REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd na letnich oponach w zimie. Wynik pozytywny czy nie?

Przegląd na letnich oponach w zimie
Przegląd na letnich oponach w zimie. Wynik pozytywny czy nie?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd na letnich oponach w zimie. Czy to może się udać? Sprawdźmy czy diagnosta ma podstawę prawną do kontroli rodzaju ogumienia.

Co oznacza przegląd na letnich oponach w zimie?

Przegląd techniczny pojazd ma proste zadanie. Podczas kontroli wykonywanej w stacji kontroli pojazdów, diagnosta orzeka czy samochód jest zdatny do ruchu drogowego. Sprawdza spełnienie wymagań homologacyjnych i podstawowych parametrów technicznych. Kluczowym elementem tego procesu jest także przyjrzenie się ogumieniu. Czy zatem istnieje możliwość, że przegląd na letnich oponach w zimie, zakończy się wynikiem negatywnym? Sprawdźmy.

REKLAMA

Przegląd a opony. Co sprawdzi diagnosta?

Diagnosta podczas przeglądu technicznego powinien sprawdzić trzy parametry związanych z oponami zamontowanymi w pojeździe. Te muszą:

  • mieć wysokość bieżnika wynoszącą co najmniej 1,6 mm. To wartość ustawowa.
  • muszą mieć identyczną konstrukcję, ale najlepiej też bieżnik w przypadku jednej osi.
  • nie mogą nosić śladów uszkodzeń mechanicznych, pęknięć czy widocznych guzów.

Wysokość bieżnika gwarantuje trakcję. Łysa opona już w sytuacji, w której na drodze pojawi się niewielka ilość wilgoci, zaczyna się ślizgać. Utrudnia i hamowanie, i manewr skrętu. Identyczne opony na jednej osi powodują, że obydwa koła w takim samym stopniu trzymają się drogi. Uszkodzenia z kolei minimalizują ryzyko tzw. wystrzału w czasie jazdy. To scenariusz ekstremalnie niebezpieczny.

Przegląd na letnich oponach w zimie. Czy rodzaj opon ma znaczenie?

REKLAMA

Żadną pozycją na powyższej liście nie było sprawdzenie sezonowości ogumienia. Powód? Przepisy nie mówią wprost o konieczności jazdy na zimówkach. Tak właściwie prawie wcale nie odnoszą się do tego zjawiska. Jest tak naprawdę tylko jeden zapis, który mógłby sprawić że przegląd na letnich oponach w zimie stanie się niemożliwy. Mowa o art. 66 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapisy te stwierdzają że:

“Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę; zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Warto jednak pamiętać o tym, że przepis ten nie wyraża wprost obowiązku jazdy na oponach zimowych w ziemie. Jest raczej łączony z obowiązkiem zachowania szczególnej ostrożności, czyli bardziej sytuacją drogową niż formalnych spełnianiem wymogów technicznych.

Opony letnie zimą. Czy diagnosta może odmówić przeglądu?

Powyższy zapis jest używany przez sądy do określenia np. niezachowania szczególnej ostrożności. Ale czy mógłby również zostać wykorzystany przez diagnostów? Czy mógłby dać podstawę do odmowy wbicia przeglądu na letnich oponach w zimie? To raczej wątpliwe. A nawet jeżeli, to tylko w warunkach zimowych. W sytuacji, w której w grudniu, styczniu czy lutym temperatura byłaby plusowa, diagnosta nie miałby możliwości zwrócenia kierującemu uwagi odnośnie rodzaju eksploatowanego ogumienia.

Przegląd na letnich oponach w zimie. Nawet odpowiednie przepisy nic nie zmienią

REKLAMA

Zakładając, że diagnosta miałby podstawę do nieprzedłużenia ważności badania technicznego, w przypadku przeglądu na letnich oponach w zimie. Otwarte pytanie pozostaje takie, ilu z nich zdecydowałoby się skorzystać z niego. Nie od dziś wiadomo że system badania stanu pojazdów w Polsce jest "dziurawy". I najlepiej pokazują to statystyki. W Polsce badanie techniczne kończy się negatywnym wynikiem w 2,3-proc. przypadków. Dla porównania w Niemczech w 20-proc. przypadków.

Powyższa dysproporcja z całą pewnością nie wynika z tego, że stan floty samochodowej w Niemczech jest dużo gorszy od stanu floty pojazdów w Polsce. To raczej kwestia restrykcyjności podejścia diagnostów. Ci niemieccy rzeczywiście przesiewają z dróg samochody, które mogą tworzyć chociażby potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce ten system tak nie działa i pewnie prędko działać nie zacznie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA