REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Opel Vivaro-e może pokonać blisko 340 kilometrów na jednym ładowaniu i jest... naprawdę szybki! Tylko czy e-van tak właściwie ma sens?

Na pierwszy rzut oka białe Vivaro-e udostępnione mi przez Opla w niczym nie różni się od wersji spalinowej. Ma te same kołpaki, tą samą kabinę pasażerską, a nawet odpala się je... za pomocą fizycznego kluczyka wkładanego do klasycznej stacyjki. Różnice? Po uruchomieniu motoru panuje dziwna cisza. To raz. Dwa wybór przełożenia skrzyni automatycznej odbywa się za pomocą specjalnego joysticka. Moc? Elektryczne Vivaro ma 136 koni mechanicznych. I choć motor pracuje prawie bezdźwięcznie, jest w stanie kręcić się do astronomicznych 10 obr./min.! A to jeszcze nie koniec dobrych informacji. Bo moment obrotowy wynosi 260 Nm.

REKLAMA

Zobacz również: Niemcy przygotowali miliardy euro na rozwój elektromobilności

Opel Vivaro-e: pojedzie szybko, ale czy daleko?

Opel jest i ekologiczny, i całkiem szybki. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa jakieś 13,3 sekundy. Prędkość maksymalna? Ta wynosi 130 km/h. I choć osiągi zdecydowanie nie są tym, co w pierwszej kolejności sprawdzają nabywcy dostawczaków, przyspieszenie Vivaro-e w trybie sport potrafi wywołać naprawdę szeroki uśmiech na twarzy! Co zatem ma większe znaczenie? Bez wątpienia zasięg! W sprzedaży dostępne będą dwie wersje: 50 i 75 kWh. Słabsza ma zaoferować 238, a mocniejsza 339 kilometrów zasięgu. Na ile to wartości realne? To się pewnie dopiero okaże.

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem

Kuba Brzeziński

REKLAMA

W ramach pierwszej jazdy miałem styczność z Oplem Vivaro-e przez zaledwie kilka godzin. To oznacza, że chciałem sprawdzić jego możliwości w na trasie, w mieście i podczas przyspieszania - a to musiało odbić się na spalaniu. I odbiło się. W czasie jazdy komputer pokładowy wskazywał zapotrzebowanie na poziomie 28,6 kWh/100 km (przy czym fabryczna wartość to 24,4 - 27,3 kWh/100 km). W ten sposób zasięg modelu 75 kWh wyniósłby jakieś 260 kilometrów, co... nadal jest wartością wystarczającą podczas codziennej jazdy w mieście.

Ładowanie? Fajnie żeby właściciel Opla Vivaro-e zainwestował w domowego wallboxa. Urządzeniem 11 kW można uzupełnić prąd w baterii już w 7 godzin. Awaryjnie kierowca ma też możliwość skorzystania z szybkiej ładowarki na mieście. Gdy podłączy vana do stacji 100 kW, akumulator będzie doładowany w 80 proc. już w 48 minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ładowanie samochodu elektrycznego będzie tańsze?

Opel Vivaro-e - dane techniczne:

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem

Kuba Brzeziński

Opel Vivaro-e: czy e-dostawczak jest przemyślany?

REKLAMA

Praktyczność? Opel Vivaro-e to świetnie znany w Polsce dostawczak. W wersji, którą ja jeździłem, oferuje przestrzeń bagażową o wielkości na poziomie 5,3 m3, a do tego zabierze na pokład ładunek o masie wynoszącej od 925 do 1163 kg. Bardzo praktyczna jest też kabina pasażerska. Fotele są wygodne, oferują szeroką regulację, a do tego posiadają np. praktyczny stolik. Jeżeli chodzi o uwagi, to mam przede wszystkim dwie. Po pierwsze w drzwiach brakuje miejsca na lewy łokieć dla kierowcy, a prawy ma podtrzymywać prowizoryczny podłokietnik. Ręce muszą zatem wisieć w powietrzu. Po drugie auto testowe było wyposażone w... lusterko wsteczne. Jego zastosowanie jest o tyle dyskusyjne, że van posiadał nieprzezroczystą gródź.

Prowadzenie? Oplem Vivaro-e jeździ się z ogromną łatwością. To jednak nie oznacza jeszcze np. nieczułego układu kierowniczego. Kierownica w niemieckim vanie kręci się z dość mocnym oporem. Nie jest go na tyle dużo, aby skutecznie utrudnić parkingowe manewry, ale oporu wystarczy, aby poprawić stabilność toru jazdy przy większej prędkości. Vivaro-e ma mały promień skrętu. To przekłada się na zwrotność pojazdu. Zawieszenie natomiast jest twarde, ale sprężyste.

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem

Kuba Brzeziński

Zobacz również: Zielone tablice rejestracyjne. Co dają i kiedy są stosowane?

Opel Vivaro-e: cena wygląda atrakcyjnie?

I w Oplu Vivaro-e wszystko byłoby fajne, gdyby nie... cena. Za bazową wersję wyposażoną w baterię 50 kWh zapłacić należy przeszło 171 tysięcy złotych brutto. Ja jeździłem natomiast modelem medium z akumulatorem 75 kWh. A to oznacza, że cena rośnie do blisko 201 tysięcy złotych. Jeżeli zatem kupujący zajrzy jeszcze na listę opcji, bez trudu wygeneruje cenę zakupu charakterystyczną np. dla limuzyny segmentu E premium. Przykład? Zabudowa załogowa powiększy kwotę o 15 tysięcy złotych brutto, reflektory ksenonowe kosztują 6200 złotych brutto, a felgi aluminiowe co najmniej 4000 złotych brutto.

Opel Vivaro-e - cennik w Polsce:

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem

Kuba Brzeziński

Opel Vivaro-e: leasing zmienia podejście do sprawy!

Jako że cennik Opla Vivaro-e startuje od blisko 140 tysięcy złotych  netto, ciężko powiedzieć że elektryczny van ma atrakcyjną cenę czy że stanie się hitem sprzedaży chociażby w Polsce. Dla porównania model wyposażony w silnik diesla będzie kosztował minimum 96 tysięcy złotych netto. Czemu zatem przedsiębiorcy mogą mimo wszystko zdecydować się na zakup e-Opla? Powody są tak naprawdę trzy. Po pierwsze wyższa wartość zakupu jest tak naprawdę wskaźnikiem niemiarodajnym. Bo tego typu pojazdów nikt nie kupuje za gotówkę, a głównie stawia na leasing. Rata będzie zatem wyglądać dużo bardziej atrakcyjnie.

Zobacz również: Top: Tani jak... elektryk. Co to może oznaczać?

Po drugie wyższa cena zakupu oznacza niższe koszty eksploatacji. Bo dla przykładu pełne ładowanie baterii Vivaro-e 75 kWh w domu czy firmie kosztuje nieco ponad 41 złotych. A to oznacza, że koszt pokonania każdych 100 kilometrów wyniesie zaledwie 12 złotych (0 złotych, gdy kierowca ma instalację fotowoltaiczną). Tej wartości nie przebije żaden diesel. Po trzecie - i pewnie najważniejsze - elektryczny van oznacza przywileje w dużym mieście. A te przynoszą oszczędności i pieniędzy, i czasu. O jakich przywilejach mowa? Bezpłatnym parkowaniu w centrum, dostępie do stref czystego transportu czy możliwości omijania korków i jazdy po pasach dla autobusów. A to cechy wręcz zbawienne dla wielu przedsiębiorców.

Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Opel Vivaro-e - pierwsza jazda elektrycznym dostawczakiem
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA