REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem? / fot. Michelin
Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem? / fot. Michelin
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Coraz chłodniejsze dni i zbliżająca się zima to niezbyt atrakcyjne warunki dla motocyklistów, ale nie brakuje takich osób, którym są one niestraszne. Jak przedłużyć sobie sezon motocyklowy i jeździć jednośladem także jesienią?

Jazda motocyklem to jedno z najprzyjemniejszych doświadczeń w życiu, ale jest  o wiele bardziej przyjemne, gdy grzeje słońce i jest ciepło, niż gdy leje deszcz, a temperatury spadają poniżej 10 stopni Celsjusza. O dziwo nie brakuje motocyklistów, którzy dosiadają swoich maszyn nawet w słotę, jednak oni są dobrze przygotowani do starcia z nieprzyjemnymi warunkami. W dużej mierze zawdzięczają to poniższym zasadom.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni strój

Prawidłowe dobranie odzieży do panujących warunków atmosferycznych to jedna z najważniejszych zasad. Warto stosować ciepłą bieliznę termoaktywną, ocieplane podpinki, nieprzemakalne membrany, ciepłe rękawiczki, długie skarpety, a także windstoper na szyję. Wszystkie te elementy mają za zadanie uchronić nas przed wyziębieniem organizmu. Warto pamiętać, że wyziębienie ciała obniża koncentrację kierowcy w trakcie jazdy, a zesztywniałe dłonie i palce nie operują klamkami i manetką gazu tak precyzyjnie jak normalnie. 

Ubierajmy się na tzw. cebulkę – jeśli będzie nam za gorąco to łatwo zdejmiemy jedną warstwę odzieży. Nie możemy jednak przesadzać z ilością ubrań – ma być ciepło, ale nasze ruchy nie mogą być krępowane. Możliwość rozglądania się i swobodnego poruszania na jednośladzie są niezbędne w trakcie jazdy, dlatego powinniśmy zainwestować w nowoczesne technologie. Przykładowo, zamiast grubego wełnianego swetra załóżmy termoaktywną bieliznę i lekką polarową bluzę. Na rynku nie brakuje ciekawych rozwiązań dla motocyklistów jeżdżących cały rok. Są to m.in. elektrycznie ogrzewane rękawice, grzejące wkładki do butów lub tzw. motokoce dla skuterzystów. Do jazdy w deszczu warto założyć nieprzemakalne kombinezony przeciwdeszczowe oraz przeciwdeszczowe nakładki na buty i rękawice.

Przygotuj kask i bądź widoczny

W trakcie chłodnych dni wizjer kasku pokrywa się parą wodną, dlatego warto stosować preparaty typu anti-fog lub założyć pinlock (jeśli wizjer jest do tego przystosowany). Podczas postoju można uchylić szybkę i otworzyć wywietrzniki, dzięki czemu pozbędziemy się chociaż części wilgotnego powietrza z kasku.

REKLAMA

Szarówka za oknem oraz coraz krótsze dni to powody, by zadbać o naszą widoczność. Jesienią kierowcy aut odzwyczajają się od obecności motocyklistów na drogach, dlatego warto sprawić, by mogli nas łatwiej zauważyć. Kamizelki odblaskowe i odblaskowe akcesoria zdecydowanie nam w tym pomogą. Zadbajmy również o oświetlenie pojazdu – wymieńmy przepalone żarówki na działające odpowiedniki. Sprawdźmy stan klosza przedniego reflektora – jeśli jest matowy to wymieńmy go na nowy lub wypolerujmy (o ile jest wykonany z plastiku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważniej patrz na drogę

 Jesień to pora roku, podczas której drzewa zrzucają swoje liście. Dla motocyklistów oznacza to problemy. Mokra kupka liści działa jak płyta poślizgowa, więc może być przyczyną wypadku. O ile najedziemy na nią na wprost, o tyle nie powinniśmy stracić panowania nad jednośladem, ale gdy podczas pokonywania zakrętu trafimy na taką pułapkę, możemy zaliczyć bolesny upadek.

Strzeżmy się także dzikich zwierząt. Jesień to okres wzmożonej aktywności zwierzyny żyjącej na wolności i niestety nie ma jednego skutecznego sposobu na uniknięcie zderzenia z sarną lub dzikiem. Trzeba po prostu jeździć rozważniej i uważniej obserwować okolice drogi.

Przyczepność już nie ta

 Motocykliści jeżdżący jesienią czasami zapominają, że lato już się skończyło. Temperatury są niższe, asfalt jest mniej nagrzany, przez co opony nie rozgrzewają się już na tyle skutecznie i nie „kleją” jak podczas upałów. Ponadto piach nawiany na drogi w połączeniu z kroplami wody spadającymi z nieba tworzy śliską maź, czasami ledwie dostrzegalną gołym okiem. Kolejnymi potencjalnymi niebezpieczeństwami są niesamowicie śliskie mokre białe linie oraz pasy namalowane na asfalcie, a także mokre studzienki kanalizacyjne – kto chociaż raz zaliczył na nich uślizg koła na długi czas zapamięta tę lekcję. Łagodniejsze operowanie manetką gazu i spokojniejsze pokonywanie zakrętów mogą uchronić nas przed „glebą”.

Przygotuj motocykl

Zacznijmy od opon, bo tylko one łączą motocykl z asfaltem. Korzystanie jesienią z typowo sportowych opon, na których rowki można policzyć na palach obu rąk, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się mniej radykalne ogumienie. Więcej rowków sięgających aż do boków opony to lepsze odprowadzanie wody spod kół, a przecież jesienią deszcz nie jest niezwykłym zjawiskiem.

Skoro jesienią szanse na upadek upadek są większe, to dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie motocykla w crash pady lub gmole, które powinny ochronić większość plastikowych owiewek przed roztrzaskaniem lub porysowaniem. Jest to coraz popularniejsze rozwiązanie, które po prostu zdaje egzamin. Trzeba jednak pamiętać, by nie kupować typowych chińskich „no name’ów” – to wyrzucanie pieniędzy w błoto, a ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia.

Dobrym pomysłem jest zamontowanie grzanych manetek lub podgrzewanej kanapy. Dzięki tym rozwiązaniom ręce i pośladki nie będą tak zmarznięte, a kierowca będzie się cieszył z dodatkowego źródła ciepła. Korzystanie z dodatkowych odbiorników prądu obciąża akumulator, dlatego wcześniej zadbajmy o jego dobrą kondycję i regularnie sprawdzajmy stan jego naładowania. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA