REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych
Volkswagen Polo III wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych to jedna z podstawowych czynności jakie możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki i bębny hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Pierwszy krok to odkręcenie kół i uniesienie tyłu samochodu. Luzujemy śruby kół i podnosimy auta za pomocą lewarka. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy śruby do końca i zdejmujemy koło. Teraz należy cofnąć szczęki hamulca. W tym celu musimy docisnąć do końca w górę klin samoczynnej regulacji hamulca za pomocą śrubokręta, który wkładamy w gwintowany otwór bębna hamulcowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia

Teraz musimy wybić pokrywkę piasty. Najlepszym sposobem jest podważenie jej za pomocą płaskiego śrubokręta. Zazwyczaj dekielek zostaje uszkodzony i nie kwalifikuje się do ponownego montażu. Należy bezwzględnie zamontować nowy, unikniemy w ten sposób przedostania się wilgoci i zanieczyszczeń do łożyska koła. Prostujemy zawleczkę i wyjmujemy ją. Zdejmujemy zabezpieczenie koronowe, odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy podkładkę.

Kolejny krok to wyjęcie zewnętrznego łożyska koła. Istnieje ryzyko, że może wypaść dlatego zalecamy podłożyć czystą szmatkę. Teraz zdejmujemy bęben hamulcowy. Jeśli będą problemy to należy opukać go delikatnie młotkiem. Wyjmujemy pierścień uszczelniający i wewnętrzne łożysko koła jeśli nie wyjęliśmy go razem z bębnem.

REKLAMA

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. W tym celu dociskamy miseczkę i obracamy ją o 90 stopni. W taki sam sposób demontujemy drugą miseczkę. Odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki hamulcowe. Odpinamy linkę hamulca ręcznego i wsadzamy szczęki do imadła. Za pomocą szczypiec odpinamy sprężynę klina i górną sprężynę odwodzącą po czym demontujemy obie.  Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, gdyż istnieje ryzyko skaleczenia się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Odczepiamy sprężynę dociskową oraz odłączamy element dociskowy i klin od szczęki hamulcowej.

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy powierzchnie roboczą bębna hamulcowego. Jeśli rant nie jest duży to można oddać bębny do przetoczenia. W przypadku zbyt dużego progu lepiej zakupić nowe bębny. Pamiętajmy, że zawsze wymieniamy komplet szczęk hamulcowych.

Pierwszy krok to wyczyszczenie dokładnie wszystkich elementów za pomocą pędzelka, oraz przetarcie powierzchni roboczej bębna za pomocą szmatki nasączonej w spirytusie. Smarujemy miejsce stykania się sprężyny odwodzącej i elementu dociskowego za pomocą specjalnego smaru do elementów układu hamulcowego. Montujemy sprężynę dociskową za element dociskowy i jednocześnie instalujemy klin.

Łączymy szczękę hamulcową z dźwignią hamulca ręcznego oraz elementem dociskowym. Montujemy sprężynę odwodzącą oraz sprężynę klina. Montujemy szczęki hamulcowe na tłoczkach rozpieracza i podłączamy Linke hamulca ręcznego do dźwigni. Teraz montujemy dolną sprężynę odwodzącą i osadzamy szczęki hamulcowe na dolnym podparciu. Następnie montujemy miseczki sprężyn. W tym celu ściskamy miseczki szczypcami i obracamy o 90 stopni.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Przechodzimy do zamontowania bębna hamulcowego. Czyścimy dokładnie powierzchnie roboczą bębna i wkładamy do bębna wewnętrzne łożysko koła. Pamiętajmy o uprzednim nasmarowaniu specjalnym smarem do łożysk. Nakładamy cienką warstwę smaru na krawędzie pierścienia uszczelniającego i wbijamy go za pomocą młotka, zmieniając miejsce uderzeń.

Zakładamy bęben hamulcowy po czym smarujemy łożysko zewnętrzne i nakładamy je na czop. Wkładamy podkładkę i wkręcamy nakrętkę sześciokątną. Kolejnym krokiem jest wyregulowanie luzu łożyska koła. Luzujemy ponownie nakrętkę sześciokątną a potem znowu dokręcamy. Luz jest odpowiedni jeśli podkładka dociskowa ma możliwość przesuwania się pod naciskiem śrubokręta lub palca.

Podczas przykręcania nakrętki należy obracać koło tak, żeby łożyska się nie zacisnęły. Wsadzamy zabezpieczenie koronowe w taki sposób, żeby dało się wsunąć zawleczkę. Wkładamy ją i zaginamy jej końce. Nakładamy smar pod pokrywkę piasty i wbijamy na swoje miejsce.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Zakładamy koła i dokręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dociągamy do końca śruby koła. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca, aby szczęki ustawiły się w odpowiedniej pozycji. Podnosimy przednią maskę i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego, jeśli jest zbyt niski to uzupełniamy. Przez pierwsze 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania.

Zużyte szczęki i ewentualnie bębny oddajemy do punktu utylizacji. Pamiętajmy, że na nowe bębny nie montuje się starych szczęk.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA