REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja samochodu zimą

Subskrybuj nas na Youtube
Eksploatacja samochodu zimą. Fotolia.com
Eksploatacja samochodu zimą. Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Eksploatacja samochodu w warunkach zimowych wymaga szczególnej dbałości i wiedzy. O czym powinien pamiętać każdy, kto korzysta z samochodu zimą?

Mimo że prawo jeszcze nie nakazuje sezonowej zmiany opon, żaden zdroworozsądkowy właściciel samochodu nie zrezygnuje ze zmiany opon z letnich na zimowe przed nadchodzącym okresem mrozów.

REKLAMA

REKLAMA

Parlamentarny zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego chce wprowadzenia zakazu używania w okresie zimowym opon z głębokością bieżnika mniejszą niż 4 mm, nieprzystosowanych do warunków pogodowych. Zgodnie ze wstępną propozycją zapisów, kierowcy zobowiązani byliby do jazdy na zimowych lub uniwersalnych oponach w okresie od 1 listopada do 15 marca, z możliwością odstępstwa od tej reguły w razie dodatniej temperatury powietrza bądź niewystępowania opadów śniegu.

Propozycja budzi sporo kontrowersji, mimo iż z badań TNS Polska wynika, że aż 91 procent Polaków zmienia opony na zimowe. Jak podkreślają eksperci motoryzacyjni, o zmianie opon warto pomyśleć jeszcze zanim spadnie pierwszy śnieg. – Opony zimowe charakteryzują się bardziej miękką mieszanką bieżnika, niż te rekomendowane do użycia w okresie letnim. Dzięki temu znacznie lepiej przylegają do asfaltu w warunkach niskich temperatur, nawet wtedy, gdy nie pojawiły się jeszcze pierwsze opady śniegu. Opony należy wymienić zatem już wówczas, gdy średnia temperatura powietrza spada poniżej +7 stopni Celsjusza – mówi Bogumił Papierniok, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

REKLAMA

Nim rozpocznie się okres zimowy, warto zaktualizować także swoją wiedzę na temat niektórych przepisów ruchu drogowego – np. tych dotyczących możliwych mandatów za rozgrzewanie auta na postoju i odśnieżanie przy włączonym silniku. Regulujący tę kwestię art. 60 ust. 2 pkt 3 Ustawy o ruchu drogowym zabrania pozostawiania pracującego silnika na obszarze zabudowanym podczas postoju, a więc dłużej niż minutę. Aktualny taryfikator mandatów przewiduje w takim wypadku karę grzywny w wysokości 100 zł. Jeśli pozostawienie uruchomionego silnika podczas postoju wiąże się z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem, grzywna może wynieść nawet do 300 zł

Przygotowania do zimy za kierownicą powinny także objąć zabiegi techniczne – m.in. konserwację uszczelek samochodowych, zapobiegającą przymarzaniu drzwi i okien. Należy ją przeprowadzić przy użyciu smaru silikonowego, wystrzegając się smarów na bazie olejów mineralnych, które mogą doprowadzić do rozpuszczenia uszczelek.
Kolejnym krokiem powinna być wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy. To proces do którego najlepiej przystąpić już jesienią. Mając w zbiorniku nieustaloną ilość płynu letniego najlepiej dolać do niego koncentratu, a następnie uzupełnić zbiornik już tylko dobrym płynem zimowym. Nie wolno zapominać o kilkukrotnym użyciu spryskiwaczy, aby wypłukać z przewodów i dysz letni płyn.
Nim nadejdzie zima, warto także odwiedzić serwis, mając w pamięci prostą zasadę opartą na prawach fizyki, dotyczącą bezpośredniej zależności pojemności akumulatora od temperatury. Sprawdzenie stanu akumulatora i układu ładowania w serwisie – czynność trwająca zaledwie kilka minut – może oszczędzić kierowcom sporo kłopotu. Współczesne samochody są oparte w dużej mierze na układach elektrycznych i elektronicznych, wiec system akumulator – alternator pełni w nich kluczową rolę. Wymiany nie w pełni sprawnego lub np. zasiarczonego akumulatora zdecydowanie lepiej dokonać w warunkach serwisowych niż zimą np. na 20-stopniowym mrozie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fachowcom można zlecić przed okresem zimowym także dobór odpowiedniego oleju silnikowego. – Wymiana oleju tylko z powodu zbliżającej się zimy nie jest konieczna, ale jeśli jej czas przypada właśnie wówczas, warto pomyśleć o oleju z właściwą klasą lepkościową. Gęstość oleju silnikowego jest zależna temperatury. Te klasy lepkościowej 15W-40 wychodzą obecnie z użycia, bo już w temperaturze około -10 stopni Celsjusza mogą utrudniać pracę rozrusznika, skutkując gęstą zawiesiną w misce olejowej i zakłócać pracę pewnych systemów silnika, takich jak np. hydrauliczne popychacze zaworów. Najwłaściwsze zimą byłyby oleje typu 0W-xx czy 5W-xx, ale oleje typu 10W-xx również należy uznać za dobry wybór. Dobór oleju jest już teraz na tyle trudnym zadaniem, że warto zlecić go specjalistom – uzupełnia Bogumił Papierniok.

Źródło: Materiały prasowe Profi Auto

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA