REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 25 mln ton towarów przeładowano w porcie w Gdańsku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Port w Gdańsku w 2011 r. przeładował 25,3 mln ton towarów. To o 7 procent mniej niż w poprzednim roku.  Port osiągnął blisko 19 mln zł zysku. Jest to największy pod względem przeładunków port w Polsce.

Władze Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG) poinformowały, że udział spółki w krajowych przeładunkach wynosi 41 proc. (portu w Szczecinie - 34 proc., w Gdyni - 25 proc.). 

REKLAMA

Przeładunki w porcie

Spadek przeładunków firma tłumaczy zmniejszeniem ilości węgla i paliw płynnych trafiających do portu.

"To wynika też z tego, że w 2010r. przeładunki tych towarów były rekordowe" - tłumaczy wiceprezes Morskiego Portu Gdańsk SA Wojciech Łakomski.

Natomiast o 244 proc., w porównaniu z rokiem poprzednim, wzrosły przeładunki kruszywa. Do portu trafiło ponad 3,6 mln ton surowców budowlanych.

Terminal DCT Gdańsk S.A. na obsłużył w ub. roku ponad połowę (51 proc.) morskiego obrotu kontenerowego Polski (w terminalach w Gdyni i Szczecinie/Świnoujściu odpowiednio obsługuje się 45 i 4 proc. kontenerów). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej kontenerów w Gdańsku

REKLAMA

DCT przeładował ponad 685 tys. TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp), co w porównaniu z 2010 r. oznacza wzrost o 34 proc. DCT jest jednym z portów na tzw. Linii AE 10 łączącej porty Dalekiego Wschodu z Europą.

Połączenie to obsługuje duński armator Maersk Line. Jego uruchomienie spowodowało, że port w Gdańsku stał się pierwszym i jedynym dotąd hubem kontenerowym (centrum przeładunku kontenerów do portów Finlandii, Rosji i Szwecji) na Bałtyku.

Prezes ZMPG Ryszard Strzyżewicz dodał, że "szacunkowa wartość towarów przeładowanych w porcie wynosi ok. 100 mld zł i ta liczba świadczy o jego znaczeniu dla krajowej gospodarki".

Przychody portu w ub. roku wynoszą prawie 130 mln zł, a zysk netto prawie 19 mln zł. Podczas konferencji podkreślono, że "pomimo zmniejszenia przeładunków, udało się wypracować taki sam zysk jak w 2010 roku". 

Terminal masowy w budowie

Do najważniejszych inwestycji realizowanych w porcie należą budowa Gdańskiego Terminalu Masowego (ma być oddany do eksploatacji w lipcu 2012r.) i Chłodni Składowej Ryb (o pow. 7 tys. m kw., ma być oddana do użytku w grudniu 2013r.).

Łakomski poinformował, że prowadzone są rozmowy z firmą EON, która zamierza zbudować na terenie portu elektrociepłownię o mocy 175 megawatów wykorzystującą biomasę.

Trwają także rozmowy dotyczące budowy drugiego terminala DCT Gdańsk S.A., który według zapewnień inwestora ma być gotowy najpóźniej do 2016 roku. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zarządza obiektem posiadającym tereny lądowe - ponad 650 ha i akweny wodne - 400 ha.

Akcjonariuszami portu w Gdańsku są: Skarb Państwa (87 proc.), pracownicy (11 proc.) i gmina Gdańsk (2 proc.).

(PAP)


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA