczenie. To popełnia jednak nie tylko kierowca, ale również przewoźnik i osoba zarządzająca transportem. Każdy z nich zostanie ukarany mandatem karnym. Grzywna w przypadku:

  • kierowcy wynosi od 200 do 500 zł.
  • przewoźnika wynosi do 2000 zł.
  • zarządzającego transportem wynosi do 1000 zł.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA