Czy można naprawić przepustnicę, jak naprawić przepustnicę?
REKLAMA
REKLAMA
Zanim zabierzesz się za naprawę przepustnicy sprawdź świece oraz zawór EGR. Wyżej opisane objawy występują również w przypadku awarii świec lub wspomnianego zaworu EGR.
REKLAMA
Zadaniem przepustnicy jest dozowanie właściwej ilości powietrza do silnika. W większości przypadków zasada działania jest taka sama. W okrągłym kanale znajduje się klapka, która porusza się w zależności od położenia pedału przyspieszenia.
Zobacz też: Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?
Jej ruch realizowany jest za pomocą linki lub sygnału elektrycznego. Delikatne wciśnięcie pedału gazu powoduje uchylenie klapki, co powoduje powstanie dwóch szczelin po obu stronach. Wciśnięcie pedału do końca ustawi klapkę w pozycji pionowej.
W korpusie przepustnicy znajduje się silnik krokowy. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiednich obrotów bez względu na dodatkowe obciążenie silnika.
Ostatnim elementem jest TPS, czyli czujnik położenia przepustnicy. Odczytuje on, w jakim położeniu znajduje się klapka przepustnicy i wysyła tą informację do modułu sterującego pracą silnika.
Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?
W większości przypadków problemy z przepustnicą wynikają z jej zabrudzenia. Powodem tego jest paliwo z zanieczyszczeniami, zanieczyszczony filtr powietrza. Gromadzące się zabrudzenie powoduje niedomykanie się klapki, efektem tego są podwyższone obroty. W 90% czyszczenie przepustnicy pomaga przywrócić odpowiednią pracę silnika.
Jak wyczyścić przepustnicę?
REKLAMA
Operacja ta nie jest skomplikowana. Należy pamiętać, że w przypadku nowszych aut po wyczyszczeniu przepustnicy konieczna jest jej adaptacja. Wykonuje się to za pomocą komputera diagnostycznego. Na rynku dostępne są specjalne preparaty, którymi wystarczy popryskać przepustnicę podczas pracy silnika. W przypadku mocnych zabrudzeń konieczny jest demontaż przepustnicy. Do czyszczenia będzie nam potrzebna benzyna ekstrakcyjna i miękki pędzelek. Odradzamy usuwanie mocnych zanieczyszczeń na samochodzie, nieczystości dostaną się do kolektora dolotowego.
Jeśli dokładne wyczyszczenie i komputerowa adaptacja nie przynosi pożądanych efektów to można być pewnym, że mamy uszkodzony czujnik położenia przepustnicy. Można to sprawdzić za pomocą programu diagnostycznego do danego auta.
Zobacz też: Geometria kół w 3D. Jak to działa?
Element ten uważany jest za nierozbieralny. W większości przypadków, jest tak umieszczony, że jego wymiana bądź napraw wiąże się z konieczności usunięcia plastikowej obudowy, której jest zatopiony. Jeśli mamy taką możliwość warto, usunąć obudową i poprawić wszystkie luty (powstają tak zwane zimne luty). W większości przypadków taka operacja pomaga.
Jeśli żaden z powyższych sposobów nie przywrócił prawidłowego funkcjonowania przepustnicy to należy zakupić używaną lub dobrej jakości zamiennik. Nowe przepustnice to najczęściej bardzo duży wydatek dla przeciętnego użytkownika auta.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA