Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana amortyzatorów i sprężyn
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę przednich i tylnych amortyzatorów oraz sprężyn zawieszenia w Volkswagenie Golfie V zaczynamy od przedniej osi. W celu wymontowania amortyzatora i sprężyny należy wymontować kolumnę zawieszenia. W Volkswagenie Golfie musimy wymontować osłonę wlotu powietrza. W modelu Golf Plus i Touran należy wymontować silnik wycieraczki. Należy bezwzględnie wymontować te elementy aby ułatwić sobie dostęp do mocowania kolumny zawieszenia.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika
REKLAMA
Teraz wykręcamy śrubę piasty. Pamiętajmy, że samochód musi stać na kołach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. W tym celu możemy wykorzystać platformę warsztatową lub tradycyjny podnośnik razem z podstawkami. Zdejmujemy koło i odkręcamy górną nakrętkę łącznika stabilizatora. Należy przytrzymać sworzeń za pomocą klucza. Teraz wybijamy łącznik z kolumny zawieszenia.
Odpinamy przewód czujnika prędkości obrotowej od kolumny zawieszenia. Oznaczamy położenie nakrętek wahacza i odkręcamy je. Teraz wyjmujemy przegub z wahacza poprzecznego oraz przegub zewnętrzny z piasty koła. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za półoś. Podwieszamy ją za pomocą drut do nadwozia. Nie można dopuścić do tego, żeby swobodnie nie zwisała. Następnie łączymy przegub razem z wahaczem poprzecznym
Podpieramy zwrotnicę za pomocą lewarka. Musimy uważać, żeby nie podpierać przegubu wahacza. Odkręcamy śruby mocujące zwrotnicę z kolumną zawieszenia. W czasie montażu należy użyć nowych śrub. Wkładamy w szczelinę zwrotnicy specjalny klin i obracamy znajdujące się tam pokrętło zapadkowe o kąt prosty. Zdejmujemy pokrętło i nie wyjmujemy klina. Teraz dociskamy tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Wszystko po to, żeby nie ustawiła się ukośnie w otworze zwrotnicy.
REKLAMA
Opuszczamy podnośnik spod zwrotnicy i demontujemy ją z kolumny i przywiązujemy do nadwozia. Wszystko mocowania na dole powinny być odkręcone pozostaje nam wykręcić na górze trzy śruby kolumny zawieszenia. W ten sposób możemy wyjąć ją z samochodu. Przechodzimy do wymiany sprężyny lub amortyzatora. W obu przypadkach będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn.
Jest on do kupienia za około 30 złotych w serwisach aukcyjnych. Instalujemy całą kolumnę w imadle i zakładamy ściągacz na sprężynie zawieszenia. Trzeba zwrócić uwagę, żeby dobrze chwycić zwoje sprężyny. Zabrania się odkręcania górnej śruby amortyzatora przed ściśnięciem sprężyny. Kiedy będzie odpowiedni luz to odkręcamy górne mocowanie. Wyjmujemy elementy montażowe a na końcu oddzielamy amortyzator od sprężyny.
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy zwrócić uwagę, żeby zamontować wszystkie elementy montażowe. Solidnie dokręcamy mocowania. Kolumnę zawieszenia również montujemy w odwrotnej kolejności. Pomimo oznaczeń jak były zamontowane śruby wahacza zalecamy udać się na geometrię zawieszenia po wykonaniu wszystkich wymian na przedniej jak i tylnej osi.
Teraz przechodzimy do wymontowania tylnego amortyzatora oraz sprężyny zawieszenia. Zaczynamy od amortyzatora. Pierwszorzędnie należy unieść samochód. Wykonujemy to za pomocą platformy warsztatowej lub tradycyjnego podnośnika z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło po czym przystępujemy do demontażu nadkola.
W kolejnym kroku pokażemy demontaż sprężyny gdyż jest to wymagane przy wymianie amortyzatora. Będzie nam do tego potrzebny ściągacz do sprężyn. Zakładamy go i ściskamy powoli aż będzie możliwość wyjęcia jej z samochodu. Podczas tej operacji należy być bardzo ostrożnym istnieje ryzyko wypadnięcia sprężyny ze ściągacza, może być to tragiczne w skutkach.
Teraz wykręcamy śrubę mocującą amortyzator i wyjmujemy go z wnęki koła. W jego miejsca instalujemy nowy używając nowych śrub mocujących. Przechodzimy do montażu sprężyny na początku zakładamy odboje na jej górną i dolną część. Montujemy w ściągaczu i ściskamy do momentu aż będzie możliwe osadzenie w samochodzie. Powoli rozprężamy ściągacz zwracając uwagę, żeby sprężyna była dobrze zamontowana.
Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności. W taki sam sposób wymieniamy amortyzator po drugiej stronie auta. Przy zakupie sprężyn i amortyzatorów należy pamiętać o tym, żeby wybierać sprawdzonych producentów. Bardzo ważny jest materiał z jakiego została wyprodukowana sprężyna. Często bywa tak, że po zamontowaniu tanich zamienników nasze auto obniża się nawet o 2 – 3cm. Oczywiście ładnie to wygląda jednak walory jezdne pozostawiają wiele do życzenia.
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana alternatora
Nie zaleca się wymiany jednego amortyzatora lub sprężyny. W zawieszeni wymian dokonujemy wyłącznie parami.
REKLAMA
REKLAMA