REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Fot. Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na nowe? Sygnałów świadczących o tym, że posiadane już ogumienie nie nadaje się do jazdy, jest co najmniej kilka.

Opony to podstawa... bezpieczeństwa!

Kierowcy powinni zrozumieć jedno. Nawet najlepiej dopracowane zawieszenie i nawet dziesiątki systemów bezpieczeństwa nie uratują kierowcy w sytuacji, w której samochód ma mocno zużyte opony. To one gwarantują jakość powierzchni styku z asfaltem. To zatem one w ostatecznym rozrachunku decydują o poziomie trakcji. Stan opon najlepiej sprawdzać przed sezonową wymianą. A czynników decydujących o tym, kiedy zmienić opony na nowe, jest co najmniej kilka. Poniżej opiszemy każdy z nich.

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na nowe?

Przed sezonową wymianą ogumienia warto sprawdzić zarówno opony przed założeniem ich do pojazdu, jak i zdjęciem (np. i letnie, i zimowe w czasie przekładki). Jakich uszkodzeń powinien poszukiwać kierowca? Szczególne znaczenie mają:

  • uszkodzenia ściany bocznej – nie da się ich w bezpieczny sposób naprawić,
  • wybrzuszenia występujące na oponie – oznaczają uszkodzenie konstrukcji wewnętrznej,
  • pęknięcia gumy – oznaczają mocne postępowanie procesów starzenia lub przechowywania w miejscu mocno nasłonecznionym, mogą doprowadzić do pęknięcia opony podczas jazdy z dużą prędkością,
  • graniczne zużycie bieżnika – opona letnia powinna mieć co najmniej 3 mm bieżnika, a zimowa nawet 4 mm, choć prawo wymaga jedynie 1,6 mm...
  • kondycja gumy – w wyniku złego przechowywania guma może zacząć dosłownie rozpuszczać się (gdy opony leżą np. w kałuży oleju).

Kiedy zmienić opony na nowe? Czyli co z wiekiem ogumienia?

Kluczem do możliwości uzyskania pełnej wiedzy o stanie opon używanych jest też wiek opony. Ten sprawdza się na podstawie kody DOT naniesionego na ścianę boczną (znajduje się w kółku i składa się z czterech cyfr – dwie pierwsze to tydzień produkcji, dwie kolejne to rok produkcji). Producenci zalecają, aby nie eksploatować ogumienia dłużej niż dekadę po wyprodukowaniu. Po tym czasie w konstrukcji wewnętrznej opony następują zmiany, które choć są niewidoczne gołym okiem, mogą doprowadzić do rozerwania opony podczas jazdy po autostradzie.

Nie umiesz sprawdzić opon? Mechanik pomoże

Może się okazać, że kierowca nie czuje się na siłach w kwestii oceny stanu ogumienia. To jednak jeszcze żaden problem. Może bowiem poprosić o pomoc mechanika lub wulkanizatora. Fachowcy sprawdzą ogumienie i stwierdzą czy nadaje się ono do eksploatacji w kolejnym sezonie. Wskażą też czas, kiedy zmienić opony na nowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA