REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować relacje z przewoźnikami, kiedy na rynku toczy się walka cenowa na frachty?

Andrzej Wierzbicki
DB Schenker
DB Schenker

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca z przewoźnikiem to nie tylko zapisy umowy. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu.

Współpraca operatora logistycznego z przewoźnikami jest ważnym ogniwem gwarantującym wywiązanie się operatora ze zobowiązań, jakie złożył swoim klientom. Dlatego bardzo istotne jest ustalanie jasnych reguł współpracy i budowanie dobrych relacji z przewoźnikami. Jak to osiągnąć? Współpraca z przewoźnikiem opiera się najczęściej na zapisach zawartych w umowach (w przypadku stałych przewoźników) lub na danych zawartych w zleceniu przewozowym.

REKLAMA

REKLAMA

To jednak nie wszystko. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu. Jakość tej współpracy następnie powinna być okresowo weryfikowana i oceniana.

Co w przypadku nieporozumienia z przewoźnikiem?

Warto pamiętać, że zapisy w umowach nie są w stanie wyeliminować wszystkich nieporozumień i niespodziewanych zdarzeń w procesie przewozu. Operator logistyczny i przewoźnik powinni wspierać się wzajemnie i budować relacje, które pozwolą na skuteczną współpracę również w trudnych sytuacjach. Aby osiągnąć takie porozumienie konieczne jest partnerstwo poparte etyką biznesową. Bardzo ważnym aspektem współpracy jest sposób wyboru partnerów biznesowych, a także ocena ryzyk pod kątem bezpieczeństwa dla firmy. W DB Schenker opracowano specjalne procedury, które szczegółowo określają zasady współpracy z przewoźnikami, tak aby utrzymać wysoką jakość wzajemnych relacji. Są to dokumenty takie jak: Dobór i weryfikacja dostawców, kwalifikacja przewoźników, rekrutacja i szkolenia kierowców, ocena i doskonalenie przewoźników i kierowców. W 2011 roku współpracowaliśmy z 350 przewoźnikami krajowymi i międzynarodowymi i co istotne, ze wszystkimi mieliśmy podpisaną umowę. Łącznie pracowało dla nas około 3 tys. kurierów, zdecydowana większość z nich na umowę o pracę.


Relacja spedytor- przewoźnik: Obustronne zaangażowanie

Z DB Schenker współpracuje obecnie wielu przewoźników którzy zaczynali przygodę z naszą firmą wiele lat temu, posiadając 1-2 pojazdy a niejednokrotnie sami byli kierowcami. Dzisiaj tworzą oni trzon naszych najlepszych podwykonawców, dysponują potężną flotą pojazdów o różnorodnym tonażu i dalej się rozwijają. Ambicją operatora logistycznego powinno być nawiązanie współpracy z najlepszymi na rynku przewoźnikami i zatrudnianie najlepszych kierowców.

REKLAMA

Aby było to możliwe, trzeba im zapewnić jak najlepsze warunki pracy i dać możliwość realizowania ich własnych pasji. Korzystamy z ponad 3 tys. różnych środków transportu, które należą do naszych kontraktowych dostawców. Dysponując tak dużą flotą, od początku kładliśmy duży nacisk w naszej strategii biznesowej na budowanie długoletnich partnerskich relacji z przewoźnikami. Budujemy przejrzyste zasady współpracy z przewoźnikami oparte na zaufaniu, uczciwości, ciągłym doskonaleniu i wiarygodności. Prowadzimy także cykliczne badania poziomu zaangażowania i satysfakcji naszych pracowników i dostawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy: Doskonalenie umiejętności

Kierowcy i przewoźnicy są ambasadorami operatora logistycznego w kontaktach z klientami, to oni są widoczni na drogach i ulicach polskich miast, a przez to mają wpływ na wizerunek operatora wśród jego interesariuszy. Dlatego bardzo istotne jest podnoszenie kwalifikacji przewoźników i kurierów, aby w ten sposób wpływać na jakość oferowanych usług.

DB Schenker od kilku lat prowadzi program dla współpracujących z firmą przewoźników pod nazwą: Akademia Przewoźnika i Kierowcy DB Schenker. W ramach tych szkoleń nie tylko staramy się doskonalić profesjonalizm i kwalifikacje kierowców, ale także chcemy podnosić jakość świadczonych przez nas usług. Dbamy o rozwój kompetencji przewoźników, zapraszając ich do czynnego udziału w grupach zadaniowych, konferencjach, szkoleniach i warsztatach. Akademia Przewoźnika DB Schenker z bogatym cyklem szkoleń doskonalących kompetencje naszych przewoźników i kurierów, to dobry przykład ważnych aspektów współpracy, których nie znajdziemy w umowie.


Ważne jest wspólne rozwiązywanie problemów i wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań. Dlatego kładziemy nacisk na ciągłą komunikację z przewoźnikami i kurierami, m.in. organizując regularne spotkania. W 2011 roku zorganizowaliśmy spotkania centralne, konferencje regionalne dedykowane przewoźnikom międzynarodowym oraz warsztaty dla przewoźników premium. Ponadto regularnie odbywają się także spotkania oddziałowe dla przewoźników.

Bardzo istotne jest, że dobre relacje z przewoźnikami nie są budowane w wyniku pojedynczych inicjatyw, ale są efektem ciągłego procesu. Pomaga nam w tym strategia zarządzania firmą oparta na Modelu Doskonałości EFQM (Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością). Model EFQM prezentuje kompleksowe podejście do zarządzania biznesem. W sposób szczególny wyróżnia relacje z dostawcami i społeczeństwem, czyniąc je jednymi z najważniejszych aspektów w prowadzeniu firmy.

Logistyka: W trosce o środowisko i bezpieczeństwo

Jednym z newralgicznych obszarów działalności operatorów logistycznych jest ich wpływ na środowisko naturalne. Aby minimalizować negatywne skutki dla ekologii, ważne jest kształcenie odpowiednich nawyków u przewoźników i kierowców. W DB Schenker organizujemy między innymi szkolenia z eco-drivingu. Przy zastosowaniu ekonomicznej techniki jazdy większość kierowców uzyskuje od 10 do kilkunastu procent oszczędności paliwa.

Dzięki wdrażaniu zdobytych umiejętności nasi kierowcy przyczyniają się nie tylko do oszczędności zużycia paliwa i redukcji CO2, ale również do zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Większość kosztów przeprowadzonych szkoleń z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy pokrywana jest z budżetu DB Schenker. Dotychczas przeszkoliliśmy ponad 2100 kierowców.

Transport drogowy: Bezpieczna jazda

Szczególną inicjatywą naszej firmy są Mistrzostwa z eco-drivingu, podczas których kierowcy rywalizują w zakresie ekologicznej i ekonomicznej jazdy. W tym roku zawody będą realizowane po raz trzeci a DB Schenker jest jak dotąd jedynym operatorem, który podjął się organizacji takiej imprezy. Mistrzostwa są efektem prowadzonej od wielu lat polityki zrównoważonego rozwoju, czyli harmonijnego połączenia trzech elementów – ekonomii, etyki i ekologii.

Stanowią doskonałą okazję do zacieśniania relacji z naszymi partnerami biznesowymi. Nie mniej ważnym obszarem jest bezpieczeństwo na drogach kierowców DB Schenker. Jak pokazało badanie „Preferowany Sąsiad”, które jest corocznie przeprowadzane przez firmę w 17 miejscowościach, gdzie znajdują się oddziały firmy, jednym z głównych obszarów do poprawy jest właśnie bezpieczeństwo na drogach. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, wprowadziliśmy m.in. projekt „Czy jadę bezpiecznie?”.

Użytkownicy ruchu drogowego mogą skomentować styl jazdy naszych kurierów pod dedykowanym numerem telefonu, który jest widoczny na naszych ciężarówkach. Wszystkie zgłoszenia analizowane są przez oddziałowych Koordynatorów Współpracy z Kierowcami. Uwagi zgłaszane przez użytkowników ruchu drogowego to ok. 40 proc. skarg, 30 proc. pochwał, 20 proc. zapytań o pracę i 10 proc. innych uwag (np. brak świateł). Pilotaż programu działa obecnie w Łodzi i Koninie, w kolejnych latach będziemy wdrażać go w całej organizacji.


DB Schenker: Korzyści ze współpracy

Jeśli spojrzymy na współpracę z perspektywy przewoźników, zwłaszcza tych mniejszych, to dla nich punktem newralgicznym są koszty operacyjne i eksploatacyjne floty pojazdów. Podejmując współpracę z operatorem logistycznym, stawiają pytanie, czy operator zechce partycypować w tych kosztach. W DB Schenker, dbając zarówno o własny wizerunek, jak i współpracujących z nami przewoźników, dofinansujemy logowanie pojazdów, zakup ubrań firmowych oraz szkolenia.

Wspomagamy także naszych przewoźników w negocjacjach z czołowymi producentami pojazdów oraz dostawcami paliw w celu uzyskania przez nich możliwie najlepszych warunków zakupowych. Ważna jest również optymalizacja wykorzystania pojazdów przewoźników przy jednoczesnym ograniczaniu liczby ,,pustych przebiegów”. Aby osiągnąć postawione cele uruchomiliśmy regionalne centra zarządzania pojazdami, których zadaniem jest nie tylko obsługa zleceń naszych klientów, ale też pozyskiwanie ładunków w celu zbilansowania potoków. Zarządzamy flotą, wykorzystując do tego celu najnowsze narzędzia i programy informatyczne.

Niewątpliwie współpraca z dużym operatorem logistycznym daje przewoźnikowi możliwość stabilnego rozwoju firmy dzięki stałej współpracy i regularnie podejmowanych zleceniach transportowych.

Nie zatrzymuje się tylko na wsparciu technicznym, finansowym i merytorycznym przewoźników. Chcemy iść krok dalej w budowaniu relacji z dostawcami, zapraszając ich do udziału w naszych projektach wolontariatu pracowniczego, które organizujemy cyklicznie 2 razy do roku. Przewoźnicy i kurierzy bardzo chętnie angażują się w społeczne i ekologiczne akcje, co jest doskonałą okazją do zacieśnienia wzajemnych relacji i wyrobienia wrażliwości na potrzeby otoczenia.

Nasz dialog z interesariuszami, w tym także z dostawcami i kurierami został zauważony i doceniony w tegorocznym Rankingu Odpowiedzialnych Firm Dziennika Gazety Prawnej. DB Schenker po raz drugi zajął I miejsce w zestawieniu w kategorii branżowej i II miejsce w zestawieniu ogólnym. Traktujemy tą nagrodą jako rynkowy wyróżnik dla naszych partnerów.

Andrzej Wierzbicki, Dyrektor ds. zarządzania flotą pojazdów Schenker Sp. z o.o.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA