REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory i sprężyny negatywnie wpływają na prowadzenie auta. Oto opis wymiany sprężyn i amortyzatorów w modelu Golf V, Jetta i Touran.

Wymianę przednich i tylnych amortyzatorów oraz sprężyn zawieszenia w Volkswagenie Golfie V zaczynamy od przedniej osi. W celu wymontowania amortyzatora i sprężyny należy wymontować kolumnę zawieszenia. W Volkswagenie Golfie musimy wymontować osłonę wlotu powietrza. W modelu Golf Plus i Touran należy wymontować silnik wycieraczki. Należy bezwzględnie wymontować te elementy aby ułatwić sobie dostęp do mocowania kolumny zawieszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika

Teraz wykręcamy śrubę piasty. Pamiętajmy, że samochód musi stać na kołach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. W tym celu możemy wykorzystać platformę warsztatową lub tradycyjny podnośnik razem z podstawkami. Zdejmujemy koło i odkręcamy górną nakrętkę łącznika stabilizatora. Należy przytrzymać sworzeń za pomocą klucza. Teraz wybijamy łącznik z kolumny zawieszenia.

Odpinamy przewód czujnika prędkości obrotowej od kolumny zawieszenia. Oznaczamy położenie nakrętek wahacza i odkręcamy je. Teraz wyjmujemy przegub z wahacza poprzecznego oraz przegub zewnętrzny z piasty koła. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za półoś. Podwieszamy ją za pomocą drut do nadwozia. Nie można dopuścić do tego, żeby swobodnie nie zwisała. Następnie łączymy przegub razem z wahaczem poprzecznym

REKLAMA

Podpieramy zwrotnicę za pomocą lewarka. Musimy uważać, żeby nie podpierać przegubu wahacza. Odkręcamy śruby mocujące zwrotnicę z kolumną zawieszenia. W czasie montażu należy użyć nowych śrub. Wkładamy w szczelinę zwrotnicy specjalny klin i obracamy znajdujące się tam pokrętło zapadkowe o kąt prosty. Zdejmujemy pokrętło i nie wyjmujemy klina. Teraz dociskamy tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Wszystko po to, żeby nie ustawiła się ukośnie w otworze zwrotnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opuszczamy podnośnik spod zwrotnicy i demontujemy ją z kolumny i przywiązujemy do nadwozia. Wszystko mocowania na dole powinny być odkręcone pozostaje nam wykręcić na górze trzy śruby kolumny zawieszenia. W ten sposób możemy wyjąć ją z samochodu. Przechodzimy do wymiany sprężyny lub amortyzatora. W obu przypadkach będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn.

Jest on do kupienia za około 30 złotych w serwisach aukcyjnych. Instalujemy całą kolumnę w imadle i zakładamy ściągacz na sprężynie zawieszenia. Trzeba zwrócić uwagę, żeby dobrze chwycić zwoje sprężyny. Zabrania się odkręcania górnej śruby amortyzatora przed ściśnięciem sprężyny. Kiedy będzie odpowiedni luz to odkręcamy górne mocowanie. Wyjmujemy elementy montażowe a na końcu oddzielamy amortyzator od sprężyny.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy zwrócić uwagę, żeby zamontować wszystkie elementy montażowe. Solidnie dokręcamy mocowania. Kolumnę zawieszenia również montujemy w odwrotnej kolejności. Pomimo oznaczeń jak były zamontowane śruby wahacza zalecamy udać się na geometrię zawieszenia po wykonaniu wszystkich wymian na przedniej jak i tylnej osi.

Teraz przechodzimy do wymontowania tylnego amortyzatora oraz sprężyny zawieszenia. Zaczynamy od amortyzatora. Pierwszorzędnie należy unieść samochód. Wykonujemy to za pomocą platformy warsztatowej lub tradycyjnego podnośnika z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło po czym przystępujemy do demontażu nadkola.

W kolejnym kroku pokażemy demontaż sprężyny gdyż jest to wymagane przy wymianie amortyzatora. Będzie nam do tego potrzebny ściągacz do sprężyn. Zakładamy go i ściskamy powoli aż będzie możliwość wyjęcia jej z samochodu. Podczas tej operacji należy być bardzo ostrożnym istnieje ryzyko wypadnięcia sprężyny ze ściągacza, może być to tragiczne w skutkach.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą amortyzator i wyjmujemy go z wnęki koła. W jego miejsca instalujemy nowy używając nowych śrub mocujących. Przechodzimy do montażu sprężyny na początku zakładamy odboje na jej górną i dolną część. Montujemy w ściągaczu i ściskamy do momentu aż będzie możliwe osadzenie w samochodzie. Powoli rozprężamy ściągacz zwracając uwagę, żeby sprężyna była dobrze zamontowana.

Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności. W taki sam sposób wymieniamy amortyzator po drugiej stronie auta. Przy zakupie sprężyn i amortyzatorów należy pamiętać o tym, żeby wybierać sprawdzonych producentów. Bardzo ważny jest materiał z jakiego została wyprodukowana sprężyna. Często bywa tak, że po zamontowaniu tanich zamienników nasze auto obniża się nawet o 2 – 3cm. Oczywiście ładnie to wygląda jednak walory jezdne pozostawiają wiele do życzenia.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana alternatora

Nie zaleca się wymiany jednego amortyzatora lub sprężyny. W zawieszeni wymian dokonujemy wyłącznie parami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA