REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Najemcy znów poszukują magazynów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 roku wynajęto 1,69 mln m kw. powierzchni dystrybucyjnej. Tak dobrego wyniku nie notowano od 2008 roku- czytamy w najnowszym raporcie przygotowanym przez Jones Lang LaSalle.

Rynek powierzchni magazynowych w Polsce wyszedł już z zapaści, która zahamowała jego rozwój w latach 2009-2010. Taki wniosek płynie z raportu firmy Jones Lang LaSalle „2011: Rynek powierzchni magazynowych w Polsce”. 

REKLAMA

Firmy poszukują powierzchni magazynowych

O powrocie koniunktury świadczy zarówno rekordowa wielkość popytu, jak i rosnąca aktywność deweloperów.

Umowy najmu z 2011 roku dotyczyły aż 1,69 mln m kw. To wynik lepszy od roku 2010 o ponad 400 tys. m kw.

Firmy zachęcone dobrą koniunkturą, chętnie podejmowały decyzję o najmie magazynów. Poza tym, w ubiegłym roku kończyło się wiele umów podpisanych w poprzednich latach i pojawiła się konieczność ich odnowienia.

>>> Pobierz Raport Rynek magazynowy w 2011 r, TUTAJ <<<

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie, 40% popytu zanotowanego w poprzednim roku to właśnie przedłużenia istniejących umów.

Operatorzy logistyczni głównymi najemcami magazynów

REKLAMA

Podobnie jak w ubiegłych latach, najważniejszymi najemcami powierzchni magazynowych w Polsce byli operatorzy logistyczni. W 2011 roku firmy z tej branży wynajęły ponad 468 tys. m kw., co stanowiło 28% rynku. Istotnym graczem były również przedsiębiorstwa branży elektronicznej, które wynajęły w ubiegłym roku 271 tys. m kw.

Duże zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe zgłaszała również branża spożywcza (176 tys. m kw.) oraz sieci handlowe (169 tys. m kw.).
Bardzo pozytywnym symptomem, świadczącym o powrocie rynku magazynowego na ścieżkę intensywnego rozwoju był fakt, że znów budowano wiele nowych obiektów.


W roku 2011 podaż powierzchni magazynowej w Polsce powiększyła się o 371 tys. m kw.

Nowe magazyny bez zabezpieczenia umowami

Co ważne, deweloperzy powrócili do inwestycji spekulacyjnych, które praktycznie zanikły na rynku po kryzysowym 2009 roku.

Choć w 2011 roku projekty bez wcześniejszego zabezpieczenia umową najmu były prowadzone na niewielką skalę, to sam fakt ich ponownego pojawienia się jest dowodem na to, że deweloperzy zaczęli z pewnym optymizmem patrzeć w przyszłość.

Na koniec 2011 roku na etapie budowy znajdowały się magazyny o łącznej powierzchni 354 tys. m kw., czyli niemal tyle, co wybudowano w całym 2011 roku. Ta wielkość pozwala już dziś prognozować, że również w 2012 roku rynek wzbogaci się o znaczącą ilość nowej powierzchni.

Mniej dostępnych magazynów

REKLAMA

Mimo rosnącej liczby nowych inwestycji, ilość dostępnej powierzchni w Polsce malała. Pod koniec 2011 roku potencjalni najemcy mogli wybierać pośród 754 tys. m kw. powierzchni magazynowej dostępnej od zaraz. Wskaźnik dostępnej powierzchni wyniósł 11,5%. Dla porównania, pod koniec 2010 roku w Polsce niewynajęte pozostawało prawie 1 mln m kw. a wskaźnik pustostanów wynosił 15%.

W odniesieniu do czynszów, po serii lekkich wahań ich poziomu, końcówka roku 2011 przyniosła stabilizację. Na korzystne stawki mogli w dalszym ciągu liczyć najemcy decydujący się na lokalizacje ze sporą ilością pustostanów.

Jakie czynsze w magazynach

Rozpiętość czynszów efektywnych w Polsce była spora i wahała się od 2,10 euro/m kw./miesiąc w niektórych lokalizacjach w rejonie Piotrkowa do 5,30 euro/m kw./miesiąc w granicach Warszawy. Jeśli utrzyma się obecnie obserwowany wzrost popytu na powierzchnie magazynowe a ilość dostępnej powierzchni będzie maleć, to w 2012 roku należy spodziewać się tendencji do zwyżki czynszów.

Będzie to szczególnie widoczne w lokalizacjach z najmniejszą ilością wolnej powierzchni (Kraków, Poznań, Górny Śląsk).

Warto zwrócić uwagę na rozwój regionalnych rynków. Choć najważniejsze regiony magazynowe w Polsce to wciąż Warszawa i jej okolice oraz Górny Śląsk, to ich dominacja w najbliższych latach nie powinna być już tak wyraźna. Rozwój sieci autostrad będzie np. zwiększać znaczenie Polski Centralnej.

Rozwijać się też będą z pewnością pozostałe rynki: Wrocław, Poznań i Kraków.

Jones Lang LaSalle

Tomasz Mika, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych firmy Jones Lang LaSalle, komentuje wnioski raportu „2011: Rynek powierzchni magazynowych w Polsce”: „Zarówno najemcy, jak i deweloperzy będą dobrze wspominać poprzedni rok. Rekordowa wielkość popytu i znacząca ilość budowanych i planowanych inwestycji pozwoliły wyjść z marazmu, który był widoczny na rynku od 2009 roku.

Te wskaźniki są również dobrym prognostykiem na rok 2012. Jedyne poważne zagrożenie to niepewna sytuacja w Unii Europejskiej. Jeśli Polska przejdzie suchą stopą przez europejską recesję, to rynek magazynowy powinien mieć przed sobą dobry rok.”

//g8.infor.pl/p/_files/238000/747441jllraport2011.pdf
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: Raport Jones Lang LaSalle: Rynek magazynowy w Polsce w 2011 r.
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA