Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: kontrola układu hamulcowego

REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę układu hamulcowego należy przeprowadzać regularnie co roku o tej samej porze. Jeżeli wymieniamy klocki hamulcowe to również warto wykonać szybki przegląd. Jak się przekonamy cała operacja nie jest trudna i można ją przeprowadzić bez wizyty w warsztacie.
REKLAMA
Zbiorniczek płynu hamulcowego znajduje się pod przednią maską. W modelu Golf V, Jetta i Touran znajduje się specjalna kontrolka na desce rozdzielczej, która informuje nas o niskim stanie płynu hamulcowego.
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
Prawidłowy stan płynu powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”. W przypadku stwierdzenia niższego poziomu należy uzupełnić różnicę świeżym płynem DOT4. Warto brać pod uwagę zużycie klocków hamulcowych. Objawia się to minimalnie niższym poziomem płynu w zbiorniczku. W takim przypadku nie ma konieczności uzupełniania. Tylko duże, widoczne wycieki są niebezpieczne, świadczą one o ukrytej usterce.
W takiej sytuacji należy jak najszybciej znaleźć nieszczelność. Kontynuowanie jazdy może być bardzo ryzykowne. Przechodzimy do sprawdzenia grubości klocków hamulcowych i tarcz. Tutaj możemy ocenić wszystko „na oko”, jeżeli mamy na wyposażeniu alufelgi. Przez ich ramiona można zobaczyć zacisk wraz z klockiem. Jeżeli grubość klocka jest poniżej 3mm to należy je wymienić
Podobnie robimy z tarczą, dotykam ją i sprawdzamy czy jest wyczuwalny rant. Jeśli nie jest zbyt duży możemy się wstrzymać z wymianą. Osoby, które chcą się przyjrzeć dokładnie muszą zdemontować koło. Przechodzimy do sprawdzenia przewodów hamulcowych
Zaczynamy od umycia ich. Pokryte są warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. Właśnie, dlatego nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego.
Wykorzystując lampę, sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół. Pompa znajduje się w przedziale silnika pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego. Jeżeli zlokalizujemy jakieś uszkodzenie należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. One również są podatne na uszkodzenia.
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana amortyzatorów i sprężyn
Łapiemy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. Na koniec kręcimy kołem kierownicy w prawo i lewo sprawdzając, czy nie ocierają o żadne części samochodu.
Wszystkie przewody elastyczny lub sztywne nie powinny być pozaginane ani poskręcane.
REKLAMA
REKLAMA