REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Silniki 1.9TDI są najbardziej popularne na naszych drogach. Wyeksploatowana turbina może odebrać przyjemność z jazdy turbo dieslem. Poniżej część pierwsza poradnika, w którym pokażemy jak samemu przeprowadzić regenerację turbiny w 1.9TDI.

Silniki 1.9TDI występowały w kilku markach, przez co ich popularność wśród silników wysokoprężnych jest niepodważalna. Jest to udana konstrukcja, jednak turbina jak w każdym silniku wysokoprężnym kiedyś się wyeksploatuje. Zanim przejdziemy do regeneracji turbosprężarki pokażemy jak ją zdemontować. Jako przykład posłuży nam Audi A3 z 2000 roku. W pozostałych modelach z silnikiem 1.9TDI demontaż przebiega w podobny sposób.

REKLAMA

REKLAMA

Przed dokonaniem wymiany zalecamy zakupić nowy komplet uszczelek. Koszt zakupu całego kompletu nie jest duży a mamy pewność, że unikniemy nieszczelności na powierzchniach montażowych. Pamiętajmy również o uszczelkach miedzianych, które znajdują się pod śrubami przewodów olejowych. Kosztują kilka złotych i również warto je wymienić.

Jakie narzędzia będą nam potrzebne?

- klucz płaski 8

- klucz płaski 10

REKLAMA

- klucz nasadowy 12 mm, najlepiej na przedłużce, dzięki czemu ułatwimy sobie pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- klucz płaski lub oczkowy 13

- klucz płaski nasadowy 17

- klucz koczkowy 24

- WD40 w tej pracy jest niezbędny, zazwyczaj każda ze śrub będzie zapieczona.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. II

Całą operację zalecamy wykonać z wykorzystaniem kanału. Odkręcenie kilku śrub od dołu samochodu może okazać się bardzo trudne i ryzykowne z pozycji lewarka.

Pierwszy krok to demontaż kolektora ssącego. Zdejmujemy czarną plastikową osłonę silnika z napisem 1.9 TDI. Następnie zdejmujemy rurę od intercoolera odłączając wcześniej czujnik temperatury, który znajduje się na zgięciu w okolicach przodu samochodu.

Demontujemy obejmę ściskającą rurę przy EGR, następnie przy intercoolerze. Jeśli chodzi o demontaż przy intercoolerze, najlepiej wykonać to, wyciągając lampę przednią. Teraz, poprzez miejsce, w którym była lampa wyjmujemy całą rurę.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. III

Kolejny krok to wyjęcie kawałka szerokiej plastikowej rury, która biegnie od przepływki w stronę silnika, natomiast resztę odchylamy w stronę deski rozdzielczej. Chcąc całkowicie ją odchylić, musimy ją odkręcić od silnika. Zamocowana jest na dwóch śrubach, w pobliżu odmy i pod EGR przy bloku silnika. Warto wyjąć odmę olejową w celu poprawienia dostępu

Teraz demontujemy od dołu EGR oraz rurę łączącą EGR z kolektorem wydechowym. Mamy teraz do odkręcenia dwie śruby imbusowe. Odkręcamy 3 śruby trzymające EGR w miejscu łączenia z kolektorem dolotowym. Pozostaje odłączenie przewodów ciśnieniowych od EGR.

Następnie odkręcamy drugi koniec rury łączącej EGR z kolektorem wydechowym.

Ułatwi nam to dostęp do sześciu śrub mocujących kolektor przy silniku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA