REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowa autostrada A1. Odcinek Rusocin – Toruń bezpłatny, ale dla kogo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darmowa autostrada A1, bezpłatna A1 Rusocin – Toruń, bezpłatny przejazd A1, darmowa A1 od 4 września 2023 r.
Darmowa autostrada A1. Odcinek Rusocin – Toruń bezpłatny, ale dla kogo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 4 września 2023 r. na autostradzie A1 Rusocin – Toruń nie obowiązują opłaty. Rządowe zwolnienie z płatności nie dotyczy jednak każdego typu pojazdów i na razie ma obowiązywać tylko przez kilka miesięcy. Oto wszystkie szczegóły.

Darmowa autostrada A1 7 dni w tygodniu od 4 września 2023 r.

REKLAMA

Premier przekazał dobrą informację kierowcom. Ci od 4 września 2023 r. nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A1 między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem. Instrukcję w tej sprawie wprost z Ministerstwa Infrastruktury otrzymał również już zarządca drogi, a więc AmberOne, a konkretnie spółka Gdańsk Transport Company. Tym samym rząd przedłuża zwolnienie z opłat, które obowiązywało w wakacje. Tyle że wakacyjna ulga dotyczyła weekendów. Tu zwolnienie obowiązuje przez 7 dni w tygodniu i... No właśnie, ile dni w roku?

REKLAMA

Komunikat wydany przez operatora mówi o tym, że "Zgodnie z instrukcją otrzymaną z Ministerstwa Infrastruktury, od 4 września 2023 r. od godziny 12:00 do 31 grudnia 2023 r. do godziny 23:59" za przejazd AmberOne Autostradą A1 nie będą pobierane opłaty. Na razie zatem zwolnienie obowiązuje wyłącznie do końca roku. Co dalej? Żeby się o tym przekonać, trzeba będzie poczekać prawdopodobnie do grudnia. Wtedy decyzję będzie podejmować kolejny rząd.

Jakie pojazdy będą zwolnione z opłaty na autostradzie A1?

Zwolnienie z opłat na autostradzie A1 Rusocin – Toruń w głos ustalenia rządu dotyczy pojazdów kategorii 1 i 1A. To oznacza przede wszystkim dwa typy pojazdów. Mowa o:

  • Pojazdach o dwóch osiach bez podwójnych kół, które nie ciągną przyczepy – kategoria 1.
  • Motocyklach – kategoria 1a.

Do kategorii 1 łapią się pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Taki warunek DMC spełniają nie tylko auta osobowe i SUV-y, ale również pick-up`y, małe auta dostawcze czy nawet kampery. Bardzo ważne jest to, że zwolnienie z opłat nie dotyczy np. samochodów osobowych wyposażonych w przyczepy. Te łapią się bowiem do kategorii 2a.

Ważne

Kierujący powyższymi pojazdami, który pokona odcinek autostrady A1 między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem, zaoszczędzi za sprawą zwolnienia z opłaty 29,90 zł. W dwie strony to prawie 60 zł. Suma jest zatem całkiem znacząca.

Jakie pojazdy nie będą zwolnione z opłaty na autostradzie A1?

Z opłaty nie będą zwolnione żadne inne pojazdy, niż te ujęte na powyższej liście. To oznacza, że nadal płacić muszą kierowcy podróżujący pojazdem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kategorii 2 – pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze,
  • kategorii 2a – pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami,
  • kategorii 3 – pojazdy samochodowe o trzech osiach, które są wyposażone w koło bliźniacze na co najmniej jednej osi,
  • kategorii 4 – pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, które posiadają podwójne koła na przynajmniej jednej osi,
  • kategorii 5 – pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4 i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym.

To oznacza, że z opłat nie zostaną zwolnione samochody o DMC powyżej 3,5 tony. Mogą to być zarówno ciężarówki, jak i TIR-y, ale także pojazdy nienormatywne, autobusy czy ciężkie pick-up`y i kampery.

Nie będzie opłat na A1. Czy bramki będą otwarte?

Zwolnienie z opłat na autostradzie AmberOne Autostradą A1, czyli A1 na odcinku Rusocin – Toruń, wcale nie oznacza otwartych bramek. Te będą pracować jak do tej pory. Jak zatem kierowca poruszający się pojazdem kategorii 1 i 1A ma skorzystać ze zwolnienia z opłaty? Metody są dwie. Wyraźnie mówi o nich komunikat AmberOne.

  1. Po pierwsze kierowca może podjechać do bramki wjazdowe i po prostu pobrać bilet. Gdy będzie opuszczał autostradę i podjedzie do bramki wyjazdowej, inkasent pobierze bilet, ale nie będzie żądał opłaty. Po prostu otworzy bramkę i wypuści pojazd.
  2. Po drugie kierowcy dalej mogą korzystać z systemu bezdotykowego opartego o kamery. Użytkownicy zarejestrowani w systemie AmberGO muszą podjechać zarówno do bramki wjazdowej, jak i wyjazdowej. Te otworzą się po odczytaniu numeru rejestracyjnego, ale opłata nie zostanie pobrana z konta kierującego.

Ile będą kosztować darmowe autostrady?

REKLAMA

Darmowa autostrada A1. Hasło jest nośne i brzmi niezwykle dobrze. Warto jednak pamiętać o jednej zasadzie. Najdroższe rzeczy, które mamy w życiu, są za darmo. Identycznie będzie i w tym przypadku. Rezygnacja z opłat na odcinkach zarządzanych przez e-Toll oznacza brak wpływów z tego tytułu do systemu KAS, a więc i budżetu. Na A1 brak opłat oznacza, że rząd musi wypłacić zarządcy autostrady na odcinku Rusocin – Toruń, czyli AmberOne, rekompensatę za rezygnację z poboru opłat. Ile ta wyniesie? Ciężko mówić o bardzo konkretnej kwocie. Ostrożnie licząc, będą to jednak setki milionów złotych.

Skąd wzięły się te setki milionów? Rezygnacja z poboru opłat e-Toll dla samochodów osobowych na A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica oznacza dla budżetu państwa koszt na poziomie blisko 200 mln zł przez pół roku. Właściciel jednego samochodu, który pokona obydwa odcinki, zaoszczędzi 26,10 zł. Opłata na A1 Rusocin – Nowa Wieś jest natomiast wyższa. Kierowca musi zapłacić 29,90 zł. Skoro totalny brak opłat ma obowiązywać przez 4 miesiące na początek, nietrudno policzyć, że w tym okresie możemy mówić o kwocie oscylującej w granicy 153 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA