REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady kontroli przesyłek – poznaj unijne propozycje zmian w prawie

Ewa Krysztofiuk
Jak nowe propozycje wpłyną na rynek transportowy?
Jak nowe propozycje wpłyną na rynek transportowy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska złożyła w Parlamencie Europejskim i Radzie Unii Europejskiej nowy projekt rozporządzenia dotyczącego kontroli przesyłek na granicy przez organy celne, w szczególności w zakresie kontroli towarów mogących naruszać prawo własności intelektualnej.

Zgodnie z projektem celnicy będą mogli m.in. kontrolować małe paczki, towary przesyłane w tranzycie czy import równoległy leków.

REKLAMA

Jak wygląda kontrola celna

Obecnie system kontroli towarów na granicy przez organy celne uregulowany jest w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 1383/2003 z dnia 22 lipca 2003 r. dotyczącym działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa.

REKLAMA

Kontrola towarów, w stosunku co do których organy celne mają przypuszczenia co do możliwości naruszenia praw własności intelektualnej, odbywa się w ten sposób, iż taki towar zostaje zatrzymany lub zostaje zawieszona procedura dopuszczenia do obrotu towaru. Następnie celnicy sprawdzają, czy został złożony wniosek przez właściciela praw o ochronę tych praw.

Jeśli taki wniosek został złożony, to właściciel praw jest informowany o zatrzymanych przez organy celne towarach. Natomiast w przypadku, gdy wniosek nie został złożony, ale organy celne znają właściciela praw, wówczas również informują go o zatrzymaniu towaru.

Jeśli właściciel nie podejmie żadnych działań, to towar jest zwalniany. Właściciel może wszcząć postępowanie mające na celu ustalenie, czy towar narusza prawo własności intelektualnej, które jest prowadzone przed sądem. Sąd może orzec o naruszeniu praw własności intelektualnej i wtedy towar jest niszczony przez organy celne. Jeśli sąd orzeknie, iż zatrzymany towar nie narusza prawa, celnicy zwalniają towar.

Więcej kontroli przesyłek spoza UE

Zgodnie z nowymi propozycjami organy celne będą miały więcej możliwości kontroli małych przesyłek przesyłanych z krajów pozaunijnych, nadawanych zarówno przez osoby fizyczne, jak i spółki prawa handlowego. W przypadku, gdy w wyniku kontroli zostaną wykryte towary naruszające prawa własności intelektualnej, to w ciągu jednego dnia roboczego organy celne poinformują posiadacza towarów lub podmiot, który zgłosił je do odprawy celnej, o ich zniszczeniu.


REKLAMA

Podmiot, który otrzyma informację od organów celnych, będzie miał prawo do zgłoszenia w ciągu 15 dni od dnia wysłania informacji przez celników, swojego stanowiska. Jeśli wyrazi zgodę na zniszczenie towarów, to organy celne dokonają tego zniszczenia na swój koszt. Podmiot ten może także wyrazić sprzeciw, wtedy celnicy muszą powiadomić właściciela praw własności intelektualnej, którego uprawnienia zostały naruszone. Właściciel będzie mógł wszcząć odpowiednie postępowanie przed sądem. Jeśli właściciel nie zareaguje, to organy celne zwolnią towary. Należy pamiętać, że towar będzie zniszczony bez informowania o tym właściciela praw własności intelektualnej, gdy w ciągu 15 dni od wysłania decyzji przez organy celne, posiadacz przesyłki nie zareaguje. 

Za małe przesyłki, zgodnie z propozycjami zgłoszonymi przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, mają być uważane paczki, w których znajdują się trzy sztuki towaru lub których waga nie przekracza 2 kg. Kontrola ma także dodatkowo obejmować towary naruszające nazwy handlowe, topografię układów scalonych i wzory użytkowe (obecnie kontrola obejmuje towary naruszające prawo do znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, patentów, prawa autorskie i pokrewne).

Organy celne będą mogły kontrolować towary przewożone w tranzycie

Kontrola będzie wszczynana zarówno z urzędu jak i na wniosek właściciela praw własności intelektualnej. Jednakże podmiot, który złoży wniosek o ochronę swoich praw będzie musiał przekazać organom celnym informacje mające znaczenie dla analizy i oceny ryzyka naruszenia jego prawa.

Konsekwencje dla spedytorów i przewoźników?

Co najistotniejsze pojawiła się propozycja wprowadzenia odpowiedzialności finansowej spedytorów i przewoźników w przypadku, gdy w przewożonej przez nich przesyłce znajdą się towary naruszające prawa własności intelektualnej. Właściciel praw może być na wniosek organów celnych obarczony koniecznością poniesienia kosztów powstałych w związku z zatrzymaniem towaru i jego zniszczeniem. Następnie właściciel praw będzie mógł dochodzić odszkodowania za poniesione koszty od sprawcy szkody (tj. podmiotu, który naruszył jego prawa jak i odbiorców towaru), a także od podmiotów sprawujących fizycznie kontrolę nad przewożonymi towarami (np. przewoźników).

Regulacja ta w obecnym stanie prawnym, gdy to przewoźnik czy spedytor nie kontroluje towaru klienta, który klient zgłasza mu do organizacji przewozu pod względem jego cech niezależnych od przewozu, jest dosyć nietypowa. Przewoźnicy czy spedytorzy nie mają możliwości sprawdzenia zawartości przesyłki, nie należy to także do ich obowiązków.

Oczywiście każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa jest obowiązany zawiadomić o tym odpowiednie organy ścigania. Jednakże wiedza o tym, iż przewożone towary naruszają prawnie chronioną własność intelektualną w postaci np. zastrzeżonych znaków towarowych, układów scalonych czy patentów i możliwość weryfikacji tej wiedzy, dla podmiotów z zewnątrz, będzie w wielu przypadkach nieosiągalna. W takim stanie rzeczy, udowodnienie przez właściciela prawa, spedytorowi czy przewoźnikowi faktu przyczynienia się do powstałej szkody (tj. kosztów administracyjnych związanych z zatrzymaniem i zniszczeniem towaru naruszającego prawo, które pniósł właściciel prawa) będzie dosyć trudne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA