REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych
Volkswagen Polo III wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych to jedna z podstawowych czynności jakie możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki i bębny hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Pierwszy krok to odkręcenie kół i uniesienie tyłu samochodu. Luzujemy śruby kół i podnosimy auta za pomocą lewarka. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy śruby do końca i zdejmujemy koło. Teraz należy cofnąć szczęki hamulca. W tym celu musimy docisnąć do końca w górę klin samoczynnej regulacji hamulca za pomocą śrubokręta, który wkładamy w gwintowany otwór bębna hamulcowego.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia

REKLAMA

Teraz musimy wybić pokrywkę piasty. Najlepszym sposobem jest podważenie jej za pomocą płaskiego śrubokręta. Zazwyczaj dekielek zostaje uszkodzony i nie kwalifikuje się do ponownego montażu. Należy bezwzględnie zamontować nowy, unikniemy w ten sposób przedostania się wilgoci i zanieczyszczeń do łożyska koła. Prostujemy zawleczkę i wyjmujemy ją. Zdejmujemy zabezpieczenie koronowe, odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy podkładkę.

Kolejny krok to wyjęcie zewnętrznego łożyska koła. Istnieje ryzyko, że może wypaść dlatego zalecamy podłożyć czystą szmatkę. Teraz zdejmujemy bęben hamulcowy. Jeśli będą problemy to należy opukać go delikatnie młotkiem. Wyjmujemy pierścień uszczelniający i wewnętrzne łożysko koła jeśli nie wyjęliśmy go razem z bębnem.

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. W tym celu dociskamy miseczkę i obracamy ją o 90 stopni. W taki sam sposób demontujemy drugą miseczkę. Odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki hamulcowe. Odpinamy linkę hamulca ręcznego i wsadzamy szczęki do imadła. Za pomocą szczypiec odpinamy sprężynę klina i górną sprężynę odwodzącą po czym demontujemy obie.  Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, gdyż istnieje ryzyko skaleczenia się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Odczepiamy sprężynę dociskową oraz odłączamy element dociskowy i klin od szczęki hamulcowej.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy powierzchnie roboczą bębna hamulcowego. Jeśli rant nie jest duży to można oddać bębny do przetoczenia. W przypadku zbyt dużego progu lepiej zakupić nowe bębny. Pamiętajmy, że zawsze wymieniamy komplet szczęk hamulcowych.

Pierwszy krok to wyczyszczenie dokładnie wszystkich elementów za pomocą pędzelka, oraz przetarcie powierzchni roboczej bębna za pomocą szmatki nasączonej w spirytusie. Smarujemy miejsce stykania się sprężyny odwodzącej i elementu dociskowego za pomocą specjalnego smaru do elementów układu hamulcowego. Montujemy sprężynę dociskową za element dociskowy i jednocześnie instalujemy klin.

Łączymy szczękę hamulcową z dźwignią hamulca ręcznego oraz elementem dociskowym. Montujemy sprężynę odwodzącą oraz sprężynę klina. Montujemy szczęki hamulcowe na tłoczkach rozpieracza i podłączamy Linke hamulca ręcznego do dźwigni. Teraz montujemy dolną sprężynę odwodzącą i osadzamy szczęki hamulcowe na dolnym podparciu. Następnie montujemy miseczki sprężyn. W tym celu ściskamy miseczki szczypcami i obracamy o 90 stopni.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Przechodzimy do zamontowania bębna hamulcowego. Czyścimy dokładnie powierzchnie roboczą bębna i wkładamy do bębna wewnętrzne łożysko koła. Pamiętajmy o uprzednim nasmarowaniu specjalnym smarem do łożysk. Nakładamy cienką warstwę smaru na krawędzie pierścienia uszczelniającego i wbijamy go za pomocą młotka, zmieniając miejsce uderzeń.

Zakładamy bęben hamulcowy po czym smarujemy łożysko zewnętrzne i nakładamy je na czop. Wkładamy podkładkę i wkręcamy nakrętkę sześciokątną. Kolejnym krokiem jest wyregulowanie luzu łożyska koła. Luzujemy ponownie nakrętkę sześciokątną a potem znowu dokręcamy. Luz jest odpowiedni jeśli podkładka dociskowa ma możliwość przesuwania się pod naciskiem śrubokręta lub palca.

Podczas przykręcania nakrętki należy obracać koło tak, żeby łożyska się nie zacisnęły. Wsadzamy zabezpieczenie koronowe w taki sposób, żeby dało się wsunąć zawleczkę. Wkładamy ją i zaginamy jej końce. Nakładamy smar pod pokrywkę piasty i wbijamy na swoje miejsce.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Zakładamy koła i dokręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dociągamy do końca śruby koła. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca, aby szczęki ustawiły się w odpowiedniej pozycji. Podnosimy przednią maskę i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego, jeśli jest zbyt niski to uzupełniamy. Przez pierwsze 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania.

Zużyte szczęki i ewentualnie bębny oddajemy do punktu utylizacji. Pamiętajmy, że na nowe bębny nie montuje się starych szczęk.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA