Kierowca vs pieszy - jakie szanse na przeżycie ma pieszy w przypadku potrącenia?
REKLAMA
REKLAMA
Obecna pora roku nie sprzyja pieszym. Z powodu trudnych warunków atmosferycznych piesi są dla kierujących słabo widoczni nawet w dzień. Taka sytuacja ma przełożenie na ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
REKLAMA
Odblaski ratują życie
Wielu uczestników ruchu drogowego nie zdaje sobie sprawy, że światła reflektorów samochodowych nie zawsze dobrze oświetlą sylwetkę pieszego, zwłaszcza jeśli jego ubranie jest w ciemnych kolorach. Ważnym aspektem bezpieczeństwa pieszych, szczególnie jesienią i zimą, jest więc korzystanie z elementów odblaskowych. Zwiększają one znacząco widoczność pieszego, przez co prowadzący pojazd ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania w sytuacji gdy dostrzeże postać na drodze.
Zachowaj ostrożność
REKLAMA
Apelujemy do kierujących, aby obserwując drogę wzięli pod uwagę, że poruszają się po niej piesi uczestnicy ruchu, którzy ze względu na wcześnie zapadający zmrok i warunki pogodowe mogą być słabo widoczni. Szczególnie w rejonie przejść dla pieszych kierujący powinni pamiętać, że pieszy może pojawić się w pobliżu w każdej chwili.
Przypominamy, że kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Ponadto jeśli skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
Jednak każdy pieszy powinien mieć świadomość, że fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu.
Prędkość a prawdopodobieństwo utraty życia przez pieszego:
Przy prędkości uderzenia pojazdu w pieszego wynoszącej:
- 30 km/h, pieszy ma ponad 90% szans na przeżycie wypadku,
- 50 km/h, pieszy ma 40 do 60% szans na przeżycie wypadku,
- 70 km/h, pieszy nie ma prawie żadnych szans na przeżycie wypadku.
Krajowa Rada BRD
KLASYFIKACJA PRĘDKOŚCI POJAZDÓW ZE WZGLĘDU NA BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH:
Źródło: Biuro Ruchu Drogowego KGP
REKLAMA
REKLAMA