REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wymiana opon na letnie 2023
Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

Wymiana opon na letnie, czyli zimówki latem to zły pomysł

Opony zimowe eksploatowane latem nie stanowią dobrego pomysłu. Powód? Zdecydowanie pogarszają trakcję. Ich guma w wysokich temperaturach staje się miękka. Ściana boczna mocniej ugina się w zakręcie, a bieżnik zamiast pracować na asfalcie, dosłownie się do niego klei. To wydłuża drogę hamowania i potęguje efekt podsterowności w zakręcie. Kolejny problem dotyczy opadów deszczu. Zimówki dużo gorzej radzą sobie ze sprowadzaniem wody spod czoła opony. Są zatem bardziej podatne na efekt aquaplaningu. A poślizg wodny jest scenariuszem ekstremalnie niebezpiecznym.

REKLAMA

REKLAMA

Warto też pamiętać o tym, że opony zimowe eksploatowane latem dużo szybciej zużywają się. Przy intensywnej jeździe już po jednym sezonie mogą nadawać się tylko do wymiany. Poza tym mocno hałasują w czasie jazdy.

Kiedy zmienić opony na letnie w 2023 roku?

Opony na letnie można wymienić w sytuacji, w której temperatura na zewnątrz w ciągu dnia utrzymuje się w granicy 7 stopni Celsjusza. Co ważne, przed umówieniem wizyty u wulkanizatora, kierowca powinien jeszcze sprawdzić prognozę pogody. Upewni się wtedy, że np. za kilka dni nie pojawi się zimowe załamanie, a w efekcie będzie miał pewność, że na oponach letnich zachowa pełne bezpieczeństwo jazdy.

Upewnianie się co do zmiany pogody jest kluczowe. Bo powrót zimy po wymianie opon na letnie może unieruchomić pojazd na parkingu, ewentualnie pokrzyżować plany wyjazdowe. Czy z tego powodu warto czasami chwilę dłużej poczekać z wymianą? Tak, to szczególnie dobry pomysł w przypadku aut użytkowanych mało na dystansach miejskich. W takim przypadku nawet tygodniowa jazda na zimówkach w kilkunastostopniowych temperaturach nie grozi ich zniszczeniem. Wtedy też pośpiech bywa złym doradcą.

REKLAMA

Wymiana opon na letnie i kolejki u wulkanizatorów

Kierowcy w Polsce mają pewną prawidłowość. Czekają do pierwszego uderzenia ciepła, a następnie wszyscy jednocześnie chcą wymienić opony na letnie. W 2023 roku pewnie nie będzie inaczej. Tak ustawiony termin wymiany jest zdecydowanie zbyt późny. Tyle że to dopiero pierwszy z problemów. Drugi i dużo większy jest taki, że na przełomie sezonu w zakładach wulkanizacyjnych pojawiają się duże kolejki. Czasami na wolny termin wymiany opon trzeba czekać od tygodnia do dwóch. Ewentualnie wulkanizatorzy stosują technikę, że nie zapisują aut wcale. Kierowca musi przyjechać do zakładu, ustawić się w kolejce i oczekiwać na możliwość wjazdu na warsztat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztuje wymiana opon na letnie w 2023 roku? Ceny zależą od typu felgi (stalowa lub aluminiowa) i jej rozmiaru. Sama wymiana opon wraz z wyważeniem kół kosztuje przeciętnie od 100 do ponad 200 zł. Dodatkowo kierowca musi zapłacić np. za worki na stare opony, wymianę wentyli czy przechowywanie opon zimowych między sezonami.

Ważne

Czy po zmianie opon trzeba ustawić zbieżność? Po sezonie zimowym i wymianie opon na letnie warto przeprowadzić regulację geometrii kół. Zimą warunki drogowe bywają naprawdę ciężki i mogą się odbić na sposobie ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Odchylenia lepiej usunąć zanim odbiją się na stanie ogumienia.

Czy jest w Polsce obowiązek zmiany opon na letnie?

Polskie przepisy nie mają bezpośredniego zapisu mówiącego o tym, że kierowcy mają obowiązek stosowania ogumienia sezonowego. Chociaż w tym zakresie interpretacje bywają różne. Są prawnicy, którzy mówią o tym, że nawet w obecnym porządku prawnym możliwe jest wlepienie mandatu za złe opony. Podstawę taką daje art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który mówi o tym że:

Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu.

Wyjaśnienie tego jest proste. Opony letnie zimą sprawiają, że samochód nie ma szans na utrzymanie prawidłowej trakcji. Może dojść do poślizgu i kolizji lub wypadku. Auto tworzy zatem zagrożenie. I powodem tego zagrożenia jest zaniedbanie ze strony właściciela. Tylko czy sytuacja tak samo działa w przypadku opon zimowych latem? Tu sprawa już nie jest taka oczywista. Szczególnie że poziom zagrożenia nie jest tak wysoki.

Manat za opony zimowe latem. Możliwy czy nie?

Ustaliliśmy już, że w Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na sezonowe. Czy zatem za opony zimowe latem można dostać mandat? Raczej nie. Mandat za opony jest za to jak najbardziej możliwy, ale w innych przypadkach. Kara pojawia się gdy:

  • zużycie bieżnika jest poniżej 1,6 mm jego wysokości,
  • widać uszkodzenia ściany bocznej lub bieżnika,
  • widać druty wystające z bieżnika,
  • widać guzy na oponie.

Podstawą do wystawienia mandatu za opony stanowi art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Na jego podstawie funkcjonariusz może wypisać karę wynoszącą od 20 do 3000 zł. Poza tym policjant odbierze kierującemu dowód rejestracyjny pojazdu, a właściwie to zablokuje go w bazie CEP. Poza tym może też wycofać pojazd z ruchu. To oznacza, że auto może kontynuować podróż tylko na lawecie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA