REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: demontaż półosi

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III demontaż półosi Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo III demontaż półosi Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż półosi nie jest trudny. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować półoś w Volkswagenie Polo III.

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymontować półoś i całkowicie ją rozłożyć. Przed rozpoczęciem pracy należy mieć świadomość, że nie należy przetaczać samochodu po wymontowaniu półosi. Pierwszy krok to poluzowanie nakrętki mocującej piastę koła. Następnie przechodzimy do uniesienia samochodu. Możemy skorzystać z podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka z podstawkami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Odkręcamy śruby mocujące koła i zdejmujemy je. Teraz wykręcamy śruby z gniazdem wielowypustowym, które mocują półoś do wału kołnierzowego skrzyni biegów. Oznaczamy położenie przegubu wahacza i odkręcamy śruby mocujące. W samochodach z silnikiem benzynowym w przypadku prawej półosi należy odkręcić wspornik przewodu sondy lambda, który znajduje się nad półosią.

Pozostaje nam wycisnąć półoś z piasty koła. Tutaj przewidziane jest użycie ściągacza jednak nie jest to regułą. Można spróbować wyjąć półoś bez ściągacza.

REKLAMA

Półoś najczęściej jest wyjmowana w celu wymiany osłony. W takim przypadku konieczne jest rozłożenie półosi. Warto wiedzieć w jaki sposób można rozpoznać uszkodzenie przegubu. Zazwyczaj są to wyraźne uderzenia, stukoty podczas zmiany kierunku jazdy. Wówczas zmienia się obciążenie półosi i uszkodzony przegub jest wyjątkowo słyszalny. Nie należy czekać z wymianą tylko wymienić kompletny przegub.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wymontowaniu półosi przecinamy opaski zaciskowe w obydwu osłonach przegubu. Najlepiej wykonywać to za pomocą szczypiec. Zdejmujemy opaski i zsuwamy osłony. Teraz montujemy półoś w imadle. Nie należy tego robić bezpośrednio. Najlepiej zastosować podkładki z blachy, którą uchronią nas przed uszkodzeniem półosi.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

Przechodzimy do usunięcia przegubu zewnętrznego. Za pomocą młotka wybijamy przegub od półosi. Oczywiście wykonujemy to z odpowiednią siłą i wyczuciem. W przypadku przegubu wewnętrznego wyjmujemy pierścień sprężynujący za pomocą szczypiec. Do wyciśnięcia przegubu wewnętrznego będzie nam potrzebna prasa. Podczas wykonywania tej czynności przegub powinien opierać się na wewnętrznej bieżnik. Na końcu zdejmujemy osłonę przegubu, sprężynę i uszczelkę półosi.

Przechodzimy do montażu półosi. Najpierw wsuwamy na półoś osłonę wewnętrznego przegubu razem z opaską. W przypadku każdego z przegubów należy napełnić go odpowiednim smarem do przegubów. Jest on dostępny w serwisach Volkswagena. Polecamy zakupić oryginalny. W przypadku wymiany osłony i przegubu, pół saszetki aplikujemy do przegubu a pół do osłony. Jeśli wymieniamy samą osłonę, połową saszetki uzupełniamy tylko osłonę.

W wewnętrznym przegubie wsuwamy sprężynę krążkową na półoś. Jeśli jest prawidłowo osadzona to powinna opierać się większą średnicą o przegub. Wciskamy przegub wewnętrzny za pomocą prasy. Teraz wsuwamy osłonę zewnętrznego przegubu razem z opaską na półoś i wbijamy zewnętrzny przebóg za półoś za pomocą młotka do momentu aż pierścień znajdzie się w sowim rowku. Robimy to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu.

Teraz układamy osłony przegubów na swoich miejscach. Warto wiedzieć, że osłona podczas osadzania ulega najczęściej zgnieceniu. W osłonie powstaje podciśnienie, które podczas eksploatacji powoduje wciąganie osłony do wewnątrz. Dlatego po przeprowadzonym montażu należy unieść osłonę za pomocą śrubokręta. Wystarczy tylko na chwilę, przez ten czas doprowadzimy do wyrównania ciśnienia.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia

Przechodzimy do zamontowania półosi. Na początku należy przemyć benzyną ekstrakcyjną połączenie wielowypustowe piasty koła i półosi. Usuwamy również korozję oraz inne zanieczyszczenia. Wsuwamy półoś w piastę koła najdalej jak to tylko możliwe. Wkręcamy nową nakrętkę samoblokującą do momentu, aż przegub zewnętrzny oprze się o łożysko koła. Nie należy dokręcać nakrętki do końca.

Montujemy przegub wahacza i dokręcamy wstępnie śruby. Ustawiamy je zgodnie z wcześniejszymi oznaczeniami i solidnie przykręcamy. Przykręcamy półosie do kołnierzy skrzyni biegów i dokręcamy śruby. W przypadku prawej półosi przykręcamy wspornik przewodu sondy lambda nad półosią. Montujemy koła i opuszczamy samochód tak, żeby dotykały podłoża.

Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 200Nm. Jest to bardzo ważne. Nakrętka ta musi być dokręcona bardzo mocno. Na końcu przykręcamy śruby mocujące koła. Opuszczamy całkowicie samochód i udajemy się na jazdę próbną. Podczas tej jazdy nie powinniśmy słyszeć żadnych dźwięków przy skręcaniu.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA