REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykluczenie komunikacyjne. Jak żyć bez transportu publicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Wykluczenie komunikacyjne. Jak żyć bez transportu publicznego?
Wykluczenie komunikacyjne. Jak żyć bez transportu publicznego?
BlaBlaCar

REKLAMA

REKLAMA

Wykluczenie komunikacyjne dotyczy 20 proc. miejscowości w Polsce. Co zrobić w razie braku transportu publicznego? Pomogą przejazdy współdzielone.

Wykluczenie komunikacyjne. Dane nie pozostawiają złudzeń

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na terenie całej Polski funkcjonuje zaledwie 480 435 km linii komunikacji autobusowej. Na przestrzeni 8 lat liczba ta zmalała o 40 proc. Według danych Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, do około 20 proc. miejscowości w Polsce nie dojeżdża żaden transport publiczny. To w sposób skuteczny ogranicza podróżowanie Polakom z mniejszych miejscowości, ale też i dużych ośrodków miejskich.

REKLAMA

Przykład? Przejazd pociągiem na trasie Mielec-Lublin potrwa obecnie 5,3 godz. Ponadto wymagać będzie aż dwóch przesiadek. A dystans między tymi miastami to tylko 190 km... To oznacza że analogiczna podróż samochodem powinna zająć niecałe dwie i pół godziny – czyli połowę czasu jazdy pociągiem.

Jak walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym?

Wykluczenie komunikacyjne dla osób, które nie posiadają własnego samochodu, jest zatem w Polsce problemem realnym. Gdzie ukrywa się remedium? Tym mogą się stać chociażby przejazdy współdzielone umawiane za pomocą specjalnych platform. Według danych BlaBlaCar – tylko w tym roku kierowcy na platformie zaproponowali aż 266 punktów docelowych, gdzie startowym był wcześniej wspomniany Mielec. To oznacza, że przejazdy współdzielone już dziś stanowią alternatywę i to całkiem realną. Szczególnie że działają także w przypadku innych miejscowości, które zostały komunikacyjnie wykluczone. Pokazuje to poniższy wykres.

Oferowane przejazdy z miejscowości:

Liczba docelowych kierunków:

Mielec

266

Ostrów Mazowiecka

213

Serock

162

Pułtusk

81

Przejazdy współdzielone nie tylko z punktu A do punktu B

REKLAMA

Algorytm chociażby aplikacji BlaBlaCar analizuje zapytania użytkowników i łączy je z ogłoszeniami przejazdów o pokrywających się w części trasach – jest to nazywane funkcją Boost. W sytuacji, gdy kierowca pokonuje trasę z Warszawy do Lublina, a pasażer szuka oferty z miejscowości Ryki (na trasie S17) do Lublina, ogłoszenie kierowcy wyświetli się pasażerowi. Kierowca może zdecydować, że chciałby dołożyć kilka minut do czasu przejazdu i pomóc pasażerowi.

Dzięki opcji Boost liczba potencjalnych tras ulega zwielokrotnieniu, a sama funkcja pozwala w mądry i efektywny sposób przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu z obszarów znajdujących się w oddaleniu od większych szlaków – komentuje Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykluczenie komunikacyjne to też pomoc w promocji autobusów

Na tym jednak możliwości transportu współdzielonego nie kończą się. Bo dedykowane mu aplikacje otwierają się na nowe możliwości. Wspierają również przewoźników autobusowych, którym w zdigitalizowanym świecie może być ciężko przebić się ze swoją ofertą. Marketplace autobusowy jest stale rozwijany. Dzięki temu przewoźnicy mogą sprzedawać więcej biletów poprzez platformę.

Przejazdy współdzielone są... eko!

Przejazdy współdzielone to także realna korzyść dla środowiska, w postaci znaczącej redukcji emisji CO2. Użytkownicy BlaBlaCar (konkretnie jest ich 5 milionów) przyczyniają się do zmniejszenia emisji tego gazu cieplarnianego o 1,6 mln ton rocznie. To ekwiwalent całkowitej produkcji dwutlenku węgla przez transport drogowy Paryża w analogicznym okresie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA