REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LOT chce za 5 lat przewozić 10 mln. pasażerów

LOT chce za 5 lat przewozić 10 mln. pasażerów.
LOT chce za 5 lat przewozić 10 mln. pasażerów.

REKLAMA

REKLAMA

Strategia rozwoju LOT zakłada, że do 2020 r. będzie przewoził dwa razy więcej pasażerów niż obecnie. Co ciekawe, polski przewoźnik chce być silnym przewoźnikiem regionalnym, a nie tylko etnicznym.

Za pięć lat LOT będzie przewoził dwukrotnie pasażerów więcej niż obecnie, będzie miał prawie dwa razy większą flotę i wykonywał 60 proc. więcej rejsów - zakłada strategia rozwoju linii, którą przedstawił w poniedziałek prezes spółki Sebastian Mikosz.

REKLAMA

REKLAMA

Do końca roku ma się zakończyć proces restrukturyzacji spółki. Do tego czasu też LOT nie może uruchamiać nowych połączeń, ponieważ ograniczają go nakazy Komisji Europejskiej - każda linia lotnicza z Unii Europejskiej, która kiedykolwiek otrzymała pomoc publiczną musi na czas restrukturyzacji tymczasowo ustąpić z części dochodowych połączeń i oddać w ten sposób część rynku.

Jak przypomniał na poniedziałkowej konferencji Mikosz, LOT systematycznie poprawia wyniki i za pół roku będzie mógł wyjść "z formy przetrwalnikowej" i zacząć się rozwijać. "Nie chcemy być dalej przewoźnikiem +etnicznym+, chcemy być silnym przewoźnikiem regionalnym" - wyjaśnił prezes LOT-u.

Zobacz też: Zakup biletów lotniczych dla pracowników a VAT

REKLAMA

LOT chce przewozić w 2020 roku ponad 10 mln pasażerów rocznie

Jak zakłada strategia, LOT chce przewozić w 2020 roku ponad 10 mln pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej, niż obecnie i wykonywać sto kilkanaście tysięcy operacji w ciągu roku - obecnie jest to ponad 68 tysięcy. Ponadto siatka połączeń ma objąć w 2020 r. około 75-80 kierunków, a nie jak obecnie 49. Przewoźnik zamierza odzyskać udział w polskim rynku do poziomu ok 30 proc. Przychody mają wzrosnąć do około 9 mld zł z mniej niż 3,5 mld zł obecnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Motorem wzrostu przewoźnika mają być połączenia długodystansowe. LOT chce się wyróżnić na tle innych linii z regionu oferując bezpośrednie połączenia naszej części Europy ze stolicami azjatyckimi. Obecnie z takich połączeń LOT ma w siatce tylko rejsy do Pekinu, ale od 13 stycznia będzie latał także do Tokio. Od piątku przewoźnik sprzedał na to połączenie 900 biletów.

W poniedziałek Mikosz ogłosił, że LOT będzie latał także do Seulu i Bangkoku. Jesienią mają być ogłoszone kolejne dwa kierunki, które mają być uruchomione w przyszłym roku.

LOT codziennie ma latać także do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Przewoźnik rozmawia także z lotniskami w Kaowcach i Rzeszowie, by z nich także latać do amerykańskich miast.

Ponadto, oprócz nowych rejsów długodystansowych LOT otworzy trzy nowe trasy europejskie, będą to: Wenecja, Kluż – Napoka i Lublana. LOT wróci także na niektóre trasy, które musiał zawiesić w związku z Planem Restrukturyzacji. Będą to: Barcelona, Ateny, Nicea, Zurich, Bejrut, Belgrad, Dusseldorf, Erewań, Kiszyniów, Zagrzeb oraz Gdańsk – Kraków.

Zobacz też: PLL LOT rozwinie siatkę połączeń!

LOT do 2020 r. chce mieć 70-80 samolotów

Całą tę pierwszą fazę rozwoju siatki połączeń LOT chce zrealizować z wykorzystaniem wyłącznie posiadanych już samolotów. Dopiero do kolejnych faz rozwoju potrzebuje więcej samolotów. Do 2020 roku chce mieć co najmniej 70-80 maszyn.

Strategia rozwoju zyskała aprobatę właściciela spółki, czyli ministerstwa skarbu. Szef resortu Andrzej Czerwiński powiedział na poniedziałkowej konferencji, że władze LOT-u zaproponowały plan rozwoju, a nie tylko wyciągały rękę po publiczne pieniądze. "Chciałbym wyrazić uznanie dla ludzi, którzy podjęli wspólne działania na rzecz wyprowadzenia narodowego przewoźnika z kryzysu. Dzięki temu dziś zaczyna się debata dotyczące tego, jak rozwijać LOT" – powiedział Czerwiński.

Pierwszą transzę pomocy publicznej LOT otrzymał w grudniu 2012 r. - było to 400 mln zł. Komisja Europejska zatwierdziła pomoc państwa dla spółki w lipcu 2014 r. KE zaakceptowała również plan restrukturyzacji spółki; uznała też, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. Ostatecznie poza pierwszą transzą pomocy w wys. 400 mln zł, przewoźnik drugą transzę wykorzystał tylko w części, otrzymując 127 mln zł. W zeszłym roku spółka zarobiła na lataniu 99,4 mln zł. To pierwszy zysk przewoźnika od siedmiu lat. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA