REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?
Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?
Materiały Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

Co się liczy w czasie zakupu opon?

Kupowanie opon samochodowych wymaga pamiętania o szeregu czynników. I choć podstawowym bez wątpienia jest typ posiadanego pojazdu, na nim kryteria wyboru się nie kończą. Pomijając wielkość auta, jego masę, moc silnika i sposób jej przeniesienia, kierowca powinien się zastanowić też m.in. nad tym:

REKLAMA

  • jak jeździ - czy preferuje styl spokojny, czy sportowy,
  • jak duże przebiegi pokonuje każdego roku,
  • w jakim terenie porusza się w głównej mierze - czy jest to ruch miejski, a może pozamiejski, a jak pozamiejski to dotyczy dróg krajowych czy np. autostrad. 

Kupujesz nowe opony? A znasz ich rozmiar?

Pierwszym parametrem, który kierowca musi poznać przed zakupem nowego ogumienia jest rozmiar. Jak go ustalić? To na szczęście nie jest trudne. Odpowiedź może przynieść instrukcja pojazdu, wlepka na klapce wlewu paliwa czy porada specjalisty z warsztatu autoryzowanego lub specjalizującego się w serwisowaniu ogumienia. Warto pamiętać też o tym, że rozmiar jest zapisany na oponach już posiadanych. Można go zatem sprawdzić na aucie zaparkowanym pod blokiem.

Rozmiar to nie wszystko. Liczą się też indeksy!

Indeksy mają potężne znaczenie. Indeks prędkości określa maksymalną prędkość dopuszczona na danym typie ogumienia. Indeks nośności wskazuje z kolei na możliwe obciążenie. Parametry te podane są m.in. na ściance bocznej opony i zapisane są za pomocą liter oraz cyfr.

Nowe opony sezonowe czy wielosezonowe?

Opony całoroczne to jeden wydatek, brak konieczności przechowywania ogumienia między sezonami, ale też i... kompromis. Choć zima będą się sprawdzać podobnie jak średniej klasy zimówki, latem mogą mieć problem z mocno dynamiczną jazdą. I warto o tym pamiętać. Kiedy zatem wybrać wielosezonówki? Gdy kierowca jeździ mało i porusza się głównie w mieście - to idealne dla nich warunki. W pozostałych przypadkach lepszą inwestycją jest ogumienie sezonowe.

Bo opona to też bieżnik. Jaki wybrać?

W przypadku produktów do samochodów osobowych wybieramy zazwyczaj między bieżnikiem asymetrycznym a kierunkowym. Każdy z nich ma swoje plusy. Przykładowo bieżnik kierunkowy doskonale sprawdza się na mokrej czy pokrytej błotem pośniegowym trasie. Asymetryczny natomiast będzie wolno i równomiernie się zużywał. – tłumaczy Ernest Pujszo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A na koniec klasa opony

REKLAMA

Opony klasy ekonomicznej są przeznaczone do niewielkich samochodów miejskich. Jest to ogumienie idealne dla preferujących spokojny styl jazdy kierowców, którzy poruszają się głównie po mieście, a ich przebiegi roczne są raczej umiarkowane. Opony klasy średniej będą odpowiednie dla kierowców, którzy oczekują zrównoważonych, średnich osiągów. Sprawdzą się w większości popularnych aut dostępnych na rynku. Dobre zarówno do miasta, jak i na trasy. Po opony premium powinny sięgnąć osoby oczekujące najwyższej jakości i świetnych osiągów, w tym właściciele samochodów o dużej mocy. Stosuje się w nich nowoczesne rozwiązania, najlepsze materiały oraz najbardziej zaawansowane technologie produkcyjne – mówi Ernest Pujszo.

Które opony Polacy kupują najczęściej? W serwisie Oponeo.pl w roku 2020 39 proc. produktów to były modele klasy ekonomicznej. 32 proc. pochodziło z segmentu premium, a 29 proc. to była klasa średnia.

Kupowanie opon samochodowych, czyli co warto wiedzieć o europejskiej etykiecie?

Pomijając wszystkie z powyższych parametrów, ogromne znaczenie odgrywają możliwości ogumienia. A te są zapisywane na tzw. europejskiej etykiecie. Parlament Europejski zatwierdził wprowadzenie nowego systemu etykietowania opon, który wszedł w życie 1 maja 2021 roku. Nie zmienił on zasadniczo zakresu informacji - ułatwił ich odczytanie z graficznego punktu widzenia.

Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem. Najprostszym sposobem wyboru opon wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą i analiza naszych indywidualnych potrzeb. Możemy również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskamy pełniejszy obraz danej opony i dokonamy najlepszego wyboru. – mówi Ernest Pujszo, Dyrektor Handlowy Oponeo.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA