REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
Motocykl Fot. Newspress
Motocykl Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Opony motocyklowe wytrzymują oczywiście znacznie krótsze przebiegi od samochodowych. Częstym problemem jest jednak nadmierne zużycie opon, które już po 5 000 km nadają się do wymiany. Jakie są tego przyczyny? Jak zapobiec szybkiemu zużyciu opon?

Przedwczesne uszkodzenie opony, jej „ząbkowanie” bądź nierówne zużycie bieżnika to objawy, które są bolączką niejednego motocyklisty. Przyczyny takich problemów mogą być najróżniejsze, niewątpliwie jednak swoim sposobem jazdy i umiejętnym dbaniem o ogumienie możemy przedłużyć jego żywot.

REKLAMA

Spiesz się powoli

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Styl jazdy ma ewidentny wpływ na trwałość opon. Gwałtowne traktowanie manetki gazu i dźwigni hamulców przyspiesza ich zużycie. Agresywna jazda wyjątkowo szybko oddziałuje na miękkie opony maszyn sportowych, w których przypadku przebiegi rzędu 6-7 000 km są na porządku dziennym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również sama prędkość jazdy ma znaczenie. Zmniejszenie jej ze 120 km/h do 100 km/h może przedłużyć żywotność opon nawet o 30%, jak twierdzą producenci.

Ciśnienie to podstawa

Żadna opona nigdy nie będzie stuprocentowo szczelna – nieubłagane procesy chemiczne powodują, że ciśnienie w gumie samoistnie spada o około 0,1 bara na miesiąc. Zaś spadek ciśnienia oznacza spadek trwałości naszych kółek.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Zaniżenie ciśnienia w oponach o 25% skraca jej przebieg średnio również o 25%. Jeśli ciśnienie spadnie już o 30%, może to o połowę skrócić życie opony. Bardzo często efektem ubocznych takich zmian w ciśnieniu powietrza jest ząbkowanie ogumienia. Dlatego dbanie o poziom ciśnienia należy do podstawowych czynności, jeśli chodzi o ochronę opon. Nie zapominajmy o nim również w zimie!

Sam pomiar ciśnienia zawsze wykonywać należy na zimno, gdyż rozgrzanie kół w trakcie pracy podnosi ciśnienie wewnątrz opony. Dlatego wyniki pomiarów dokonanych tuż po jeździe będą przekłamane.

Co jeszcze niszczy opony?

Ząbkowanie opon może być powodowane nierównym rozłożeniem masy na motocyklu, jak i ogólnym jego przeciążeniem. Często jazda z pasażerem lub ciężkimi kuframi skutkuje właśnie ząbkowaniem w przednim kole. Inną przyczyną mogą być nierówno pracujące amortyzatory. Zwłaszcza opony o bieżniku kierunkowym charakteryzują się wyjątkową skłonnością do ząbkowania.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Jeśli chcemy, żeby nasze opony długo nam posłużyły, nie wystawiajmy ich na długotrwałe działanie wysokiej temperatury ani promieni słonecznych. Szkodliwy dla gum jest także kontakt z wszelkimi smarami, paliwami czy rozpuszczalnikami.

Stosowanie niewłaściwych felg również może mieć fatalny wpływ na kondycję opon. Podobnie zresztą jak częsta jazda po szutrowej nawierzchni. Przyspiesza to zużycie ogumienia nawet o 30%.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Jak więc widzimy, trudno jest całkowicie uniknąć nadwyrężania opon. Ostatecznie mają one służyć motocykliście, pamiętajmy jednak, że od ich jakości zależy nasze bezpieczeństwo.

Jeśli chodzi o samodzielna naprawę, możemy się o nią pokusić wyłączenie w przypadku punktowego przebicia np. gwoździem. Wszelkie większe dziury i rozcięcia kwalifikują oponę do wymiany.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA