REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opony zimowe mogą być niebezpieczne?

Opona z głębokim bieżnikiem
Opona z głębokim bieżnikiem
Media

REKLAMA

REKLAMA

Opony mają okres przydatności do użycia. W momencie kiedy są zbyt stare stają się niebezpieczne w użytkowaniu.

Badania prowadzone przez serwis Allegro.pl pięć lat temu pokazały, że zaledwie 55% ankietowanych dopasowywało opony do pory roku. Sytuacja się zmieniła. Około 91% respondentów odpowiedziało, że w zeszłym roku, w okresie zimowym, użytkowali opony zimowe, a dodatkowe 5% korzystało w tym czasie z opon całorocznych. Trzeba pamiętać jednak, że nawet najdroższa „zimówka” nie zapewni nam stu procentowego bezpieczeństwa. No co zatem musimy zwrócić uwagę?

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że blisko 35% respondentów używa jednego kompletu opon zimowych przez 4 sezony, a 31% korzysta z nich przez 3 sezony. Według ekspertów jest to rezultat tego, że około 60% ankietowanych przy wymianie „zimówek” kupuje fabrycznie nowy ich komplet, a jak wiadomo to kosztowna inwestycja.

Data produkcji opony

Na każdej oponie można znaleźć datę produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, a ostatnie dwie rok produkcji. Według polskich norm granica nowości wyznaczona jest na trzy lata od daty produkcji. Pamiętajmy, by nie używać opon, które mają więcej niż 5-6 lat, ponieważ po takim długim czasie eksploatowania tracą swoje właściwości. Na oponie znajduje się również etykieta, o której wie jedynie połowa kierowców, a odczytać ją potrafi jedynie 63% z nich. Została ona wprowadzona przez producentów na żądanie Unii Europejskiej. Etykieta taka odpowiednio kategoryzuje oponę oraz precyzuje ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowania hałasu.

REKLAMA

Aż 73% kierowców samodzielnie ocenia zużycie opon. Najbardziej rzuca się w oczy stan bieżnika. W Polsce jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm. O tym mówi prawo. Jednak ta głębokość dotyczy jedynie opon letnich. „Zimówki” są bardziej wymagające w tej kwestii. Eksperci ostrzegają, że im mniejsza głębokość bieżnika, tym opona bardziej traci swoje właściwości. Należy je koniecznie wymienić na nowy komplet, gdy jego głębokość będzie w granicach 4 mm. Takie opony, dostały dwukrotnie gorszy wynik od zupełnie nowych w przeprowadzonych testach.
Groźne dla naszego bezpieczeństwa są również różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, jak na przykład wybrzuszenia, czy przecięcia. W takiej sytuacji należy koniecznie wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym specjalista oceni stan techniczny takiej opony i ewentualną możliwość dalszego jej eksploatowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy opona może popękać?

Równie ważna, co stan techniczny jest metoda przechowywania opony. Wielu kierowców popełnia błędy w tej kwestii. Jeden z nich to trzymanie opon w miejscach, gdzie są narażone na działanie promieni słonecznych, nadmiernej wilgotności lub zbyt suchych o wysokiej temperaturze. Ma to ogromne znaczenie w późniejszym użytkowaniu. Narażenie opon na te czynniki może grozić na przykład ich pękaniem. Jeżeli opona będzie przechowywana w dobrych warunkach, możemy wtedy liczyć na to, że lepsza będzie ich żywotność oraz osiągi.
Co powinno się zatem zrobić? Po dokładnym umyciu i wysuszeniu opon należy je umieścić w miejscu suchym o umiarkowanej temperaturze. Nie mogą być narażone na działanie warunków atmosferycznych. 

Jeżeli chcemy opony ułożyć jedna nad drugą sprawdźmy najpierw czy nie mają żadnych deformacji. Sukcesywnie należy zmieniać ich kolejność ułożenia. Jeśli zamierzamy przechować opony przez dłuższy czas producenci zalecają, aby ustawione były w pozycji pionowej, minimum 10 cm nad ziemią. Aby nie uległy zniekształceniu należy je co jakiś czas obracać.
W sytuacji, gdzie opona zamontowana jest na felgach powinno się przechowywać je poziomo, w stosie do maksymalnie czterech sztuk. Ciężar musi spocząć na brzegach felg, dlatego obniża się powietrze.

Tekst: Paulina Samoraj
Źródło: Materiały Prasowe allegro.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA