REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Anna Matelska
Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? Fot. Fotolia
Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona motocykla przed kradzieżą to sprawa, która spędza sen z powiek niejednemu riderowi. Producenci oferują coraz bardziej zaawansowane technologicznie zabezpieczenia – warto zapoznać się z ich możliwościami.

Alarm czy łańcuch? U-lock, DiscLock, a może GPS? Żadne z tych zabezpieczeń nie daje nam stuprocentowej gwarancji na to, że ocalimy nasz ukochany sprzęt przed działaniem złodzieja. Zastosowanie każdego z nich zmniejsza jednak ryzyko kradzieży, dlatego większość przezornych motocyklistów zaopatruje się w co najmniej jedno z tych urządzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch

REKLAMA

Łańcuchy to jedne z najczęściej stosowanych zabezpieczeń – mamy ich do wyboru całą gamę, te droższe są wyposażone w naprawdę solidne kłódki. Profesjonalny łańcuch kosztuje około kilkuset złotych i raczej nie warto go zastępować tanim zamiennikiem ze sklepu budowlanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Nie zostawiajmy łańcucha luźno na ziemi, nie przypinajmy go też do tak niepozornych elementów jak cienkie słupki czy śmietniki, ponieważ nożyce do metalu szybko mogą sobie z nim poradzić.

Najlepiej ciasno przypiąć motocykl do pnia grubego drzewa lub latarni, żeby uniemożliwić przecięcie ogniw. Pamiętajmy, że nawet łańcuch owinięty gumą przy wielokrotnym używaniu może porysować plastikowe elementy motocykla.

U-lock

U-lock jest zabezpieczeniem bardzo podobnym do łańcucha, którego nazwa pochodzi od uchwytu przytwierdzającego w kształcie litery „U”. Jest sztywniejszym, a więc nieco pewniejszym niż tradycyjny łańcuch zabezpieczeniem, gdyż zdecydowanie trudniej go przeciąć.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Wszelkiego rodzaju zapięcia mocujmy do tylnej felgi, ponieważ złodziej będzie miał z dobraniem się do niej nieco więcej zachodu. Ceny U-locków sięgają do 1000 zł.

DisLock

Blokady tarcz, zwane fachowo DisLockami to również popularne zabezpieczenie. Zakładamy taką blokadę na tarczę hamulcową, przy czym znowu tylne koło będzie zdecydowanie lepszym wyborem.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Wiele nowoczesnych DisLocków jest wyposażonych w alarmy dźwiękowe, uruchamiające się w chwili wykrycia ruchu. Roztargnieni motocykliści, którzy zapomną, że założyli blokadę mogą w związku z tym sami niechcący narobić sporo hałasu!

Alarm

Skoro o hałasie mowa... Alarmów motocyklowych dostępnych jest na rynku wiele – począwszy od najtańszych produktów z Allegro po profesjonalne alarmy znanych producentów, posiadające całą kolekcję atestów.

Alarm przy odrobinie wysiłku możemy zamontować samodzielnie. Warto każdą z części ukryć w zupełnie innym miejscu pod owiewkami i przypiąć urządzenie w kilku punktach instalacji elektrycznej. W ten sposób znacznie utrudnimy przestępcy odcięcie alarmu.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Systemy lokalizacji

Najdroższymi z zabezpieczeń są różnego rodzaju systemy umożliwiające błyskawiczną lokalizację skradzionego motocykla. Namierzanie pojazdu przez GPS to sposób powszechnie stosowany przez firmy transportowe. Niestety, jest on możliwy do ominięcia – istnieją zagłuszarki sygnału GPS, z których złodzieje chętnie korzystają.

Natomiast system radiowej lokalizacji to ochrona pełną gębą, która teoretycznie powinna działać wszędzie – nawet pod wodą i w powietrzu. Żeby ubezpieczyć swój motocykl w ten sposób, musimy nie tylko wykupić odpowiednie urządzenia, ale również płacić roczny abonament, którego ceny sięgają 1000 zł. Jeśli jednak sprzęt zostanie skradziony, zgłaszamy ten fakt do centrali, a na poszukiwania zostają wysłane specjalne samoloty i busy, które lokalizują zaginiony pojazd.

Dmuchamy na zimne

Nie zapominajmy o podstawowych elementach chroniących nasz motocykl – choć blokada kierownicy i wrzucenie biegu to zabezpieczenia, które nie powstrzymają bardziej doświadczonego złodzieja, nigdy nie zaszkodzi ich zastosowanie. Im więcej przeszkód napotka na swojej drodze potencjalny rabuś, tym większa szansa, że po prostu zrezygnuje, gdyż czas zdecydowanie działa na jego niekorzyść.

Lepiej też po prostu nie kusić losu i unikać zostawiania motocykla w ciemnych, opuszczonych miejscach, gdzie rzadko ktoś się pojawia. Warto też przykryć pojazd plandeką, jeśli planujemy dłuższy postój – w ten sposób ukrywamy przed okiem złodzieja chociażby liczbę zastosowanych zabezpieczeń.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA