REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem? / fot. Michelin
Poradnik: Jak przygotować się do jesiennej jazdy motocyklem? / fot. Michelin
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Coraz chłodniejsze dni i zbliżająca się zima to niezbyt atrakcyjne warunki dla motocyklistów, ale nie brakuje takich osób, którym są one niestraszne. Jak przedłużyć sobie sezon motocyklowy i jeździć jednośladem także jesienią?

Jazda motocyklem to jedno z najprzyjemniejszych doświadczeń w życiu, ale jest  o wiele bardziej przyjemne, gdy grzeje słońce i jest ciepło, niż gdy leje deszcz, a temperatury spadają poniżej 10 stopni Celsjusza. O dziwo nie brakuje motocyklistów, którzy dosiadają swoich maszyn nawet w słotę, jednak oni są dobrze przygotowani do starcia z nieprzyjemnymi warunkami. W dużej mierze zawdzięczają to poniższym zasadom.

REKLAMA

Odpowiedni strój

REKLAMA

Prawidłowe dobranie odzieży do panujących warunków atmosferycznych to jedna z najważniejszych zasad. Warto stosować ciepłą bieliznę termoaktywną, ocieplane podpinki, nieprzemakalne membrany, ciepłe rękawiczki, długie skarpety, a także windstoper na szyję. Wszystkie te elementy mają za zadanie uchronić nas przed wyziębieniem organizmu. Warto pamiętać, że wyziębienie ciała obniża koncentrację kierowcy w trakcie jazdy, a zesztywniałe dłonie i palce nie operują klamkami i manetką gazu tak precyzyjnie jak normalnie. 

Ubierajmy się na tzw. cebulkę – jeśli będzie nam za gorąco to łatwo zdejmiemy jedną warstwę odzieży. Nie możemy jednak przesadzać z ilością ubrań – ma być ciepło, ale nasze ruchy nie mogą być krępowane. Możliwość rozglądania się i swobodnego poruszania na jednośladzie są niezbędne w trakcie jazdy, dlatego powinniśmy zainwestować w nowoczesne technologie. Przykładowo, zamiast grubego wełnianego swetra załóżmy termoaktywną bieliznę i lekką polarową bluzę. Na rynku nie brakuje ciekawych rozwiązań dla motocyklistów jeżdżących cały rok. Są to m.in. elektrycznie ogrzewane rękawice, grzejące wkładki do butów lub tzw. motokoce dla skuterzystów. Do jazdy w deszczu warto założyć nieprzemakalne kombinezony przeciwdeszczowe oraz przeciwdeszczowe nakładki na buty i rękawice.

Przygotuj kask i bądź widoczny

W trakcie chłodnych dni wizjer kasku pokrywa się parą wodną, dlatego warto stosować preparaty typu anti-fog lub założyć pinlock (jeśli wizjer jest do tego przystosowany). Podczas postoju można uchylić szybkę i otworzyć wywietrzniki, dzięki czemu pozbędziemy się chociaż części wilgotnego powietrza z kasku.

Szarówka za oknem oraz coraz krótsze dni to powody, by zadbać o naszą widoczność. Jesienią kierowcy aut odzwyczajają się od obecności motocyklistów na drogach, dlatego warto sprawić, by mogli nas łatwiej zauważyć. Kamizelki odblaskowe i odblaskowe akcesoria zdecydowanie nam w tym pomogą. Zadbajmy również o oświetlenie pojazdu – wymieńmy przepalone żarówki na działające odpowiedniki. Sprawdźmy stan klosza przedniego reflektora – jeśli jest matowy to wymieńmy go na nowy lub wypolerujmy (o ile jest wykonany z plastiku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważniej patrz na drogę

REKLAMA

 Jesień to pora roku, podczas której drzewa zrzucają swoje liście. Dla motocyklistów oznacza to problemy. Mokra kupka liści działa jak płyta poślizgowa, więc może być przyczyną wypadku. O ile najedziemy na nią na wprost, o tyle nie powinniśmy stracić panowania nad jednośladem, ale gdy podczas pokonywania zakrętu trafimy na taką pułapkę, możemy zaliczyć bolesny upadek.

Strzeżmy się także dzikich zwierząt. Jesień to okres wzmożonej aktywności zwierzyny żyjącej na wolności i niestety nie ma jednego skutecznego sposobu na uniknięcie zderzenia z sarną lub dzikiem. Trzeba po prostu jeździć rozważniej i uważniej obserwować okolice drogi.

Przyczepność już nie ta

 Motocykliści jeżdżący jesienią czasami zapominają, że lato już się skończyło. Temperatury są niższe, asfalt jest mniej nagrzany, przez co opony nie rozgrzewają się już na tyle skutecznie i nie „kleją” jak podczas upałów. Ponadto piach nawiany na drogi w połączeniu z kroplami wody spadającymi z nieba tworzy śliską maź, czasami ledwie dostrzegalną gołym okiem. Kolejnymi potencjalnymi niebezpieczeństwami są niesamowicie śliskie mokre białe linie oraz pasy namalowane na asfalcie, a także mokre studzienki kanalizacyjne – kto chociaż raz zaliczył na nich uślizg koła na długi czas zapamięta tę lekcję. Łagodniejsze operowanie manetką gazu i spokojniejsze pokonywanie zakrętów mogą uchronić nas przed „glebą”.

Przygotuj motocykl

Zacznijmy od opon, bo tylko one łączą motocykl z asfaltem. Korzystanie jesienią z typowo sportowych opon, na których rowki można policzyć na palach obu rąk, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się mniej radykalne ogumienie. Więcej rowków sięgających aż do boków opony to lepsze odprowadzanie wody spod kół, a przecież jesienią deszcz nie jest niezwykłym zjawiskiem.

Skoro jesienią szanse na upadek upadek są większe, to dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie motocykla w crash pady lub gmole, które powinny ochronić większość plastikowych owiewek przed roztrzaskaniem lub porysowaniem. Jest to coraz popularniejsze rozwiązanie, które po prostu zdaje egzamin. Trzeba jednak pamiętać, by nie kupować typowych chińskich „no name’ów” – to wyrzucanie pieniędzy w błoto, a ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia.

Dobrym pomysłem jest zamontowanie grzanych manetek lub podgrzewanej kanapy. Dzięki tym rozwiązaniom ręce i pośladki nie będą tak zmarznięte, a kierowca będzie się cieszył z dodatkowego źródła ciepła. Korzystanie z dodatkowych odbiorników prądu obciąża akumulator, dlatego wcześniej zadbajmy o jego dobrą kondycję i regularnie sprawdzajmy stan jego naładowania. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA