Zabudowa vana, czyli sklejka w modzie nie tylko w Syrenie!
REKLAMA
REKLAMA
W polskiej motoryzacji znane są przykłady stosowania drewnianych konstrukcji w samochodach. Idealnym jest chociażby Syrena, która w latach 60. ubiegłego wieku opuszczała fabrykę FSO. Tak, od tego momentu wiele w kwestii materiałów drewnianych zmieniło się. Zmieniło się jednak na plus. Bo stosowana jest sklejka - materiał, który jest dużo lżejszy, bardziej odporny na uszkodzenia oraz występuje w wielu różnych odmianach, tym samym pozwalając na tworzenie nieograniczonych zastosowań.
REKLAMA
Materiały do zabudowy busów? Tak, to właśnie sklejka!
REKLAMA
Gdzie dziś materiał drewnopodobnie czuje się szczególnie swobodnie? Na rynku samochodów dostawczych oraz naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych. Szczególnie że dzisiejsze metody produkcyjne pozwalają na prawie dowolne kształtowanie właściwości fizycznych oraz mechanicznych sklejki.
Dzięki kompozytom drewnopochodnym, zostaje obniżona masa własna pojazdu, tym samym zwiększając możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków i ekonomię spedycji. Sklejka z racji swej wytrzymałości, nawet przy stosunkowo niewielkiej grubości zapewnia odpowiednie parametry konstrukcji. – tłumaczy Grzegorz Skarżyński, ekspert JAF Polska.
Zabudowa samochodu dostawczego: sklejka daje ogromne możliwości
Przykłady kształtowania właściwości sklejki można mnożyć. Materiał liściasty pokryty filmem fenolowym idealnie nadaje się do produkcji skrzyń ładunkowych, na podłogach stosuje się z kolei sklejkę antypoślizgową z odciśniętym wzorem siatki. Foliowanie płyt poprawia ich odporność na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie. A to jedne z kluczowych wskaźników w przypadku zastosowania w pojazdach dostawczych i ciężarowych.
Odrębną kategorię zabudów vanów stanowią firmy przeprowadzkowe i spedycyjne. W ich przypadku stosuj się przede wszystkim surową sklejkę. Czemu? Bo w tym przypadku chodzi o zabezpieczenie przestrzeni załadunkowej w taki sposób, aby ściany auta dostawczego nie zostały uszkodzone przez przewożony ładunek. To sprawia, że pojazd podczas późniejszej odsprzedaży prezentuje się zdecydowanie lepiej i można uzyskać za niego wyższą cenę.
Sklejka to po drugie... zabudowa modułowa kampera!
REKLAMA
W dobie koronawirusa świat przypomniał sobie o... kamperach. Za ich sprawą kierowca i jego rodzina stają się niezależni od bazy hotelowej czy obostrzeń. Domy na kółkach cieszą się rosnącą popularnością. A to ważny sygnał dla graczy takich jak JAF Polska. Czemu? Bo sklejka jest tym materiałem, który jest stosowany w wykończeniach nowoczesnych kamperów.
Specjalne płyty pokryte kolorowym obrzeżem melaminowym pozwalają na wykonywanie dedykowanych zabudów, które znaleźć możemy we wszelkiego rodzaju „przenośnych” biurach - na przykład w mobilnych gabinetach diagnostyki medycznej. Sklejka ogniotrwała bywa natomiast wykorzystywana w konstrukcjach i zabudowach popularnych food truck’ów. - powiedział Grzegorz Skarżyński - ekspert JAF Polska.
Źródło: Materiały prasowe JAF Polska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.