REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile lat można jeździć na oponach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile lat można jeździć na oponach?
Ile lat można jeździć na oponach?
Continental

REKLAMA

REKLAMA

Ile lat można jeździć na oponach? Żywotność ogumienia zależy od wielu czynników, z których wiek jest dopiero pierwszym z nich.

Ile lat można jeździć na oponach?

Ile lat można jeździć na oponach? Producenci przyjmują, że komplet nowego ogumienia pozwoli na jeżdżenie przez jakieś 5 lat. Potem w gumie zaczynają się procesy starzenia. To przekłada się na pokonanie jakiś 50 do 80 tys. kilometrów.

REKLAMA

Bardzo ważny jest też odpowiedni stan opon – ich zużycie, ewentualne ubytki, wybrzuszenia czy przerwania. Są to główne czynniki wpływające na żywotność ogumienia – wyjaśnia Artur Posłuszny, Deputy General Manager Yokohama CEE.

Wiek opony

REKLAMA

Pierwszym z czynników określających starzenie się opony jest wiek. Ile lat można jeździć na ogumieniu? Producenci podają dwa wskaźniki. Pierwszym jest 10 lat od daty produkcji. Drugim 5 lat od momentu rozpoczęcia eksploatacji. Jak sprawdzić datę produkcji? Ta ukrywa się w kodzie DOT naniesionym na ścianę boczną ogumienia.

4-cyfrowy kod oznacza datę produkcji. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, a kolejne dwie rok produkcji. Przykładowo 1808 będzie wskazywało, że opona została zrobiona 18. tygodniu 2008 roku. Jeżeli kod ma tylko trzy cyfry, oznacza to, że ogumienie zostało wyprodukowane przed 2000 rokiem – tłumaczy Artur Posłuszny.

Styl jazdy

Styl jazdy jest czynnikiem mającym ogromny wpływ na żywotność opon. Bieżnik ogumienia nie lubi np. gwałtownego przyspieszania i hamowania. Im płynniej jeździsz, tym opony wolniej się zużywają. Styl jazdy to też uważna jazda - wpadanie w dziury na drodze, zbyt szybkie pokonywanie progów zwalniających czy zahaczanie bokiem ogumienia o krawężniki prowadzi do poważnych uszkodzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość bieżnika

Zużyty bieżnik w znacznym stopniu odpowiada za ograniczoną trakcję, co przekłada się na wydłużoną drogę hamowania. Gdy jest płytszy niż 3 mm to nie zapewnia odpowiedniego odprowadzania nadmiaru wody spod kół, prowadząc do utraty przyczepności, tzw. zjawiska aquaplaningu – wyjaśnia Artur Posłuszny.

Ciśnienie powietrza w oponach

Nieprawidłowe ciśnienie powietrza w oponach może doprowadzić do uszkodzenia opon i przedwczesnego ich wycofania z eksploatacji. Zbyt niskie ciśnienie w oponach w stosunku do obciążenia pojazdu, może prowadzić do poślizgu między barkiem a środkiem opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w stosunku do obciążenia auta powoduje wzrost nacisku wokół środka styku opony z podłożem i zwiększa jej zużycie w tej części.

Dopasowanie do sezonu i przechowywanie

Brak dopasowania opon do sezonu może oznaczać przyspieszone zużywanie się bieżnika. Zimówki latem ścierają się bardzo szybko. Kluczem do sukcesu jest też przechowywanie. Opony poza sezonem należy przechowywać daleko od promieni słonecznych i należy składować w miejscu ciemnym, suchym i chłodnym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA