REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

Polska flaga na promie
Polska flaga na promie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Promy napędzane silnikami zasilanymi metanolem będą mogły być wykorzystywane na trasach łączących Polskę ze Szwecją od 2017 r. Dlaczego dopiero za dwa lata?

Najwcześniej dopiero od 2017 r. na trasie Gdynia-Karlskrona mogą być wykorzystywane promy napędzane metanolem – podał operator Stena Line. Jest to uzależnione m.in. od powstania nowego terminalu promowego w Gdyni.

REKLAMA

20 lat połączenia Gdynia-Karlskrona

W poniedziałek na pokładzie promu Stena Vision kursującego na trasie Gdynia-Karlskrona, zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się uroczystość z okazji 20. lecia funkcjonowania połączenia, które jest obsługiwane przez szwedzki koncern promowy Stena Line.

Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie posiada w swojej flocie statek napędzany metanolem; prom Stena Germanica obsługuje linię Goeteborg-Kilonia. Metanol jest porównywany do gazu ziemnego LNG uważanego za najczystsze paliwo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję tlenków siarki o 99 proc., azotu o 60 proc., cząstek stałych o 95 proc. a dwutlenku węgla o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Zobacz też: Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

REKLAMA

Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska powiedział dziennikarzom, że na trasie Gdynia-Karlskrona promy napędzane metanolem mogą być wykorzystane nie wcześniej niż w 2017 roku, czyli dopiero po powstaniu nowego terminalu promowego w Gdyni. Nowy terminal ma umożliwić obsługę większych promów niż dotychczas wykorzystywane na tej trasie. Napędzany metanolem prom Stena Germanica ma długość 240 metrów, a obecnie pływające na trasie z Polski do Szwecji, po ok. 175 m.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiersnowski uważa, że „przy obecnym tempie wzrostu liczby pasażerów i ładunków na trasie z Polski do Szwecji większe jednostki będą pożądane”. Podał, że „trasa jest jedną z najbardziej wzrostowych w koncernie Stena Line; może nie jest to oczko w głowie, ale na pewno jeden z ważniejszych rynków w koncernie”.

REKLAMA

Wiceprezes koncernu Stena Line, Niclas Martensson podał, że firma rozwija projekty w zakresie alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin. Wyjaśnił, że dotyczą one np. zasilania gazem ziemnym i napędu elektrycznego. Podał, że firma realizuje też projekty mające zwiększyć efektywność statków, np. przez przebudowę pewnych części konstrukcji. Przebudowy lub modernizacje jednostek odbywają się w stoczniach w Gdańsku i w Gdyni, głównie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, w której m.in. przebudowany został prom Stena Germanica. Zapewnił, że „Stena Line będzie dążyć do tego, aby transport morski był najczystszym ekologicznie środkiem komunikacji”.

Dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line, Tony Michaelsen podał, że w latach 1995-2015 z połączenia skorzystało prawie 7 mln pasażerów, przewieziono po 1,1 mln samochodów osobowych i ciężarowych. Poinformował, że roczny wzrost przewozów ładunków wynosi ok. 10-11 proc., a pasażerów ok. 6 – 7 proc. W 2014 r. z połączenia skorzystało 560 tys. osób, przewieziono 96 tys. samochodów osobowych i 117 tys. samochodów ciężarowych. „W tym roku nastąpił niesłychany, ok. 20 proc. wzrost liczby pasażerów ze Szwecji” – dodał.

Zobacz też: W Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano statek do żeglugi Arktycznej

Nowy terminal promowy w Porcie Gdynia

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Janusz Jarosiński podał, że nowy terminal promowy powinien być gotowy pod koniec 2017 roku. Poinformował, że do końca bieżącego roku powstanie projekt nowego terminalu. Rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 130 mln zł. Nowy terminal promowy, który ma powstać przy Nabrzeżu Polskim (bliżej centrum miasta) umożliwi obsługę większych jednostek, niż obecnie wpływające do Gdyni. Przyznał, że „dla portu w Gdyni Stena Line jest partnerem numer jeden, jeśli chodzi o armatorów”.

Przewoźnik nie ma wątpliwości, że powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim w porcie w Gdyni pozwoli mu na rozwój linii Gdynia-Karlskrona.

Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Goeteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia prawie 6 tys. osób. W Polsce Stena Line jest obecna od 20 lat. Trasę Gdynia - Karlskrona w południowej Szwecji obsługują Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA