REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność przewoźnika za przewożony towar

Piotr Rożański
Kto odpowiada za uszkodzony towar?
Kto odpowiada za uszkodzony towar?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie prawa posiada osoba uprawiona – nadawca bądź odbiorca przesyłki – w sytuacji, kiedy przewoźnik dopuści się określonych uchybień w związku z przewozem naszej przesyłki.

Wszyscy korzystamy z usług profesjonalnych przewoźników. Usługi te stanowią już immanentną część naszego życia. Jak w każdej branży, tak i w szeroko pojętej branży TSL przedsiębiorstwa przewozowe odznaczają się różną renomą, jak również różny bywa stopień zaangażowania w jakość świadczenia usług. Warto zatem przyjrzeć się, jakie prawa posiada osoba uprawiona – nadawca bądź odbiorca przesyłki – w sytuacji kiedy przewoźnik dopuści się określonych uchybień w związku z przewozem naszej przesyłki.

REKLAMA

Podstawy prawne odpowiedzialności przewoźnika

Za naruszenie stanu przesyłki uważa się każde obniżenie wartości przesyłki spowodowane nieprawidłowościami lub zaniedbaniami w okresie od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania uprawnionemu.

Zasadniczo odpowiedzialność przewoźnika za należyty stan przesyłki kształtuje się na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących niewykonania bądź nienależytego wykonania zobowiązań umownych (art. 471 i następne).

REKLAMA

Zgodnie z tym przepisem, dłużnik „obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.” Takie reguły odpowiedzialności znajdą zastosowanie w sytuacji kiedy w umowie przewozu strony nie postanowią odmiennie.

Istnieje bowiem możliwość, że w umowie odpowiedzialność przewoźnika za szkody powstałe w przewożonym towarze zostanie ograniczona bądź też rozszerzona. Nie istnieją żadne szczególne wymogi odnośnie formy w jakiej powinna zostać zawarta umowa przewozu. Umowa może zostać zawarta w zwykłej formie pisemnej, jak również przez czynności konkludentne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W branży TSL cechą charakterystyczną jest to, że w proces profesjonalnego przewozu przesyłek jest zaangażowanych wiele przewoźników. Nadawca bądź odbiorca nie posiada żadnego wpływu na zaangażowanie kolejnych przewoźników. Postanowienia odnośnie możliwości występowania dalszego przewoźnika co do zasady są ujmowane regulaminach przewozu czy też we wzorcach umów. Zgodnie z art. 789 § 1 Kodeksu cywilnego, przewoźnik może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności.

W praktyce oznacza to, że osoby, których przesyłki zostały uszkodzone bądź zagubione w procesie przewozu, swoje roszczenia odszkodowawcze mogą kierować do przewoźnika, któremu zlecili wykonanie usługi przewozu. Rozwiązanie takie ma na celu ułatwienie dochodzenia roszczeń z tytułu umowy przewozu osobom uprawnionym, gdyż w praktyce nie będzie nastręczać żadnych trudności ustalenie, komu przewóz został zlecony.

Pewne modyfikacje na korzyść osób uprawnionych w zakresie odpowiedzialności przewoźnika wprowadza ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku prawo przewozowe (Dz. U. 1984, Nr 53, poz. 272). Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu, aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.

Wspomnianą korzyścią związaną z ułatwieniem dochodzenia roszczeń jest okoliczność, że ustawa wprowadza domniemanie winy przewoźnika za powstanie szkody w transportowanej przesyłce. Jest to wyjątek od zasady rozkładu ciężaru dowodu przewidzianej w art. 6 Kodeksu cywilnego. Przewoźnik, jeśli będzie chciał uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę w przesyłce, będzie obowiązany wykazać, że szkoda nastąpiła z przyczyn od niego niezależnych.


Udzielenie wskazówek przez nadawcę bądź odbiorcę przewoźnikowi

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy prawo przewozowe przewoźnik jest obowiązany użyć środków transportowych odpowiednich do danego rodzaju przewozu. Zatem w sytuacji kiedy nawet nadawca wyda przewoźnikowi polecenie co do wyboru środka transportu, to na przewoźniku w dalszym ciągu spoczywa obowiązek wyboru właściwego środka. Polecenie nadawcy przewoźnik powinien potraktować jedynie jako sugestię, a nie jako polecenie. Wobec wyraźnego brzmienia przepisu, zastosowanie nieadekwatnego środka transportu do rodzaju przewożonego towaru nie zwolni przewoźnika od odpowiedzialności, nawet gdy środek ten został wybrany przy uwzględnieniu sugestii nadawcy.

Transport: Udokumentuj swoją szkodę

Kolejną istotną czynnością jest zadbanie przez odbiorcę bądź też nadawcę o udokumentowanie w sposób nie budzący wątpliwości stanu przesyłki. Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy prawo przewozowe, w sytuacji kiedy przed wydaniem przesyłki widoczne jest jej uszkodzenie, przewoźnik jest obowiązany sporządzić protokół, w którym zostanie udokumentowany stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Co istotne, przewoźnik nie ma prawa odmówić sporządzenia protokołu. Należy zwrócić uwagę, że protokół nie jest jedynym sposobem utrwalenia stanu przesyłki. Zastosowanie mogą tutaj znaleźć dokumentacja fotograficzna, zeznania świadków.


Odbiorca jest także uprawniony do złożenia przewoźnikowi reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Nie istnieją żadne szczególne wymogi odnośnie sporządzenia reklamacji. Wystarczające jest, aby osoba uprawniona powołała się na konkretne okoliczności, które dotyczą uszkodzonej przesyłki. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA