REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cysterna na drodze - czyli jak przygotować ładunek niebezpieczny do transportu

Tadeusz Leszczyński
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy umowy europejskiej ADR bardzo dokładnie opisują warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych i nie pozostawiają możliwości dowolnej ich interpretacji.

W większości są to przepisy techniczne oparte o doświadczenie najwyższej klasy specjalistów światowych z różnych dziedzin nauki. Przepisy te również wykorzystują doświadczenia z zaistniałych awarii i wypadków. Wreszcie przepisy ADR łączą umiejętnie wymogi bezpieczeństwa z ekonomiką transportu wskazując granice, których przekraczać nie wolno. Temu celowi służą różne wyłączenia uwzględniające przewóz niewielkich ilości towarów niebezpiecznych.

REKLAMA

REKLAMA

Już sama objętość przepisów ADR świadczy, że ich poznanie i wdrożenie do praktyki konkretnego przedsiębiorstwa nie jest łatwe. Dlatego powołano doradców ds. bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, którzy po ukończeniu specjalnych kursów szkoleniowych zdają egzamin kompetencyjny przez państwową komisja i po uzyskaniu pozytywnej oceny otrzymują Certyfikat doradcy ważny na 5 lat stając się specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.


Proces szkolenia i egzaminowania doradcy jest precyzyjnie opisany w przepisach ADR. W zasadzie każdy doradca DGSA jest osobą o wysokich kwalifikacjach i jest dobrze przygotowany do pełnienia swych podstawowych obowiązków jakimi jest wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska związanych z przewozem towarów niebezpiecznych.

Doradca DGSA jest jedną z niewielu funkcji, które są prawnie wymagane i każdy przedsiębiorca zajmujący się pakowaniem, załadunkiem, napełnianiem lub rozładunkiem towarów niebezpiecznych ma obowiązek wyznaczyć jednego lub więcej doradców. W ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych z 2011 roku obowiązek ten doprecyzowano do sytuacji, gdy przedsiębiorca nadał towar niebezpieczny w ilości wymagającej oznakowania pojazdu pomarańczową tablica ostrzegawczą.

REKLAMA


Doradca DGSA

Od tego momentu przedsiębiorca musi wyznaczyć doradcę DGSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne precyzują obowiązki doradcy. Głównym zadaniem doradcy jest , przy zachowaniu odpowiedzialności przedsiębiorcy, dążenie, przy zastosowaniu wszystkich dostępnych środków i działań, do ułatwienia prowadzenia działalności polegającej na przewozie towarów niebezpiecznych zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Działania doradcy prowadzone są w granicach określonych prawem i zakresem działalności przedsiębiorstwa.

W odniesieniu do działalności przedsiębiorstwa, doradca powinien w szczególności:

  • śledzić zgodność tej działalności z wymaganiami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych,
  • doradzać przedsiębiorcy w zakresie wymagań dotyczących przewozu t.n.,
  • zbierać informacje o obrocie i przygotować roczne sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa w zakresie przewozu t.n.,

Obowiązki doradcy obejmują również śledzenie praktyk i procedur stosowanych w przedsiębiorstwie związanych z przewozem towarów niebezpiecznych, a przede wszystkim:

  • procedur dotyczących identyfikacji towarów niebezpiecznych (klasyfikowania, doboru opakowań, oznakowania),
  • praktyk wymagań specjalnych związanych z przewozem w przypadku stosowania, doboru i zakupu środków transportu,
  • procedur służących sprawdzeniu wyposażenia używanego w związku z przewozem, załadunkiem i rozładunkiem t.n.,
  • wprowadzania procedur ratowniczych,
  • prowadzenia dochodzeń celem ustalenia okoliczności, przyczyn i działań zapobiegawczych wypadków i awarii z udziałem towarów niebezpiecznych,
  • uwzględniania przepisów i wymagań przy doborze podwykonawców lub partnerów,
  • sprawdzeniu, czy wszyscy pracownicy zaangażowani w przewóz, załadunek lub rozładunek otrzymali szczegółowe procedury postępowania i instrukcje,
  • wprowadzeniu procedur kontrolnych dotyczących sprawdzenia czy środek transportu jest wyposażony w wymagane dokumenty i sprzęt kontrolny.

Jak wynika z powyższego wykazu obowiązków doradcy, przedsiębiorca, który poważnie traktuje bezpieczeństwo w przewozie towarów niebezpiecznych może w pełni zdać się na doradcę, który właściwie usytuowany w przedsiębiorstwie - będzie gwarantem tego bezpieczeństwa. 

Będzie on zarówno kontrolerem, czy przewóz odbywa się w sposób bezpieczny przy spełnieniu wszystkich wymagań technicznych, organizacyjnych przez pracowników posiadających pełną wiedzę o warunkach transportu. Doradca tez jest gwarantem stosowania procedur zgodnych z wymogami ADR, a w przypadku ich braku – powinien takie procedury opracować i wdrożyć. 

Szkolenie kierowców

Wreszcie doradca jest odpowiedzialny za przeszkolenie pracowników niepodlegających szkoleniom specjalistycznym (szkoleniom specjalistycznym podlegają np. kierowcy). Mimo, że odpowiedzialność prawna za zapewnienie bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych spoczywa na przedsiębiorcy, to w przypadku wyznaczenia doradcy, na nim spoczywa również odpowiedzialność karna w przypadku niewłaściwego spełniania lub zaniechania obowiązków doradcy DGSA opisanych w przepisach ADR.

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że powołanie doradcy nie dotyczy wyłącznie firm transportowych. Obowiązek taki spoczywa na każdym uczestniku transportu np. nadawców czyli producentów materiałów niebezpiecznych, hurtowniach, magazynach, załadowcach czyli przedsiębiorstwach logistycznych itd.

Tadeusz Leszczyński Schenker
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA