REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: demontaż półosi

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III demontaż półosi Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo III demontaż półosi Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż półosi nie jest trudny. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować półoś w Volkswagenie Polo III.

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymontować półoś i całkowicie ją rozłożyć. Przed rozpoczęciem pracy należy mieć świadomość, że nie należy przetaczać samochodu po wymontowaniu półosi. Pierwszy krok to poluzowanie nakrętki mocującej piastę koła. Następnie przechodzimy do uniesienia samochodu. Możemy skorzystać z podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka z podstawkami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Odkręcamy śruby mocujące koła i zdejmujemy je. Teraz wykręcamy śruby z gniazdem wielowypustowym, które mocują półoś do wału kołnierzowego skrzyni biegów. Oznaczamy położenie przegubu wahacza i odkręcamy śruby mocujące. W samochodach z silnikiem benzynowym w przypadku prawej półosi należy odkręcić wspornik przewodu sondy lambda, który znajduje się nad półosią.

Pozostaje nam wycisnąć półoś z piasty koła. Tutaj przewidziane jest użycie ściągacza jednak nie jest to regułą. Można spróbować wyjąć półoś bez ściągacza.

REKLAMA

Półoś najczęściej jest wyjmowana w celu wymiany osłony. W takim przypadku konieczne jest rozłożenie półosi. Warto wiedzieć w jaki sposób można rozpoznać uszkodzenie przegubu. Zazwyczaj są to wyraźne uderzenia, stukoty podczas zmiany kierunku jazdy. Wówczas zmienia się obciążenie półosi i uszkodzony przegub jest wyjątkowo słyszalny. Nie należy czekać z wymianą tylko wymienić kompletny przegub.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wymontowaniu półosi przecinamy opaski zaciskowe w obydwu osłonach przegubu. Najlepiej wykonywać to za pomocą szczypiec. Zdejmujemy opaski i zsuwamy osłony. Teraz montujemy półoś w imadle. Nie należy tego robić bezpośrednio. Najlepiej zastosować podkładki z blachy, którą uchronią nas przed uszkodzeniem półosi.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

Przechodzimy do usunięcia przegubu zewnętrznego. Za pomocą młotka wybijamy przegub od półosi. Oczywiście wykonujemy to z odpowiednią siłą i wyczuciem. W przypadku przegubu wewnętrznego wyjmujemy pierścień sprężynujący za pomocą szczypiec. Do wyciśnięcia przegubu wewnętrznego będzie nam potrzebna prasa. Podczas wykonywania tej czynności przegub powinien opierać się na wewnętrznej bieżnik. Na końcu zdejmujemy osłonę przegubu, sprężynę i uszczelkę półosi.

Przechodzimy do montażu półosi. Najpierw wsuwamy na półoś osłonę wewnętrznego przegubu razem z opaską. W przypadku każdego z przegubów należy napełnić go odpowiednim smarem do przegubów. Jest on dostępny w serwisach Volkswagena. Polecamy zakupić oryginalny. W przypadku wymiany osłony i przegubu, pół saszetki aplikujemy do przegubu a pół do osłony. Jeśli wymieniamy samą osłonę, połową saszetki uzupełniamy tylko osłonę.

W wewnętrznym przegubie wsuwamy sprężynę krążkową na półoś. Jeśli jest prawidłowo osadzona to powinna opierać się większą średnicą o przegub. Wciskamy przegub wewnętrzny za pomocą prasy. Teraz wsuwamy osłonę zewnętrznego przegubu razem z opaską na półoś i wbijamy zewnętrzny przebóg za półoś za pomocą młotka do momentu aż pierścień znajdzie się w sowim rowku. Robimy to bardzo delikatnie, żeby nie uszkodzić przegubu.

Teraz układamy osłony przegubów na swoich miejscach. Warto wiedzieć, że osłona podczas osadzania ulega najczęściej zgnieceniu. W osłonie powstaje podciśnienie, które podczas eksploatacji powoduje wciąganie osłony do wewnątrz. Dlatego po przeprowadzonym montażu należy unieść osłonę za pomocą śrubokręta. Wystarczy tylko na chwilę, przez ten czas doprowadzimy do wyrównania ciśnienia.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia

Przechodzimy do zamontowania półosi. Na początku należy przemyć benzyną ekstrakcyjną połączenie wielowypustowe piasty koła i półosi. Usuwamy również korozję oraz inne zanieczyszczenia. Wsuwamy półoś w piastę koła najdalej jak to tylko możliwe. Wkręcamy nową nakrętkę samoblokującą do momentu, aż przegub zewnętrzny oprze się o łożysko koła. Nie należy dokręcać nakrętki do końca.

Montujemy przegub wahacza i dokręcamy wstępnie śruby. Ustawiamy je zgodnie z wcześniejszymi oznaczeniami i solidnie przykręcamy. Przykręcamy półosie do kołnierzy skrzyni biegów i dokręcamy śruby. W przypadku prawej półosi przykręcamy wspornik przewodu sondy lambda nad półosią. Montujemy koła i opuszczamy samochód tak, żeby dotykały podłoża.

Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 200Nm. Jest to bardzo ważne. Nakrętka ta musi być dokręcona bardzo mocno. Na końcu przykręcamy śruby mocujące koła. Opuszczamy całkowicie samochód i udajemy się na jazdę próbną. Podczas tej jazdy nie powinniśmy słyszeć żadnych dźwięków przy skręcaniu.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA