REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?

Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?
Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje prawo jazdy na czołg? W pewnym sensie tak. Nie oznacza dopisania do klasycznego dokumentu dodatkowej kategorii. Mimo wszystko do prowadzenia specjalnych pojazdów wojskowych konieczne są uprawnienia.

Czołgi rzadko pojawiają się na drogach publicznych. To jednak nie oznacza, że prowadzić ten pojazd może osoba przypadkowa. Nie może! Pojazdy specjalne eksploatowane w ramach sił zbrojnych mogą prowadzić tylko te osoby, które posiadają właściwe uprawnienia. Tryb ich uzyskiwania precyzyjnie wskazują przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje coś takiego jak prawo jazdy na czołg?

Do kierowania czołgiem – ale także i każdym innym pojazdem specjalnym sił zbrojnych – konieczne są uprawnienia. Wyraźnie mówi o tym art. 6 ust. 5 ustawy o kierujących pojazdami. Tu jednak określone zostały zasady ogólne. Szczegółowe można znaleźć w rozporządzeniu ministra obrony narodowej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie uprawnień osób kierujących pojazdami specjalnymi i pojazdami przeznaczonymi do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Jakie są wymagania do uzyskania prawa jazdy na czołg?

Prawo jazdy na czołg, ale także i każdy inny pojazd specjalny sił zbrojnych, nie jest samodzielnym dokumentem. Kierujący musi najpierw posiadać jedno z uprawnień ogólnych. Konieczne jest posiadanie prawa jazdy kat. B, C1, C, D1, D lub T.

Jeszcze kilka lat temu do prowadzenia czołgu niezbędne było posiadanie co najmniej prawa jazdy kategorii C. Przepisy w tej sprawie zmieniły się jednak w połowie 2023 r. Próg wymogów został znacznie obniżony.

REKLAMA

Jak wyrobić prawo jazdy na czołg?

Podstawą uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami specjalnymi należącymi do armii jest ukończenie koniecznego szkolenia. W jego ramach kierujący pozna tajniki budowy pojazdu, ale także zrozumie specyfikę jego obsługi. Zajęcia odbywają się zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej. Szkolenia są realizowane przez specjalne jednostki wojskowe. Dobrym przykładem jest Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W polskich warunkach szkolenie uprawniające do uzyskania "prawa jazdy" na czołg trwa około 4. miesięcy (w sumie 135 godzin). Po jego zakończeniu kandydat musi wykonać badanie testu tolerancji tlenowej. Następnie może przystąpić do egzaminu. Pozytywny wynik egzaminu oznacza, że kierujący otrzyma świadectwo ukończenia kursu z zasad eksploatacji i kierowania pojazdem specjalnym i pojazdem przeznaczonym do celów specjalnych. To wraz z prawem jazdy właściwej kategorii daje możliwość prowadzenia czołgu.

Ile kosztuje prawo jazdy na czołg?

Prawo jazdy na czołg tak właściwie nie ma ceny. Kierowca nie płaci za jego uzyskanie. To jednak wynika z warunków, w których się ono odbywa. Bo osoba z ulicy nie może po prostu zapisać się na kurs, przystąpić do egzaminu i dostać uprawnienie. Nie ma takiej możliwości prawnej. Przejście tej ścieżki jest możliwe tylko w przypadku osoby wykonującej czynną służbę wojskową, która zostanie skierowana na kurs przez swoich przełożonych. Odbywa ona szkolenie bezpłatnie, w zamian musi jednak służyć polskim siłom zbrojnym.

Według różnych szacunków koszt szkolenia na uprawnienia do kierowania czołgiem może sięgnąć nawet 20 tys. zł. Głównym elementem tej sumy jest oczywiście paliwo. Czołgi są paliwożerne. Osoby prowadzące kurs pracują w ramach służby.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA