REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

Polska flaga na promie
Polska flaga na promie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Promy napędzane silnikami zasilanymi metanolem będą mogły być wykorzystywane na trasach łączących Polskę ze Szwecją od 2017 r. Dlaczego dopiero za dwa lata?

Najwcześniej dopiero od 2017 r. na trasie Gdynia-Karlskrona mogą być wykorzystywane promy napędzane metanolem – podał operator Stena Line. Jest to uzależnione m.in. od powstania nowego terminalu promowego w Gdyni.

REKLAMA

REKLAMA

20 lat połączenia Gdynia-Karlskrona

W poniedziałek na pokładzie promu Stena Vision kursującego na trasie Gdynia-Karlskrona, zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się uroczystość z okazji 20. lecia funkcjonowania połączenia, które jest obsługiwane przez szwedzki koncern promowy Stena Line.

Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie posiada w swojej flocie statek napędzany metanolem; prom Stena Germanica obsługuje linię Goeteborg-Kilonia. Metanol jest porównywany do gazu ziemnego LNG uważanego za najczystsze paliwo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję tlenków siarki o 99 proc., azotu o 60 proc., cząstek stałych o 95 proc. a dwutlenku węgla o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Zobacz też: Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym

REKLAMA

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska powiedział dziennikarzom, że na trasie Gdynia-Karlskrona promy napędzane metanolem mogą być wykorzystane nie wcześniej niż w 2017 roku, czyli dopiero po powstaniu nowego terminalu promowego w Gdyni. Nowy terminal ma umożliwić obsługę większych promów niż dotychczas wykorzystywane na tej trasie. Napędzany metanolem prom Stena Germanica ma długość 240 metrów, a obecnie pływające na trasie z Polski do Szwecji, po ok. 175 m.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiersnowski uważa, że „przy obecnym tempie wzrostu liczby pasażerów i ładunków na trasie z Polski do Szwecji większe jednostki będą pożądane”. Podał, że „trasa jest jedną z najbardziej wzrostowych w koncernie Stena Line; może nie jest to oczko w głowie, ale na pewno jeden z ważniejszych rynków w koncernie”.

Wiceprezes koncernu Stena Line, Niclas Martensson podał, że firma rozwija projekty w zakresie alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin. Wyjaśnił, że dotyczą one np. zasilania gazem ziemnym i napędu elektrycznego. Podał, że firma realizuje też projekty mające zwiększyć efektywność statków, np. przez przebudowę pewnych części konstrukcji. Przebudowy lub modernizacje jednostek odbywają się w stoczniach w Gdańsku i w Gdyni, głównie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, w której m.in. przebudowany został prom Stena Germanica. Zapewnił, że „Stena Line będzie dążyć do tego, aby transport morski był najczystszym ekologicznie środkiem komunikacji”.

Dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line, Tony Michaelsen podał, że w latach 1995-2015 z połączenia skorzystało prawie 7 mln pasażerów, przewieziono po 1,1 mln samochodów osobowych i ciężarowych. Poinformował, że roczny wzrost przewozów ładunków wynosi ok. 10-11 proc., a pasażerów ok. 6 – 7 proc. W 2014 r. z połączenia skorzystało 560 tys. osób, przewieziono 96 tys. samochodów osobowych i 117 tys. samochodów ciężarowych. „W tym roku nastąpił niesłychany, ok. 20 proc. wzrost liczby pasażerów ze Szwecji” – dodał.

Zobacz też: W Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano statek do żeglugi Arktycznej

Nowy terminal promowy w Porcie Gdynia

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Janusz Jarosiński podał, że nowy terminal promowy powinien być gotowy pod koniec 2017 roku. Poinformował, że do końca bieżącego roku powstanie projekt nowego terminalu. Rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 130 mln zł. Nowy terminal promowy, który ma powstać przy Nabrzeżu Polskim (bliżej centrum miasta) umożliwi obsługę większych jednostek, niż obecnie wpływające do Gdyni. Przyznał, że „dla portu w Gdyni Stena Line jest partnerem numer jeden, jeśli chodzi o armatorów”.

Przewoźnik nie ma wątpliwości, że powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim w porcie w Gdyni pozwoli mu na rozwój linii Gdynia-Karlskrona.

Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Goeteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia prawie 6 tys. osób. W Polsce Stena Line jest obecna od 20 lat. Trasę Gdynia - Karlskrona w południowej Szwecji obsługują Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA