PKP Intercity - awaria systemu i zwolnienia
REKLAMA
REKLAMA
Miał być system sprzedaży biletów PKP Intercity przez internet, jest sztab kryzysowy
W nocy z soboty na niedzielę PKP Intercity rozpoczęła sprzedaż biletów na nowe połączenia między miastami, realizowane przez pociągi Pendolino. Wbrew zapowiedziom bilety można było kupić jedynie w kasach, na stronach internetowych wyświetlany był komunikat o przerwie technologicznej.
REKLAMA
"Objawia się to tym, że nie można, tak jak obiecywaliśmy, kupić biletu przy użyciu strony internetowej na pociągi Ekspres Intercity Premium, czyli popularnie Pendolino, które wystartują 14 grudnia" - poinformował w poniedziałek dziennikarzy prezes PKP SA Jakub Karnowski.
By jak najszybciej wyeliminować problem spółka powołała sztab kryzysowy, którym kieruje szef rady nadzorczej PKP Intercity i członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Sztab gromadzi różnych ekspertów, również zewnętrznych.
Zobacz też: PKP CARGO zatrudniło już 466 maszynistów
Awaria systemu to straty dla spółki - wizerunkowe i pieniężne?
Według wcześniejszego komunikatu spółki odwołani zostali członek zarządu PKP Intercity Paweł Horodyński oraz dyrektor wykonawczy ds. finansowych i wsparcia Piotr Butkiewicz i dyrektor biura informatyki Michał Rudek.
W zarządzie PKP Intercity pozostają: Marcin Celejewski, pełniący funkcję prezesa zarządu oraz Piotr Rybotycki, członek zarządu ds. operacyjnych.
REKLAMA
Prezes PKP przeprosił pasażerów za zaistniałą sytuację. Powiedział też, że przez pierwszy miesiąc kursowania Pendolino, a więc od 14 grudnia do połowy stycznia 2015 roku, spółka zaoferuje trzy razy więcej biletów w najniższej cenie, czyli po 49 zł.
Karnowski tłumaczył, że awaria wynika z próby nałożenia nowoczesnego systemu informatycznego na stare systemy kolejowe. Nie wiadomo, jak długo potrwają prace nad wyeliminowaniem problemu. "Pracujemy nad tym. Prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość" - dodał szef PKP S.A.
Zobacz też: Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
PKP Intercity przeprasza
Obecny na spotkaniu z dziennikarzami prezes PKP Intercity Marcin Celejewski zapewnił, że sprzedaż biletów w internecie ruszy "zaraz po wyeliminowaniu tego bardzo poważnego błędu". Wskazał, że przed uruchomieniem nowego systemu prowadzono testy, jednak okazały się one niewystarczające. "Ilość zapytań (...) przerosła nasze oczekiwania i system się zdestabilizował" - powiedział.
Pomimo awarii PKP poinformowała, że sprzedano około 4 tysięcy biletów na Pendolino.
REKLAMA
W osobnym komunikacie PKP Intercity przeprosiło klientów za utrudnienia w zakupie biletu. Wskazało, że pasażerowie, którzy mają trudności w korzystaniu z serwisu e-IC i nie mogą wydrukować biletu, zostaną odprawieni na pokładach pociągów na podstawie dokumentu ze zdjęciem (np. dowodu osobistego, prawa jazdy czy paszportu).
"Jeśli zrezygnują z podróży, po złożeniu reklamacji otrzymają pełny zwrot wartości biletu. W sytuacji, gdy podróżny nie zdąży kupić biletu w kasie, drużyny konduktorskie nie będą pobierać dodatkowej opłaty za jego wystawienie" - zaznaczono.
Ponadto w piątek spółka PKP Intercity informowała, że zamiast 13 składów, 14 grudnia br. na trasy wyruszy 9 składów Pendolino. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.
Na trasie z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej, niż zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać będzie o dwa Pendolino mniej, a na trasie z Warszawy do Katowic - o trzy. Liczba pociągów Pendolino na szlaku z Warszawy do Wrocławia nie ulegnie zmianie.
Zobacz też: W grudniu 2014 r. wyjedzie mniej Pendolino
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. (PAP)
zab/ rbk/ jzi/
REKLAMA
REKLAMA