REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowa autostrada A1. Odcinek Rusocin – Toruń bezpłatny, ale dla kogo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darmowa autostrada A1, bezpłatna A1 Rusocin – Toruń, bezpłatny przejazd A1, darmowa A1 od 4 września 2023 r.
Darmowa autostrada A1. Odcinek Rusocin – Toruń bezpłatny, ale dla kogo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 4 września 2023 r. na autostradzie A1 Rusocin – Toruń nie obowiązują opłaty. Rządowe zwolnienie z płatności nie dotyczy jednak każdego typu pojazdów i na razie ma obowiązywać tylko przez kilka miesięcy. Oto wszystkie szczegóły.

Darmowa autostrada A1 7 dni w tygodniu od 4 września 2023 r.

REKLAMA

Premier przekazał dobrą informację kierowcom. Ci od 4 września 2023 r. nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A1 między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem. Instrukcję w tej sprawie wprost z Ministerstwa Infrastruktury otrzymał również już zarządca drogi, a więc AmberOne, a konkretnie spółka Gdańsk Transport Company. Tym samym rząd przedłuża zwolnienie z opłat, które obowiązywało w wakacje. Tyle że wakacyjna ulga dotyczyła weekendów. Tu zwolnienie obowiązuje przez 7 dni w tygodniu i... No właśnie, ile dni w roku?

REKLAMA

Komunikat wydany przez operatora mówi o tym, że "Zgodnie z instrukcją otrzymaną z Ministerstwa Infrastruktury, od 4 września 2023 r. od godziny 12:00 do 31 grudnia 2023 r. do godziny 23:59" za przejazd AmberOne Autostradą A1 nie będą pobierane opłaty. Na razie zatem zwolnienie obowiązuje wyłącznie do końca roku. Co dalej? Żeby się o tym przekonać, trzeba będzie poczekać prawdopodobnie do grudnia. Wtedy decyzję będzie podejmować kolejny rząd.

Jakie pojazdy będą zwolnione z opłaty na autostradzie A1?

Zwolnienie z opłat na autostradzie A1 Rusocin – Toruń w głos ustalenia rządu dotyczy pojazdów kategorii 1 i 1A. To oznacza przede wszystkim dwa typy pojazdów. Mowa o:

  • Pojazdach o dwóch osiach bez podwójnych kół, które nie ciągną przyczepy – kategoria 1.
  • Motocyklach – kategoria 1a.

Do kategorii 1 łapią się pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Taki warunek DMC spełniają nie tylko auta osobowe i SUV-y, ale również pick-up`y, małe auta dostawcze czy nawet kampery. Bardzo ważne jest to, że zwolnienie z opłat nie dotyczy np. samochodów osobowych wyposażonych w przyczepy. Te łapią się bowiem do kategorii 2a.

Ważne

Kierujący powyższymi pojazdami, który pokona odcinek autostrady A1 między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem, zaoszczędzi za sprawą zwolnienia z opłaty 29,90 zł. W dwie strony to prawie 60 zł. Suma jest zatem całkiem znacząca.

Jakie pojazdy nie będą zwolnione z opłaty na autostradzie A1?

Z opłaty nie będą zwolnione żadne inne pojazdy, niż te ujęte na powyższej liście. To oznacza, że nadal płacić muszą kierowcy podróżujący pojazdem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kategorii 2 – pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze,
  • kategorii 2a – pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami,
  • kategorii 3 – pojazdy samochodowe o trzech osiach, które są wyposażone w koło bliźniacze na co najmniej jednej osi,
  • kategorii 4 – pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, które posiadają podwójne koła na przynajmniej jednej osi,
  • kategorii 5 – pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4 i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym.

To oznacza, że z opłat nie zostaną zwolnione samochody o DMC powyżej 3,5 tony. Mogą to być zarówno ciężarówki, jak i TIR-y, ale także pojazdy nienormatywne, autobusy czy ciężkie pick-up`y i kampery.

Nie będzie opłat na A1. Czy bramki będą otwarte?

Zwolnienie z opłat na autostradzie AmberOne Autostradą A1, czyli A1 na odcinku Rusocin – Toruń, wcale nie oznacza otwartych bramek. Te będą pracować jak do tej pory. Jak zatem kierowca poruszający się pojazdem kategorii 1 i 1A ma skorzystać ze zwolnienia z opłaty? Metody są dwie. Wyraźnie mówi o nich komunikat AmberOne.

  1. Po pierwsze kierowca może podjechać do bramki wjazdowe i po prostu pobrać bilet. Gdy będzie opuszczał autostradę i podjedzie do bramki wyjazdowej, inkasent pobierze bilet, ale nie będzie żądał opłaty. Po prostu otworzy bramkę i wypuści pojazd.
  2. Po drugie kierowcy dalej mogą korzystać z systemu bezdotykowego opartego o kamery. Użytkownicy zarejestrowani w systemie AmberGO muszą podjechać zarówno do bramki wjazdowej, jak i wyjazdowej. Te otworzą się po odczytaniu numeru rejestracyjnego, ale opłata nie zostanie pobrana z konta kierującego.

Ile będą kosztować darmowe autostrady?

REKLAMA

Darmowa autostrada A1. Hasło jest nośne i brzmi niezwykle dobrze. Warto jednak pamiętać o jednej zasadzie. Najdroższe rzeczy, które mamy w życiu, są za darmo. Identycznie będzie i w tym przypadku. Rezygnacja z opłat na odcinkach zarządzanych przez e-Toll oznacza brak wpływów z tego tytułu do systemu KAS, a więc i budżetu. Na A1 brak opłat oznacza, że rząd musi wypłacić zarządcy autostrady na odcinku Rusocin – Toruń, czyli AmberOne, rekompensatę za rezygnację z poboru opłat. Ile ta wyniesie? Ciężko mówić o bardzo konkretnej kwocie. Ostrożnie licząc, będą to jednak setki milionów złotych.

Skąd wzięły się te setki milionów? Rezygnacja z poboru opłat e-Toll dla samochodów osobowych na A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica oznacza dla budżetu państwa koszt na poziomie blisko 200 mln zł przez pół roku. Właściciel jednego samochodu, który pokona obydwa odcinki, zaoszczędzi 26,10 zł. Opłata na A1 Rusocin – Nowa Wieś jest natomiast wyższa. Kierowca musi zapłacić 29,90 zł. Skoro totalny brak opłat ma obowiązywać przez 4 miesiące na początek, nietrudno policzyć, że w tym okresie możemy mówić o kwocie oscylującej w granicy 153 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA