REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?
Prawo jazdy na czołg. Jest coś takiego? Jak je wyrobić? Ile kosztuje?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje prawo jazdy na czołg? W pewnym sensie tak. Nie oznacza dopisania do klasycznego dokumentu dodatkowej kategorii. Mimo wszystko do prowadzenia specjalnych pojazdów wojskowych konieczne są uprawnienia.

Czołgi rzadko pojawiają się na drogach publicznych. To jednak nie oznacza, że prowadzić ten pojazd może osoba przypadkowa. Nie może! Pojazdy specjalne eksploatowane w ramach sił zbrojnych mogą prowadzić tylko te osoby, które posiadają właściwe uprawnienia. Tryb ich uzyskiwania precyzyjnie wskazują przepisy.

REKLAMA

Czy istnieje coś takiego jak prawo jazdy na czołg?

Do kierowania czołgiem – ale także i każdym innym pojazdem specjalnym sił zbrojnych – konieczne są uprawnienia. Wyraźnie mówi o tym art. 6 ust. 5 ustawy o kierujących pojazdami. Tu jednak określone zostały zasady ogólne. Szczegółowe można znaleźć w rozporządzeniu ministra obrony narodowej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie uprawnień osób kierujących pojazdami specjalnymi i pojazdami przeznaczonymi do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Jakie są wymagania do uzyskania prawa jazdy na czołg?

Prawo jazdy na czołg, ale także i każdy inny pojazd specjalny sił zbrojnych, nie jest samodzielnym dokumentem. Kierujący musi najpierw posiadać jedno z uprawnień ogólnych. Konieczne jest posiadanie prawa jazdy kat. B, C1, C, D1, D lub T.

Jeszcze kilka lat temu do prowadzenia czołgu niezbędne było posiadanie co najmniej prawa jazdy kategorii C. Przepisy w tej sprawie zmieniły się jednak w połowie 2023 r. Próg wymogów został znacznie obniżony.

Jak wyrobić prawo jazdy na czołg?

REKLAMA

Podstawą uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami specjalnymi należącymi do armii jest ukończenie koniecznego szkolenia. W jego ramach kierujący pozna tajniki budowy pojazdu, ale także zrozumie specyfikę jego obsługi. Zajęcia odbywają się zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej. Szkolenia są realizowane przez specjalne jednostki wojskowe. Dobrym przykładem jest Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W polskich warunkach szkolenie uprawniające do uzyskania "prawa jazdy" na czołg trwa około 4. miesięcy (w sumie 135 godzin). Po jego zakończeniu kandydat musi wykonać badanie testu tolerancji tlenowej. Następnie może przystąpić do egzaminu. Pozytywny wynik egzaminu oznacza, że kierujący otrzyma świadectwo ukończenia kursu z zasad eksploatacji i kierowania pojazdem specjalnym i pojazdem przeznaczonym do celów specjalnych. To wraz z prawem jazdy właściwej kategorii daje możliwość prowadzenia czołgu.

Ile kosztuje prawo jazdy na czołg?

Prawo jazdy na czołg tak właściwie nie ma ceny. Kierowca nie płaci za jego uzyskanie. To jednak wynika z warunków, w których się ono odbywa. Bo osoba z ulicy nie może po prostu zapisać się na kurs, przystąpić do egzaminu i dostać uprawnienie. Nie ma takiej możliwości prawnej. Przejście tej ścieżki jest możliwe tylko w przypadku osoby wykonującej czynną służbę wojskową, która zostanie skierowana na kurs przez swoich przełożonych. Odbywa ona szkolenie bezpłatnie, w zamian musi jednak służyć polskim siłom zbrojnym.

Według różnych szacunków koszt szkolenia na uprawnienia do kierowania czołgiem może sięgnąć nawet 20 tys. zł. Głównym elementem tej sumy jest oczywiście paliwo. Czołgi są paliwożerne. Osoby prowadzące kurs pracują w ramach służby.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA