REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz ruchu dla ciężarówek w Sylwestra i Nowy Rok. Zasady 31 grudnia 2023 r. i 1 stycznia 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz ruchu dla ciężarówek w Sylwestra 2023 r. i Nowy Rok 2024 r., zakaz ruchu dla ciężarówek 31 grudnia 2023 r., zakaz ruchu dla ciężarówek 1 stycznia 2024 r.
Zakaz ruchu dla ciężarówek w Sylwestra 2023 r. i Nowy Rok 2024 r. Zasady 31 grudnia 2023 r. i 1 stycznia 2024 r.
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Czy w ostatnim dniu starego roku i pierwszym nowego obowiązują zakazy ruchu dla ciężarówek? W Nowy Rok tak. Sylwester został jednak potraktowany przez ustawodawcę po macoszemu. Jest nawet wyłączony spod działania wyjątku!

Sylwester stanowi okazję do świętowania. Świętowania wśród znajomych lub rodziny. Czy to oznacza, że na drogach nie pojawią się pojazdy ciężarowe? Odpowiedź na to pytanie przynosi rozporządzenie ministra transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach.

REKLAMA

Zakaz ruchu dla ciężarówek: 1 stycznia 2024 r.

REKLAMA

W przypadku wyznaczania dni, w których obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, zasady są proste. W głos par. 2 pkt 1 w/w rozporządzenia dotyczą one wyłącznie dni ustawowo wolne od pracy. 1 stycznia 2024 r. takim dniem właśnie będzie. To oznacza mniej więcej tyle, że ciężarówki nie będą mogły pojawić się na drogach publicznych od godziny 8:00 do 22:00.

Jakich pojazdów ciężarowych dotyczy zakaz ruchu w Nowy Rok? W głos par. 1 w/w rozporządzenia odnosi się wyłącznie do pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów.

Zakaz ruchu dla ciężarówek 31 grudnia 2023 r.

Czy zakazem ruchu dla ciężarówek jest objęty Sylwester? Niestety 31 grudnia 2023 r. nie załapie się w kategorię dni ustawowo wolnych od pracy. W efekcie zakaz ruchu dla ciężarówek nie zostanie ustanowiony. A to dopiero połowa złych informacji. Jest bowiem par. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia, który mówi o tym, że ograniczenia w ruchu dla pojazdów ciężarowych dotyczą także dnia poprzedzającego dzień wolny od pracy. Ale ta zasada nie działa w przypadku 1 stycznia. Ustawodawca w tym przypadku ją wyłączył. W efekcie ciężarówki 31 grudnia 2023 r. mogą jeździć po drogach publicznych przez całą dobę.

Zakaz ruchu dla ciężarówek 1 stycznia nie dla służb

Zakaz ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 12 ton nie obejmuje pojazdów eksploatowanych przez policję, ITD, straż pożarną, pogotowie, ale także Straż Graniczną, Służby Celno-Skarbowe, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa czy jednostki ratownictwa chemicznego oraz jednostki służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami. Na taki pogląd bardzo wyraźnie wskazuje par. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakich pojazdów nie dotyczy zakaz ruchu dla ciężarówek w Nowy Rok?

Zakaz ruchu dla ciężarówek 1 stycznia 2024 r. nie będzie obowiązywał przez całą dobę. Spod jego działania wyjęte zostaną godziny od 0:00 do 8:00 i od 22:00 do 24:00. Na tym jednak nie koniec. Bo są pewne typy pojazdów, których powyższe przepisy również nie obejmą. Mowa o pojazdach używanych przy:

  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
  • dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz wodę pitną,
  • do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,
  • do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
  • do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, określonych w załączniku
  • do rozporządzenia, stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
  • do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
  • do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
  • w transporcie kombinowanym,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.

W głos par. 3 ust. 1 pkt 4, 5 i 6 w/w rozporządzenia spod zakazu ruchu dla ciężarówek o DMC powyżej 12 ton wyjęte są także pojazdy wolnobieżne używane do prac rolnych i ciągników rolniczych, pojazdy powracające z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku oraz pojazdy, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy.

Mandat za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek w 1 stycznia 2024 r.

Złamanie zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych w Nowy Rok oznacza wykroczenie. To popełnia jednak nie tylko kierowca, ale również przewoźnik i osoba zarządzająca transportem. Każdy z nich zostanie ukarany mandatem karnym. Grzywna w przypadku:

  • kierowcy wynosi od 200 do 500 zł.
  • przewoźnika wynosi do 2000 zł.
  • zarządzającego transportem wynosi do 1000 zł.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA