REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: demontaż półosi

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III demontaż półosi Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo III demontaż półosi Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż półosi nie jest trudny. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować półoś w Volkswagenie Polo III.

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymontować półoś i całkowicie ją rozłożyć. Przed rozpoczęciem pracy należy mieć świadomość, że nie należy przetaczać samochodu po wymontowaniu półosi. Pierwszy krok to poluzowanie nakrętki mocującej piastę koła. Następnie przechodzimy do uniesienia samochodu. Możemy skorzystać z podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka z podstawkami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Odkręcamy śruby mocujące koła i zdejmujemy je. Teraz wykręcamy śruby z gniazdem wielowypustowym, które mocują półoś do wału kołnierzowego skrzyni biegów. Oznaczamy położenie przegubu wahacza i odkręcamy śruby mocujące. W samochodach z silnikiem benzynowym w przypadku prawej półosi należy odkręcić wspornik przewodu sondy lambda, który znajduje się nad półosią.

Pozostaje nam wycisnąć półoś z piasty koła. Tutaj przewidziane jest użycie ściągacza jednak nie jest to regułą. Można spróbować wyjąć półoś bez ściągacza.

REKLAMA

Półoś najczęściej jest wyjmowana w celu wymiany osłony. W takim przypadku konieczne jest rozłożenie półosi. Warto wiedzieć w jaki sposób można rozpoznać uszkodzenie przegubu. Zazwyczaj są to wyraźne uderzenia, stukoty podczas zmiany kierunku jazdy. Wówczas zmienia się obciążenie półosi i uszkodzony przegub jest wyjątkowo słyszalny. Nie należy czekać z wymianą tylko wymienić kompletny przegub.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wymontowaniu półosi przecinamy opaski zaciskowe w obydwu osłonach przegubu. Najlepiej wykonywać to za pomocą szczypiec. Zdejmujemy opaski i zsuwamy osłony. Teraz montujemy półoś w imadle. Nie należy tego robić bezpośrednio. Najlepiej zastosować podkładki z blachy, którą uchronią nas przed uszkodzeniem półosi.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

Przechodzimy do usunięcia przegubu zewnętrznego. Za pomocą młotka wybijamy przegub od półosi. Oczywiście wykonujemy to z odpowiednią siłą i wyczuciem. W przypadku przegubu wewnętrznego wyjmujemy pierścień sprężynujący za pomocą szczypiec. Do wyciśnięcia przegubu wewnętrznego będzie nam potrzebna prasa. Podczas wykonywania tej czynności przegub powinien opierać się na wewnętrznej bieżnik. Na końcu zdejmujemy osłonę przegubu, sprężynę i uszczelkę półosi.

Przechodzimy do montażu półosi. Najpierw wsuwamy na półoś osłonę wewnętrznego przegubu razem z opaską. W przypadku każdego z przegubów należy napełnić go odpowiednim smarem do przegubów. Jest on dostępny w serwisach Volkswagena. Polecamy zakupić oryginalny. W przypadku wymiany osłony i przegubu, pół saszetki aplikujemy do przegubu a pół do osłony. Jeśli wymieniamy samą osłonę, połową saszetki uzupełniamy tylko osłonę.

W wewnętrznym przegubie wsuwamy sprężynę krążkową na półoś. Jeśli jest prawidłowo osadzona to powinna opierać się większą średnicą o przegub. Wciskamy przegub wewnętrzny za pomocą prasy. Teraz wsuwamy osłonę zewnętrznego przegubu razem z opaską na półoś i wbijamy zewnętrzny przebóg za półoś za pomocą młotka do momentu aż pierścień znajdzie się w sowim rowku. Robimy to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu.

Teraz układamy osłony przegubów na swoich miejscach. Warto wiedzieć, że osłona podczas osadzania ulega najczęściej zgnieceniu. W osłonie powstaje podciśnienie, które podczas eksploatacji powoduje wciąganie osłony do wewnątrz. Dlatego po przeprowadzonym montażu należy unieść osłonę za pomocą śrubokręta. Wystarczy tylko na chwilę, przez ten czas doprowadzimy do wyrównania ciśnienia.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia

Przechodzimy do zamontowania półosi. Na początku należy przemyć benzyną ekstrakcyjną połączenie wielowypustowe piasty koła i półosi. Usuwamy również korozję oraz inne zanieczyszczenia. Wsuwamy półoś w piastę koła najdalej jak to tylko możliwe. Wkręcamy nową nakrętkę samoblokującą do momentu, aż przegub zewnętrzny oprze się o łożysko koła. Nie należy dokręcać nakrętki do końca.

Montujemy przegub wahacza i dokręcamy wstępnie śruby. Ustawiamy je zgodnie z wcześniejszymi oznaczeniami i solidnie przykręcamy. Przykręcamy półosie do kołnierzy skrzyni biegów i dokręcamy śruby. W przypadku prawej półosi przykręcamy wspornik przewodu sondy lambda nad półosią. Montujemy koła i opuszczamy samochód tak, żeby dotykały podłoża.

Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 200Nm. Jest to bardzo ważne. Nakrętka ta musi być dokręcona bardzo mocno. Na końcu przykręcamy śruby mocujące koła. Opuszczamy całkowicie samochód i udajemy się na jazdę próbną. Podczas tej jazdy nie powinniśmy słyszeć żadnych dźwięków przy skręcaniu.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA