REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowa autostrada A1. Odcinek Rusocin – Toruń bezpłatny, ale dla kogo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darmowa autostrada A1, bezpłatna A1 Rusocin – Toruń, bezpłatny przejazd A1, darmowa A1 od 4 września 2023 r.
Darmowa autostrada A1. Odcinek Rusocin – Toruń bezpłatny, ale dla kogo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 4 września 2023 r. na autostradzie A1 Rusocin – Toruń nie obowiązują opłaty. Rządowe zwolnienie z płatności nie dotyczy jednak każdego typu pojazdów i na razie ma obowiązywać tylko przez kilka miesięcy. Oto wszystkie szczegóły.

Darmowa autostrada A1 7 dni w tygodniu od 4 września 2023 r.

REKLAMA

Premier przekazał dobrą informację kierowcom. Ci od 4 września 2023 r. nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A1 między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem. Instrukcję w tej sprawie wprost z Ministerstwa Infrastruktury otrzymał również już zarządca drogi, a więc AmberOne, a konkretnie spółka Gdańsk Transport Company. Tym samym rząd przedłuża zwolnienie z opłat, które obowiązywało w wakacje. Tyle że wakacyjna ulga dotyczyła weekendów. Tu zwolnienie obowiązuje przez 7 dni w tygodniu i... No właśnie, ile dni w roku?

REKLAMA

Komunikat wydany przez operatora mówi o tym, że "Zgodnie z instrukcją otrzymaną z Ministerstwa Infrastruktury, od 4 września 2023 r. od godziny 12:00 do 31 grudnia 2023 r. do godziny 23:59" za przejazd AmberOne Autostradą A1 nie będą pobierane opłaty. Na razie zatem zwolnienie obowiązuje wyłącznie do końca roku. Co dalej? Żeby się o tym przekonać, trzeba będzie poczekać prawdopodobnie do grudnia. Wtedy decyzję będzie podejmować kolejny rząd.

Jakie pojazdy będą zwolnione z opłaty na autostradzie A1?

Zwolnienie z opłat na autostradzie A1 Rusocin – Toruń w głos ustalenia rządu dotyczy pojazdów kategorii 1 i 1A. To oznacza przede wszystkim dwa typy pojazdów. Mowa o:

  • Pojazdach o dwóch osiach bez podwójnych kół, które nie ciągną przyczepy – kategoria 1.
  • Motocyklach – kategoria 1a.

Do kategorii 1 łapią się pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Taki warunek DMC spełniają nie tylko auta osobowe i SUV-y, ale również pick-up`y, małe auta dostawcze czy nawet kampery. Bardzo ważne jest to, że zwolnienie z opłat nie dotyczy np. samochodów osobowych wyposażonych w przyczepy. Te łapią się bowiem do kategorii 2a.

Ważne

Kierujący powyższymi pojazdami, który pokona odcinek autostrady A1 między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem, zaoszczędzi za sprawą zwolnienia z opłaty 29,90 zł. W dwie strony to prawie 60 zł. Suma jest zatem całkiem znacząca.

Jakie pojazdy nie będą zwolnione z opłaty na autostradzie A1?

Z opłaty nie będą zwolnione żadne inne pojazdy, niż te ujęte na powyższej liście. To oznacza, że nadal płacić muszą kierowcy podróżujący pojazdem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kategorii 2 – pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze,
  • kategorii 2a – pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami,
  • kategorii 3 – pojazdy samochodowe o trzech osiach, które są wyposażone w koło bliźniacze na co najmniej jednej osi,
  • kategorii 4 – pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, które posiadają podwójne koła na przynajmniej jednej osi,
  • kategorii 5 – pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4 i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym.

To oznacza, że z opłat nie zostaną zwolnione samochody o DMC powyżej 3,5 tony. Mogą to być zarówno ciężarówki, jak i TIR-y, ale także pojazdy nienormatywne, autobusy czy ciężkie pick-up`y i kampery.

Nie będzie opłat na A1. Czy bramki będą otwarte?

Zwolnienie z opłat na autostradzie AmberOne Autostradą A1, czyli A1 na odcinku Rusocin – Toruń, wcale nie oznacza otwartych bramek. Te będą pracować jak do tej pory. Jak zatem kierowca poruszający się pojazdem kategorii 1 i 1A ma skorzystać ze zwolnienia z opłaty? Metody są dwie. Wyraźnie mówi o nich komunikat AmberOne.

  1. Po pierwsze kierowca może podjechać do bramki wjazdowe i po prostu pobrać bilet. Gdy będzie opuszczał autostradę i podjedzie do bramki wyjazdowej, inkasent pobierze bilet, ale nie będzie żądał opłaty. Po prostu otworzy bramkę i wypuści pojazd.
  2. Po drugie kierowcy dalej mogą korzystać z systemu bezdotykowego opartego o kamery. Użytkownicy zarejestrowani w systemie AmberGO muszą podjechać zarówno do bramki wjazdowej, jak i wyjazdowej. Te otworzą się po odczytaniu numeru rejestracyjnego, ale opłata nie zostanie pobrana z konta kierującego.

Ile będą kosztować darmowe autostrady?

REKLAMA

Darmowa autostrada A1. Hasło jest nośne i brzmi niezwykle dobrze. Warto jednak pamiętać o jednej zasadzie. Najdroższe rzeczy, które mamy w życiu, są za darmo. Identycznie będzie i w tym przypadku. Rezygnacja z opłat na odcinkach zarządzanych przez e-Toll oznacza brak wpływów z tego tytułu do systemu KAS, a więc i budżetu. Na A1 brak opłat oznacza, że rząd musi wypłacić zarządcy autostrady na odcinku Rusocin – Toruń, czyli AmberOne, rekompensatę za rezygnację z poboru opłat. Ile ta wyniesie? Ciężko mówić o bardzo konkretnej kwocie. Ostrożnie licząc, będą to jednak setki milionów złotych.

Skąd wzięły się te setki milionów? Rezygnacja z poboru opłat e-Toll dla samochodów osobowych na A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica oznacza dla budżetu państwa koszt na poziomie blisko 200 mln zł przez pół roku. Właściciel jednego samochodu, który pokona obydwa odcinki, zaoszczędzi 26,10 zł. Opłata na A1 Rusocin – Nowa Wieś jest natomiast wyższa. Kierowca musi zapłacić 29,90 zł. Skoro totalny brak opłat ma obowiązywać przez 4 miesiące na początek, nietrudno policzyć, że w tym okresie możemy mówić o kwocie oscylującej w granicy 153 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA