REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?
Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?
Materiały Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

Co się liczy w czasie zakupu opon?

Kupowanie opon samochodowych wymaga pamiętania o szeregu czynników. I choć podstawowym bez wątpienia jest typ posiadanego pojazdu, na nim kryteria wyboru się nie kończą. Pomijając wielkość auta, jego masę, moc silnika i sposób jej przeniesienia, kierowca powinien się zastanowić też m.in. nad tym:

REKLAMA

REKLAMA

  • jak jeździ - czy preferuje styl spokojny, czy sportowy,
  • jak duże przebiegi pokonuje każdego roku,
  • w jakim terenie porusza się w głównej mierze - czy jest to ruch miejski, a może pozamiejski, a jak pozamiejski to dotyczy dróg krajowych czy np. autostrad. 

Kupujesz nowe opony? A znasz ich rozmiar?

Pierwszym parametrem, który kierowca musi poznać przed zakupem nowego ogumienia jest rozmiar. Jak go ustalić? To na szczęście nie jest trudne. Odpowiedź może przynieść instrukcja pojazdu, wlepka na klapce wlewu paliwa czy porada specjalisty z warsztatu autoryzowanego lub specjalizującego się w serwisowaniu ogumienia. Warto pamiętać też o tym, że rozmiar jest zapisany na oponach już posiadanych. Można go zatem sprawdzić na aucie zaparkowanym pod blokiem.

Rozmiar to nie wszystko. Liczą się też indeksy!

Indeksy mają potężne znaczenie. Indeks prędkości określa maksymalną prędkość dopuszczona na danym typie ogumienia. Indeks nośności wskazuje z kolei na możliwe obciążenie. Parametry te podane są m.in. na ściance bocznej opony i zapisane są za pomocą liter oraz cyfr.

Nowe opony sezonowe czy wielosezonowe?

Opony całoroczne to jeden wydatek, brak konieczności przechowywania ogumienia między sezonami, ale też i... kompromis. Choć zima będą się sprawdzać podobnie jak średniej klasy zimówki, latem mogą mieć problem z mocno dynamiczną jazdą. I warto o tym pamiętać. Kiedy zatem wybrać wielosezonówki? Gdy kierowca jeździ mało i porusza się głównie w mieście - to idealne dla nich warunki. W pozostałych przypadkach lepszą inwestycją jest ogumienie sezonowe.

REKLAMA

Bo opona to też bieżnik. Jaki wybrać?

W przypadku produktów do samochodów osobowych wybieramy zazwyczaj między bieżnikiem asymetrycznym a kierunkowym. Każdy z nich ma swoje plusy. Przykładowo bieżnik kierunkowy doskonale sprawdza się na mokrej czy pokrytej błotem pośniegowym trasie. Asymetryczny natomiast będzie wolno i równomiernie się zużywał. – tłumaczy Ernest Pujszo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A na koniec klasa opony

Opony klasy ekonomicznej są przeznaczone do niewielkich samochodów miejskich. Jest to ogumienie idealne dla preferujących spokojny styl jazdy kierowców, którzy poruszają się głównie po mieście, a ich przebiegi roczne są raczej umiarkowane. Opony klasy średniej będą odpowiednie dla kierowców, którzy oczekują zrównoważonych, średnich osiągów. Sprawdzą się w większości popularnych aut dostępnych na rynku. Dobre zarówno do miasta, jak i na trasy. Po opony premium powinny sięgnąć osoby oczekujące najwyższej jakości i świetnych osiągów, w tym właściciele samochodów o dużej mocy. Stosuje się w nich nowoczesne rozwiązania, najlepsze materiały oraz najbardziej zaawansowane technologie produkcyjne – mówi Ernest Pujszo.

Które opony Polacy kupują najczęściej? W serwisie Oponeo.pl w roku 2020 39 proc. produktów to były modele klasy ekonomicznej. 32 proc. pochodziło z segmentu premium, a 29 proc. to była klasa średnia.

Kupowanie opon samochodowych, czyli co warto wiedzieć o europejskiej etykiecie?

Pomijając wszystkie z powyższych parametrów, ogromne znaczenie odgrywają możliwości ogumienia. A te są zapisywane na tzw. europejskiej etykiecie. Parlament Europejski zatwierdził wprowadzenie nowego systemu etykietowania opon, który wszedł w życie 1 maja 2021 roku. Nie zmienił on zasadniczo zakresu informacji - ułatwił ich odczytanie z graficznego punktu widzenia.

Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem. Najprostszym sposobem wyboru opon wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą i analiza naszych indywidualnych potrzeb. Możemy również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskamy pełniejszy obraz danej opony i dokonamy najlepszego wyboru. – mówi Ernest Pujszo, Dyrektor Handlowy Oponeo.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA