REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem?

Łukasz Kuźmiuk
Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem? / fot. Michelin
Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem? / fot. Michelin
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Coraz chłodniejsze dni i zbliżająca się zima to niezbyt atrakcyjne warunki dla motocyklistów, ale nie brakuje takich osób, którym są one niestraszne. Jak przedłużyć sobie sezon motocyklowy i jeździć jednośladem także jesienią?

Jazda motocyklem to jedno z najprzyjemniejszych doświadczeń w życiu, ale jest  o wiele bardziej przyjemne, gdy grzeje słońce i jest ciepło, niż gdy leje deszcz, a temperatury spadają poniżej 10 stopni Celsjusza. O dziwo nie brakuje motocyklistów, którzy dosiadają swoich maszyn nawet w słotę, jednak oni są dobrze przygotowani do starcia z nieprzyjemnymi warunkami. W dużej mierze zawdzięczają to poniższym zasadom.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni strój

Prawidłowe dobranie odzieży do panujących warunków atmosferycznych to jedna z najważniejszych zasad. Warto stosować ciepłą bieliznę termoaktywną, ocieplane podpinki, nieprzemakalne membrany, ciepłe rękawiczki, długie skarpety, a także windstoper na szyję. Wszystkie te elementy mają za zadanie uchronić nas przed wyziębieniem organizmu. Warto pamiętać, że wyziębienie ciała obniża koncentrację kierowcy w trakcie jazdy, a zesztywniałe dłonie i palce nie operują klamkami i manetką gazu tak precyzyjnie jak normalnie. 

Ubierajmy się na tzw. cebulkę – jeśli będzie nam za gorąco to łatwo zdejmiemy jedną warstwę odzieży. Nie możemy jednak przesadzać z ilością ubrań – ma być ciepło, ale nasze ruchy nie mogą być krępowane. Możliwość rozglądania się i swobodnego poruszania na jednośladzie są niezbędne w trakcie jazdy, dlatego powinniśmy zainwestować w nowoczesne technologie. Przykładowo, zamiast grubego wełnianego swetra załóżmy termoaktywną bieliznę i lekką polarową bluzę. Na rynku nie brakuje ciekawych rozwiązań dla motocyklistów jeżdżących cały rok. Są to m.in. elektrycznie ogrzewane rękawice, grzejące wkładki do butów lub tzw. motokoce dla skuterzystów. Do jazdy w deszczu warto założyć nieprzemakalne kombinezony przeciwdeszczowe oraz przeciwdeszczowe nakładki na buty i rękawice.

Przygotuj kask i bądź widoczny

W trakcie chłodnych dni wizjer kasku pokrywa się parą wodną, dlatego warto stosować preparaty typu anti-fog lub założyć pinlock (jeśli wizjer jest do tego przystosowany). Podczas postoju można uchylić szybkę i otworzyć wywietrzniki, dzięki czemu pozbędziemy się chociaż części wilgotnego powietrza z kasku.

REKLAMA

Szarówka za oknem oraz coraz krótsze dni to powody, by zadbać o naszą widoczność. Jesienią kierowcy aut odzwyczajają się od obecności motocyklistów na drogach, dlatego warto sprawić, by mogli nas łatwiej zauważyć. Kamizelki odblaskowe i odblaskowe akcesoria zdecydowanie nam w tym pomogą. Zadbajmy również o oświetlenie pojazdu – wymieńmy przepalone żarówki na działające odpowiedniki. Sprawdźmy stan klosza przedniego reflektora – jeśli jest matowy to wymieńmy go na nowy lub wypolerujmy (o ile jest wykonany z plastiku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważniej patrz na drogę

 Jesień to pora roku, podczas której drzewa zrzucają swoje liście. Dla motocyklistów oznacza to problemy. Mokra kupka liści działa jak płyta poślizgowa, więc może być przyczyną wypadku. O ile najedziemy na nią na wprost, o tyle nie powinniśmy stracić panowania nad jednośladem, ale gdy podczas pokonywania zakrętu trafimy na taką pułapkę, możemy zaliczyć bolesny upadek.

Strzeżmy się także dzikich zwierząt. Jesień to okres wzmożonej aktywności zwierzyny żyjącej na wolności i niestety nie ma jednego skutecznego sposobu na uniknięcie zderzenia z sarną lub dzikiem. Trzeba po prostu jeździć rozważniej i uważniej obserwować okolice drogi.

Przyczepność już nie ta

 Motocykliści jeżdżący jesienią czasami zapominają, że lato już się skończyło. Temperatury są niższe, asfalt jest mniej nagrzany, przez co opony nie rozgrzewają się już na tyle skutecznie i nie „kleją” jak podczas upałów. Ponadto piach nawiany na drogi w połączeniu z kroplami wody spadającymi z nieba tworzy śliską maź, czasami ledwie dostrzegalną gołym okiem. Kolejnymi potencjalnymi niebezpieczeństwami są niesamowicie śliskie mokre białe linie oraz pasy namalowane na asfalcie, a także mokre studzienki kanalizacyjne – kto chociaż raz zaliczył na nich uślizg koła na długi czas zapamięta tę lekcję. Łagodniejsze operowanie manetką gazu i spokojniejsze pokonywanie zakrętów mogą uchronić nas przed „glebą”.

Przygotuj motocykl

Zacznijmy od opon, bo tylko one łączą motocykl z asfaltem. Korzystanie jesienią z typowo sportowych opon, na których rowki można policzyć na palach obu rąk, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się mniej radykalne ogumienie. Więcej rowków sięgających aż do boków opony to lepsze odprowadzanie wody spod kół, a przecież jesienią deszcz nie jest niezwykłym zjawiskiem.

Skoro jesienią szanse na upadek upadek są większe, to dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie motocykla w crash pady lub gmole, które powinny ochronić większość plastikowych owiewek przed roztrzaskaniem lub porysowaniem. Jest to coraz popularniejsze rozwiązanie, które po prostu zdaje egzamin. Trzeba jednak pamiętać, by nie kupować typowych chińskich „no name’ów” – to wyrzucanie pieniędzy w błoto, a ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia.

Dobrym pomysłem jest zamontowanie grzanych manetek lub podgrzewanej kanapy. Dzięki tym rozwiązaniom ręce i pośladki nie będą tak zmarznięte, a kierowca będzie się cieszył z dodatkowego źródła ciepła. Korzystanie z dodatkowych odbiorników prądu obciąża akumulator, dlatego wcześniej zadbajmy o jego dobrą kondycję i regularnie sprawdzajmy stan jego naładowania. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA