REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

Anna Matelska
Motocykl Fot. Newspress
Motocykl Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Opony motocyklowe wytrzymują oczywiście znacznie krótsze przebiegi od samochodowych. Częstym problemem jest jednak nadmierne zużycie opon, które już po 5 000 km nadają się do wymiany. Jakie są tego przyczyny? Jak zapobiec szybkiemu zużyciu opon?

Przedwczesne uszkodzenie opony, jej „ząbkowanie” bądź nierówne zużycie bieżnika to objawy, które są bolączką niejednego motocyklisty. Przyczyny takich problemów mogą być najróżniejsze, niewątpliwie jednak swoim sposobem jazdy i umiejętnym dbaniem o ogumienie możemy przedłużyć jego żywot.

REKLAMA

Spiesz się powoli

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Styl jazdy ma ewidentny wpływ na trwałość opon. Gwałtowne traktowanie manetki gazu i dźwigni hamulców przyspiesza ich zużycie. Agresywna jazda wyjątkowo szybko oddziałuje na miękkie opony maszyn sportowych, w których przypadku przebiegi rzędu 6-7 000 km są na porządku dziennym.

Również sama prędkość jazdy ma znaczenie. Zmniejszenie jej ze 120 km/h do 100 km/h może przedłużyć żywotność opon nawet o 30%, jak twierdzą producenci.

Ciśnienie to podstawa

Żadna opona nigdy nie będzie stuprocentowo szczelna – nieubłagane procesy chemiczne powodują, że ciśnienie w gumie samoistnie spada o około 0,1 bara na miesiąc. Zaś spadek ciśnienia oznacza spadek trwałości naszych kółek.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Zaniżenie ciśnienia w oponach o 25% skraca jej przebieg średnio również o 25%. Jeśli ciśnienie spadnie już o 30%, może to o połowę skrócić życie opony. Bardzo często efektem ubocznych takich zmian w ciśnieniu powietrza jest ząbkowanie ogumienia. Dlatego dbanie o poziom ciśnienia należy do podstawowych czynności, jeśli chodzi o ochronę opon. Nie zapominajmy o nim również w zimie!

Sam pomiar ciśnienia zawsze wykonywać należy na zimno, gdyż rozgrzanie kół w trakcie pracy podnosi ciśnienie wewnątrz opony. Dlatego wyniki pomiarów dokonanych tuż po jeździe będą przekłamane.

Co jeszcze niszczy opony?

Ząbkowanie opon może być powodowane nierównym rozłożeniem masy na motocyklu, jak i ogólnym jego przeciążeniem. Często jazda z pasażerem lub ciężkimi kuframi skutkuje właśnie ząbkowaniem w przednim kole. Inną przyczyną mogą być nierówno pracujące amortyzatory. Zwłaszcza opony o bieżniku kierunkowym charakteryzują się wyjątkową skłonnością do ząbkowania.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Jeśli chcemy, żeby nasze opony długo nam posłużyły, nie wystawiajmy ich na długotrwałe działanie wysokiej temperatury ani promieni słonecznych. Szkodliwy dla gum jest także kontakt z wszelkimi smarami, paliwami czy rozpuszczalnikami.

Stosowanie niewłaściwych felg również może mieć fatalny wpływ na kondycję opon. Podobnie zresztą jak częsta jazda po szutrowej nawierzchni. Przyspiesza to zużycie ogumienia nawet o 30%.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Jak więc widzimy, trudno jest całkowicie uniknąć nadwyrężania opon. Ostatecznie mają one służyć motocykliście, pamiętajmy jednak, że od ich jakości zależy nasze bezpieczeństwo.

Jeśli chodzi o samodzielna naprawę, możemy się o nią pokusić wyłączenie w przypadku punktowego przebicia np. gwoździem. Wszelkie większe dziury i rozcięcia kwalifikują oponę do wymiany.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA