REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?
Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje prawo jazdy na czołg? W pewnym sensie tak. Nie oznacza dopisania do klasycznego dokumentu dodatkowej kategorii. Mimo wszystko do prowadzenia specjalnych pojazdów wojskowych konieczne są uprawnienia.

Czołgi rzadko pojawiają się na drogach publicznych. To jednak nie oznacza, że prowadzić ten pojazd może osoba przypadkowa. Nie może! Pojazdy specjalne eksploatowane w ramach sił zbrojnych mogą prowadzić tylko te osoby, które posiadają właściwe uprawnienia. Tryb ich uzyskiwania precyzyjnie wskazują przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje coś takiego jak prawo jazdy na czołg?

Do kierowania czołgiem – ale także i każdym innym pojazdem specjalnym sił zbrojnych – konieczne są uprawnienia. Wyraźnie mówi o tym art. 6 ust. 5 ustawy o kierujących pojazdami. Tu jednak określone zostały zasady ogólne. Szczegółowe można znaleźć w rozporządzeniu ministra obrony narodowej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie uprawnień osób kierujących pojazdami specjalnymi i pojazdami przeznaczonymi do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Jakie są wymagania do uzyskania prawa jazdy na czołg?

Prawo jazdy na czołg, ale także i każdy inny pojazd specjalny sił zbrojnych, nie jest samodzielnym dokumentem. Kierujący musi najpierw posiadać jedno z uprawnień ogólnych. Konieczne jest posiadanie prawa jazdy kat. B, C1, C, D1, D lub T.

Jeszcze kilka lat temu do prowadzenia czołgu niezbędne było posiadanie co najmniej prawa jazdy kategorii C. Przepisy w tej sprawie zmieniły się jednak w połowie 2023 r. Próg wymogów został znacznie obniżony.

REKLAMA

Jak wyrobić prawo jazdy na czołg?

Podstawą uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami specjalnymi należącymi do armii jest ukończenie koniecznego szkolenia. W jego ramach kierujący pozna tajniki budowy pojazdu, ale także zrozumie specyfikę jego obsługi. Zajęcia odbywają się zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej. Szkolenia są realizowane przez specjalne jednostki wojskowe. Dobrym przykładem jest Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W polskich warunkach szkolenie uprawniające do uzyskania "prawa jazdy" na czołg trwa około 4. miesięcy (w sumie 135 godzin). Po jego zakończeniu kandydat musi wykonać badanie testu tolerancji tlenowej. Następnie może przystąpić do egzaminu. Pozytywny wynik egzaminu oznacza, że kierujący otrzyma świadectwo ukończenia kursu z zasad eksploatacji i kierowania pojazdem specjalnym i pojazdem przeznaczonym do celów specjalnych. To wraz z prawem jazdy właściwej kategorii daje możliwość prowadzenia czołgu.

Ile kosztuje prawo jazdy na czołg?

Prawo jazdy na czołg tak właściwie nie ma ceny. Kierowca nie płaci za jego uzyskanie. To jednak wynika z warunków, w których się ono odbywa. Bo osoba z ulicy nie może po prostu zapisać się na kurs, przystąpić do egzaminu i dostać uprawnienie. Nie ma takiej możliwości prawnej. Przejście tej ścieżki jest możliwe tylko w przypadku osoby wykonującej czynną służbę wojskową, która zostanie skierowana na kurs przez swoich przełożonych. Odbywa ona szkolenie bezpłatnie, w zamian musi jednak służyć polskim siłom zbrojnym.

Według różnych szacunków koszt szkolenia na uprawnienia do kierowania czołgiem może sięgnąć nawet 20 tys. zł. Głównym elementem tej sumy jest oczywiście paliwo. Czołgi są paliwożerne. Osoby prowadzące kurs pracują w ramach służby.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA