REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością

Subskrybuj nas na Youtube
Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością.
Magazynowanie nie zawsze stanowi usługę związaną z nieruchomością.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy wykonywać na rzecz kontrahenta niemieckiego (mającego siedzibę działalności oraz zarejestrowanego do celów VAT w Niemczech) usługi logistyczne w zakresie przewozu ładunków i operacji magazynowych. Magazynowanie obejmować ma rozładunek, przyjmowanie towarów na magazyn, rozmieszczanie ich na odpowiednich regałach i załadunek (magazyn znajduje się na terenie Polski) i stanowić będzie część usług logistycznych. Kontrahentowi nie będzie przysługiwało prawo używania całości lub części magazynu. Czy powyższą usługę należy traktować jako związaną z nieruchomością i tym samym opodatkować ją w Polsce?

Przepisem ustalającym miejsce świadczenia (a więc wyznaczającym miejsce opodatkowania) dla usług związanych z nieruchomościami jest art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). W myśl tej regulacji miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Wskazali Państwo, że magazyn znajduje się w Polsce. Gdyby uznać, że świadczone na rzecz kontrahenta usługi stanowią usługi związane z nieruchomościami, to usługa ta opodatkowana będzie w Polsce.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Magazynowanie

REKLAMA

Przepis powyższy stanowi implementację art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwanej dalej Dyrektywą VAT), który ustala miejsce świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami. W związku ze stosowaniem ww. przepisu dochodziło do wielu sporów interpretacyjnych. Istota problemu sprowadzała się do rozumienia wyrażenia "usług związanych z nieruchomościami" - jaki charakter ma mieć ten związek oraz jakie elementy determinują istnienie tego rodzaju związku. Wyjaśnienia powyższego problemu podjął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE), który w wyroku z 27.06.2013 r. (C-155/12) uznał, że art. 47 Dyrektywy VAT "należy interpretować w ten sposób, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania, obejmujące przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek i załadunek są objęte tym artykułem jedynie wówczas, gdy magazynowanie stanowi świadczenie główne czynności jednolitej i usługobiorcom jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości".

Wykładnia przepisu dokonana przez TSUE pozwala na wyodrębnienie dwóch konstytutywnych elementów, których istnienie powoduje objęcie danych świadczeń dyspozycją art. 47 Dyrektywy VAT:

  • czynność magazynowania stanowić musi główne świadczenie czynności jednolitej,
  • usługobiorcy przyznane musi być prawo używania całości lub części wyraźnie oznaczonej nieruchomości.

Więcej na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak wskazano w przedstawionym zapytaniu, magazynowanie ma być częścią usług logistycznych. Wydaje się więc, że przedmiotowe świadczenie stanowiło będzie kompleksową usługę logistyczną, której częścią będą operacje magazynowe. Świadczenie kompleksowe występuje wówczas, gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. W takim przypadku wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od towarów i usług. W świetle powyższego usługa magazynowania nie będzie stanowiła głównego świadczenia, świadczeniem tym będzie usługa logistyczna. Tym samym nie zostanie spełniony pierwszy z wyżej wymienionych elementów.

Ponadto strony postanowiły, że kontrahentowi nie będzie przyznane prawo do używania części lub całości magazynu. W ten sposób nie zostanie spełniony drugi z elementów, tj. możliwość korzystania z oznaczonej części nieruchomości. Usługi świadczonej na rzecz kontrahenta nie można więc traktować jako usługi związanej z nieruchomością. Zatem do przedmiotowych świadczeń nie znajdzie zastosowania art. 28e ustawy o VAT.

Ustalenie miejsca świadczenia (opodatkowania) usług wymaga więc odwołania do zasad ogólnych. W myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Kontrahent ma siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Miejscem opodatkowania usługi będą więc Niemcy (przy założeniu, że kontrahent nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, dla którego świadczone są te usługi).

Tak ustalone miejsce opodatkowania usług będzie rodziło określone konsekwencje w odniesieniu do rozliczeń pomiędzy stronami. Powinni Państwo wystawić dla kontrahenta fakturę nieuwzględniającą m.in. stawki i kwoty podatku od towarów i usług. Ponieważ podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie kontrahent to faktura powinna zawierać również adnotację "odwrotne obciążenie".

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA