REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r. Zasady, godziny, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r., zakaz ruchu dla ciężarówek, mandat za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek, kontrola drogowa ciężarówki, kontrole ITD
Zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r. Zasady, godziny, przepisy
GITD

REKLAMA

REKLAMA

11 listopada, czyli Święto Niepodległości, jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Tylko czy fakt ten dotyczy także kierujących ciężarówkami? Częściowo tak. W tym materiale przypomnimy zasady zakazu ruchu dla ciężarówek.

W dni ustawowo wolne od pracy obowiązują zakazy ruchu dla ciężarówek. Kluczowe znaczenie w tym kontekście ma jednak podstawowa kwestia. I jest nią definicja ciężarówki. Zakazy obowiązują pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton. Przy czym nie odnoszą się np. do autobusów. Na takim stanowisku stoi par. 1 rozporządzenia ministra transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach.

REKLAMA

Zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r. Godziny obowiązywania

Zakaz ruchu dla pojazdów i zespołów pojazdów o DMC powyżej 12 ton obowiązuje w określonych godzinach. 11 listopada 2023 r. samochody ciężarowe nie mają prawa pojawić się na drodze publicznej od godz. 8:00 do 22:00. Wyraźnie mówi o tym par. 2 pkt 1 w/w rozporządzenia. Na tym jednak nie koniec, bo przepisy rozszerzają zakaz również na dzień poprzedzający. Mówi o tym par. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia. To oznacza, że zakaz ruchu będzie dotyczyć też 10 listopada 2023 r. W tym przypadku będzie obowiązywał w godz. od 18:00 do 22:00.

Podsumowując, zakaz ruchu dla ciężarówek powyżej 12 t obowiązuje 10 listopada 2023 r. od 18:00 do 22:00 i 11 listopada 2023 r. od 8:00 do 22:00. W tych godzinach pojazdy nie mogą się poruszać po drogach publicznych. Zakaz jest powodowany dbałością o prawidłowy przebieg podróży samochodami osobowymi.

Zakaz ruchu dla ciężarówek w Święto Niepodległości a pojazdy służb

Zakaz ruchu dla ciężarówek w Święto Niepodległości nie jest totalny. Spod jego działania w sposób naturalny musiały być wyjęte pojazdy eksploatowane np. przez służby ratunkowe czy strzegące porządku. Zarówno 10 listopada wieczorem, jak i 11 listopada po drogach publicznych mogą jeździć pojazdy o DMC powyżej 12 t należące do policji, ITD, straży pożarnej, pogotowia, ale także Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa czy jednostek ratownictwa chemicznego oraz jednostek służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami. Wyraźnie mówi o tym par. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia.

Jakich pojazdów nie dotyczy zakaz ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r.?

Przepisy przewidują jednak więcej wyjątków od zakazu ruchu dla ciężarówek. 11 listopada 2023 r. w głos par. 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia jeździć będą mogły także pojazdy używane:

  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
  • dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz wodę pitną,
  • do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,
  • do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
  • do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, określonych w załączniku do rozporządzenia, stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
  • do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
  • do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
  • w transporcie kombinowanym,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.

Poza tym zakazem ruchu dla pojazdów ciężarowych 11 listopada w głos par. 3 ust. 1 pkt 4, 5 i 6 w/w rozporządzenia nie są objęte pojazdy wolnobieżne używane do prac rolnych i ciągników rolniczych, pojazdy powracające z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku oraz pojazdy, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki mandat grozi za złamanie zakazu ruchu dla ciężarówek 11 listopada 2023 r.?

Ruch na drogach będzie monitorowany przez funkcjonariuszy ITD. Będą oni kontrolować pojazdy ciężkie oraz sprawdzać, czy pojawiły się ona na drogach w zgodzie z przepisami. Co w sytuacji, w której kierujący złamał zakaz ruchu dla ciężarówek? Grozi mu mandat. Ten wynosi od 200 zł do 500 zł. Jednocześnie grzywnę dostanie przewoźnik. Kara w jego przypadku ma już wysokość 2000 zł. Również na zarządzającego transportem ITD może nałożyć grzywnę. Tu kwota sięga 1000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA