Montaż świateł do jazdy dziennej
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek jazdy na światłach – jak zaoszczędzić na żarówkach?
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek jazdy na światłach przez całą dobę został wprowadzony w Polsce w 2007 roku. Początkowo przepis ten budził wiele kontrowersji, ale z czasem większość kierowców przyzwyczaiła się do niego, szczególnie, że za jego nieprzestrzeganie grozi mandat oraz punkty karne.
- Od 7 lutego 2011 roku zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej producenci samochodów mają obowiązek montowania w swoich modelach świateł do jazdy dziennej. W nowszych autach, produkowanych od stycznia 2010 roku światła dzienne powinny się zapalać automatycznie po uruchomieniu silnika, a wyłączać, gdy zapalane są światła mijania lub drogowe – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – W samochodach starszych obowiązek włączania świateł w dzień spoczywa na kierowcy. W przypadku, gdy o tym zapomni może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 zł, a do jego konta zostaną dopisane dwa punkty karne.
Zobacz też: Wymiana żarówek - zadanie dla serwisu?
Dodatkowe koszty czekają na kierowcę, którego samochód nie jest fabrycznie wyposażony w światła do jazdy dziennej. Według danych statystycznych jazda na światłach mijania przez cały rok powoduje, że żarówki w reflektorze oraz akumulator zużywają się o wiele szybciej. Zwiększa się też zużycie paliwa. Średnio o około 1 do 2 proc w skali roku.
Między innymi z tego powodu coraz więcej kierowców montuje w swoich samochodach światła do jazdy dziennej. Korzyści jest wiele. Reflektory LED zużywają tylko średnio 10-20 proc. energii, której potrzebują tradycyjne światła mijania. Dzięki temu samochód ma nieco mniejsze zapotrzebowanie na paliwo, a dodatkowo zwiększa się żywotność żarówek.
Uwaga na brak homologacji i sposób montażu
Podczas zakupu świateł do jazdy dziennej warto zwrócić uwagę czy produkt posiada homologację, a oznaczenia homologacyjne jest trwale uwidocznione na kloszu lampy. Oprócz litery E i cyfry powinno się znaleźć oznaczenie RL wpisane w okrąg.
Warto również pamiętać, że światła do jazdy dziennej muszą być wyposażone w moduł automatycznego włączania i wyłączania, dzięki któremu po uruchomieniu silnika automatycznie się zapalą, a po uruchomieniu świateł mijanie lub drogowych automatycznie zgasną.
Zobacz też: Zardzewiały, zaśniedziały odbłyśnik reflektora. Czy warto regenerować?
Sam montaż świateł do jazdy dziennej nie jest skomplikowany. Warto jednak pamiętać o podstawowych zasadach, które określają przepisy. Światła muszą być zainstalowane symetrycznie względem osi pojazdu i na równej wysokości. Odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm (jeżeli szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm, wtedy ta odległość wynosi 40 cm), a ich górna krawędź musi znajdować się od ziemi w odległości przynajmniej 25 cm, ale nie więcej niż 150 cm.
Dodatkowo lampy nie mogą wystawać poza obrys samochodu, a zgodnie z przepisami muszą być zamontowane dalej niż 40 cm od niego.
Brak odpowiedniej homologacji lub nieprawidłowy montaż może skutkować w najlepszym przypadku mandatem, w najgorszym zatrzymaniem przez policję dowodu rejestracyjnego. Mandat może wynieść nawet 500 zł.
Zobacz też: Czy należy martwić się zaparowanymi reflektorami? Porada
Jakie światła wybrać?
REKLAMA
- Tak, jak wspomnieliśmy światła do jazdy dziennej muszą być przede wszystkim homologowane. Droższe zestawy uznanych producentów można kupić na aukcjach Allegro za około 250 zł, tańsze zestawy to koszt około 80 zł – wyjaśnia Ciesielski – Ciekawostką są lampy dedykowane konkretnym modelom. Ich producent dostosował ich kształt i sposób montażu do kratownic wlotów powietrza najpopularniejszych modeli sprzedawanych w Europie.
Dodatkowo na rynku, oprócz standardowych świateł w zamkniętym układzie pojawiły się elastyczne zestawy. Ich producent oferuje w komplecie kilka małych, niezależnych modułów, które pozwalają na ułożenie własnego wzoru, co znacznie ułatwia ich dopasowanie do konkretnego auta. Koszt takiego rozwiązania to około 600 zł.
Źródło: materiały prasowe Allegro.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.