REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd na letnich oponach w zimie. Wynik pozytywny czy nie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przegląd na letnich oponach w zimie
Przegląd na letnich oponach w zimie. Wynik pozytywny czy nie?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd na letnich oponach w zimie. Czy to może się udać? Sprawdźmy czy diagnosta ma podstawę prawną do kontroli rodzaju ogumienia.

Co oznacza przegląd na letnich oponach w zimie?

Przegląd techniczny pojazd ma proste zadanie. Podczas kontroli wykonywanej w stacji kontroli pojazdów, diagnosta orzeka czy samochód jest zdatny do ruchu drogowego. Sprawdza spełnienie wymagań homologacyjnych i podstawowych parametrów technicznych. Kluczowym elementem tego procesu jest także przyjrzenie się ogumieniu. Czy zatem istnieje możliwość, że przegląd na letnich oponach w zimie, zakończy się wynikiem negatywnym? Sprawdźmy.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd a opony. Co sprawdzi diagnosta?

Diagnosta podczas przeglądu technicznego powinien sprawdzić trzy parametry związanych z oponami zamontowanymi w pojeździe. Te muszą:

  • mieć wysokość bieżnika wynoszącą co najmniej 1,6 mm. To wartość ustawowa.
  • muszą mieć identyczną konstrukcję, ale najlepiej też bieżnik w przypadku jednej osi.
  • nie mogą nosić śladów uszkodzeń mechanicznych, pęknięć czy widocznych guzów.

Wysokość bieżnika gwarantuje trakcję. Łysa opona już w sytuacji, w której na drodze pojawi się niewielka ilość wilgoci, zaczyna się ślizgać. Utrudnia i hamowanie, i manewr skrętu. Identyczne opony na jednej osi powodują, że obydwa koła w takim samym stopniu trzymają się drogi. Uszkodzenia z kolei minimalizują ryzyko tzw. wystrzału w czasie jazdy. To scenariusz ekstremalnie niebezpieczny.

Przegląd na letnich oponach w zimie. Czy rodzaj opon ma znaczenie?

Żadną pozycją na powyższej liście nie było sprawdzenie sezonowości ogumienia. Powód? Przepisy nie mówią wprost o konieczności jazdy na zimówkach. Tak właściwie prawie wcale nie odnoszą się do tego zjawiska. Jest tak naprawdę tylko jeden zapis, który mógłby sprawić że przegląd na letnich oponach w zimie stanie się niemożliwy. Mowa o art. 66 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapisy te stwierdzają że:

REKLAMA

“Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę; zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Warto jednak pamiętać o tym, że przepis ten nie wyraża wprost obowiązku jazdy na oponach zimowych w ziemie. Jest raczej łączony z obowiązkiem zachowania szczególnej ostrożności, czyli bardziej sytuacją drogową niż formalnych spełnianiem wymogów technicznych.

Opony letnie zimą. Czy diagnosta może odmówić przeglądu?

Powyższy zapis jest używany przez sądy do określenia np. niezachowania szczególnej ostrożności. Ale czy mógłby również zostać wykorzystany przez diagnostów? Czy mógłby dać podstawę do odmowy wbicia przeglądu na letnich oponach w zimie? To raczej wątpliwe. A nawet jeżeli, to tylko w warunkach zimowych. W sytuacji, w której w grudniu, styczniu czy lutym temperatura byłaby plusowa, diagnosta nie miałby możliwości zwrócenia kierującemu uwagi odnośnie rodzaju eksploatowanego ogumienia.

Przegląd na letnich oponach w zimie. Nawet odpowiednie przepisy nic nie zmienią

Zakładając, że diagnosta miałby podstawę do nieprzedłużenia ważności badania technicznego, w przypadku przeglądu na letnich oponach w zimie. Otwarte pytanie pozostaje takie, ilu z nich zdecydowałoby się skorzystać z niego. Nie od dziś wiadomo że system badania stanu pojazdów w Polsce jest "dziurawy". I najlepiej pokazują to statystyki. W Polsce badanie techniczne kończy się negatywnym wynikiem w 2,3-proc. przypadków. Dla porównania w Niemczech w 20-proc. przypadków.

Powyższa dysproporcja z całą pewnością nie wynika z tego, że stan floty samochodowej w Niemczech jest dużo gorszy od stanu floty pojazdów w Polsce. To raczej kwestia restrykcyjności podejścia diagnostów. Ci niemieccy rzeczywiście przesiewają z dróg samochody, które mogą tworzyć chociażby potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce ten system tak nie działa i pewnie prędko działać nie zacznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA