Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju w Volkswagenie Golfie V należy przeprowadzić co roku o tej samej porze lub co 20 000 kilometrów. Regularne i częste wymiany pozwolą nam na zachowanie odpowiedniego stanu silnika przez długi czas. Koszt zakupu filtra to wydatek około 20 – 30 złotych w zależności od firmy na jaką się zdecydujemy. Jeśli chodzi o olej najlepiej wybrać taki, jaki był zalany wcześniej. Częste zmiany rodzaju oleju nie wpływają dobrze na silnik.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: kontrola układu chłodzenia
Zaczynamy od zebrania odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. Będzie nam potrzebny specjalny klucz taśmowy do odkręcania filtra oleju, klucz nasadowy 32, filtr oleju, kanał lub podnośnik, olej, nowy korek spustowy, puste naczynie. Na samym początku przedstawimy zestawienie wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju.
- Silnik benzynowy 1.4 BCA – 3.5L
- Silnik benzynowy FSI 1.4 BKG, BLN – 3.8L
- Silnik benzynowy 1.4 TSI – 3.6L
- Silnik benzynowy 1.6 BGU, BSE, BSF – 4.0L
- Silnik benzynowy FSI 1.6 BAG, BLF, BLP – 3.8L
- Silnik benzynowy FSI 2.0 AXW, BLR, BLX, BLY – 5.3L
- Silnik benzynowy TFSI 2.0 AXX – 4.85L
- Silnik Diesla 1.9 BRU, AVQ BJB, BKC, BLS – 4.2L
- Silnik Diesla 2.0 55kW BDK – 4.0L
- Silnik Diesla 2.0 100/103kW AZV, BKD – 3.8L
REKLAMA
Przystępujemy do wymiany. Operacja będzie prowadzona dla wszystkich wersji silnikowych. Ewentualne zmiany będą zaznaczane w tekście. W silniku benzynowym FSI 1.4 i 1.6 oraz w jednostkach Diesla należy odkręcić pokrywę obudowy filtra. Robimy to po to, żeby olej mógł swobodnie spłynąć do miski olejowej. Przed rozpoczęciem wymiany należy dobrze rozgrzać silnik. Najlepiej jak osiągnie roboczą temperaturę. W tym celu udajemy się na jazdę próbną.
Całą operację będziemy wykonywać na uniesionym aucie. Najlepiej wykorzystać do tego platformę warsztatową podnośnik z podstawkami lub kanał. Dla wielu osób jedynym rozwiązaniem pozostaje tradycyjny lewarek razem z „kobyłkami”. Przy zastosowaniu tej metody należy zachować szczególną ostrożność. Po uniesieniu samochodu demontujemy dolną osłonę silnika. Widać jej wszystkie mocowania, więc nie powinno być żadnego problemu.
Teraz podstawiamy pod korek spustowy puste naczynie i przystępujemy do zlewania oleju. Uważamy, żeby nie doszło do poparzenia. Pierwsza strumień oleju wypływa pod bardzo dużym ciśnieniem i może nas oblać. Warto przyjrzeć się w jakim stanie jest olej silnikowy. Jeżeli stwierdza się w nim opiłki metalowe może to świadczyć o uszkodzeniu chociażby łożysk wału korbowego.
REKLAMA
Przykręcamy korek spustowy stosując nowy pierścień uszczelniający i opuszczamy samochód. Przechodzimy do wymiany filtru oleju. Zaczniemy od silnika benzynowego 1.4 o oznaczeniu kodowym BCA. Na początku luzujemy filtr oleju łapiąc go od dołu kluczem płaskim 30. Następnie odkręcamy go ręcznie i wypływający olej wycieramy dokładnie za pomocą szmatki. Usuwamy starą uszczelkę i dokładnie czyścimy kołnierz filtru na kadłubie.
Nawilżamy nową uszczelkę olejem silnikowym i zakładamy w miejsce starej. Dokręcamy ręcznie filtr do momentu styku uszczelki z kadłubem silnika. Na samym końcu dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu. Opuszczamy samochód i mamy gotowe auto do nalania świeżego oleju. Przechodzimy do silników FSI 1.4/1.6 o oznaczeniu BKG, BLN, BAG, BLF, BLP. Pierwszy krok to odkręcenie pokrywy kluczem oczkowym lub nasadowym.
Następnie zdejmujemy pokrywę razem ze starym wkładem filtru. Należy uważać na wypływający olej. Ewentualne wycieki wycieramy. Wypinamy zużyty filtr oraz zdejmujemy starą uszczelkę. Montujemy nowy pierścień uszczelniający, nakładając na niego niewielką warstwę oleju silnikowego. Wkładamy nowy filtr i dokręcamy pokrywę. Kolejną grupą silnikową są jednostki 1.6 BGU, BSE, BSF.
Najpierw luzujemy filtr oleju za pomocą klucza taśmowego i odkręcamy go ręcznie i wyjmujemy filtr razem ze starą uszczelką. Czyścimy dokładnie powierzchnię uszczelniającą chłodnicy oleju i montujemy nową uszczelkę nawilżając ją świeżym olejem silnikowym. Montujemy filtr i dokręcamy pokrywę ręcznie. Kolejnym będzie silnik benzynowy 2.0 we wszystkich odmianach.
Pierwszorzędnie demontujemy pokrywę przeciwpyłową od obudowy filtru. Odkręcamy obudowę filtru i wyjmujemy wkład. Może wylać się znaczna ilość oleju. W serwisach stosuje się przy tym specjalny przewód spustowy. Teraz montujemy nowy wkład razem z uszczelką, którą nawilżamy świeżym olejem. Dokręcamy obudowę filtru i instalujemy pokrywę przeciwpyłową.
Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?
Na końcu pozostają silniki Diesla. Odkręcamy od góry pokrywę za pomocą klucza nasadowego 32 i wyjmujemy pokrywkę razem ze starym wkładem. Należy mieć przy sobie kilka szmatek do wytarcia wypływającego oleju. Zdejmujemy starą uszczelkę i instalujemy w jej miejsce nową razem z nowym wkładem. Dokręcamy pokrywę i opuszczamy samochód. Pozostało nam nalać olej silnikowy. Początkowo zalecamy wlać ¾ nominalnej ilości. Uruchamiamy silnik na minutę i wyłączamy, po czym sprawdzamy stan oleju i dolewamy brakującą ilość.
REKLAMA
REKLAMA