REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka

Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Kiedy zmienić opony na nowe? Kryteriów jest kilka
Fot. Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na nowe? Sygnałów świadczących o tym, że posiadane już ogumienie nie nadaje się do jazdy, jest co najmniej kilka.

Opony to podstawa... bezpieczeństwa!

Kierowcy powinni zrozumieć jedno. Nawet najlepiej dopracowane zawieszenie i nawet dziesiątki systemów bezpieczeństwa nie uratują kierowcy w sytuacji, w której samochód ma mocno zużyte opony. To one gwarantują jakość powierzchni styku z asfaltem. To zatem one w ostatecznym rozrachunku decydują o poziomie trakcji. Stan opon najlepiej sprawdzać przed sezonową wymianą. A czynników decydujących o tym, kiedy zmienić opony na nowe, jest co najmniej kilka. Poniżej opiszemy każdy z nich.

REKLAMA

Kiedy zmienić opony na nowe?

Przed sezonową wymianą ogumienia warto sprawdzić zarówno opony przed założeniem ich do pojazdu, jak i zdjęciem (np. i letnie, i zimowe w czasie przekładki). Jakich uszkodzeń powinien poszukiwać kierowca? Szczególne znaczenie mają:

  • uszkodzenia ściany bocznej – nie da się ich w bezpieczny sposób naprawić,
  • wybrzuszenia występujące na oponie – oznaczają uszkodzenie konstrukcji wewnętrznej,
  • pęknięcia gumy – oznaczają mocne postępowanie procesów starzenia lub przechowywania w miejscu mocno nasłonecznionym, mogą doprowadzić do pęknięcia opony podczas jazdy z dużą prędkością,
  • graniczne zużycie bieżnika – opona letnia powinna mieć co najmniej 3 mm bieżnika, a zimowa nawet 4 mm, choć prawo wymaga jedynie 1,6 mm...
  • kondycja gumy – w wyniku złego przechowywania guma może zacząć dosłownie rozpuszczać się (gdy opony leżą np. w kałuży oleju).

Kiedy zmienić opony na nowe? Czyli co z wiekiem ogumienia?

Kluczem do możliwości uzyskania pełnej wiedzy o stanie opon używanych jest też wiek opony. Ten sprawdza się na podstawie kody DOT naniesionego na ścianę boczną (znajduje się w kółku i składa się z czterech cyfr – dwie pierwsze to tydzień produkcji, dwie kolejne to rok produkcji). Producenci zalecają, aby nie eksploatować ogumienia dłużej niż dekadę po wyprodukowaniu. Po tym czasie w konstrukcji wewnętrznej opony następują zmiany, które choć są niewidoczne gołym okiem, mogą doprowadzić do rozerwania opony podczas jazdy po autostradzie.

Nie umiesz sprawdzić opon? Mechanik pomoże

Może się okazać, że kierowca nie czuje się na siłach w kwestii oceny stanu ogumienia. To jednak jeszcze żaden problem. Może bowiem poprosić o pomoc mechanika lub wulkanizatora. Fachowcy sprawdzą ogumienie i stwierdzą czy nadaje się ono do eksploatacji w kolejnym sezonie. Wskażą też czas, kiedy zmienić opony na nowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA