REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana przednich i tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić klocki i tarcz hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Cały poradnik będzie poświęcony wszystkim modelom Polo III, które zostały wyposażony w układ klocków i tarcz hamulcowych. Na początku przedstawimy wymianę obydwu elementów na przedniej osi, a na końcu przejdziemy do tylnej. Zaczynamy od zakupu odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. Zalecamy wybrać produkty sprawdzonych firm. Od sprawności układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo, a na tym nie powinno się oszczędzać. Warto poszukać zestawów (klocki + tarcze) jeśli zamierzamy wymienić cały komplet. Pamiętajmy, że zarówno klocki jak i tarcze hamulcowe wymieniamy parami.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

REKLAMA

Całą operacje możemy przeprowadzić z pozycji tradycyjnego lewarka i podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy przód auta. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Teraz wykręcamy śruby mocujące zacisk hamulca. Robimy to za pomocą klucza imbusowego 6. Odciągamy zacisk na dole i wyjmujemy go. Podwieszamy zacisk do nadwozia za pomocą drutu. Nie może on zwisać na przewodach hamulcowych.

Wyjmujemy klocki hamulcowe i zdejmujemy sprężyny mocujące. W tym momencie możemy również dokonać wymiany tarczy hamulcowej. Na początku warto wykonać krótki przegląd i sprawdzić w jakim jest stanie. Jeśli rant jest zbyt duży to odradzamy przetaczać tarcze. Zdecydowanie kupujemy nowe.

Odkręcamy śruby mocujące tarczę za pomocą śrubokręta gwiazdkowego i zdejmujemy tarczę. Jeżeli tarcza stawia wyraźny opór to należy polać odrdzewiaczem miejsce przylegania do piasty. W przypadku kiedy wielokrotne powtórzenie zabiegu nie przynosi żadnego efektu pozostaje nam zbicie tarczy za pomocą młotka. Pamiętajmy, żeby nie uderzać tylko i wyłącznie w jedno miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Wszelkie nierówności i zanieczyszczenia wpływają na prace tarczy hamulcowej. Jeżeli wykonamy to mało starannie może się okazać, że tarcza ma duże bicie i jazda autem jest mało przyjemna. Nową tarczę przed montażem czyścimy za pomocą rozpuszczalnika nitro. Osadzamy ją na piaście i dokręcamy śrubami pod śrubokręt gwiazdkowy.

Teraz przechodzimy do zamontowania nowych klocków hamulcowych. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące i gniazdo w korpusie zacisku. Wykonujemy to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy całość szmatką zamoczona w spirytusie. Pod żadnym względem nie należy stosować rozpuszczalników ani ostrych narzędzi.

Następnie kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe w zacisku nie posiadają pęknięć. Jeżeli ich stan budzi podejrzenia to należy je jak najszybciej wymienić. Przedostające się zanieczyszczenia doprowadzą do nieszczelności korpusu zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzi. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka.

Przystawiamy go do tłoczka i wciskamy go. Należy zwrócić uwagę, żeby tłoczek nie ustawił się ukośnie. Istnieje również ryzyko uszkodzenia osłony przeciwpyłowej. Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym zacznie się podnosić. Należy stale go kontrolować i nadmiar odsysać za pomocą strzykawki. Płyn odsysamy do pustego pojemnika. Nie powinniśmy doprowadzić do rozlania płynu ponieważ niszczy on lakier i powoduje korozję. Zabrania się wciskania pedału hamulca, spowoduje to wypadnięcie tłoczka i konieczność wizyty w warsztacie specjalistycznym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Przy każdej wymianie klocków należy również zmieniać sprężyny mocujące klocki hamulcowe. Zazwyczaj producenci dołączają sprężyny do kompletów klocków hamulcowych. W przypadku braku należy kupić je oddzielnie. Montujemy je w taki sposób, żeby krótsza część była skierowana do wewnątrz. Wkładamy dolną sprężynę mocującą w ramię zacisku a następnie dokładamy górną sprężynę i instalujemy wewnętrzny klocek w ramię zacisku.

Teraz montujemy zewnętrzny klocek i zakładamy zacisk na swoje miejsce. Sprawdzamy czy jest prawidłowo osadzony i wkręcamy śruby mocujące. Moment dokręcania wynosi 25Nm. Zakładamy koło i dokręcamy śruby mocujące. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca co spowoduje ustawienie klocków w odpowiedniej pozycji.

Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolewamy brakującą ilość. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki i tarcze musza się do siebie dopasować. Powyższy opis dotyczy zacisków montowanych do grudnia 1995 roku.

W przypadku zacisków w autach od stycznia 1996 roku należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Należy odkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym z zacisku hamulca. Następnie odłączamy zacisk hamulca od obudowy łożyska koła. Zacisk razem z zamontowanymi klockami hamulcowymi osadzamy najpierw u dołu w obudowie łożyska koła. Odchylamy zacisk hamulca w taki sposób, żeby można było wkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

W przypadku hamulców Girling, lub Lucas również należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Odkręcamy dolne śruby mocujące zacisk hamulca, przytrzymując jednocześnie prowadniki. Odchylamy w górę zacisk hamulca i wyjmujemy klocki hamulcowe. Podczas montażu nowych klocków należy zwrócić uwagę na to czy została zamontowana osłona termiczna na tłoku. Instalujemy nowe klocki i odchylamy zacisk hamulca do dołu i dokręcamy śruby.

Przechodzimy do tylnych klocków hamulcowych tutaj demontaż przebiega praktycznie tak samo jak w przypadku przednich klocków. Występuje jednak kilka różnic, które przedstawimy w tej części poradnika. Przede wszystkim należy wyjąć zatyczkę znajdującą się w tylnej części zacisku hamulcowego. Teraz dociskamy dźwignię hamulca i wczepiamy linkę od hamulca ręcznego.

Odkręcamy śruby mocujące zacisk hamulca jednocześnie przytrzymując odpowiedni prowadnik. Następnie zdejmujemy i podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami mocującymi. Czyścimy zacisk hamulcowy i zaczynamy wkręcać tłoczek hamulcowy. Wykonujemy to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wymagane jest do tego specjalne narzędzie, które możemy zastąpić kluczem francuskim.

Teraz przykręcamy zacisk hamulca do korpusu za pomocą nowych śrub samoblokujących. Dociskam dźwignię hamulca i podłączamy Linke hamulca ręcznego. Na końcu montujemy zaślepkę linki hamulca ręcznego i regulujemy go. Odpowiedni opis znajduje się w odrębnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana przebiega w taki sam sposób jak na przedniej osi samochodu. Pamiętajmy o odtłuszczeniu powierzchni roboczej tarczy.

Wymontowane klocki i tarcze oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA