REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Najemcy znów poszukują magazynów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 roku wynajęto 1,69 mln m kw. powierzchni dystrybucyjnej. Tak dobrego wyniku nie notowano od 2008 roku- czytamy w najnowszym raporcie przygotowanym przez Jones Lang LaSalle.

Rynek powierzchni magazynowych w Polsce wyszedł już z zapaści, która zahamowała jego rozwój w latach 2009-2010. Taki wniosek płynie z raportu firmy Jones Lang LaSalle „2011: Rynek powierzchni magazynowych w Polsce”. 

REKLAMA

REKLAMA

Firmy poszukują powierzchni magazynowych

O powrocie koniunktury świadczy zarówno rekordowa wielkość popytu, jak i rosnąca aktywność deweloperów.

Umowy najmu z 2011 roku dotyczyły aż 1,69 mln m kw. To wynik lepszy od roku 2010 o ponad 400 tys. m kw.

Firmy zachęcone dobrą koniunkturą, chętnie podejmowały decyzję o najmie magazynów. Poza tym, w ubiegłym roku kończyło się wiele umów podpisanych w poprzednich latach i pojawiła się konieczność ich odnowienia.

REKLAMA

>>> Pobierz Raport Rynek magazynowy w 2011 r, TUTAJ <<<

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie, 40% popytu zanotowanego w poprzednim roku to właśnie przedłużenia istniejących umów.

Operatorzy logistyczni głównymi najemcami magazynów

Podobnie jak w ubiegłych latach, najważniejszymi najemcami powierzchni magazynowych w Polsce byli operatorzy logistyczni. W 2011 roku firmy z tej branży wynajęły ponad 468 tys. m kw., co stanowiło 28% rynku. Istotnym graczem były również przedsiębiorstwa branży elektronicznej, które wynajęły w ubiegłym roku 271 tys. m kw.

Duże zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe zgłaszała również branża spożywcza (176 tys. m kw.) oraz sieci handlowe (169 tys. m kw.).
Bardzo pozytywnym symptomem, świadczącym o powrocie rynku magazynowego na ścieżkę intensywnego rozwoju był fakt, że znów budowano wiele nowych obiektów.


W roku 2011 podaż powierzchni magazynowej w Polsce powiększyła się o 371 tys. m kw.

Nowe magazyny bez zabezpieczenia umowami

Co ważne, deweloperzy powrócili do inwestycji spekulacyjnych, które praktycznie zanikły na rynku po kryzysowym 2009 roku.

Choć w 2011 roku projekty bez wcześniejszego zabezpieczenia umową najmu były prowadzone na niewielką skalę, to sam fakt ich ponownego pojawienia się jest dowodem na to, że deweloperzy zaczęli z pewnym optymizmem patrzeć w przyszłość.

Na koniec 2011 roku na etapie budowy znajdowały się magazyny o łącznej powierzchni 354 tys. m kw., czyli niemal tyle, co wybudowano w całym 2011 roku. Ta wielkość pozwala już dziś prognozować, że również w 2012 roku rynek wzbogaci się o znaczącą ilość nowej powierzchni.

Mniej dostępnych magazynów

Mimo rosnącej liczby nowych inwestycji, ilość dostępnej powierzchni w Polsce malała. Pod koniec 2011 roku potencjalni najemcy mogli wybierać pośród 754 tys. m kw. powierzchni magazynowej dostępnej od zaraz. Wskaźnik dostępnej powierzchni wyniósł 11,5%. Dla porównania, pod koniec 2010 roku w Polsce niewynajęte pozostawało prawie 1 mln m kw. a wskaźnik pustostanów wynosił 15%.

W odniesieniu do czynszów, po serii lekkich wahań ich poziomu, końcówka roku 2011 przyniosła stabilizację. Na korzystne stawki mogli w dalszym ciągu liczyć najemcy decydujący się na lokalizacje ze sporą ilością pustostanów.

Jakie czynsze w magazynach

Rozpiętość czynszów efektywnych w Polsce była spora i wahała się od 2,10 euro/m kw./miesiąc w niektórych lokalizacjach w rejonie Piotrkowa do 5,30 euro/m kw./miesiąc w granicach Warszawy. Jeśli utrzyma się obecnie obserwowany wzrost popytu na powierzchnie magazynowe a ilość dostępnej powierzchni będzie maleć, to w 2012 roku należy spodziewać się tendencji do zwyżki czynszów.

Będzie to szczególnie widoczne w lokalizacjach z najmniejszą ilością wolnej powierzchni (Kraków, Poznań, Górny Śląsk).

Warto zwrócić uwagę na rozwój regionalnych rynków. Choć najważniejsze regiony magazynowe w Polsce to wciąż Warszawa i jej okolice oraz Górny Śląsk, to ich dominacja w najbliższych latach nie powinna być już tak wyraźna. Rozwój sieci autostrad będzie np. zwiększać znaczenie Polski Centralnej.

Rozwijać się też będą z pewnością pozostałe rynki: Wrocław, Poznań i Kraków.

Jones Lang LaSalle

Tomasz Mika, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych firmy Jones Lang LaSalle, komentuje wnioski raportu „2011: Rynek powierzchni magazynowych w Polsce”: „Zarówno najemcy, jak i deweloperzy będą dobrze wspominać poprzedni rok. Rekordowa wielkość popytu i znacząca ilość budowanych i planowanych inwestycji pozwoliły wyjść z marazmu, który był widoczny na rynku od 2009 roku.

Te wskaźniki są również dobrym prognostykiem na rok 2012. Jedyne poważne zagrożenie to niepewna sytuacja w Unii Europejskiej. Jeśli Polska przejdzie suchą stopą przez europejską recesję, to rynek magazynowy powinien mieć przed sobą dobry rok.”

//g8.infor.pl/p/_files/238000/747441jllraport2011.pdf
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: Raport Jones Lang LaSalle: Rynek magazynowy w Polsce w 2011 r.
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA