REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opony zimowe mogą być niebezpieczne?

Opona z głębokim bieżnikiem
Opona z głębokim bieżnikiem
Media

REKLAMA

REKLAMA

Opony mają okres przydatności do użycia. W momencie kiedy są zbyt stare stają się niebezpieczne w użytkowaniu.

Badania prowadzone przez serwis Allegro.pl pięć lat temu pokazały, że zaledwie 55% ankietowanych dopasowywało opony do pory roku. Sytuacja się zmieniła. Około 91% respondentów odpowiedziało, że w zeszłym roku, w okresie zimowym, użytkowali opony zimowe, a dodatkowe 5% korzystało w tym czasie z opon całorocznych. Trzeba pamiętać jednak, że nawet najdroższa „zimówka” nie zapewni nam stu procentowego bezpieczeństwa. No co zatem musimy zwrócić uwagę?

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że blisko 35% respondentów używa jednego kompletu opon zimowych przez 4 sezony, a 31% korzysta z nich przez 3 sezony. Według ekspertów jest to rezultat tego, że około 60% ankietowanych przy wymianie „zimówek” kupuje fabrycznie nowy ich komplet, a jak wiadomo to kosztowna inwestycja.

Data produkcji opony

Na każdej oponie można znaleźć datę produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, a ostatnie dwie rok produkcji. Według polskich norm granica nowości wyznaczona jest na trzy lata od daty produkcji. Pamiętajmy, by nie używać opon, które mają więcej niż 5-6 lat, ponieważ po takim długim czasie eksploatowania tracą swoje właściwości. Na oponie znajduje się również etykieta, o której wie jedynie połowa kierowców, a odczytać ją potrafi jedynie 63% z nich. Została ona wprowadzona przez producentów na żądanie Unii Europejskiej. Etykieta taka odpowiednio kategoryzuje oponę oraz precyzuje ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowania hałasu.

REKLAMA

Aż 73% kierowców samodzielnie ocenia zużycie opon. Najbardziej rzuca się w oczy stan bieżnika. W Polsce jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm. O tym mówi prawo. Jednak ta głębokość dotyczy jedynie opon letnich. „Zimówki” są bardziej wymagające w tej kwestii. Eksperci ostrzegają, że im mniejsza głębokość bieżnika, tym opona bardziej traci swoje właściwości. Należy je koniecznie wymienić na nowy komplet, gdy jego głębokość będzie w granicach 4 mm. Takie opony, dostały dwukrotnie gorszy wynik od zupełnie nowych w przeprowadzonych testach.
Groźne dla naszego bezpieczeństwa są również różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, jak na przykład wybrzuszenia, czy przecięcia. W takiej sytuacji należy koniecznie wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym specjalista oceni stan techniczny takiej opony i ewentualną możliwość dalszego jej eksploatowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy opona może popękać?

Równie ważna, co stan techniczny jest metoda przechowywania opony. Wielu kierowców popełnia błędy w tej kwestii. Jeden z nich to trzymanie opon w miejscach, gdzie są narażone na działanie promieni słonecznych, nadmiernej wilgotności lub zbyt suchych o wysokiej temperaturze. Ma to ogromne znaczenie w późniejszym użytkowaniu. Narażenie opon na te czynniki może grozić na przykład ich pękaniem. Jeżeli opona będzie przechowywana w dobrych warunkach, możemy wtedy liczyć na to, że lepsza będzie ich żywotność oraz osiągi.
Co powinno się zatem zrobić? Po dokładnym umyciu i wysuszeniu opon należy je umieścić w miejscu suchym o umiarkowanej temperaturze. Nie mogą być narażone na działanie warunków atmosferycznych. 

Jeżeli chcemy opony ułożyć jedna nad drugą sprawdźmy najpierw czy nie mają żadnych deformacji. Sukcesywnie należy zmieniać ich kolejność ułożenia. Jeśli zamierzamy przechować opony przez dłuższy czas producenci zalecają, aby ustawione były w pozycji pionowej, minimum 10 cm nad ziemią. Aby nie uległy zniekształceniu należy je co jakiś czas obracać.
W sytuacji, gdzie opona zamontowana jest na felgach powinno się przechowywać je poziomo, w stosie do maksymalnie czterech sztuk. Ciężar musi spocząć na brzegach felg, dlatego obniża się powietrze.

Tekst: Paulina Samoraj
Źródło: Materiały Prasowe allegro.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA