REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opony zimowe mogą być niebezpieczne?

Opona z głębokim bieżnikiem
Opona z głębokim bieżnikiem
Media

REKLAMA

REKLAMA

Opony mają okres przydatności do użycia. W momencie kiedy są zbyt stare stają się niebezpieczne w użytkowaniu.

Badania prowadzone przez serwis Allegro.pl pięć lat temu pokazały, że zaledwie 55% ankietowanych dopasowywało opony do pory roku. Sytuacja się zmieniła. Około 91% respondentów odpowiedziało, że w zeszłym roku, w okresie zimowym, użytkowali opony zimowe, a dodatkowe 5% korzystało w tym czasie z opon całorocznych. Trzeba pamiętać jednak, że nawet najdroższa „zimówka” nie zapewni nam stu procentowego bezpieczeństwa. No co zatem musimy zwrócić uwagę?

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że blisko 35% respondentów używa jednego kompletu opon zimowych przez 4 sezony, a 31% korzysta z nich przez 3 sezony. Według ekspertów jest to rezultat tego, że około 60% ankietowanych przy wymianie „zimówek” kupuje fabrycznie nowy ich komplet, a jak wiadomo to kosztowna inwestycja.

Data produkcji opony

Na każdej oponie można znaleźć datę produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, a ostatnie dwie rok produkcji. Według polskich norm granica nowości wyznaczona jest na trzy lata od daty produkcji. Pamiętajmy, by nie używać opon, które mają więcej niż 5-6 lat, ponieważ po takim długim czasie eksploatowania tracą swoje właściwości. Na oponie znajduje się również etykieta, o której wie jedynie połowa kierowców, a odczytać ją potrafi jedynie 63% z nich. Została ona wprowadzona przez producentów na żądanie Unii Europejskiej. Etykieta taka odpowiednio kategoryzuje oponę oraz precyzuje ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowania hałasu.

REKLAMA

Aż 73% kierowców samodzielnie ocenia zużycie opon. Najbardziej rzuca się w oczy stan bieżnika. W Polsce jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm. O tym mówi prawo. Jednak ta głębokość dotyczy jedynie opon letnich. „Zimówki” są bardziej wymagające w tej kwestii. Eksperci ostrzegają, że im mniejsza głębokość bieżnika, tym opona bardziej traci swoje właściwości. Należy je koniecznie wymienić na nowy komplet, gdy jego głębokość będzie w granicach 4 mm. Takie opony, dostały dwukrotnie gorszy wynik od zupełnie nowych w przeprowadzonych testach.
Groźne dla naszego bezpieczeństwa są również różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, jak na przykład wybrzuszenia, czy przecięcia. W takiej sytuacji należy koniecznie wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym specjalista oceni stan techniczny takiej opony i ewentualną możliwość dalszego jej eksploatowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy opona może popękać?

Równie ważna, co stan techniczny jest metoda przechowywania opony. Wielu kierowców popełnia błędy w tej kwestii. Jeden z nich to trzymanie opon w miejscach, gdzie są narażone na działanie promieni słonecznych, nadmiernej wilgotności lub zbyt suchych o wysokiej temperaturze. Ma to ogromne znaczenie w późniejszym użytkowaniu. Narażenie opon na te czynniki może grozić na przykład ich pękaniem. Jeżeli opona będzie przechowywana w dobrych warunkach, możemy wtedy liczyć na to, że lepsza będzie ich żywotność oraz osiągi.
Co powinno się zatem zrobić? Po dokładnym umyciu i wysuszeniu opon należy je umieścić w miejscu suchym o umiarkowanej temperaturze. Nie mogą być narażone na działanie warunków atmosferycznych. 

Jeżeli chcemy opony ułożyć jedna nad drugą sprawdźmy najpierw czy nie mają żadnych deformacji. Sukcesywnie należy zmieniać ich kolejność ułożenia. Jeśli zamierzamy przechować opony przez dłuższy czas producenci zalecają, aby ustawione były w pozycji pionowej, minimum 10 cm nad ziemią. Aby nie uległy zniekształceniu należy je co jakiś czas obracać.
W sytuacji, gdzie opona zamontowana jest na felgach powinno się przechowywać je poziomo, w stosie do maksymalnie czterech sztuk. Ciężar musi spocząć na brzegach felg, dlatego obniża się powietrze.

Tekst: Paulina Samoraj
Źródło: Materiały Prasowe allegro.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA