REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można naprawić przepustnicę, jak naprawić przepustnicę?

Robert Kuśpiel
silnik, mechanik Fot. Fotolia
silnik, mechanik Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Falowanie obrotów, gaśnięcie silnika podczas zatrzymywania się. To tylko niektóre objawy uszkodzonej przepustnicy. Czy da się naprawić taką awarię?

Zanim zabierzesz się za naprawę przepustnicy sprawdź świece oraz zawór EGR. Wyżej opisane objawy występują również w przypadku awarii świec lub wspomnianego zaworu EGR.

REKLAMA

REKLAMA

Zadaniem przepustnicy jest dozowanie właściwej ilości powietrza do silnika. W większości przypadków zasada działania jest taka sama. W okrągłym kanale znajduje się klapka, która porusza się w zależności od położenia pedału przyspieszenia.

Zobacz też: Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?

Jej ruch realizowany jest za pomocą linki lub sygnału elektrycznego. Delikatne wciśnięcie pedału gazu powoduje uchylenie klapki, co powoduje powstanie dwóch szczelin po obu stronach. Wciśnięcie pedału do końca ustawi klapkę w pozycji pionowej.

REKLAMA

W korpusie przepustnicy znajduje się silnik krokowy. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiednich obrotów bez względu na dodatkowe obciążenie silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim elementem jest TPS, czyli czujnik położenia przepustnicy. Odczytuje on, w jakim położeniu znajduje się klapka przepustnicy i wysyła tą informację do modułu sterującego pracą silnika.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

W większości przypadków problemy z przepustnicą wynikają z jej zabrudzenia. Powodem tego jest paliwo z zanieczyszczeniami, zanieczyszczony filtr powietrza. Gromadzące się zabrudzenie powoduje niedomykanie się klapki, efektem tego są podwyższone obroty. W 90% czyszczenie przepustnicy pomaga przywrócić odpowiednią pracę silnika.

Jak wyczyścić przepustnicę?

Operacja ta nie jest skomplikowana. Należy pamiętać, że w przypadku nowszych aut po wyczyszczeniu przepustnicy konieczna jest jej adaptacja. Wykonuje się to za pomocą komputera diagnostycznego. Na rynku dostępne są specjalne preparaty, którymi wystarczy popryskać przepustnicę podczas pracy silnika. W przypadku mocnych zabrudzeń konieczny jest demontaż przepustnicy. Do czyszczenia będzie nam potrzebna benzyna ekstrakcyjna i miękki pędzelek. Odradzamy usuwanie mocnych zanieczyszczeń na samochodzie, nieczystości dostaną się do kolektora dolotowego.

Jeśli dokładne wyczyszczenie i komputerowa adaptacja nie przynosi pożądanych efektów to można być pewnym, że mamy uszkodzony czujnik położenia przepustnicy. Można to sprawdzić za pomocą programu diagnostycznego do danego auta.

Zobacz też: Geometria kół w 3D. Jak to działa?

Element ten uważany jest za nierozbieralny. W większości przypadków, jest tak umieszczony, że jego wymiana bądź napraw wiąże się z konieczności usunięcia plastikowej obudowy, której jest zatopiony. Jeśli mamy taką możliwość warto, usunąć obudową i poprawić wszystkie luty (powstają tak zwane zimne luty). W większości przypadków taka operacja pomaga.

Jeśli żaden z powyższych sposobów nie przywrócił prawidłowego funkcjonowania przepustnicy to należy zakupić używaną lub dobrej jakości zamiennik. Nowe przepustnice to najczęściej bardzo duży wydatek dla przeciętnego użytkownika auta.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA