REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością

Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością.
Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy wykonywać na rzecz kontrahenta niemieckiego (mającego siedzibę działalności oraz zarejestrowanego do celów VAT w Niemczech) usługi logistyczne w zakresie przewozu ładunków i operacji magazynowych. Magazynowanie obejmować ma rozładunek, przyjmowanie towarów na magazyn, rozmieszczanie ich na odpowiednich regałach i załadunek (magazyn znajduje się na terenie Polski) i stanowić będzie część usług logistycznych. Kontrahentowi nie będzie przysługiwało prawo używania całości lub części magazynu. Czy powyższą usługę należy traktować jako związaną z nieruchomością i tym samym opodatkować ją w Polsce?

Przepisem ustalającym miejsce świadczenia (a więc wyznaczającym miejsce opodatkowania) dla usług związanych z nieruchomościami jest art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). W myśl tej regulacji miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Wskazali Państwo, że magazyn znajduje się w Polsce. Gdyby uznać, że świadczone na rzecz kontrahenta usługi stanowią usługi związane z nieruchomościami, to usługa ta opodatkowana będzie w Polsce.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Magazynowanie

REKLAMA

Przepis powyższy stanowi implementację art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwanej dalej Dyrektywą VAT), który ustala miejsce świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami. W związku ze stosowaniem ww. przepisu dochodziło do wielu sporów interpretacyjnych. Istota problemu sprowadzała się do rozumienia wyrażenia "usług związanych z nieruchomościami" - jaki charakter ma mieć ten związek oraz jakie elementy determinują istnienie tego rodzaju związku. Wyjaśnienia powyższego problemu podjął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE), który w wyroku z 27.06.2013 r. (C-155/12) uznał, że art. 47 Dyrektywy VAT "należy interpretować w ten sposób, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania, obejmujące przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek i załadunek są objęte tym artykułem jedynie wówczas, gdy magazynowanie stanowi świadczenie główne czynności jednolitej i usługobiorcom jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości".

Wykładnia przepisu dokonana przez TSUE pozwala na wyodrębnienie dwóch konstytutywnych elementów, których istnienie powoduje objęcie danych świadczeń dyspozycją art. 47 Dyrektywy VAT:

  • czynność magazynowania stanowić musi główne świadczenie czynności jednolitej,
  • usługobiorcy przyznane musi być prawo używania całości lub części wyraźnie oznaczonej nieruchomości.

Więcej na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak wskazano w przedstawionym zapytaniu, magazynowanie ma być częścią usług logistycznych. Wydaje się więc, że przedmiotowe świadczenie stanowiło będzie kompleksową usługę logistyczną, której częścią będą operacje magazynowe. Świadczenie kompleksowe występuje wówczas, gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. W takim przypadku wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od towarów i usług. W świetle powyższego usługa magazynowania nie będzie stanowiła głównego świadczenia, świadczeniem tym będzie usługa logistyczna. Tym samym nie zostanie spełniony pierwszy z wyżej wymienionych elementów.

Ponadto strony postanowiły, że kontrahentowi nie będzie przyznane prawo do używania części lub całości magazynu. W ten sposób nie zostanie spełniony drugi z elementów, tj. możliwość korzystania z oznaczonej części nieruchomości. Usługi świadczonej na rzecz kontrahenta nie można więc traktować jako usługi związanej z nieruchomością. Zatem do przedmiotowych świadczeń nie znajdzie zastosowania art. 28e ustawy o VAT.

Ustalenie miejsca świadczenia (opodatkowania) usług wymaga więc odwołania do zasad ogólnych. W myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Kontrahent ma siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Miejscem opodatkowania usługi będą więc Niemcy (przy założeniu, że kontrahent nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, dla którego świadczone są te usługi).

Tak ustalone miejsce opodatkowania usług będzie rodziło określone konsekwencje w odniesieniu do rozliczeń pomiędzy stronami. Powinni Państwo wystawić dla kontrahenta fakturę nieuwzględniającą m.in. stawki i kwoty podatku od towarów i usług. Ponieważ podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie kontrahent to faktura powinna zawierać również adnotację "odwrotne obciążenie".

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA