REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory i sprężyny negatywnie wpływają na prowadzenie auta. Oto opis wymiany sprężyn i amortyzatorów w modelu Golf V, Jetta i Touran.

Wymianę przednich i tylnych amortyzatorów oraz sprężyn zawieszenia w Volkswagenie Golfie V zaczynamy od przedniej osi. W celu wymontowania amortyzatora i sprężyny należy wymontować kolumnę zawieszenia. W Volkswagenie Golfie musimy wymontować osłonę wlotu powietrza. W modelu Golf Plus i Touran należy wymontować silnik wycieraczki. Należy bezwzględnie wymontować te elementy aby ułatwić sobie dostęp do mocowania kolumny zawieszenia.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Teraz wykręcamy śrubę piasty. Pamiętajmy, że samochód musi stać na kołach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. W tym celu możemy wykorzystać platformę warsztatową lub tradycyjny podnośnik razem z podstawkami. Zdejmujemy koło i odkręcamy górną nakrętkę łącznika stabilizatora. Należy przytrzymać sworzeń za pomocą klucza. Teraz wybijamy łącznik z kolumny zawieszenia.

Odpinamy przewód czujnika prędkości obrotowej od kolumny zawieszenia. Oznaczamy położenie nakrętek wahacza i odkręcamy je. Teraz wyjmujemy przegub z wahacza poprzecznego oraz przegub zewnętrzny z piasty koła. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za półoś. Podwieszamy ją za pomocą drut do nadwozia. Nie można dopuścić do tego, żeby swobodnie nie zwisała. Następnie łączymy przegub razem z wahaczem poprzecznym

Podpieramy zwrotnicę za pomocą lewarka. Musimy uważać, żeby nie podpierać przegubu wahacza. Odkręcamy śruby mocujące zwrotnicę z kolumną zawieszenia. W czasie montażu należy użyć nowych śrub. Wkładamy w szczelinę zwrotnicy specjalny klin i obracamy znajdujące się tam pokrętło zapadkowe o kąt prosty. Zdejmujemy pokrętło i nie wyjmujemy klina. Teraz dociskamy tarczę hamulca do kolumny zawieszenia. Wszystko po to, żeby nie ustawiła się ukośnie w otworze zwrotnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opuszczamy podnośnik spod zwrotnicy i demontujemy ją z kolumny i przywiązujemy do nadwozia. Wszystko mocowania na dole powinny być odkręcone pozostaje nam wykręcić na górze trzy śruby kolumny zawieszenia. W ten sposób możemy wyjąć ją z samochodu. Przechodzimy do wymiany sprężyny lub amortyzatora. W obu przypadkach będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn.

Jest on do kupienia za około 30 złotych w serwisach aukcyjnych. Instalujemy całą kolumnę w imadle i zakładamy ściągacz na sprężynie zawieszenia. Trzeba zwrócić uwagę, żeby dobrze chwycić zwoje sprężyny. Zabrania się odkręcania górnej śruby amortyzatora przed ściśnięciem sprężyny. Kiedy będzie odpowiedni luz to odkręcamy górne mocowanie. Wyjmujemy elementy montażowe a na końcu oddzielamy amortyzator od sprężyny.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy zwrócić uwagę, żeby zamontować wszystkie elementy montażowe. Solidnie dokręcamy mocowania. Kolumnę zawieszenia również montujemy w odwrotnej kolejności. Pomimo oznaczeń jak były zamontowane śruby wahacza zalecamy udać się na geometrię zawieszenia po wykonaniu wszystkich wymian na przedniej jak i tylnej osi.

Teraz przechodzimy do wymontowania tylnego amortyzatora oraz sprężyny zawieszenia. Zaczynamy od amortyzatora. Pierwszorzędnie należy unieść samochód. Wykonujemy to za pomocą platformy warsztatowej lub tradycyjnego podnośnika z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło po czym przystępujemy do demontażu nadkola.

W kolejnym kroku pokażemy demontaż sprężyny gdyż jest to wymagane przy wymianie amortyzatora. Będzie nam do tego potrzebny ściągacz do sprężyn. Zakładamy go i ściskamy powoli aż będzie możliwość wyjęcia jej z samochodu. Podczas tej operacji należy być bardzo ostrożnym istnieje ryzyko wypadnięcia sprężyny ze ściągacza, może być to tragiczne w skutkach.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą amortyzator i wyjmujemy go z wnęki koła. W jego miejsca instalujemy nowy używając nowych śrub mocujących. Przechodzimy do montażu sprężyny na początku zakładamy odboje na jej górną i dolną część. Montujemy w ściągaczu i ściskamy do momentu aż będzie możliwe osadzenie w samochodzie. Powoli rozprężamy ściągacz zwracając uwagę, żeby sprężyna była dobrze zamontowana.

Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności. W taki sam sposób wymieniamy amortyzator po drugiej stronie auta. Przy zakupie sprężyn i amortyzatorów należy pamiętać o tym, żeby wybierać sprawdzonych producentów. Bardzo ważny jest materiał z jakiego została wyprodukowana sprężyna. Często bywa tak, że po zamontowaniu tanich zamienników nasze auto obniża się nawet o 2 – 3cm. Oczywiście ładnie to wygląda jednak walory jezdne pozostawiają wiele do życzenia.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana alternatora

Nie zaleca się wymiany jednego amortyzatora lub sprężyny. W zawieszeni wymian dokonujemy wyłącznie parami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA