REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykluczenie komunikacyjne. Jak żyć bez transportu publicznego?

Wykluczenie komunikacyjne. Jak żyć bez transportu publicznego?
Wykluczenie komunikacyjne. Jak żyć bez transportu publicznego?
BlaBlaCar

REKLAMA

REKLAMA

Wykluczenie komunikacyjne dotyczy 20 proc. miejscowości w Polsce. Co zrobić w razie braku transportu publicznego? Pomogą przejazdy współdzielone.

Wykluczenie komunikacyjne. Dane nie pozostawiają złudzeń

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na terenie całej Polski funkcjonuje zaledwie 480 435 km linii komunikacji autobusowej. Na przestrzeni 8 lat liczba ta zmalała o 40 proc. Według danych Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, do około 20 proc. miejscowości w Polsce nie dojeżdża żaden transport publiczny. To w sposób skuteczny ogranicza podróżowanie Polakom z mniejszych miejscowości, ale też i dużych ośrodków miejskich.

REKLAMA

Przykład? Przejazd pociągiem na trasie Mielec-Lublin potrwa obecnie 5,3 godz. Ponadto wymagać będzie aż dwóch przesiadek. A dystans między tymi miastami to tylko 190 km... To oznacza że analogiczna podróż samochodem powinna zająć niecałe dwie i pół godziny – czyli połowę czasu jazdy pociągiem.

Jak walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym?

Wykluczenie komunikacyjne dla osób, które nie posiadają własnego samochodu, jest zatem w Polsce problemem realnym. Gdzie ukrywa się remedium? Tym mogą się stać chociażby przejazdy współdzielone umawiane za pomocą specjalnych platform. Według danych BlaBlaCar – tylko w tym roku kierowcy na platformie zaproponowali aż 266 punktów docelowych, gdzie startowym był wcześniej wspomniany Mielec. To oznacza, że przejazdy współdzielone już dziś stanowią alternatywę i to całkiem realną. Szczególnie że działają także w przypadku innych miejscowości, które zostały komunikacyjnie wykluczone. Pokazuje to poniższy wykres.

Oferowane przejazdy z miejscowości:

Liczba docelowych kierunków:

Mielec

266

Ostrów Mazowiecka

213

Serock

162

Pułtusk

81

Przejazdy współdzielone nie tylko z punktu A do punktu B

REKLAMA

Algorytm chociażby aplikacji BlaBlaCar analizuje zapytania użytkowników i łączy je z ogłoszeniami przejazdów o pokrywających się w części trasach – jest to nazywane funkcją Boost. W sytuacji, gdy kierowca pokonuje trasę z Warszawy do Lublina, a pasażer szuka oferty z miejscowości Ryki (na trasie S17) do Lublina, ogłoszenie kierowcy wyświetli się pasażerowi. Kierowca może zdecydować, że chciałby dołożyć kilka minut do czasu przejazdu i pomóc pasażerowi.

Dzięki opcji Boost liczba potencjalnych tras ulega zwielokrotnieniu, a sama funkcja pozwala w mądry i efektywny sposób przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu z obszarów znajdujących się w oddaleniu od większych szlaków – komentuje Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykluczenie komunikacyjne to też pomoc w promocji autobusów

Na tym jednak możliwości transportu współdzielonego nie kończą się. Bo dedykowane mu aplikacje otwierają się na nowe możliwości. Wspierają również przewoźników autobusowych, którym w zdigitalizowanym świecie może być ciężko przebić się ze swoją ofertą. Marketplace autobusowy jest stale rozwijany. Dzięki temu przewoźnicy mogą sprzedawać więcej biletów poprzez platformę.

Przejazdy współdzielone są... eko!

Przejazdy współdzielone to także realna korzyść dla środowiska, w postaci znaczącej redukcji emisji CO2. Użytkownicy BlaBlaCar (konkretnie jest ich 5 milionów) przyczyniają się do zmniejszenia emisji tego gazu cieplarnianego o 1,6 mln ton rocznie. To ekwiwalent całkowitej produkcji dwutlenku węgla przez transport drogowy Paryża w analogicznym okresie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA