REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wymiana opon na letnie 2023
Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

Wymiana opon na letnie, czyli zimówki latem to zły pomysł

REKLAMA

Opony zimowe eksploatowane latem nie stanowią dobrego pomysłu. Powód? Zdecydowanie pogarszają trakcję. Ich guma w wysokich temperaturach staje się miękka. Ściana boczna mocniej ugina się w zakręcie, a bieżnik zamiast pracować na asfalcie, dosłownie się do niego klei. To wydłuża drogę hamowania i potęguje efekt podsterowności w zakręcie. Kolejny problem dotyczy opadów deszczu. Zimówki dużo gorzej radzą sobie ze sprowadzaniem wody spod czoła opony. Są zatem bardziej podatne na efekt aquaplaningu. A poślizg wodny jest scenariuszem ekstremalnie niebezpiecznym.

REKLAMA

Warto też pamiętać o tym, że opony zimowe eksploatowane latem dużo szybciej zużywają się. Przy intensywnej jeździe już po jednym sezonie mogą nadawać się tylko do wymiany. Poza tym mocno hałasują w czasie jazdy.

Kiedy zmienić opony na letnie w 2023 roku?

Opony na letnie można wymienić w sytuacji, w której temperatura na zewnątrz w ciągu dnia utrzymuje się w granicy 7 stopni Celsjusza. Co ważne, przed umówieniem wizyty u wulkanizatora, kierowca powinien jeszcze sprawdzić prognozę pogody. Upewni się wtedy, że np. za kilka dni nie pojawi się zimowe załamanie, a w efekcie będzie miał pewność, że na oponach letnich zachowa pełne bezpieczeństwo jazdy.

Upewnianie się co do zmiany pogody jest kluczowe. Bo powrót zimy po wymianie opon na letnie może unieruchomić pojazd na parkingu, ewentualnie pokrzyżować plany wyjazdowe. Czy z tego powodu warto czasami chwilę dłużej poczekać z wymianą? Tak, to szczególnie dobry pomysł w przypadku aut użytkowanych mało na dystansach miejskich. W takim przypadku nawet tygodniowa jazda na zimówkach w kilkunastostopniowych temperaturach nie grozi ich zniszczeniem. Wtedy też pośpiech bywa złym doradcą.

Wymiana opon na letnie i kolejki u wulkanizatorów

REKLAMA

Kierowcy w Polsce mają pewną prawidłowość. Czekają do pierwszego uderzenia ciepła, a następnie wszyscy jednocześnie chcą wymienić opony na letnie. W 2023 roku pewnie nie będzie inaczej. Tak ustawiony termin wymiany jest zdecydowanie zbyt późny. Tyle że to dopiero pierwszy z problemów. Drugi i dużo większy jest taki, że na przełomie sezonu w zakładach wulkanizacyjnych pojawiają się duże kolejki. Czasami na wolny termin wymiany opon trzeba czekać od tygodnia do dwóch. Ewentualnie wulkanizatorzy stosują technikę, że nie zapisują aut wcale. Kierowca musi przyjechać do zakładu, ustawić się w kolejce i oczekiwać na możliwość wjazdu na warsztat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztuje wymiana opon na letnie w 2023 roku? Ceny zależą od typu felgi (stalowa lub aluminiowa) i jej rozmiaru. Sama wymiana opon wraz z wyważeniem kół kosztuje przeciętnie od 100 do ponad 200 zł. Dodatkowo kierowca musi zapłacić np. za worki na stare opony, wymianę wentyli czy przechowywanie opon zimowych między sezonami.

Ważne

Czy po zmianie opon trzeba ustawić zbieżność? Po sezonie zimowym i wymianie opon na letnie warto przeprowadzić regulację geometrii kół. Zimą warunki drogowe bywają naprawdę ciężki i mogą się odbić na sposobie ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Odchylenia lepiej usunąć zanim odbiją się na stanie ogumienia.

Czy jest w Polsce obowiązek zmiany opon na letnie?

Polskie przepisy nie mają bezpośredniego zapisu mówiącego o tym, że kierowcy mają obowiązek stosowania ogumienia sezonowego. Chociaż w tym zakresie interpretacje bywają różne. Są prawnicy, którzy mówią o tym, że nawet w obecnym porządku prawnym możliwe jest wlepienie mandatu za złe opony. Podstawę taką daje art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który mówi o tym że:

Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu.

Wyjaśnienie tego jest proste. Opony letnie zimą sprawiają, że samochód nie ma szans na utrzymanie prawidłowej trakcji. Może dojść do poślizgu i kolizji lub wypadku. Auto tworzy zatem zagrożenie. I powodem tego zagrożenia jest zaniedbanie ze strony właściciela. Tylko czy sytuacja tak samo działa w przypadku opon zimowych latem? Tu sprawa już nie jest taka oczywista. Szczególnie że poziom zagrożenia nie jest tak wysoki.

Manat za opony zimowe latem. Możliwy czy nie?

Ustaliliśmy już, że w Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na sezonowe. Czy zatem za opony zimowe latem można dostać mandat? Raczej nie. Mandat za opony jest za to jak najbardziej możliwy, ale w innych przypadkach. Kara pojawia się gdy:

  • zużycie bieżnika jest poniżej 1,6 mm jego wysokości,
  • widać uszkodzenia ściany bocznej lub bieżnika,
  • widać druty wystające z bieżnika,
  • widać guzy na oponie.

Podstawą do wystawienia mandatu za opony stanowi art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Na jego podstawie funkcjonariusz może wypisać karę wynoszącą od 20 do 3000 zł. Poza tym policjant odbierze kierującemu dowód rejestracyjny pojazdu, a właściwie to zablokuje go w bazie CEP. Poza tym może też wycofać pojazd z ruchu. To oznacza, że auto może kontynuować podróż tylko na lawecie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA