REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wymiana opon na letnie 2023
Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

Wymiana opon na letnie, czyli zimówki latem to zły pomysł

Opony zimowe eksploatowane latem nie stanowią dobrego pomysłu. Powód? Zdecydowanie pogarszają trakcję. Ich guma w wysokich temperaturach staje się miękka. Ściana boczna mocniej ugina się w zakręcie, a bieżnik zamiast pracować na asfalcie, dosłownie się do niego klei. To wydłuża drogę hamowania i potęguje efekt podsterowności w zakręcie. Kolejny problem dotyczy opadów deszczu. Zimówki dużo gorzej radzą sobie ze sprowadzaniem wody spod czoła opony. Są zatem bardziej podatne na efekt aquaplaningu. A poślizg wodny jest scenariuszem ekstremalnie niebezpiecznym.

REKLAMA

REKLAMA

Warto też pamiętać o tym, że opony zimowe eksploatowane latem dużo szybciej zużywają się. Przy intensywnej jeździe już po jednym sezonie mogą nadawać się tylko do wymiany. Poza tym mocno hałasują w czasie jazdy.

Kiedy zmienić opony na letnie w 2023 roku?

Opony na letnie można wymienić w sytuacji, w której temperatura na zewnątrz w ciągu dnia utrzymuje się w granicy 7 stopni Celsjusza. Co ważne, przed umówieniem wizyty u wulkanizatora, kierowca powinien jeszcze sprawdzić prognozę pogody. Upewni się wtedy, że np. za kilka dni nie pojawi się zimowe załamanie, a w efekcie będzie miał pewność, że na oponach letnich zachowa pełne bezpieczeństwo jazdy.

Upewnianie się co do zmiany pogody jest kluczowe. Bo powrót zimy po wymianie opon na letnie może unieruchomić pojazd na parkingu, ewentualnie pokrzyżować plany wyjazdowe. Czy z tego powodu warto czasami chwilę dłużej poczekać z wymianą? Tak, to szczególnie dobry pomysł w przypadku aut użytkowanych mało na dystansach miejskich. W takim przypadku nawet tygodniowa jazda na zimówkach w kilkunastostopniowych temperaturach nie grozi ich zniszczeniem. Wtedy też pośpiech bywa złym doradcą.

REKLAMA

Wymiana opon na letnie i kolejki u wulkanizatorów

Kierowcy w Polsce mają pewną prawidłowość. Czekają do pierwszego uderzenia ciepła, a następnie wszyscy jednocześnie chcą wymienić opony na letnie. W 2023 roku pewnie nie będzie inaczej. Tak ustawiony termin wymiany jest zdecydowanie zbyt późny. Tyle że to dopiero pierwszy z problemów. Drugi i dużo większy jest taki, że na przełomie sezonu w zakładach wulkanizacyjnych pojawiają się duże kolejki. Czasami na wolny termin wymiany opon trzeba czekać od tygodnia do dwóch. Ewentualnie wulkanizatorzy stosują technikę, że nie zapisują aut wcale. Kierowca musi przyjechać do zakładu, ustawić się w kolejce i oczekiwać na możliwość wjazdu na warsztat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile kosztuje wymiana opon na letnie w 2023 roku? Ceny zależą od typu felgi (stalowa lub aluminiowa) i jej rozmiaru. Sama wymiana opon wraz z wyważeniem kół kosztuje przeciętnie od 100 do ponad 200 zł. Dodatkowo kierowca musi zapłacić np. za worki na stare opony, wymianę wentyli czy przechowywanie opon zimowych między sezonami.

Ważne

Czy po zmianie opon trzeba ustawić zbieżność? Po sezonie zimowym i wymianie opon na letnie warto przeprowadzić regulację geometrii kół. Zimą warunki drogowe bywają naprawdę ciężki i mogą się odbić na sposobie ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Odchylenia lepiej usunąć zanim odbiją się na stanie ogumienia.

Czy jest w Polsce obowiązek zmiany opon na letnie?

Polskie przepisy nie mają bezpośredniego zapisu mówiącego o tym, że kierowcy mają obowiązek stosowania ogumienia sezonowego. Chociaż w tym zakresie interpretacje bywają różne. Są prawnicy, którzy mówią o tym, że nawet w obecnym porządku prawnym możliwe jest wlepienie mandatu za złe opony. Podstawę taką daje art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który mówi o tym że:

Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu.

Wyjaśnienie tego jest proste. Opony letnie zimą sprawiają, że samochód nie ma szans na utrzymanie prawidłowej trakcji. Może dojść do poślizgu i kolizji lub wypadku. Auto tworzy zatem zagrożenie. I powodem tego zagrożenia jest zaniedbanie ze strony właściciela. Tylko czy sytuacja tak samo działa w przypadku opon zimowych latem? Tu sprawa już nie jest taka oczywista. Szczególnie że poziom zagrożenia nie jest tak wysoki.

Manat za opony zimowe latem. Możliwy czy nie?

Ustaliliśmy już, że w Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na sezonowe. Czy zatem za opony zimowe latem można dostać mandat? Raczej nie. Mandat za opony jest za to jak najbardziej możliwy, ale w innych przypadkach. Kara pojawia się gdy:

  • zużycie bieżnika jest poniżej 1,6 mm jego wysokości,
  • widać uszkodzenia ściany bocznej lub bieżnika,
  • widać druty wystające z bieżnika,
  • widać guzy na oponie.

Podstawą do wystawienia mandatu za opony stanowi art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Na jego podstawie funkcjonariusz może wypisać karę wynoszącą od 20 do 3000 zł. Poza tym policjant odbierze kierującemu dowód rejestracyjny pojazdu, a właściwie to zablokuje go w bazie CEP. Poza tym może też wycofać pojazd z ruchu. To oznacza, że auto może kontynuować podróż tylko na lawecie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA