REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność przewoźnika za przewożony towar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Rożański
Kto odpowiada za uszkodzony towar?
Kto odpowiada za uszkodzony towar?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie prawa posiada osoba uprawiona – nadawca bądź odbiorca przesyłki – w sytuacji, kiedy przewoźnik dopuści się określonych uchybień w związku z przewozem naszej przesyłki.

Wszyscy korzystamy z usług profesjonalnych przewoźników. Usługi te stanowią już immanentną część naszego życia. Jak w każdej branży, tak i w szeroko pojętej branży TSL przedsiębiorstwa przewozowe odznaczają się różną renomą, jak również różny bywa stopień zaangażowania w jakość świadczenia usług. Warto zatem przyjrzeć się, jakie prawa posiada osoba uprawiona – nadawca bądź odbiorca przesyłki – w sytuacji kiedy przewoźnik dopuści się określonych uchybień w związku z przewozem naszej przesyłki.

REKLAMA

Podstawy prawne odpowiedzialności przewoźnika

Za naruszenie stanu przesyłki uważa się każde obniżenie wartości przesyłki spowodowane nieprawidłowościami lub zaniedbaniami w okresie od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania uprawnionemu.

Zasadniczo odpowiedzialność przewoźnika za należyty stan przesyłki kształtuje się na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących niewykonania bądź nienależytego wykonania zobowiązań umownych (art. 471 i następne).

REKLAMA

Zgodnie z tym przepisem, dłużnik „obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.” Takie reguły odpowiedzialności znajdą zastosowanie w sytuacji kiedy w umowie przewozu strony nie postanowią odmiennie.

Istnieje bowiem możliwość, że w umowie odpowiedzialność przewoźnika za szkody powstałe w przewożonym towarze zostanie ograniczona bądź też rozszerzona. Nie istnieją żadne szczególne wymogi odnośnie formy w jakiej powinna zostać zawarta umowa przewozu. Umowa może zostać zawarta w zwykłej formie pisemnej, jak również przez czynności konkludentne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W branży TSL cechą charakterystyczną jest to, że w proces profesjonalnego przewozu przesyłek jest zaangażowanych wiele przewoźników. Nadawca bądź odbiorca nie posiada żadnego wpływu na zaangażowanie kolejnych przewoźników. Postanowienia odnośnie możliwości występowania dalszego przewoźnika co do zasady są ujmowane regulaminach przewozu czy też we wzorcach umów. Zgodnie z art. 789 § 1 Kodeksu cywilnego, przewoźnik może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności.

W praktyce oznacza to, że osoby, których przesyłki zostały uszkodzone bądź zagubione w procesie przewozu, swoje roszczenia odszkodowawcze mogą kierować do przewoźnika, któremu zlecili wykonanie usługi przewozu. Rozwiązanie takie ma na celu ułatwienie dochodzenia roszczeń z tytułu umowy przewozu osobom uprawnionym, gdyż w praktyce nie będzie nastręczać żadnych trudności ustalenie, komu przewóz został zlecony.

Pewne modyfikacje na korzyść osób uprawnionych w zakresie odpowiedzialności przewoźnika wprowadza ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku prawo przewozowe (Dz. U. 1984, Nr 53, poz. 272). Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu, aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.

Wspomnianą korzyścią związaną z ułatwieniem dochodzenia roszczeń jest okoliczność, że ustawa wprowadza domniemanie winy przewoźnika za powstanie szkody w transportowanej przesyłce. Jest to wyjątek od zasady rozkładu ciężaru dowodu przewidzianej w art. 6 Kodeksu cywilnego. Przewoźnik, jeśli będzie chciał uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę w przesyłce, będzie obowiązany wykazać, że szkoda nastąpiła z przyczyn od niego niezależnych.


Udzielenie wskazówek przez nadawcę bądź odbiorcę przewoźnikowi

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy prawo przewozowe przewoźnik jest obowiązany użyć środków transportowych odpowiednich do danego rodzaju przewozu. Zatem w sytuacji kiedy nawet nadawca wyda przewoźnikowi polecenie co do wyboru środka transportu, to na przewoźniku w dalszym ciągu spoczywa obowiązek wyboru właściwego środka. Polecenie nadawcy przewoźnik powinien potraktować jedynie jako sugestię, a nie jako polecenie. Wobec wyraźnego brzmienia przepisu, zastosowanie nieadekwatnego środka transportu do rodzaju przewożonego towaru nie zwolni przewoźnika od odpowiedzialności, nawet gdy środek ten został wybrany przy uwzględnieniu sugestii nadawcy.

Transport: Udokumentuj swoją szkodę

Kolejną istotną czynnością jest zadbanie przez odbiorcę bądź też nadawcę o udokumentowanie w sposób nie budzący wątpliwości stanu przesyłki. Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy prawo przewozowe, w sytuacji kiedy przed wydaniem przesyłki widoczne jest jej uszkodzenie, przewoźnik jest obowiązany sporządzić protokół, w którym zostanie udokumentowany stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Co istotne, przewoźnik nie ma prawa odmówić sporządzenia protokołu. Należy zwrócić uwagę, że protokół nie jest jedynym sposobem utrwalenia stanu przesyłki. Zastosowanie mogą tutaj znaleźć dokumentacja fotograficzna, zeznania świadków.


Odbiorca jest także uprawniony do złożenia przewoźnikowi reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Nie istnieją żadne szczególne wymogi odnośnie sporządzenia reklamacji. Wystarczające jest, aby osoba uprawniona powołała się na konkretne okoliczności, które dotyczą uszkodzonej przesyłki. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA