Zmiany w przepisach dotyczących ciężarówek
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli zmiany wejdą w życie, już w 2018 roku wyjdzie na rynek nowa generacja pojazdów ciężarowych. Producenci ciągników i naczep będą mogli projektować i wprowadzać na rynek bardziej aerodynamiczne rozwiązania, które sprzyjają oszczędności paliwa, a przy okazji zwiększają bezpieczeństwo.
REKLAMA
Opony pełnią kluczową rolę w ogólnej konstrukcji i zachowaniu aut. To jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, dlatego znacząco wpływają na bezpieczeństwo. Również przyczyniają się do ochrony środowiska. Niski opór toczenia zmniejsza zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do środowiska. Rozmiar opon i ich maksymalna nośność wpływają na ładowność pojazdu i ich ogólną wysokość. Dzięki temu zwiększa się spektrum w projektowaniu konstrukcji samochodów. Daje to również możliwość zwiększania ich ładowności. Przez wiele lat wymiary pojazdów ciężarowych podlegały surowym ograniczeniom. Blokowało to ich rozwój, a dzięki wprowadzeniu w najbliższym czasie nowych możliwości wpłynie korzystnie zarówno na budżet operatorów flot jak i na środowisko.
Zwiększy się dopuszczalna masa całkowita pojazdów ciężarowych?
Jedną ze zmian, które zamierza wprowadzić Komisja Europejska to zwiększenie dopuszczalnej masy pojazdu. Dzięki temu, będzie można zastosować cięższe akumulatory, wymaganych przez system alternatywnego zasilania stosowanego w hybrydach i elektrycznych samochodach dostawczych. Według badań blisko jedna trzecia samochodów dostawczych jest przeciążona, dlatego mają być wprowadzone kontrole. Przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa oraz zmniejszenia zużycia nawierzchni dróg, które rocznie kosztują podatników około 950 milionów euro. Proponowane możliwości powinny usprawnić transport intermodalny. Ograniczy to emisje dwutlenku węgla do atmosfery, a dodatkowo pozwoli na łatwiejsze przewożenie kontenerów o długości 13,5 metra transportem mieszanym: drogą morską, lądową i kolejową.
Nowa generacja pojazdów ciężarowych w latach 2018-2020?
Zanim zmiany wejdą w życie muszą być najpierw zaakceptowane przez Parlament Europejski i kraje członkowskie. W przypadku ich zaakceptowania pierwsze pojazdy ciężarowe pojawią się na drogach w latach 2018-2020. Według danych komisji Unii Europejskiej planowane propozycje pozwolą zaoszczędzić blisko 5000 euro rocznie na kosztach paliwa dla typowego długodystansowego pojazdu ciężarowego, przebywającego drogę 100 tysięcy kilometrów. Również przyczyniłoby się to na obniżenie emisji gazów cieplarnianych od 7 % do 10%, czyli 7,8 tony dwutlenku węgla. Zmiany te będą również odpowiadać za zwiększenie się pola widzenia kierowcy. Ma to poprawić sytuacje na drogach. Według wstępnych obliczeń, proponowana możliwość mogłaby ocalić rocznie życie od 300 do 500 użytkownikom dróg. Dotyczyłoby to szczególnie pieszych i rowerzystów.
Tekst: Paulina Samoraj
Źródło: Materiały Prasowe Goodyear
REKLAMA
REKLAMA