REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka

Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Fot. Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na nowe? Sygnałów świadczących o tym, że posiadane już ogumienie nie nadaje się do jazdy, jest co najmniej kilka.

Opony to podstawa... bezpieczeństwa!

Kierowcy powinni zrozumieć jedno. Nawet najlepiej dopracowane zawieszenie i nawet dziesiątki systemów bezpieczeństwa nie uratują kierowcy w sytuacji, w której samochód ma mocno zużyte opony. To one gwarantują jakość powierzchni styku z asfaltem. To zatem one w ostatecznym rozrachunku decydują o poziomie trakcji. Stan opon najlepiej sprawdzać przed sezonową wymianą. A czynników decydujących o tym, kiedy zmienić opony na nowe, jest co najmniej kilka. Poniżej opiszemy każdy z nich.

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na nowe?

Przed sezonową wymianą ogumienia warto sprawdzić zarówno opony przed założeniem ich do pojazdu, jak i zdjęciem (np. i letnie, i zimowe w czasie przekładki). Jakich uszkodzeń powinien poszukiwać kierowca? Szczególne znaczenie mają:

  • uszkodzenia ściany bocznej – nie da się ich w bezpieczny sposób naprawić,
  • wybrzuszenia występujące na oponie – oznaczają uszkodzenie konstrukcji wewnętrznej,
  • pęknięcia gumy – oznaczają mocne postępowanie procesów starzenia lub przechowywania w miejscu mocno nasłonecznionym, mogą doprowadzić do pęknięcia opony podczas jazdy z dużą prędkością,
  • graniczne zużycie bieżnika – opona letnia powinna mieć co najmniej 3 mm bieżnika, a zimowa nawet 4 mm, choć prawo wymaga jedynie 1,6 mm...
  • kondycja gumy – w wyniku złego przechowywania guma może zacząć dosłownie rozpuszczać się (gdy opony leżą np. w kałuży oleju).

Kiedy zmienić opony na nowe? Czyli co z wiekiem ogumienia?

Kluczem do możliwości uzyskania pełnej wiedzy o stanie opon używanych jest też wiek opony. Ten sprawdza się na podstawie kody DOT naniesionego na ścianę boczną (znajduje się w kółku i składa się z czterech cyfr – dwie pierwsze to tydzień produkcji, dwie kolejne to rok produkcji). Producenci zalecają, aby nie eksploatować ogumienia dłużej niż dekadę po wyprodukowaniu. Po tym czasie w konstrukcji wewnętrznej opony następują zmiany, które choć są niewidoczne gołym okiem, mogą doprowadzić do rozerwania opony podczas jazdy po autostradzie.

Nie umiesz sprawdzić opon? Mechanik pomoże

Może się okazać, że kierowca nie czuje się na siłach w kwestii oceny stanu ogumienia. To jednak jeszcze żaden problem. Może bowiem poprosić o pomoc mechanika lub wulkanizatora. Fachowcy sprawdzą ogumienie i stwierdzą czy nadaje się ono do eksploatacji w kolejnym sezonie. Wskażą też czas, kiedy zmienić opony na nowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    REKLAMA

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA