REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rodzaje motocykli
Rodzaje motocykli

REKLAMA

REKLAMA

Motocykle dzielimy ze względu na ich wygląd i przeznaczenie. Choć nie ma tu konkretnych definicji, większość maszyn możemy przyporządkować do jednej z kategorii. Zobaczmy więc, jakie są najważniejsze typy motocykli.

Oczywiście, klasyfikacji są różne i żaden podział nie będzie wyczerpujący. Często w ramach jednego rodzaju motocykli możemy też wyróżnić wiele podkategorii. Z grubsza jednak świat motocyklowy dzielimy na kilka odrębnych krain.

REKLAMA

REKLAMA

Sporty

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

REKLAMA

Motocykle sportowe, czyli tzw. ścigacze, albo po prostu przecinaki, są obiektem westchnień każdego miłośnika prędkości. Szczelnie obudowane, o aerodynamicznej sylwetce i możliwie najniższej masie, zachwycają osiągami. To najszybsze jednoślady świata o najskuteczniejszych hamulcach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście maszyny sportowe konstruowane są głównie z myślą o torze wyścigowym, stąd twarde zawieszenie i bardzo skulona pozycja jeźdźca, męcząca w przypadku dłuższych tras. W warunkach codziennych trudno zresztą w pełni wykorzystać możliwości tych motocykli.

Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?

Turystyki

Dla miłośników dalekich wypraw stworzone zostały motocykle turystyczne, pozwalające na bardziej odprężoną pozycję kierowcy i jazdę z pasażerem. Wytrzymują one większe obciążenia i pozwalają na zabranie ze sobą sporej liczby bagażu.

Wiele maszyn definiowanych jest jako sportowo-turystyczne, a więc łączące wysokie osiągi z wygodą i walorami praktycznymi.

Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Naked-bike

Nagie motocykle, zwane również golasami to bardzo często spotykane maszyny. Od sprzętów sportowych różni je brak szyby i owiewek osłaniających silnik. W związku z tym jazda przy dużych prędkościach jest na nich raczej uciążliwa. Kierowca zajmuje za to dużo wygodniejszą pozycję niż na typowym ścigaczu. Wiele naked-bike'ów dostępnych jest również w wersji S – z półowiewką.

Proste w stylistyce i dość uniwersalne, nakedy polecane są zwłaszcza dla początkujących motocyklistów. Jazda na nich pozwoli zorientować się, czego tak naprawdę szukamy w tym hobby.

Cruisery

Cruisery, czyli krążowniki, to właściwie odmiana motocykla turystycznego, o bardzo charakterystycznym, klasycznym wyglądzie. Odgrywa on tu chyba większą rolę od walorów praktycznych.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Niskie siedzenie, wydłużona ku tyłowi kierownica, ociężała sylwetka i lśniące w słońcu chromy tworzą bardzo klimatyczny image cruiserów. Wyposażone są one zwykle w widlasty silnik i wiele elementów dodatkowych, takich jak skórzane sakwy czy gmole.

Choppery

Choppery to również sprzęty wyjątkowo klimatyczne. Pierwsze maszyny tego typu, bobbery, powstały  w latach 50. w USA. Wtedy to posiadacze ciężkich, powojennych motocykli „odchudzali” je poprzez usunięcie wszystkich zbędnych elementów. Nowe maszyny nie tylko były lżejsze, ale i odzwierciedlały indywidualny charakter twórcy.

Typowy chopper ma niskie siedzenie, koła umieszczone daleko od siebie, długi przedni widelec i wysoką kierownicę. Motocykle tego rodzaju spopularyzowane zostały m.in. przez kultowy film „Easy Rider” i do dziś cieszą się dużym zainteresowaniem.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Off-road

To bardzo pojemna kategoria, generalnie dotycząca motocykli przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach terenowych. Wyróżniają się niską wagą, poręcznością, wytrzymałym zawieszeniem i potężnymi oponami.

Do motocykli off-roadowych zaliczamy na przykład crossy, czyli maszyny typowo wyczynowe, pozbawione homologacji i przeznaczone do sportu oraz enduro – sprzęty normalnie dopuszczone ruchu, ale również sprawdzające się najlepiej w warunkach ekstremalnych. Powstała także bardziej szosowa wersje enduro o nazwie supermoto, charakteryzująca się oponami przystosowanymi do jazdy po asfalcie, twardszym zawieszeniem i skuteczniejszymi hamulcami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA