REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji Prawa lotniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Projekt nowelizacji Prawa lotniczego. Fot. Fotolia
Projekt nowelizacji Prawa lotniczego. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowelizacji Prawa lotniczego zakłada m.in. że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł z urzędu wszcząć kontrolę przewoźnika lotniczego.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł z urzędu, a nie tylko po skardze pasażera, wszcząć kontrolę przewoźnika lotniczego ws. ewentualnego naruszenia przez niego obowiązków - zakłada projekt noweli Prawa lotniczego przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

REKLAMA

Projektowane przepisy zmieniają obowiązujący obecnie sposób wykonywania przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) kompetencji Krajowego Organu Wykonawczego zajmującego się prawami pasażerów. "Z dotychczasowej praktyki Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że przyjęty obecnie model kontroli wykonywania przez przewoźników obowiązków w przewozie lotniczym, zgodnie z którym postępowanie wszczyna się, co do zasady na wniosek/skargę poszkodowanego pasażera, nie zapewnia powszechnego przestrzegania prawa pasażerów" - podkreślono w uzasadnieniu.

Zobacz też: Minimum dwie osoby w kokpitach samolotów LOT

Jak wyjaśniono, przewoźnicy ograniczają się jedynie, "choć nie w każdym przypadku", do wykonywania obowiązków względem tych pasażerów, którzy zadali sobie trud złożenia skargi do ULC.

REKLAMA

"Analiza danych w tym zakresie wskazuje zwykle na niski odsetek pasażerów danego lotu, którzy składają skargę na naruszenie przez przewoźnika przepisów prawa wspólnotowego. Ponadto skargi wpływają do urzędu często w tak dużym odstępie czasowym, że w sprawie dotyczącej konkretnego zdarzenia, a więc w tym samym stanie faktycznym i prawnym, została już wydana ostateczna decyzja administracyjna dotycząca jednak innego pasażera" - zaznaczono.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego w noweli zaproponowano rozwiązanie, by istotą postępowania nie było rozpatrzenie indywidualnej skargi pasażera danego lotu, lecz wszczęcie z urzędu procedury nadzorczej mającej na celu wyjaśnienie, czy w trakcie lotu, co do którego istnieje podejrzenie niewykonania przez danego przewoźnika obowiązków dotyczących przewozu lotniczego, doszło do naruszenia tych obowiązków czy też nie.

Wspomniana modyfikacja - jak wskazano - m.in. przyczyni się do minimalizacji obciążeń dla administracji i przewoźników.

Nowe przepisy nie wykluczają możliwości przeprowadzenia mediacji między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym lub organizatorem wycieczki w zakresie roszczeń wynikających z przepisów Unii Europejskiej, jeśli pasażer wystąpi z taką propozycją. Takie postępowanie mediacyjne prowadzić będzie działający przy prezesie ULC Rzecznik Praw Pasażera.

Zobacz też: Zakup biletów lotniczych dla pracowników a VAT

REKLAMA

Nowela wprowadza także przepis, na podstawie którego prezes ULC będzie mógł wydawać opinie o możliwości lokalizacji inwestycji ze względu na wysokość zabudowy w otoczeniu lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. "Zapewni to kontrolę prezesa Urzędu nad wysokością planowanej przez gminę zabudowy na terenach, nad którymi znajdują się powierzchnie ograniczające wysokość zabudowy ustalone dla danego lotniska, jak również ograniczy możliwość zakłócania pracy lotniczych urządzeń naziemnych" - podano w uzasadnieniu projektu.

Powodem nowelizacji ustawy Prawo lotnicze oraz innych ustaw jest dostosowanie polskich przepisów do prawa Unii Europejskiej w takich obszarach jak: prawa pasażerów, żegluga powietrzna, personel lotniczy, technika lotnicza, lotnicza działalność gospodarcza, transport lotniczy, operacje lotnicze, lotniska oraz ochrona lotnictwa cywilnego.

Nowe przepisy mają także wprowadzić m.in.: sankcje z tytułu nieprzestrzegania wymagań i obowiązków ustalonych w prawie UE; przepisy kompetencyjne dla organów administracji krajowej do działań w zakresie określonym prawem Unii, uzupełniają katalog opłat lotniczych o czynności administracyjne wynikające z unijnych przepisów.

Projekt trafił do konsultacji społecznych.

Większość przepisów nowelizacji ma wejść w życie trzy miesiące od dnia jej ogłoszenia. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA