Opel Astra F: wymiana sprzęgła
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana sprzęgła wymaga od nas pewnego doświadczenia. Przede wszystkim należy zarezerwować sobie trochę więcej czasu. Zanim przystąpimy do wymiany należy zakupić odpowiednie sprzęgło dostosowane do naszego samochodu. W tym celu należy podać sprzedawcy numer nadwozia, rok produkcji i pojemność silnika. Zalecamy wybrać części sprawdzonych producentów, ponieważ posłużą nam znacznie dłużej i w razie problemów nie będzie problemów z realizacją gwarancji.
REKLAMA
W zależności od silnika i roku produkcji samochodu występowały dwa typy kół zamachowych: płaskie i garnkowe. Sprzęgło, które współpracuje z płaskim kołem zamachowym można wymontować bez konieczności demontażu skrzyni biegów. W przypadku koła garnkowego czeka nas demontaż skrzyni biegów. Drugi wariant będzie wymagał znacznie więcej czasu.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa
Przed rozpoczęciem demontażu warto wiedzieć jaki typ koła znajduje się w naszym aucie. W tym celu musimy podnieść samochód lub wprowadzić go na kanał. Odkręcamy osłonę obudowy sprzęgła i sprawdzamy jaki kształt ma nasze koło zamachowe. Jeśli powierzchnia tarcia jest cofnięta, to trzeba będzie wymontować skrzynię biegów. W przeciwnym razie nie jest to konieczne.
Przystępujemy do demontażu. W silnikach z garnkowym kołem zamachowym należy wymontować skrzynię biegów. Odpowiedni opis znajduje się w odrębnym poradniku.
REKLAMA
W jednostce z płaskim kołem zamachowym odkręcamy śruby mocujące przednie lewe koło i wyjmujemy za pomocą śrubokręta klamrę zabezpieczającą na gwintowanej końcówce linki sprzęgła. Za pomocą łyżki monterskiej do kół, cofamy dźwignię wyłączania sprzęgła, po czym odczepiamy linkę sprzęgła.
W tym momencie należy unieść samochód za pomocą platformy warsztatowej lub wjechać nim na kanał najazdowy. Nie zalecamy pracy z pozycji podstawek, ponieważ rozwiązanie to niesie za sobą duże ryzyko wypadku. Odkręcamy śruby mocujące koło i zdejmujemy je. W tym momencie odkręcamy pokrywę skrzyni biegów. Zalecamy mieć w pobliżu pusty pojemnik i kilka szmatek do wytarcia wyciekającego oleju.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa
Wyjmujemy pierścień zabezpieczający śruby z łbem walcowym i odkręcamy ją. Następnie oznaczamy farbą położenie wałka sprzęgłowego względem koła zębatego. Teraz w miejsce śruby należy wkręcić specjalny ściągacz. Niestety takie narzędzia są najczęściej spotykane tylko w warsztatach. W naszym przypadku skorzystamy z tradycyjnego ściągacza z gwintowaną końcówką M7.
Odkręcamy osłonę z obudowy sprzęgła i za pomocą metalowego pręta blokujemy dźwignię wyłączania sprzęgła w położeniu wciśniętym. Przy wyłączonym sprzęgle zakładamy trzy klamry.
Kolejne kroki są takie same dla wszystkich silników. Odkręcamy oprawę sprzęgła od koła zamachowego i wyjmujemy razem z tarczą sprzęgła. Podczas wykonywania tej czynności nie można upuścić oprawy i tarczy sprzęgła. W przeciwnym razie mogłyby wystąpić problemy po zamontowaniu. Po wyjęciu koła zamachowego należy je umyć za pomocą szmatki nasączonej w benzynie.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu
REKLAMA
Przechodzimy do sprawdzenia wszystkich elementów. Na początku sprawdzamy tarczę dociskową. Nie powinna być popękana ani porysowana lub nosić śladów przegrzania. Sprawdzamy dokładnie czy nie są uszkodzone końce sprężyny tarczowej. Oceniamy stan nitów. Sprzęgło z uszkodzonymi lub luźnymi nitami wymaga wymiany. Kontrolujemy powierzchnie roboczą koła zamachowego. Ona również nie może być porysowana lub popękana. Jeśli zachodzi taka potrzeba to wymieniamy koło.
Czyścimy koło zamachowe i tarczę dociskową za pomocą papieru ściernego. Tarczę sprzęgła, która nosi ślady zużycia lub zaolejenia wymieniamy na nową. Warto sprawdzić również łożysko oporowe czy obraca się bez oporów. Poniżej znajduje się opis wymiany łożyska oporowego.
Na początku odkręcamy widełki od dźwigni wyłączania sprzęgła i wyjmujemy łożysko oporowe. Następnie wyjmujemy do góry dźwignię wyłączania i demontujemy widełki. Odkręcamy od obudowy skrzyni biegów tuleję prowadzącą łożysko oporowe. Za pomocą śrubokręta wyjmujemy pierścień uszczelniający z tulei, który jest najczęściej zanieczyszczony.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów
Przechodzimy do montażu. Wciskamy na prasie pierścień uszczelniający poprzez rurę lub tulejkę o odpowiedniej średnicy. Wkładamy oring w rowek w obudowie skrzyni biegów. Dokręcamy do obudowy tuleję prowadzącą łożysko oporowe, a następnie nakładamy cienka warstwę smaru na powierzchnię współpracującą z łożyskiem oporowym. Teraz montujemy łożysko oporowe z widełkami oraz dźwignią wyłączania.
Przechodzimy do zamontowania sprzęgła. Na początku nakładamy cienką warstwę smaru na wielowypust tarczy sprzęgła.
W silnikach z garnkowym kołem zamachowym należy włożyć tarczę sprzęgła i dosunąć zespół oprawy sprzęgła po czym przykręcić śruby mocujące momentem 15Nm. Kolejny krok to zamontowanie skrzyni biegów (opis w oddzielnym poradniku).
W jednostkach z płaskim kołem zamachowym dokręcamy wstępnie zespół oprawy sprzęgła, razem z włożoną tarczą sprzęgła. Należy zwrócić uwagę, żeby pokryły się oznaczenia zespołu oprawy sprzęgła i koła zamachowego. Tarcza sprzęgła powinna być skierowana dłuższą częścią piasty do skrzyni biegów. Podnosimy delikatnie tarczę sprzęgła i centrujemy ją za pomocą wałka sprzęgłowego. Sam wałek delikatnie wkładamy w wielowypust tarczy sprzęgła i zespół kół zębatych. Pamiętajmy, ze te dwa wielowypusty wałka muszą wejść w rowki tarczy sprzęgła i kół zębatych.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana półosi napędowych
Należy zwrócić uwagę na wcześniej naniesione oznaczenia na wałek sprzęgłowy i zespół kół zębatych wałka głównego (znaki wykonane przed demontażem). Dokręcamy zespół oprawy sprzęgła momentem 15Nm. Wciskamy wałek sprzęgłowy do oporu. Przy wykonywaniu tej czynności musi być wkręcona śruba z łbem walcowym. Pamiętajmy, że nie można wbijać wałka młotkiem, ponieważ istnieje duże ryzyko uszkodzenia wielowypustu.
Następnie zabezpieczamy wałek sprzęgłowy nowym pierścieniem sprężystym. Przyklejamy za pomocą smaru nową uszczelkę pod pokrywę skrzyni biegów. Teraz przystawiamy pokrywę skrzyni biegów i równomiernie ją dokręcamy. Za pomocą łyżki monterskiej naciągamy oprawę sprzęgła i wyjmujemy trzy klamry mocujące. Zwalniamy sprzęgło i dokręcamy osłonę sprzęgła.
Przykręcamy wstępnie przednie lewe koło i opuszczamy samochód. Dokręcamy śruby koła na krzyż i zaczepiamy linkę sprzęgła do dźwigni wyłączania i zabezpieczamy klamrą końcówkę gwintowaną. Pozostaje nam udać się na jazdę próbną i sprawdzić działanie sprzęgła. Wszystkie wymontowane części oddajemy do punktu utylizacji.
REKLAMA
REKLAMA