REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r. Zasady, godziny, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r., zakaz ruchu dla ciężarówek, mandat za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek, kontrola drogowa ciężarówki, kontrole ITD
Zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r. Zasady, godziny, przepisy
GITD

REKLAMA

REKLAMA

11 listopada, czyli Święto Niepodległości, jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Tylko czy fakt ten dotyczy także kierujących ciężarówkami? Częściowo tak. W tym materiale przypomnimy zasady zakazu ruchu dla ciężarówek.

W dni ustawowo wolne od pracy obowiązują zakazy ruchu dla ciężarówek. Kluczowe znaczenie w tym kontekście ma jednak podstawowa kwestia. I jest nią definicja ciężarówki. Zakazy obowiązują pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton. Przy czym nie odnoszą się np. do autobusów. Na takim stanowisku stoi par. 1 rozporządzenia ministra transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach.

REKLAMA

Zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r. Godziny obowiązywania

Zakaz ruchu dla pojazdów i zespołów pojazdów o DMC powyżej 12 ton obowiązuje w określonych godzinach. 11 listopada 2023 r. samochody ciężarowe nie mają prawa pojawić się na drodze publicznej od godz. 8:00 do 22:00. Wyraźnie mówi o tym par. 2 pkt 1 w/w rozporządzenia. Na tym jednak nie koniec, bo przepisy rozszerzają zakaz również na dzień poprzedzający. Mówi o tym par. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia. To oznacza, że zakaz ruchu będzie dotyczyć też 10 listopada 2023 r. W tym przypadku będzie obowiązywał w godz. od 18:00 do 22:00.

Podsumowując, zakaz ruchu dla ciężarówek powyżej 12 t obowiązuje 10 listopada 2023 r. od 18:00 do 22:00 i 11 listopada 2023 r. od 8:00 do 22:00. W tych godzinach pojazdy nie mogą się poruszać po drogach publicznych. Zakaz jest powodowany dbałością o prawidłowy przebieg podróży samochodami osobowymi.

Zakaz ruchu dla ciężarówek w Święto Niepodległości a pojazdy służb

Zakaz ruchu dla ciężarówek w Święto Niepodległości nie jest totalny. Spod jego działania w sposób naturalny musiały być wyjęte pojazdy eksploatowane np. przez służby ratunkowe czy strzegące porządku. Zarówno 10 listopada wieczorem, jak i 11 listopada po drogach publicznych mogą jeździć pojazdy o DMC powyżej 12 t należące do policji, ITD, straży pożarnej, pogotowia, ale także Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa czy jednostek ratownictwa chemicznego oraz jednostek służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami. Wyraźnie mówi o tym par. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia.

Jakich pojazdów nie dotyczy zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r.?

Przepisy przewidują jednak więcej wyjątków od zakazu ruchu dla ciężarówek. 11 listopada 2023 r. w głos par. 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia jeździć będą mogły także pojazdy używane:

  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
  • dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz wodę pitną,
  • do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,
  • do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
  • do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, określonych w załączniku do rozporządzenia, stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
  • do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
  • do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
  • w transporcie kombinowanym,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.

Poza tym zakazem ruchu dla pojazdów ciężarowych 11 listopada w głos par. 3 ust. 1 pkt 4, 5 i 6 w/w rozporządzenia nie są objęte pojazdy wolnobieżne używane do prac rolnych i ciągników rolniczych, pojazdy powracające z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku oraz pojazdy, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki mandat grozi za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r.?

Ruch na drogach będzie monitorowany przez funkcjonariuszy ITD. Będą oni kontrolować pojazdy ciężkie oraz sprawdzać, czy pojawiły się ona na drogach w zgodzie z przepisami. Co w sytuacji, w której kierujący złamał zakaz ruchu dla ciężarówek? Grozi mu mandat. Ten wynosi od 200 zł do 500 zł. Jednocześnie grzywnę dostanie przewoźnik. Kara w jego przypadku ma już wysokość 2000 zł. Również na zarządzającego transportem ITD może nałożyć grzywnę. Tu kwota sięga 1000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA