REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ściąganie samochodu przez opony. Z czego wynika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ściąganie samochodu przez opony. Z czego wynika?
Ściąganie samochodu przez opony. Z czego wynika?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ściąganie samochodu przez opony może być wynikiem jednego z kilku błędów lub usterek. Co warto sprawdzić w aucie?

Ściąganie samochodu przez opony: od czego zacząć?

W pełni sprawne zawieszenie z dobrze ustawioną geometrią sprawia, że samochód jadący po równej i prostej nawierzchni ma utrzymywać stały tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy przez prowadzącego. Niestety tyle mówi teoria, bo w praktyce bywa z tym różnie. Efekt ściągania dotyczy nie tylko aut mocno używanych, ale i prawie nowych. Jak go diagnozować? W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się oponom i felgom. Bo to one mogą być winne usterce.

REKLAMA

REKLAMA

Czemu na początek koła i opony? Bo to tak naprawdę pierwszy krok do wykluczenia poważniejszych uszkodzeń. Pierwszy krok, a za razem sposób na najtańsze usunięcie problemu.

Ściąganie samochodu przez opony a ciśnienie powietrza

Ściąganie samochodu przez opony może wynikać np. z nieprawidłowego ciśnienia powietrza w oponach. Kontrola w tym przypadku jest dziecinnie prosta. Wystarczy że kierowca pojedzie na najbliższą stację benzynową i skorzysta z zamontowanego tam kompresora. Aby jednak najpierw miał wartość odniesienia, powinien też sprawdzić wlepkę np. na wlewie paliwa. Na niej zapisany jest optymalny poziom ciśnienia dla danego modelu. Stopień napompowania kół należy sprawdzić i uzupełnić ewentualne niedobory. Kolejnym krokiem powinna być jazda testowa.

Jeśli różnica ciśnień w oponach zamontowanych na jednej osi wynosi co najmniej 0,5 bara, wówczas pojazd traci stabilność i ściągany jest na stronę, po której znajduje się koło z ogumieniem o niższym ciśnieniu. Ponadto zbyt niski poziom ciśnienia wydłuża drogę hamowania i zwiększa spalanie. Za wysokie ciśnienie opon przekłada się na uszkodzenia ogumienia, a co za tym idzie, na szybsze zużycie zawieszenia samochodu – tłumaczy Artur Posłuszny, Deputy General Manager Yokohama CEE.

REKLAMA

Warto pamiętać, że pomiaru należy dokonywać na zimnym ogumieniu lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ściąganie samochodu przez opony. Sprawdź stan ogumienia!

Może się okazać, że po wyregulowaniu ciśnienia sytuacja nie poprawi się. Ściąganie samochodu przez opony czasami jest też bowiem powodowane np. przez nierównomiernie zużyte ogumienie na jednej osi. Czemu tak się dzieje? Sytuacja może wynikać właśnie z różnic ciśnienia w oponach czy też nierównomiernie działających hamulców. Przy okazji kierowca może się przyjrzeć bieżnikowi generalnie i sprawdzić czy spełnia on wymogi bezpieczeństwa.

Kierowca może dokonać pomiaru we własnym zakresie przy pomocy monety dwuzłotowej. Gdy złota obwódka w całości chowa się w zagłębieniach bieżnika, wtedy warunek minimalnej głębokości został zachowany, jednak trzeba skontrolować oponę w kilku miejscach – w rowkach poprzecznych i obwodowych – powiedział Artur Posłuszny z Yokohama CEE.

Problem z oponami to może być... poważniejszy problem

Na koniec jeszcze drobny pakiet wiedzy. W sytuacji, w której kierowca zauważy nierównomiernie zużyty bieżnik opon na jednej osi, powinien diagnozować problem. Bo w dokładnie ten sam sposób niszczone będą kolejne komplety. Czasami – jak już wspominaliśmy – może to być winą układu hamulcowego. Czasami jednak winna uszkodzenia jest nieprawidłowa geometria pracy zawieszenia.

Co jeszcze może decydować o ściąganiu samochodu? Luzy na przegubach lub końcówkach drążków kierowniczych oraz, co bardziej prawdopodobne, luzy na przekładni kierowniczej, a przede wszystkim skrzywiona zwrotnica lub wahacz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA