REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie płacić dwa razy za leasing?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie płacić dwa razy za leasing? Fot. Fotolia
Jak nie płacić dwa razy za leasing? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Popularność leasingu jako formy finansowania zakupów usypia często czujność przedsiębiorców przy podpisywaniu umów. W rezultacie ponoszą oni dodatkowe koszty. Jak nie przepłacać za leasing?

Wielu klientów prowadząc działalność gospodarczą, niejednokrotnie zadaje sobie pytanie „jak nie przepłacać”. Dotyczy ono każdej dziedziny działalności i to zarówno firm małych jak i tych wielkich. To dość ważne zagadnienie nie omija również osób podpisujących umowy związane z finansowaniem w formie leasingu. Teoretycznie w tym przypadku odpowiedź jest bardzo prosta, a w praktyce…

REKLAMA

Na prosty rozum odpowiedź na pytanie „jak dwa razy nie płacić za leasing” można zawrzeć w trzech poniższych warunkach:

  1. Trzeba dostać dobrą ofertę leasingową
  2. Umowa musi być w pełni bezpieczna
  3. Koniecznie należy znać tzw. koszty dodatkowe

Zobacz też: Zarządzanie flotą - case study

Jak nie płacić dwa razy za leasing? Wybór formy finansowania

REKLAMA

Na początek zajmiemy się ofertą. No bo cóż to znaczy dobra oferta leasingowa? Wielu klientów uważa, że to taka propozycja, w której rata leasingowa czy suma rat jest najniższa. Ale tak naprawdę taka opinia wskazuje zaledwie mocno powierzchowne podejście do sprawy. Dla prawidłowej oceny musimy znać odpowiedź na wiele dodatkowych pytań. Po pierwsze należy się zastanowić jaka forma finansowania będzie w danym momencie najkorzystniejsza dla naszej firmy. Nie zawsze „to samo” jest „tak samo” dobre dla każdego „w tym samym momencie”. Dlatego też musimy na wstępie ocenić czy najlepsze rozwiązanie stanowi zakup pojazdów sfinansowany środkami własnymi, kredytem, leasingiem czy produktami CFM.

W przypadku wyboru leasingu – zwłaszcza operacyjnego - niezaprzeczalną zaletą są korzyści podatkowe. Dla korzystającego cała rata leasingowa stanowi koszt uzyskania przychodu a podatek VAT podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Pamiętać należy również o tym, że leasing to najczęściej oferta wyłącznie finansowania floty. Dodatkowymi usługami oferowanymi przez firmę leasingową jest najczęściej tylko rejestracja pojazdów (jako właściciel) i ubezpieczenie. Pozostałe obowiązki związane z zarządzaniem flotą, serwisem i naprawami, wymianą opon, likwidacją szkód, rozliczaniem paliwa itd. spoczywają na kliencie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Telematyka - jak znaleźć oszczędności w firmie?

Jak nie płacić dwa razy za leasing? Cenowa pułapka

REKLAMA

Jak wybrać najlepszą dla nas ofertę leasingową? Na co zwrócić szczególną uwagę? Po pierwsze jeśli chcemy zrobić konkurs, musimy zebrać oferty przygotowane na tych samych parametrach finansowych. A to oznacza, że nie możemy sugerować się wyłącznie pozycją pod nazwą „suma opłat” czy „koszt leasingu”. Z dwóch powodów. Po pierwsze, nie wiemy co jest wzięte pod uwagę przy jej wyliczeniu a po drugie – to parametr zależny od pozostałych pozycji propozycji.

To oznacza, że jeśli w otrzymanych odpowiedziach choć jedna z pozycji jest inna, porównywanie sumy opłat nie pozwala na miarodajną ocenę. Jakie informacje w ofercie są pomocne w wyborze tej najkorzystniejszej? Oczywiście udział własny (opłata wstępna), czyli kwota, którą należy wpłacić na konto firmy leasingowej po zawarciu umowy leasingu. Im więcej wynosi udział własny, tym raty leasingowe oraz koszt leasingu powinny być niższe.

Zobacz też: Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Jak nie płacić dwa razy za leasing? Rozkład rat

Drugą istotną pozycją w ofercie stanowi wartość końcowa (wartość wykupu) – czyli kwota za jaką klient wykupi pojazd po zakończeniu umowy leasingu. Im jest ona wyższa, tym raty leasingowe powinny być niższe. Jednak pozostawiając dużą kwotę do spłaty na koniec, zwiększa nam się koszt leasingu (rosną odsetki).

Kolejne istotne parametry, na które koniecznie należy zwrócić uwagę, to ilość rat leasingowych i ich rozkład. Szczególnie polecam analizie drugi z wymienionych punktów - wielu klientów nie zwraca w ogóle uwagi na to, czy wszystkie są równe, sezonowe czy może kilka rat wyższych a reszta równych. A koszt całego leasingu zależy również od tego parametru. Jeśli np. pierwsze raty będą wyższe od pozostałych, to w takiej ofercie suma poniesionych wydatków powinna być niższa niż w przypadku wszystkich rat równych (przy innych parametrach takich samych). Ostatnim finansowym parametrem oferty jest prowizja (opłata administracyjna) występująca w niektórych ofertach leasingowych.

Zobacz też: System kontroli małej floty

Jak nie płacić dwa razy za leasing? Ogólne Warunki Leasingu

Wybór najlepszej oferty to oczywiście nie tylko wybór najtańszej oferty - warunki finansowe stanowią jedynie „wierzchołek góry”. Wszelkie istotne kwestie z naszego punktu widzenia nie znajdziemy w samej ofercie a w samym dokumencie umowy. Żeby „dwa razy nie płacić” należy przede wszystkim sprawdzić na jakich warunkach zostanie z nami podpisana dokument, a więc koniecznie musimy zapoznać się ze wzorem Ogólnych Warunków Leasingu (OWL) stosowanym w danej firmie.

Dlaczego ten dokument jest tak ważny? Ponieważ każda dobra firma leasingowa w swoim dokumencie OWL ma zawarte wszystkie istotne postanowienia umowy, które są realizowane w trakcie trwania umowy leasingu. Znając te warunki świadomie możemy wybrać partnera biznesowego, nie tylko proponującego nam akceptowalne warunki finansowe lecz także zasady realizacji umowy.

Zobacz też: Wpływ czujników parkowania na koszty eksploatacji floty

Szczegółowe zapisy

Dla wielu czytanie jej na pewno nie stanowi łatwo przyswajalnej lektury, ale jak już wcześniej wspomniano, warto poświęcić cenny czas. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę? Każdy dokument OWL musi zawierać opis sposobu ustalania opłat leasingowych, w tym w jaki sposób i jak często mogą być zmieniane raty leasingowe (podnoszone, ale także obniżane). Koniecznie należy przestudiować zasady rozliczania szkody całkowitej w pojeździe (kradzież lub całkowita kasacja) oraz zapisy dotyczące rozliczenia rat leasingowych (dyskonta), ewentualnego zagospodarowania wraku, ogólne zasady dotyczące relacji korzystającego z firmą leasingową i ubezpieczycielem.

Bardzo ważnymi zapisami w OWL są zasady postępowania na wypadek wystąpienia zaległości w płatnościach czy wypowiedzenia umowy. Przyszły korzystający obowiązkowo powinien się z nimi zapoznać, a zwłaszcza ze sposobem rozliczenia rozwiązanej umowy, ewentualnymi kosztami dodatkowymi oraz z terminem zwrotu i zasadami rozliczenia wartości zwróconego/odebranego pojazdu.

Zobacz też: Kredyt, a leasing - różnice

Jak nie płacić dwa razy za leasing? Uwaga na dodatkowe opłaty

Analizując OWL należy zwrócić uwagę również na inne zapisy z uwagi na to, że w umowie leasingu występuje duża dysproporcja w obowiązkach korzystającego i finansującego. Pamiętać jednak należy, aby skupić się na tych najistotniejszych. Część z zapisów umów jest w praktyce martwa – oczywiście o ile raty leasingowe regulowane są terminowo. Kontrole w firmie korzystającego czy dotyczące pojazdu ograniczają się do przypadków bardzo szczególnych np. problemów w płatnościach, windykacji czy transakcji o bardzo wysokim poziomie ryzyka.

Ostatnim z ważnych elementów, które powinny pomóc, aby „dwa razy nie płacić” za leasing jest zapoznanie się z kosztami dodatkowymi, mogącymi zostać naliczone przez firmę leasingową. Praktycznie każda z firm posiada dokument Tabela Opłat i Prowizji (TOiP) - warto zapoznać się z kosztami dodatkowymi tam wyszczególnionymi. Może być to kilka pozycji, ale także kilka stron, wszystko zależy od usługodawcy. Wbrew pozorom mogą mieć one jednak znaczący wpływ na to czy najtańsza oferta wybrana w konkursie pozostanie nadal najtańszą.

Dodatkowe koszty ujęte w TOiP dotyczą między innymi zmiany korzystającego w trakcie umowy, zmiany terminu płatności rat, prolongaty płatności, wydłużenia lub skrócenia umowy, zgody na podnajem pojazdu, instalację dodatkowego wyposażenia, monitoringu, wydania opinii lub duplikatów, wystawienia upoważnienia do wyjazdu za granicę. Kosztem dodatkowym ujętym w TOiP jest również opłata za wznowienie umowy po jej rozwiązaniu na skutek zaległości w płatnościach rat leasingowych. Chociaż nikt podpisując umowę nie zakłada, że nie będzie spłacać rat, warto zapoznać się również i z tą ewentualnością. W skrajnym przypadku opłata ta może znacząco przewyższać koszt raty leasingowej.     

  Zobacz też: Co to jest Shell FuelSave Partner?

Tak więc, aby świadomie wybrać najlepszą propozycję leasingową, należy po prostu przeczytać ofertę i warunki umowy. Teoretycznie to proste i banalne, bo umiejętność czytania posiedliśmy w szkole podstawowej. Niestety, z powodu różnych zawiłości, nie dla wszystkich taka lektura stanowi idealny sposób na relaks przy kawie. Dlatego w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń czy niejasności należy poprosić o ich wyjaśnienie, co ważne - najlepiej na piśmie. Pamiętać należy, że warunki umowy można negocjować, a w sprawach niejasnych dotyczących umowy – domagać się zmiany lub usunięcia z umowy kontrowersyjnych zapisów.      

Tekst: Aleksandra Chrzanowska, Locandis - artykuł pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA