REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy samochód pali najmniej? Głosy są podzielone...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy samochód pali najmniej? Głosy są podzielone...
Kiedy samochód pali najmniej? Głosy są podzielone...
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Motoryzacja także ma swojego świętego Graala. A jest nim wiedza dotycząca tego, co zrobić aby samochód palił jak najmniej. Dziś przygotowaliśmy zatem księgę skarbów, eksploatacyjnych skarbów.

W pierwszej kolejności rozprawimy się z motoryzacyjnymi mitami. Bo według tych silnik w samochodzie spala najmniej wtedy, gdy kierowca wrzuci na luz np. podczas toczenia się w mieście, ewentualnie zjeżdżania ze wzniesienia. To oczywista bzdura. Nowocześniejsze jednostki napędowe budowane mniej więcej od trzech dekad okazują się najoszczędniejsze wtedy, gdy prowadzący zaczyna hamować silnikiem. Bo zwalnianie przy pomocy redukcji przełożenia sprawia, że paliwo jest odcinane całkowicie!

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy samochód pali najmniej? Hamuj silnikiem!

To okoliczność, o której warto pamiętać tak naprawdę w każdych warunkach drogowych. Hamowanie silnikiem sprawdza się zarówno podczas dojeżdżania do skrzyżowania w sytuacji, w której sygnał z czerwonego zaraz zmieni się na zielony, jak i zjeżdżania ze wzniesienia poza terenem zabudowanym. Poza tym utrzymywanie auta cały czas na biegu jest niezwykle bezpieczne zimą. Sprawia, że kierujący minimalizuje ryzyko wystąpienia poślizgu, a w razie utraty przyczepności przez jedno z kół ma większe pole do działania.

Zobacz również: 10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa?

Hamowanie silnikiem zamiast jazdy na luzie jest najlepszym sposobem oszczędności paliwa w samochodzie. Jednak to nie koniec. Jeszcze kiedy samochód pali najmniej? Przede wszystkim wtedy, gdy prowadzący zaczyna planować manewry. Powinien obserwować zachowania innych kierowców i warunki ruchu w postaci chociażby sygnalizacji świetlnej. Poza tym musi pamiętać o utrzymywaniu odpowiedniego dystansu, który pozwoli zminimalizować ilość zatrzymań i przyspieszeń.

REKLAMA

Gaś silnik na postoju i dbaj o… odpowiednie obroty

Minimalizowanie ilości hamowań i przyspieszeń nie oznacza, że np. podczas jazdy w mieście uda się ich uniknąć. Aby samochód palił jak najmniej warto jednak dbać o to, aby hamowanie było wspomagane hamowaniem silnikiem, a przyspieszanie nie okazywało się zbyt dynamiczne. Specjaliści zajmujący się eco-drivingiem zalecają, aby pedał gazu nie naciskać w większym zakresie niż 3/4. Kolejna wskazówka dotyczy postoju. Gdy kierowca zatrzymuje auto przed przejazdem kolejowym i postój będzie trwał dłużej niż 30 - 60 sekund, warto zgasić silnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Najlepsze sposoby na oszczędzanie paliwa zimą

Bardzo ważne podczas obniżania wyników spalania są też obroty silnika. Co naturalne, niskie obroty oznaczają niższy apetyt jednostki napędowej. W tej wskazówce nie chodzi jednak o toczenie się na piątce z prędkością 60 km/h. Bo obroty z drugiej strony muszą wpisywać się w element planowania jazdy. Gdy kierowca ma zamiar wyprzedzić ciężarówkę w trasie, powinien utrzymywać wyższe obroty. W ten sposób w czasie przyspieszania mniej obciąży motor.

Kiedy samochód pali najmniej? Pamiętaj o zbędnych urządzeniach

Kiedy samochód pali najmniej? Poszukując odpowiedzi na to pytanie prowadzący musi się skupić również na aucie. Regularna wymiana oleju sprawia, że w silniku redukowane jest tarcie. Kluczem do sukcesu jest też dbanie o optymalne ciśnienie w oponach oraz właściwe używanie pokładowych urządzeń. Gdy nie jest to konieczne, warto wyłączyć ogrzewanie tylnej szyby czy klimatyzację. Jazda z ciągle włączonym schładzaczem sprawia, że zapotrzebowanie na paliwo w pojeździe może wzrosnąć nawet o 0,5 litra na każde 100 kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA