REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością

Subskrybuj nas na Youtube
Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością.
Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy wykonywać na rzecz kontrahenta niemieckiego (mającego siedzibę działalności oraz zarejestrowanego do celów VAT w Niemczech) usługi logistyczne w zakresie przewozu ładunków i operacji magazynowych. Magazynowanie obejmować ma rozładunek, przyjmowanie towarów na magazyn, rozmieszczanie ich na odpowiednich regałach i załadunek (magazyn znajduje się na terenie Polski) i stanowić będzie część usług logistycznych. Kontrahentowi nie będzie przysługiwało prawo używania całości lub części magazynu. Czy powyższą usługę należy traktować jako związaną z nieruchomością i tym samym opodatkować ją w Polsce?

Przepisem ustalającym miejsce świadczenia (a więc wyznaczającym miejsce opodatkowania) dla usług związanych z nieruchomościami jest art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). W myśl tej regulacji miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Wskazali Państwo, że magazyn znajduje się w Polsce. Gdyby uznać, że świadczone na rzecz kontrahenta usługi stanowią usługi związane z nieruchomościami, to usługa ta opodatkowana będzie w Polsce.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Magazynowanie

REKLAMA

Przepis powyższy stanowi implementację art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwanej dalej Dyrektywą VAT), który ustala miejsce świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami. W związku ze stosowaniem ww. przepisu dochodziło do wielu sporów interpretacyjnych. Istota problemu sprowadzała się do rozumienia wyrażenia "usług związanych z nieruchomościami" - jaki charakter ma mieć ten związek oraz jakie elementy determinują istnienie tego rodzaju związku. Wyjaśnienia powyższego problemu podjął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE), który w wyroku z 27.06.2013 r. (C-155/12) uznał, że art. 47 Dyrektywy VAT "należy interpretować w ten sposób, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania, obejmujące przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek i załadunek są objęte tym artykułem jedynie wówczas, gdy magazynowanie stanowi świadczenie główne czynności jednolitej i usługobiorcom jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości".

Wykładnia przepisu dokonana przez TSUE pozwala na wyodrębnienie dwóch konstytutywnych elementów, których istnienie powoduje objęcie danych świadczeń dyspozycją art. 47 Dyrektywy VAT:

  • czynność magazynowania stanowić musi główne świadczenie czynności jednolitej,
  • usługobiorcy przyznane musi być prawo używania całości lub części wyraźnie oznaczonej nieruchomości.

Więcej na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak wskazano w przedstawionym zapytaniu, magazynowanie ma być częścią usług logistycznych. Wydaje się więc, że przedmiotowe świadczenie stanowiło będzie kompleksową usługę logistyczną, której częścią będą operacje magazynowe. Świadczenie kompleksowe występuje wówczas, gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. W takim przypadku wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od towarów i usług. W świetle powyższego usługa magazynowania nie będzie stanowiła głównego świadczenia, świadczeniem tym będzie usługa logistyczna. Tym samym nie zostanie spełniony pierwszy z wyżej wymienionych elementów.

Ponadto strony postanowiły, że kontrahentowi nie będzie przyznane prawo do używania części lub całości magazynu. W ten sposób nie zostanie spełniony drugi z elementów, tj. możliwość korzystania z oznaczonej części nieruchomości. Usługi świadczonej na rzecz kontrahenta nie można więc traktować jako usługi związanej z nieruchomością. Zatem do przedmiotowych świadczeń nie znajdzie zastosowania art. 28e ustawy o VAT.

Ustalenie miejsca świadczenia (opodatkowania) usług wymaga więc odwołania do zasad ogólnych. W myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Kontrahent ma siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Miejscem opodatkowania usługi będą więc Niemcy (przy założeniu, że kontrahent nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, dla którego świadczone są te usługi).

Tak ustalone miejsce opodatkowania usług będzie rodziło określone konsekwencje w odniesieniu do rozliczeń pomiędzy stronami. Powinni Państwo wystawić dla kontrahenta fakturę nieuwzględniającą m.in. stawki i kwoty podatku od towarów i usług. Ponieważ podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie kontrahent to faktura powinna zawierać również adnotację "odwrotne obciążenie".

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA