REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ściąganie samochodu przez opony. Z czego wynika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ściąganie samochodu przez opony. Z czego wynika?
Ściąganie samochodu przez opony. Z czego wynika?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ściąganie samochodu przez opony może być wynikiem jednego z kilku błędów lub usterek. Co warto sprawdzić w aucie?

Ściąganie samochodu przez opony: od czego zacząć?

W pełni sprawne zawieszenie z dobrze ustawioną geometrią sprawia, że samochód jadący po równej i prostej nawierzchni ma utrzymywać stały tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy przez prowadzącego. Niestety tyle mówi teoria, bo w praktyce bywa z tym różnie. Efekt ściągania dotyczy nie tylko aut mocno używanych, ale i prawie nowych. Jak go diagnozować? W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się oponom i felgom. Bo to one mogą być winne usterce.

REKLAMA

Czemu na początek koła i opony? Bo to tak naprawdę pierwszy krok do wykluczenia poważniejszych uszkodzeń. Pierwszy krok, a za razem sposób na najtańsze usunięcie problemu.

Ściąganie samochodu przez opony a ciśnienie powietrza

REKLAMA

Ściąganie samochodu przez opony może wynikać np. z nieprawidłowego ciśnienia powietrza w oponach. Kontrola w tym przypadku jest dziecinnie prosta. Wystarczy że kierowca pojedzie na najbliższą stację benzynową i skorzysta z zamontowanego tam kompresora. Aby jednak najpierw miał wartość odniesienia, powinien też sprawdzić wlepkę np. na wlewie paliwa. Na niej zapisany jest optymalny poziom ciśnienia dla danego modelu. Stopień napompowania kół należy sprawdzić i uzupełnić ewentualne niedobory. Kolejnym krokiem powinna być jazda testowa.

Jeśli różnica ciśnień w oponach zamontowanych na jednej osi wynosi co najmniej 0,5 bara, wówczas pojazd traci stabilność i ściągany jest na stronę, po której znajduje się koło z ogumieniem o niższym ciśnieniu. Ponadto zbyt niski poziom ciśnienia wydłuża drogę hamowania i zwiększa spalanie. Za wysokie ciśnienie opon przekłada się na uszkodzenia ogumienia, a co za tym idzie, na szybsze zużycie zawieszenia samochodu – tłumaczy Artur Posłuszny, Deputy General Manager Yokohama CEE.

Warto pamiętać, że pomiaru należy dokonywać na zimnym ogumieniu lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ściąganie samochodu przez opony. Sprawdź stan ogumienia!

Może się okazać, że po wyregulowaniu ciśnienia sytuacja nie poprawi się. Ściąganie samochodu przez opony czasami jest też bowiem powodowane np. przez nierównomiernie zużyte ogumienie na jednej osi. Czemu tak się dzieje? Sytuacja może wynikać właśnie z różnic ciśnienia w oponach czy też nierównomiernie działających hamulców. Przy okazji kierowca może się przyjrzeć bieżnikowi generalnie i sprawdzić czy spełnia on wymogi bezpieczeństwa.

Kierowca może dokonać pomiaru we własnym zakresie przy pomocy monety dwuzłotowej. Gdy złota obwódka w całości chowa się w zagłębieniach bieżnika, wtedy warunek minimalnej głębokości został zachowany, jednak trzeba skontrolować oponę w kilku miejscach – w rowkach poprzecznych i obwodowych – powiedział Artur Posłuszny z Yokohama CEE.

Problem z oponami to może być... poważniejszy problem

REKLAMA

Na koniec jeszcze drobny pakiet wiedzy. W sytuacji, w której kierowca zauważy nierównomiernie zużyty bieżnik opon na jednej osi, powinien diagnozować problem. Bo w dokładnie ten sam sposób niszczone będą kolejne komplety. Czasami – jak już wspominaliśmy – może to być winą układu hamulcowego. Czasami jednak winna uszkodzenia jest nieprawidłowa geometria pracy zawieszenia.

Co jeszcze może decydować o ściąganiu samochodu? Luzy na przegubach lub końcówkach drążków kierowniczych oraz, co bardziej prawdopodobne, luzy na przekładni kierowniczej, a przede wszystkim skrzywiona zwrotnica lub wahacz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA