REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana termostatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana termostatu.
Opel Astra F wymiana termostatu.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony termostat ma negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić termostat w Oplu Astra F.

Termostat jest odpowiedzialny za otwarcie dużego obiegu układu chłodzenia po odpowiednim nagrzaniu silnika. Jeżeli termostat pozostaje zamknięty to temperatura silnika staje się zbyt wysoka. Taką usterkę można bardzo łatwo zdiagnozować. Wskaźnik temperatury jest na czerwonym polu, natomiast chłodnica pozostaje zimna. Drugą usterką termostatu może być jego niezamykanie się przy zimnym silniku. Objawem takiej usterki jest bardzo powolny wzrost temperatury silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Opis będzie zawierał poszczególne grupy silników. Nie we wszystkich silnikach wymiana będzie przebiegać szybko. Będą przypadki, gdzie będzie konieczne zdemontowanie paska rozrządu. Operacja ta wymaga więcej czasu oraz odpowiednich narzędzi, dlatego nie będzie szeroko opisywana (odpowiedni opis w oddzielnym poradniku).

Silniki 8-zaworowe o pojemności 1.4 i 1.6

Pierwszy krok to spuszczenie cieczy chłodzącej. Na początku odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli silnik jest rozgrzany to zalecamy to wykonać poprzez szmatkę, żeby uniknąć poparzenia. Teraz musimy wymontować osłonę pod chłodnicą, jeśli jest na wyposażeniu. W tym celu należy unieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odłączamy przewód od chłodnicy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach zostały zastosowane opaski sprężyste. Chcąc je zdjąć, należy ścisnąć końce za pomocą szczypiec tak, żeby można było je przesunąć do tyłu. W razie uszkodzenia można je zastąpić opaskami śrubowymi.

Kolejny krok to wymontowania paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w odrębnym poradniku poświęconym wymianie paska rozrządu. Kiedy wymontujemy go, należy odkręcić pokrywę obudowy wałka rozrządu. Następnie odkręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy termostat. Znajduje się on z boku przy głowicy, bezpośrednio poniżej koła zębatego wałka rozrządu.

Przechodzimy do wymiany termostatu. Nowy termostat wkładamy razem z uszczelką. Pamiętajmy, że rowek w termostacie musi obejmować występ na głowicy. Dokręcamy obudowę termostatu i przykręcamy tylną osłonę paska zębatego. Następnie przykręcamy koło zębate wałka rozrządu oraz obudowę wałka rozrządu wraz z nową uszczelką. Na końcu pozostaje nam zamontowanie paska rozrządu i uzupełnienie układu chłodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Podłączamy do chłodnicy dolny przewód i odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury. Wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny. Udajemy się na jazdę próbną i po powrocie sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. W razie potrzeby uzupełniamy.

Silniki 8-zaworowe o pojemności 1.8 i 2.0

Pierwszy krok pozostaje taki sam. Spuszczamy ciecz chłodzącą zgodnie z opisem przedstawionym dla silników 1.4 i 1.6. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i odłączamy przewód gumowy od obudowy termostatu. Odkręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy. Pamiętajmy, że termostat jest na stałe połączony z obudową i nie można go wymieniać oddzielnie.

Przechodzimy do zamontowania. Przykręcamy obudowę termostatu razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Nie należy zbyt mocno dokręcać śruby, moment dokręcania to 15Nm. Podłączamy przewód gumowy i zabezpieczamy go opaską zaciskową. Na końcu napełniamy układ chłodzenia w taki sam sposób, jak to miało miejsce w silnikach 1.4 i 1.6.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

Silnik Diesla 1.7D

Pierwszy krok to podstawienie pustego naczynia pod obudowę termostatu. Następnie odkręcamy pokrywę termostatu od obudowy i odkładamy na bok razem z podłączonym przewodem gumowym. Wyjmujemy termostat razem z pierścieniem gumowym i przechodzimy do montażu nowego. Wkładamy termostat z nowym pierścieniem gumowym, zwracając uwagę, żeby strzałka była skierowana do dołu. Pokrywę termostatu dokręcamy momentem 15Nm. Na końcu zalewamy cały układ nowym płynem chłodniczym.

Silnik Diesla 1.7TD

Podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu i demontujemy przewód gumowy z pokrywy termostatu. Teraz odkręcamy pokrywę termostatu i możemy swobodnie wyjąć termostat. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Czyścimy dokładnie powierzchnie styku obudowy oraz pokrywy. Wkładamy termostat tak, żeby otwór znalazł się na górze. Przykręcamy pokrywę termostatu wraz z nową uszczelką. Podłączamy przewód gumowy i napełniamy układ chłodzenia.

Silniki 16-zaworowe

We wszystkich silnikach 16-zaworowych wymiana przebiega w taki sam sposób. Na początku należy spuścić ciecz chłodzącą. Wykonujemy to w taki sam sposób, jak w przypadku silników 8-zaworowych. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli jest na wyposażeniu. W tym celu należy unieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy oleju

Odłączamy przewód od chłodnicy i czekamy aż spłynie cała ciecz. W niektórych modelach zostały zastosowane opaski sprężyste. Należy ścisnąć końce za pomocą szczypiec tak, żeby można było je przesunąć do tyłu. Teraz demontujemy przewód gumowy od obudowy termostatu. Następnie odkręcamy obudowę termostatu i zdejmujemy ją po czym wyjmujemy termostat. W silniku 2.0 spotykane jest również drugie rozwiązanie, które wymaga dociśnięcia termostatu przed wykręceniem. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec.

W silniku 1.8 termostat wymienia się zawsze razem z obudową. Przystępujemy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styków i wkładamy nową uszczelkę. Następnie instalujemy termostat i zaczepiamy go w mocowaniu. Przykręcamy obudowę termostatu i podłączamy przewód gumowy, który zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej. Na końcu przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia.

W silnikach 16-zaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Uzupełniamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. Zakręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym i uruchamiamy silnik. Nagrzewamy go do momentu, aż otworzy się termostat.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Dolny przewód chłodniczy powinien być gorący. Sprawdzamy czy nie widać jakichkolwiek wycieków i wyłączamy silnik. Czekamy aż opadnie temperatura i sprawdzamy ponownie poziom cieczy chłodzącej. W razie konieczności uzupełniamy poziom do odpowiedniego stanu. Na końcu montujemy dolną osłonę chłodnicy.

Przy wymianie termostatu zalecamy zalewać układ chłodniczy nowym płynem. Zużytą ciecz oraz wymontowany termostat oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA