REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cysterna na drodze - czyli jak przygotować ładunek niebezpieczny do transportu

Tadeusz Leszczyński
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy umowy europejskiej ADR bardzo dokładnie opisują warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych i nie pozostawiają możliwości dowolnej ich interpretacji.

W większości są to przepisy techniczne oparte o doświadczenie najwyższej klasy specjalistów światowych z różnych dziedzin nauki. Przepisy te również wykorzystują doświadczenia z zaistniałych awarii i wypadków. Wreszcie przepisy ADR łączą umiejętnie wymogi bezpieczeństwa z ekonomiką transportu wskazując granice, których przekraczać nie wolno. Temu celowi służą różne wyłączenia uwzględniające przewóz niewielkich ilości towarów niebezpiecznych.

REKLAMA

Już sama objętość przepisów ADR świadczy, że ich poznanie i wdrożenie do praktyki konkretnego przedsiębiorstwa nie jest łatwe. Dlatego powołano doradców ds. bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, którzy po ukończeniu specjalnych kursów szkoleniowych zdają egzamin kompetencyjny przez państwową komisja i po uzyskaniu pozytywnej oceny otrzymują Certyfikat doradcy ważny na 5 lat stając się specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.


REKLAMA

Proces szkolenia i egzaminowania doradcy jest precyzyjnie opisany w przepisach ADR. W zasadzie każdy doradca DGSA jest osobą o wysokich kwalifikacjach i jest dobrze przygotowany do pełnienia swych podstawowych obowiązków jakimi jest wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska związanych z przewozem towarów niebezpiecznych.

Doradca DGSA jest jedną z niewielu funkcji, które są prawnie wymagane i każdy przedsiębiorca zajmujący się pakowaniem, załadunkiem, napełnianiem lub rozładunkiem towarów niebezpiecznych ma obowiązek wyznaczyć jednego lub więcej doradców. W ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych z 2011 roku obowiązek ten doprecyzowano do sytuacji, gdy przedsiębiorca nadał towar niebezpieczny w ilości wymagającej oznakowania pojazdu pomarańczową tablica ostrzegawczą.


Doradca DGSA

Od tego momentu przedsiębiorca musi wyznaczyć doradcę DGSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne precyzują obowiązki doradcy. Głównym zadaniem doradcy jest , przy zachowaniu odpowiedzialności przedsiębiorcy, dążenie, przy zastosowaniu wszystkich dostępnych środków i działań, do ułatwienia prowadzenia działalności polegającej na przewozie towarów niebezpiecznych zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Działania doradcy prowadzone są w granicach określonych prawem i zakresem działalności przedsiębiorstwa.

W odniesieniu do działalności przedsiębiorstwa, doradca powinien w szczególności:

  • śledzić zgodność tej działalności z wymaganiami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych,
  • doradzać przedsiębiorcy w zakresie wymagań dotyczących przewozu t.n.,
  • zbierać informacje o obrocie i przygotować roczne sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa w zakresie przewozu t.n.,

Obowiązki doradcy obejmują również śledzenie praktyk i procedur stosowanych w przedsiębiorstwie związanych z przewozem towarów niebezpiecznych, a przede wszystkim:

  • procedur dotyczących identyfikacji towarów niebezpiecznych (klasyfikowania, doboru opakowań, oznakowania),
  • praktyk wymagań specjalnych związanych z przewozem w przypadku stosowania, doboru i zakupu środków transportu,
  • procedur służących sprawdzeniu wyposażenia używanego w związku z przewozem, załadunkiem i rozładunkiem t.n.,
  • wprowadzania procedur ratowniczych,
  • prowadzenia dochodzeń celem ustalenia okoliczności, przyczyn i działań zapobiegawczych wypadków i awarii z udziałem towarów niebezpiecznych,
  • uwzględniania przepisów i wymagań przy doborze podwykonawców lub partnerów,
  • sprawdzeniu, czy wszyscy pracownicy zaangażowani w przewóz, załadunek lub rozładunek otrzymali szczegółowe procedury postępowania i instrukcje,
  • wprowadzeniu procedur kontrolnych dotyczących sprawdzenia czy środek transportu jest wyposażony w wymagane dokumenty i sprzęt kontrolny.

REKLAMA

Jak wynika z powyższego wykazu obowiązków doradcy, przedsiębiorca, który poważnie traktuje bezpieczeństwo w przewozie towarów niebezpiecznych może w pełni zdać się na doradcę, który właściwie usytuowany w przedsiębiorstwie - będzie gwarantem tego bezpieczeństwa. 

Będzie on zarówno kontrolerem, czy przewóz odbywa się w sposób bezpieczny przy spełnieniu wszystkich wymagań technicznych, organizacyjnych przez pracowników posiadających pełną wiedzę o warunkach transportu. Doradca tez jest gwarantem stosowania procedur zgodnych z wymogami ADR, a w przypadku ich braku – powinien takie procedury opracować i wdrożyć. 

Szkolenie kierowców

Wreszcie doradca jest odpowiedzialny za przeszkolenie pracowników niepodlegających szkoleniom specjalistycznym (szkoleniom specjalistycznym podlegają np. kierowcy). Mimo, że odpowiedzialność prawna za zapewnienie bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych spoczywa na przedsiębiorcy, to w przypadku wyznaczenia doradcy, na nim spoczywa również odpowiedzialność karna w przypadku niewłaściwego spełniania lub zaniechania obowiązków doradcy DGSA opisanych w przepisach ADR.

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że powołanie doradcy nie dotyczy wyłącznie firm transportowych. Obowiązek taki spoczywa na każdym uczestniku transportu np. nadawców czyli producentów materiałów niebezpiecznych, hurtowniach, magazynach, załadowcach czyli przedsiębiorstwach logistycznych itd.

Tadeusz Leszczyński Schenker
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA