REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne Pendolino do odbioru do połowy listopada

Wnętrze pociągu Intercity
Wnętrze pociągu Intercity

REKLAMA

REKLAMA

Do połowy listopada tabor pociągów Pendolino odebrany przez PKP Intercity zwiększy się do 17 sztuk. Do tej pory odebrano pięć zamówionych pociągów.

Czy PKP Intercity zdąży przetestować wszystkie składy Pendolino przed 14 grudnia?

"PKP Intercity odebrało fizycznie 5 sztuk Pendolino i te pociągi zaczynamy wykorzystywać w jeździe eksploatacyjnej po wszystkich stacjach docelowych. Dalszy plan przewiduje odebranie w tym tygodniu kolejnych 2 pociągów, czyli to jest już siedem sztuk. Kolejne cztery albo pięć będzie przetestowanych do końca przyszłego tygodnia" - podkreślił Celejewski. Jak dodał, zgodnie z harmonogram w połowie listopada PKP Intercity powinno mieć przetestowanych i gotowych do jazdy z pasażerami 17 pociągów Pendolino.

REKLAMA

Zobacz też: PKP Cargo ma juz ponad 50% udziału w rynku pod względem masy

Przypomniał, że pierwotny termin przewidziany kontraktem zakładał odbiór pierwszego pociągu 6 maja br. "Niestety pierwszy pociąg odebraliśmy trzy tygodnie temu, więc z zakładanych pięciu miesięcy na testowanie zostało nam trzy tygodnie. Nie mniej jednak PKP Intercity będzie się starało wypełnić wszystkie procedury i przyspieszyć te testy tak, żeby zbadać wszystkie możliwe usterki zanim wdrożymy je do eksploatacji. Dla nas priorytetem jest, żeby te pociągi były bezpieczne" - zaznaczył Celejewski.

Według zapowiedzi pociągi Pendolino mają wyjechać na trasy 14 grudnia br. Będą kursować pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Katowicami oraz Wrocławiem.

Celejowski pytany, czy PKP Intercity zdąży przeprowadzić wszystkie testy do tego czasu odparł: "Jeśli to się nie zadzieje, będziemy podejmować kroki"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Projekt programu budowy dróg w nowej perspektywie unijnej

Porozumienie pomiędzy Alstom a PKP Intercity

Zaznaczył, że testy mają również odpowiedzieć na pytanie jak Pendolino radzi sobie z niskim temperaturami. "Nie jesteśmy w stanie odpowiedź na pytanie jak się zachowa pociąg w niskich temperatura takich jak minus 10 czy minus 20 stopni Celsjusza. Ale po to są te testy, żeby jak najwięcej potencjalnych usterek wyłapać przed wprowadzeniem ich do eksploatacji" - powiedział Celejewski.

PKP Intercity poinformowało także, że zawarło porozumienie z Alstomem rozwiązujące kwestie sporne, związane z opóźnieniem przekazania pierwszych składów z homologacją.

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r.; w maju 2014 r. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów.

Zobacz też: Elektroniczny pobór opłat za autostrady już za rok?

Porozumienie umożliwia przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie zostaną potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.

Obecnie wartość kary wynosi 37 mln euro. Do tej pory za pociągi Pendolino PKP Intercity zapłaciło 310 mln euro.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.(PAP)

krm/ par/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA