REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować relacje z przewoźnikami, kiedy na rynku toczy się walka cenowa na frachty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Wierzbicki
DB Schenker
DB Schenker

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca z przewoźnikiem to nie tylko zapisy umowy. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu.

Współpraca operatora logistycznego z przewoźnikami jest ważnym ogniwem gwarantującym wywiązanie się operatora ze zobowiązań, jakie złożył swoim klientom. Dlatego bardzo istotne jest ustalanie jasnych reguł współpracy i budowanie dobrych relacji z przewoźnikami. Jak to osiągnąć? Współpraca z przewoźnikiem opiera się najczęściej na zapisach zawartych w umowach (w przypadku stałych przewoźników) lub na danych zawartych w zleceniu przewozowym.

REKLAMA

REKLAMA

To jednak nie wszystko. Niemniej ważne jest także opracowanie modelu komunikacji, który zagwarantuje przejrzystość wszystkich procesów operacyjnych, bieżące monitorowanie realizacji usługi, a także informowanie o wszelkich odchyleniach w procesie przewozu. Jakość tej współpracy następnie powinna być okresowo weryfikowana i oceniana.

Co w przypadku nieporozumienia z przewoźnikiem?

Warto pamiętać, że zapisy w umowach nie są w stanie wyeliminować wszystkich nieporozumień i niespodziewanych zdarzeń w procesie przewozu. Operator logistyczny i przewoźnik powinni wspierać się wzajemnie i budować relacje, które pozwolą na skuteczną współpracę również w trudnych sytuacjach. Aby osiągnąć takie porozumienie konieczne jest partnerstwo poparte etyką biznesową. Bardzo ważnym aspektem współpracy jest sposób wyboru partnerów biznesowych, a także ocena ryzyk pod kątem bezpieczeństwa dla firmy. W DB Schenker opracowano specjalne procedury, które szczegółowo określają zasady współpracy z przewoźnikami, tak aby utrzymać wysoką jakość wzajemnych relacji. Są to dokumenty takie jak: Dobór i weryfikacja dostawców, kwalifikacja przewoźników, rekrutacja i szkolenia kierowców, ocena i doskonalenie przewoźników i kierowców. W 2011 roku współpracowaliśmy z 350 przewoźnikami krajowymi i międzynarodowymi i co istotne, ze wszystkimi mieliśmy podpisaną umowę. Łącznie pracowało dla nas około 3 tys. kurierów, zdecydowana większość z nich na umowę o pracę.


Relacja spedytor- przewoźnik: Obustronne zaangażowanie

Z DB Schenker współpracuje obecnie wielu przewoźników którzy zaczynali przygodę z naszą firmą wiele lat temu, posiadając 1-2 pojazdy a niejednokrotnie sami byli kierowcami. Dzisiaj tworzą oni trzon naszych najlepszych podwykonawców, dysponują potężną flotą pojazdów o różnorodnym tonażu i dalej się rozwijają. Ambicją operatora logistycznego powinno być nawiązanie współpracy z najlepszymi na rynku przewoźnikami i zatrudnianie najlepszych kierowców.

REKLAMA

Aby było to możliwe, trzeba im zapewnić jak najlepsze warunki pracy i dać możliwość realizowania ich własnych pasji. Korzystamy z ponad 3 tys. różnych środków transportu, które należą do naszych kontraktowych dostawców. Dysponując tak dużą flotą, od początku kładliśmy duży nacisk w naszej strategii biznesowej na budowanie długoletnich partnerskich relacji z przewoźnikami. Budujemy przejrzyste zasady współpracy z przewoźnikami oparte na zaufaniu, uczciwości, ciągłym doskonaleniu i wiarygodności. Prowadzimy także cykliczne badania poziomu zaangażowania i satysfakcji naszych pracowników i dostawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy: Doskonalenie umiejętności

Kierowcy i przewoźnicy są ambasadorami operatora logistycznego w kontaktach z klientami, to oni są widoczni na drogach i ulicach polskich miast, a przez to mają wpływ na wizerunek operatora wśród jego interesariuszy. Dlatego bardzo istotne jest podnoszenie kwalifikacji przewoźników i kurierów, aby w ten sposób wpływać na jakość oferowanych usług.

DB Schenker od kilku lat prowadzi program dla współpracujących z firmą przewoźników pod nazwą: Akademia Przewoźnika i Kierowcy DB Schenker. W ramach tych szkoleń nie tylko staramy się doskonalić profesjonalizm i kwalifikacje kierowców, ale także chcemy podnosić jakość świadczonych przez nas usług. Dbamy o rozwój kompetencji przewoźników, zapraszając ich do czynnego udziału w grupach zadaniowych, konferencjach, szkoleniach i warsztatach. Akademia Przewoźnika DB Schenker z bogatym cyklem szkoleń doskonalących kompetencje naszych przewoźników i kurierów, to dobry przykład ważnych aspektów współpracy, których nie znajdziemy w umowie.


Ważne jest wspólne rozwiązywanie problemów i wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań. Dlatego kładziemy nacisk na ciągłą komunikację z przewoźnikami i kurierami, m.in. organizując regularne spotkania. W 2011 roku zorganizowaliśmy spotkania centralne, konferencje regionalne dedykowane przewoźnikom międzynarodowym oraz warsztaty dla przewoźników premium. Ponadto regularnie odbywają się także spotkania oddziałowe dla przewoźników.

Bardzo istotne jest, że dobre relacje z przewoźnikami nie są budowane w wyniku pojedynczych inicjatyw, ale są efektem ciągłego procesu. Pomaga nam w tym strategia zarządzania firmą oparta na Modelu Doskonałości EFQM (Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością). Model EFQM prezentuje kompleksowe podejście do zarządzania biznesem. W sposób szczególny wyróżnia relacje z dostawcami i społeczeństwem, czyniąc je jednymi z najważniejszych aspektów w prowadzeniu firmy.

Logistyka: W trosce o środowisko i bezpieczeństwo

Jednym z newralgicznych obszarów działalności operatorów logistycznych jest ich wpływ na środowisko naturalne. Aby minimalizować negatywne skutki dla ekologii, ważne jest kształcenie odpowiednich nawyków u przewoźników i kierowców. W DB Schenker organizujemy między innymi szkolenia z eco-drivingu. Przy zastosowaniu ekonomicznej techniki jazdy większość kierowców uzyskuje od 10 do kilkunastu procent oszczędności paliwa.

Dzięki wdrażaniu zdobytych umiejętności nasi kierowcy przyczyniają się nie tylko do oszczędności zużycia paliwa i redukcji CO2, ale również do zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Większość kosztów przeprowadzonych szkoleń z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy pokrywana jest z budżetu DB Schenker. Dotychczas przeszkoliliśmy ponad 2100 kierowców.

Transport drogowy: Bezpieczna jazda

Szczególną inicjatywą naszej firmy są Mistrzostwa z eco-drivingu, podczas których kierowcy rywalizują w zakresie ekologicznej i ekonomicznej jazdy. W tym roku zawody będą realizowane po raz trzeci a DB Schenker jest jak dotąd jedynym operatorem, który podjął się organizacji takiej imprezy. Mistrzostwa są efektem prowadzonej od wielu lat polityki zrównoważonego rozwoju, czyli harmonijnego połączenia trzech elementów – ekonomii, etyki i ekologii.

Stanowią doskonałą okazję do zacieśniania relacji z naszymi partnerami biznesowymi. Nie mniej ważnym obszarem jest bezpieczeństwo na drogach kierowców DB Schenker. Jak pokazało badanie „Preferowany Sąsiad”, które jest corocznie przeprowadzane przez firmę w 17 miejscowościach, gdzie znajdują się oddziały firmy, jednym z głównych obszarów do poprawy jest właśnie bezpieczeństwo na drogach. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, wprowadziliśmy m.in. projekt „Czy jadę bezpiecznie?”.

Użytkownicy ruchu drogowego mogą skomentować styl jazdy naszych kurierów pod dedykowanym numerem telefonu, który jest widoczny na naszych ciężarówkach. Wszystkie zgłoszenia analizowane są przez oddziałowych Koordynatorów Współpracy z Kierowcami. Uwagi zgłaszane przez użytkowników ruchu drogowego to ok. 40 proc. skarg, 30 proc. pochwał, 20 proc. zapytań o pracę i 10 proc. innych uwag (np. brak świateł). Pilotaż programu działa obecnie w Łodzi i Koninie, w kolejnych latach będziemy wdrażać go w całej organizacji.


DB Schenker: Korzyści ze współpracy

Jeśli spojrzymy na współpracę z perspektywy przewoźników, zwłaszcza tych mniejszych, to dla nich punktem newralgicznym są koszty operacyjne i eksploatacyjne floty pojazdów. Podejmując współpracę z operatorem logistycznym, stawiają pytanie, czy operator zechce partycypować w tych kosztach. W DB Schenker, dbając zarówno o własny wizerunek, jak i współpracujących z nami przewoźników, dofinansujemy logowanie pojazdów, zakup ubrań firmowych oraz szkolenia.

Wspomagamy także naszych przewoźników w negocjacjach z czołowymi producentami pojazdów oraz dostawcami paliw w celu uzyskania przez nich możliwie najlepszych warunków zakupowych. Ważna jest również optymalizacja wykorzystania pojazdów przewoźników przy jednoczesnym ograniczaniu liczby ,,pustych przebiegów”. Aby osiągnąć postawione cele uruchomiliśmy regionalne centra zarządzania pojazdami, których zadaniem jest nie tylko obsługa zleceń naszych klientów, ale też pozyskiwanie ładunków w celu zbilansowania potoków. Zarządzamy flotą, wykorzystując do tego celu najnowsze narzędzia i programy informatyczne.

Niewątpliwie współpraca z dużym operatorem logistycznym daje przewoźnikowi możliwość stabilnego rozwoju firmy dzięki stałej współpracy i regularnie podejmowanych zleceniach transportowych.

Nie zatrzymuje się tylko na wsparciu technicznym, finansowym i merytorycznym przewoźników. Chcemy iść krok dalej w budowaniu relacji z dostawcami, zapraszając ich do udziału w naszych projektach wolontariatu pracowniczego, które organizujemy cyklicznie 2 razy do roku. Przewoźnicy i kurierzy bardzo chętnie angażują się w społeczne i ekologiczne akcje, co jest doskonałą okazją do zacieśnienia wzajemnych relacji i wyrobienia wrażliwości na potrzeby otoczenia.

Nasz dialog z interesariuszami, w tym także z dostawcami i kurierami został zauważony i doceniony w tegorocznym Rankingu Odpowiedzialnych Firm Dziennika Gazety Prawnej. DB Schenker po raz drugi zajął I miejsce w zestawieniu w kategorii branżowej i II miejsce w zestawieniu ogólnym. Traktujemy tą nagrodą jako rynkowy wyróżnik dla naszych partnerów.

Andrzej Wierzbicki, Dyrektor ds. zarządzania flotą pojazdów Schenker Sp. z o.o.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA