REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana przednich i tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić klocki i tarcz hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Cały poradnik będzie poświęcony wszystkim modelom Polo III, które zostały wyposażony w układ klocków i tarcz hamulcowych. Na początku przedstawimy wymianę obydwu elementów na przedniej osi, a na końcu przejdziemy do tylnej. Zaczynamy od zakupu odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. Zalecamy wybrać produkty sprawdzonych firm. Od sprawności układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo, a na tym nie powinno się oszczędzać. Warto poszukać zestawów (klocki + tarcze) jeśli zamierzamy wymienić cały komplet. Pamiętajmy, że zarówno klocki jak i tarcze hamulcowe wymieniamy parami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Całą operacje możemy przeprowadzić z pozycji tradycyjnego lewarka i podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy przód auta. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Teraz wykręcamy śruby mocujące zacisk hamulca. Robimy to za pomocą klucza imbusowego 6. Odciągamy zacisk na dole i wyjmujemy go. Podwieszamy zacisk do nadwozia za pomocą drutu. Nie może on zwisać na przewodach hamulcowych.

Wyjmujemy klocki hamulcowe i zdejmujemy sprężyny mocujące. W tym momencie możemy również dokonać wymiany tarczy hamulcowej. Na początku warto wykonać krótki przegląd i sprawdzić w jakim jest stanie. Jeśli rant jest zbyt duży to odradzamy przetaczać tarcze. Zdecydowanie kupujemy nowe.

REKLAMA

Odkręcamy śruby mocujące tarczę za pomocą śrubokręta gwiazdkowego i zdejmujemy tarczę. Jeżeli tarcza stawia wyraźny opór to należy polać odrdzewiaczem miejsce przylegania do piasty. W przypadku kiedy wielokrotne powtórzenie zabiegu nie przynosi żadnego efektu pozostaje nam zbicie tarczy za pomocą młotka. Pamiętajmy, żeby nie uderzać tylko i wyłącznie w jedno miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż pompy paliwa

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Wszelkie nierówności i zanieczyszczenia wpływają na prace tarczy hamulcowej. Jeżeli wykonamy to mało starannie może się okazać, że tarcza ma duże bicie i jazda autem jest mało przyjemna. Nową tarczę przed montażem czyścimy za pomocą rozpuszczalnika nitro. Osadzamy ją na piaście i dokręcamy śrubami pod śrubokręt gwiazdkowy.

Teraz przechodzimy do zamontowania nowych klocków hamulcowych. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące i gniazdo w korpusie zacisku. Wykonujemy to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy całość szmatką zamoczona w spirytusie. Pod żadnym względem nie należy stosować rozpuszczalników ani ostrych narzędzi.

Następnie kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe w zacisku nie posiadają pęknięć. Jeżeli ich stan budzi podejrzenia to należy je jak najszybciej wymienić. Przedostające się zanieczyszczenia doprowadzą do nieszczelności korpusu zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzi. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka.

Przystawiamy go do tłoczka i wciskamy go. Należy zwrócić uwagę, żeby tłoczek nie ustawił się ukośnie. Istnieje również ryzyko uszkodzenia osłony przeciwpyłowej. Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym zacznie się podnosić. Należy stale go kontrolować i nadmiar odsysać za pomocą strzykawki. Płyn odsysamy do pustego pojemnika. Nie powinniśmy doprowadzić do rozlania płynu ponieważ niszczy on lakier i powoduje korozję. Zabrania się wciskania pedału hamulca, spowoduje to wypadnięcie tłoczka i konieczność wizyty w warsztacie specjalistycznym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Przy każdej wymianie klocków należy również zmieniać sprężyny mocujące klocki hamulcowe. Zazwyczaj producenci dołączają sprężyny do kompletów klocków hamulcowych. W przypadku braku należy kupić je oddzielnie. Montujemy je w taki sposób, żeby krótsza część była skierowana do wewnątrz. Wkładamy dolną sprężynę mocującą w ramię zacisku a następnie dokładamy górną sprężynę i instalujemy wewnętrzny klocek w ramię zacisku.

Teraz montujemy zewnętrzny klocek i zakładamy zacisk na swoje miejsce. Sprawdzamy czy jest prawidłowo osadzony i wkręcamy śruby mocujące. Moment dokręcania wynosi 25Nm. Zakładamy koło i dokręcamy śruby mocujące. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca co spowoduje ustawienie klocków w odpowiedniej pozycji.

Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolewamy brakującą ilość. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki i tarcze musza się do siebie dopasować. Powyższy opis dotyczy zacisków montowanych do grudnia 1995 roku.

W przypadku zacisków w autach od stycznia 1996 roku należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Należy odkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym z zacisku hamulca. Następnie odłączamy zacisk hamulca od obudowy łożyska koła. Zacisk razem z zamontowanymi klockami hamulcowymi osadzamy najpierw u dołu w obudowie łożyska koła. Odchylamy zacisk hamulca w taki sposób, żeby można było wkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

W przypadku hamulców Girling, lub Lucas również należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Odkręcamy dolne śruby mocujące zacisk hamulca, przytrzymując jednocześnie prowadniki. Odchylamy w górę zacisk hamulca i wyjmujemy klocki hamulcowe. Podczas montażu nowych klocków należy zwrócić uwagę na to czy została zamontowana osłona termiczna na tłoku. Instalujemy nowe klocki i odchylamy zacisk hamulca do dołu i dokręcamy śruby.

Przechodzimy do tylnych klocków hamulcowych tutaj demontaż przebiega praktycznie tak samo jak w przypadku przednich klocków. Występuje jednak kilka różnic, które przedstawimy w tej części poradnika. Przede wszystkim należy wyjąć zatyczkę znajdującą się w tylnej części zacisku hamulcowego. Teraz dociskamy dźwignię hamulca i wczepiamy linkę od hamulca ręcznego.

Odkręcamy śruby mocujące zacisk hamulca jednocześnie przytrzymując odpowiedni prowadnik. Następnie zdejmujemy i podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami mocującymi. Czyścimy zacisk hamulcowy i zaczynamy wkręcać tłoczek hamulcowy. Wykonujemy to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wymagane jest do tego specjalne narzędzie, które możemy zastąpić kluczem francuskim.

Teraz przykręcamy zacisk hamulca do korpusu za pomocą nowych śrub samoblokujących. Dociskam dźwignię hamulca i podłączamy Linke hamulca ręcznego. Na końcu montujemy zaślepkę linki hamulca ręcznego i regulujemy go. Odpowiedni opis znajduje się w odrębnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana przebiega w taki sam sposób jak na przedniej osi samochodu. Pamiętajmy o odtłuszczeniu powierzchni roboczej tarczy.

Wymontowane klocki i tarcze oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA