REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny!
Boczny podmuch wiatru. Zaskakujący i... groźny!
Ministerstwo Infrastruktury

REKLAMA

REKLAMA

Jesień i zima to moment, w którym pogoda lubi obfitować w wiatr. A jego silne podmuchy pojawiają się nagle i mogą być naprawdę niebezpieczne dla kierowców. Jak radzić sobie z bocznymi podmuchami wiatru?

Karoseria samochodu to nie tylko oryginalna stylizacja. Bardzo ważnym aspektem designu jest bowiem aerodynamika. To za jej sprawą samochód może jeździć szybciej, ale też i oszczędniej. I choć prace nad opływowym kształtem nadwozia kosztują producentów setki milionów euro, w szczególny sposób skupiają się na przodzie i tyle sylwetki. Co zatem z linią boczną? Tutaj zaczynają się pewne problemy dla kierowców. Szczególnie w sytuacji, w której pogoda na zewnątrz staje się wietrzna, a bok pojazdu zaczyna pełnić rolę czegoś na kształt żagla wyłapującego podmuchy.

REKLAMA

REKLAMA

Otwarta przestrzeń to raz. Dwa uważaj na ekrany!

Na początek warto powiedzieć o tym, kiedy boczne podmuchy wiatru są najgroźniejsze. Przypadków takich jest kilka i zależną one od dwóch czynników. Pierwszym jest typ terenu. Boczny wiatr najmocniej odczuwają pojazdy poruszające się poza miastem - głównie w otwartej przestrzeni, czyli drogach otoczonych pustymi polami, ewentualnie na mostach. Poza tym boczne podmuchy wiatru mogą się okazać groźne wtedy, gdy auto wyjeżdża np. z lasu lub zza ekranu dźwiękowego. Po wyjechaniu na otwartą przestrzeń pojawia się bardzo silne uderzenie wiatru.

Drugim czynnikiem mającym wpływ na sposób działania podmuchów jest typ samochodu. Auta o niskim i opływowym nadwoziu oraz dużym rozstawie osi i kół - np. luksusowe limuzyny i coupe - zachowują się bardziej stabilnie nie tylko w dobrych warunkach drogowych, ale też w obliczu bocznego wiatru. Powiewy najmocniej oddziałują na samochody małe - segmentu A i B oraz minivany, vany oraz SUV-y. Czemu? Pojazdy tego typu zazwyczaj mają mocno ściętą linię boczną o dużej powierzchni oraz stosunkowo wysoko ustawiony środek ciężkości.

Boczny podmuch może zepchnąć auto na inny pas

Boczne podmuchy wiatru występują nieoczekiwanie, a skutki ich działania mogą być niezwykle groźne. W najlepszym wypadku silny i nagły podmuch sprawi, że kierunek jazdy samochodu zmieni się. Auto zostanie zepchnięte w okolice osi jezdni, ewentualnie na przeciwległy pas czy do rowu. W skrajnie niekorzystnym scenariuszu auto może zostać nawet „podcięte” i w efekcie przewróci się na jeden z boków. Poważne skutki działania podmuchów sprawiają, że kluczowa staje się reakcja kierowcy.

REKLAMA

W jaki sposób reagować w czasie wystąpienia bocznego podmuchu wiatru? Podstawą jest oczywiście zachowanie spokoju przez kierującego. Im bardziej nerwową reakcję podejmie, tym większa jest szansa na to, że pęd powietrza doprowadzi do sytuacji niebezpiecznej. Gdy wiatr zaczyna spychać pojazd a pasa ruchu, kierowca trzymając kierownicę obydwiema rękami powinien założyć tzw. kontrę - tj. skręcić koło w przeciwnym kierunku do tego, w którym spycha go wiatr. W ten sposób będzie mógł korygować tor jazdy i przeciwdziałać sile powiewów powietrza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Boczny podmuch wiatru - kontra nie zawsze jest dobra!

Może się jednak okazać, że podmuch poderwie koła po jednej ze stron pojazdu. W tym przypadku zasada działania jest odwrotna. Kierownicę trzeba skręcić w tą stronę, która utraciła kontakt z nawierzchnią. Dzięki temu obniży się środek ciężkości, a samochód będzie w stanie odzyskać pełną trakcję. Czemu nie kontra? Bo ta może jedynie zwiększyć przechył boczny i doprowadzić do sytuacji, w której pojazd wyląduje na jednym z boków w rowie lub na środku drogi. Co ważne, po postawieniu pojazdu na kołach kierowca nadal powinien kontrolować tor jazdy. Może się bowiem okazać, że auto wpadnie np. w poślizg.

Warto pamiętać o tym, że wietrzna pogoda może przygotować dla kierowcy więcej zagrożeń, niż tylko te związane z oddziaływaniem na samochód. Silne podmuchy mogą zwalić na drogę gałęzie drzew lub przenieść na powierzchnię jezdni przedmioty, które są w stanie uszkodzić zderzak lub jedno z kół. Co musi zatem należy zrobić? Przede wszystkim wzmóc uwagę - szczególnie wtedy, gdy samochód porusza się w nocy, a kierowca ma słabą widoczność. Poza tym prowadzący powinien zredukować prędkość i w każdej chwili być gotowy do rozpoczęcia hamowania, ewentualnie wykonania manewru omijania przeszkody.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA