REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana termostatu.
Opel Astra F wymiana termostatu.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony termostat ma negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić termostat w Oplu Astra F.

Termostat jest odpowiedzialny za otwarcie dużego obiegu układu chłodzenia po odpowiednim nagrzaniu silnika. Jeżeli termostat pozostaje zamknięty to temperatura silnika staje się zbyt wysoka. Taką usterkę można bardzo łatwo zdiagnozować. Wskaźnik temperatury jest na czerwonym polu, natomiast chłodnica pozostaje zimna. Drugą usterką termostatu może być jego niezamykanie się przy zimnym silniku. Objawem takiej usterki jest bardzo powolny wzrost temperatury silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Opis będzie zawierał poszczególne grupy silników. Nie we wszystkich silnikach wymiana będzie przebiegać szybko. Będą przypadki, gdzie będzie konieczne zdemontowanie paska rozrządu. Operacja ta wymaga więcej czasu oraz odpowiednich narzędzi, dlatego nie będzie szeroko opisywana (odpowiedni opis w oddzielnym poradniku).

Silniki 8-zaworowe o pojemności 1.4 i 1.6

Pierwszy krok to spuszczenie cieczy chłodzącej. Na początku odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli silnik jest rozgrzany to zalecamy to wykonać poprzez szmatkę, żeby uniknąć poparzenia. Teraz musimy wymontować osłonę pod chłodnicą, jeśli jest na wyposażeniu. W tym celu należy unieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odłączamy przewód od chłodnicy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach zostały zastosowane opaski sprężyste. Chcąc je zdjąć, należy ścisnąć końce za pomocą szczypiec tak, żeby można było je przesunąć do tyłu. W razie uszkodzenia można je zastąpić opaskami śrubowymi.

Kolejny krok to wymontowania paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w odrębnym poradniku poświęconym wymianie paska rozrządu. Kiedy wymontujemy go, należy odkręcić pokrywę obudowy wałka rozrządu. Następnie odkręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy termostat. Znajduje się on z boku przy głowicy, bezpośrednio poniżej koła zębatego wałka rozrządu.

Przechodzimy do wymiany termostatu. Nowy termostat wkładamy razem z uszczelką. Pamiętajmy, że rowek w termostacie musi obejmować występ na głowicy. Dokręcamy obudowę termostatu i przykręcamy tylną osłonę paska zębatego. Następnie przykręcamy koło zębate wałka rozrządu oraz obudowę wałka rozrządu wraz z nową uszczelką. Na końcu pozostaje nam zamontowanie paska rozrządu i uzupełnienie układu chłodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Podłączamy do chłodnicy dolny przewód i odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury. Wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny. Udajemy się na jazdę próbną i po powrocie sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. W razie potrzeby uzupełniamy.

Silniki 8-zaworowe o pojemności 1.8 i 2.0

REKLAMA

Pierwszy krok pozostaje taki sam. Spuszczamy ciecz chłodzącą zgodnie z opisem przedstawionym dla silników 1.4 i 1.6. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i odłączamy przewód gumowy od obudowy termostatu. Odkręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy. Pamiętajmy, że termostat jest na stałe połączony z obudową i nie można go wymieniać oddzielnie.

Przechodzimy do zamontowania. Przykręcamy obudowę termostatu razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Nie należy zbyt mocno dokręcać śruby, moment dokręcania to 15Nm. Podłączamy przewód gumowy i zabezpieczamy go opaską zaciskową. Na końcu napełniamy układ chłodzenia w taki sam sposób, jak to miało miejsce w silnikach 1.4 i 1.6.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

Silnik Diesla 1.7D

Pierwszy krok to podstawienie pustego naczynia pod obudowę termostatu. Następnie odkręcamy pokrywę termostatu od obudowy i odkładamy na bok razem z podłączonym przewodem gumowym. Wyjmujemy termostat razem z pierścieniem gumowym i przechodzimy do montażu nowego. Wkładamy termostat z nowym pierścieniem gumowym, zwracając uwagę, żeby strzałka była skierowana do dołu. Pokrywę termostatu dokręcamy momentem 15Nm. Na końcu zalewamy cały układ nowym płynem chłodniczym.

Silnik Diesla 1.7TD

Podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu i demontujemy przewód gumowy z pokrywy termostatu. Teraz odkręcamy pokrywę termostatu i możemy swobodnie wyjąć termostat. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Czyścimy dokładnie powierzchnie styku obudowy oraz pokrywy. Wkładamy termostat tak, żeby otwór znalazł się na górze. Przykręcamy pokrywę termostatu wraz z nową uszczelką. Podłączamy przewód gumowy i napełniamy układ chłodzenia.

Silniki 16-zaworowe

We wszystkich silnikach 16-zaworowych wymiana przebiega w taki sam sposób. Na początku należy spuścić ciecz chłodzącą. Wykonujemy to w taki sam sposób, jak w przypadku silników 8-zaworowych. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli jest na wyposażeniu. W tym celu należy unieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy oleju

Odłączamy przewód od chłodnicy i czekamy aż spłynie cała ciecz. W niektórych modelach zostały zastosowane opaski sprężyste. Należy ścisnąć końce za pomocą szczypiec tak, żeby można było je przesunąć do tyłu. Teraz demontujemy przewód gumowy od obudowy termostatu. Następnie odkręcamy obudowę termostatu i zdejmujemy ją po czym wyjmujemy termostat. W silniku 2.0 spotykane jest również drugie rozwiązanie, które wymaga dociśnięcia termostatu przed wykręceniem. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec.

W silniku 1.8 termostat wymienia się zawsze razem z obudową. Przystępujemy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styków i wkładamy nową uszczelkę. Następnie instalujemy termostat i zaczepiamy go w mocowaniu. Przykręcamy obudowę termostatu i podłączamy przewód gumowy, który zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej. Na końcu przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia.

W silnikach 16-zaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Uzupełniamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. Zakręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym i uruchamiamy silnik. Nagrzewamy go do momentu, aż otworzy się termostat.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Dolny przewód chłodniczy powinien być gorący. Sprawdzamy czy nie widać jakichkolwiek wycieków i wyłączamy silnik. Czekamy aż opadnie temperatura i sprawdzamy ponownie poziom cieczy chłodzącej. W razie konieczności uzupełniamy poziom do odpowiedniego stanu. Na końcu montujemy dolną osłonę chłodnicy.

Przy wymianie termostatu zalecamy zalewać układ chłodniczy nowym płynem. Zużytą ciecz oraz wymontowany termostat oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA