REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Polska flaga na promie
Polska flaga na promie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Promy napędzane silnikami zasilanymi metanolem będą mogły być wykorzystywane na trasach łączących Polskę ze Szwecją od 2017 r. Dlaczego dopiero za dwa lata?

Najwcześniej dopiero od 2017 r. na trasie Gdynia-Karlskrona mogą być wykorzystywane promy napędzane metanolem – podał operator Stena Line. Jest to uzależnione m.in. od powstania nowego terminalu promowego w Gdyni.

REKLAMA

20 lat połączenia Gdynia-Karlskrona

W poniedziałek na pokładzie promu Stena Vision kursującego na trasie Gdynia-Karlskrona, zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się uroczystość z okazji 20. lecia funkcjonowania połączenia, które jest obsługiwane przez szwedzki koncern promowy Stena Line.

Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie posiada w swojej flocie statek napędzany metanolem; prom Stena Germanica obsługuje linię Goeteborg-Kilonia. Metanol jest porównywany do gazu ziemnego LNG uważanego za najczystsze paliwo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję tlenków siarki o 99 proc., azotu o 60 proc., cząstek stałych o 95 proc. a dwutlenku węgla o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Zobacz też: Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym

Promy zasilane metanolem od 2017 r.

REKLAMA

Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska powiedział dziennikarzom, że na trasie Gdynia-Karlskrona promy napędzane metanolem mogą być wykorzystane nie wcześniej niż w 2017 roku, czyli dopiero po powstaniu nowego terminalu promowego w Gdyni. Nowy terminal ma umożliwić obsługę większych promów niż dotychczas wykorzystywane na tej trasie. Napędzany metanolem prom Stena Germanica ma długość 240 metrów, a obecnie pływające na trasie z Polski do Szwecji, po ok. 175 m.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiersnowski uważa, że „przy obecnym tempie wzrostu liczby pasażerów i ładunków na trasie z Polski do Szwecji większe jednostki będą pożądane”. Podał, że „trasa jest jedną z najbardziej wzrostowych w koncernie Stena Line; może nie jest to oczko w głowie, ale na pewno jeden z ważniejszych rynków w koncernie”.

REKLAMA

Wiceprezes koncernu Stena Line, Niclas Martensson podał, że firma rozwija projekty w zakresie alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin. Wyjaśnił, że dotyczą one np. zasilania gazem ziemnym i napędu elektrycznego. Podał, że firma realizuje też projekty mające zwiększyć efektywność statków, np. przez przebudowę pewnych części konstrukcji. Przebudowy lub modernizacje jednostek odbywają się w stoczniach w Gdańsku i w Gdyni, głównie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, w której m.in. przebudowany został prom Stena Germanica. Zapewnił, że „Stena Line będzie dążyć do tego, aby transport morski był najczystszym ekologicznie środkiem komunikacji”.

Dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line, Tony Michaelsen podał, że w latach 1995-2015 z połączenia skorzystało prawie 7 mln pasażerów, przewieziono po 1,1 mln samochodów osobowych i ciężarowych. Poinformował, że roczny wzrost przewozów ładunków wynosi ok. 10-11 proc., a pasażerów ok. 6 – 7 proc. W 2014 r. z połączenia skorzystało 560 tys. osób, przewieziono 96 tys. samochodów osobowych i 117 tys. samochodów ciężarowych. „W tym roku nastąpił niesłychany, ok. 20 proc. wzrost liczby pasażerów ze Szwecji” – dodał.

Zobacz też: W Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano statek do żeglugi Arktycznej

Nowy terminal promowy w Porcie Gdynia

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Janusz Jarosiński podał, że nowy terminal promowy powinien być gotowy pod koniec 2017 roku. Poinformował, że do końca bieżącego roku powstanie projekt nowego terminalu. Rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 130 mln zł. Nowy terminal promowy, który ma powstać przy Nabrzeżu Polskim (bliżej centrum miasta) umożliwi obsługę większych jednostek, niż obecnie wpływające do Gdyni. Przyznał, że „dla portu w Gdyni Stena Line jest partnerem numer jeden, jeśli chodzi o armatorów”.

Przewoźnik nie ma wątpliwości, że powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim w porcie w Gdyni pozwoli mu na rozwój linii Gdynia-Karlskrona.

Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Goeteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia prawie 6 tys. osób. W Polsce Stena Line jest obecna od 20 lat. Trasę Gdynia - Karlskrona w południowej Szwecji obsługują Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA